Annons:
Etikettnyheter
Läst 2967 ggr
Torin
11/19/13, 10:56 AM

Får man inte äta ost längre?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hört på radion den 19 nov. 2013

Ät mindre ost

Livsmedelsverket vill att befolkningen ska äta mindre ost, med tanke på miljön. Rådet skrivs nu in i verkets tips om Miljösmarta Matval.

Myndigheten har sedan länge velat att konsumtionen av kött ska minska, så att belastningen på klimatet och miljön ska bli mindre.

Nu rekommenderar de även att vi minskar på osten, berättar Anna-Karin Johansson som är miljöstrateg på Livsmedelsverket.

Läs hela texten, klicka här!

Kommentar

När jag hörde det här så gick jag i taket. Jag äter ju mycket ost och ä l s k a r ost.

Det är väl inte osten som är miljöfarlig utan utsläppen från lantbruken antar jag.

Kommer du att sluta äta ost nu?

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
Magi-cat
11/20/13, 10:05 AM
#1

Länken fungerar inte för mig.

Varför skulle just osttillverkning vara så skadlig för miljön? Tillåter mig tvivla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torin
11/20/13, 11:05 AM
#2

Nu skall länken funka.

ang. miljö: Antagligen syftar de på metanutsläpp i jordbruket.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Leffe
11/20/13, 11:33 AM
#3

Jag fortdätter med att äta hushållsost. Ost är det enda pålägg på smörgåsarna jag använder. Så inget kött på dem. Kött ska vi ju också minska på. Ingen kaviar ur metalltuber.

[Carpinus]
2/22/16, 8:41 AM
#4

_"Svenskar måste både äta mindre nötkött, dricka mindre mjölk och äta mindre ost för att nå EU:s klimatmål, visar ny forskning från Chalmers tekniska högskola och Sveriges Tekniska forskningsinstitut.
– Det behöver lösas på politisk nivå, säger David Bryngelsson, forskare. "---

"En annan slutsats som dras i studien är att ost och andra mjölkprodukter är ett klimatproblem.
– Svenskars konsumtion av mejeriprodukter är bland de högsta i världen och orsakar mer än dubbelt så stor klimatpåverkan som till exempel kyckling, säger David Bryngelsson."---_

SVT

Känner mig lite som en miljöbov nu, eftersom jag tog en ostmacka till frukost. Man kanske kan klimatkompensera på något sätt - behövs en ostkompensation?

Allmänt om ost i denna tråd.

Schnauzertik
2/22/16, 8:53 AM
#5

Jag hade som barn en bok med olika rim.

Äter du ost blir du prost.

Så det handlar också om arbetsmarknad och religion. 🤪

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2/22/16, 9:00 AM
#6

#5 Så mycket ost jag har ätit utan att ens bli religiös motsäger den teorin! Däremot är jag väl en tickande miljöbomb…🙂

Annons:
Schnauzertik
2/22/16, 9:18 AM
#7

#6 Det kanske måste vara prästost.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2/22/16, 9:24 AM
#8

#7 Tänkte inte på det… 😃 Förresten, om ostätandet kan få sådana konsekvenser   borde jag nog sluta att äta fårost.

Leffe
2/22/16, 2:35 PM
#9

Ost är ju det godaste som finns på smörgås. Jag har slutat köra bil så jag tar ost istället

Schnauzertik
2/22/16, 4:01 PM
#10

#7 😃 Man kan aldrig vara nog försiktig.

Värd för Pensionärer

TjockaBerta
2/22/16, 5:01 PM
#11

Jag älskar ost men köper inte så ofta då det är rätt dyrt och på att jag försöker låta bli att överläts så för mig blir det ingen skillnad. 

Sån ost på bilden eller Arlas  ostar och liknande köper jag aldrig.

>>>Malum domesticum<<<

[Carpinus]
2/22/16, 5:10 PM
#12

#11 Nej, det finns ju ett talessätt som säger "att äta vanlig hushållsost är som att kyssa sin syster, det händer ingenting" (kanske kommer det från liberal ungdom?)

Jag vill gärna ha lite starkare ost, med smak som känns ända ner i hålfoten.

Maria
2/22/16, 6:17 PM
#13

Min favoritost är lagrad, helst extralagrad Grevé.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Leffe
2/22/16, 6:55 PM
Zepp
2/22/16, 7:13 PM
#15

Port salut är som att kyssa sin Portugisiska kusin!

Västerbotten eller Saint Agur eller liknande får det vara, Blå castello är oxå gott!

Näe.. såhär är det, iframtiden blir det förbjudet med ost, ni får ta bönpasta på era mackor!

Och i stället för kött får ni äta bönor och linser!

Allt för att hålla er metanutsläppen.. så det blir lika obligatoriskt med buttplugg för alla över 18 år!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TjockaBerta
2/22/16, 7:27 PM
#16

#12

Japp! Ända ner i tårna annars är det inte mödan värt  😃

>>>Malum domesticum<<<

[helga21]
2/22/16, 7:54 PM
#17

Det ska vara helst grevé lagrad från Allerum.

Tride
2/23/16, 10:01 AM
#18

#6+7 Ja, prästosten är ju mild och god. Jag har dock aldrig stött på ngn buddha-ost eller muhammed-ost. Kanske tur, med tanke på diskriminering o sånt. När jag hittade den här tråden satt jag och tuggade på en macka med fantastiskt god Gorgonzola. Det blir säkerligen fler såna mackor framöver. 

Undrar just vad påven kan äta för slags ost.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2/23/16, 10:06 AM
#19

Förresten - apropå bilden i 0. Mild svensk hårdost. Den är ju röd! Kan vi ta politisk ställning genom den osten? Och så finns det blå ostar. Danish blue, tror jag den heter. Och så grön-mögel - -- -tja, det gäller att tänka sig för vid ostdisken i butiken.;)

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Schnauzertik
2/23/16, 10:14 AM
#20

Det finns en ost som heter Abondance som enligt traditionen levererades (av munkar som tillverkade den)  till kardinalerna som skulle välja påve.

Dessa kardinaler tog oftast lång tid på sig att välja och tillbringade mycket tid vid matbordet med goda viner och god mat.. För att komma tillrätta med detta infördes att från och med åttonde dagen skulle det bara serveras bröd och vatten för att snabba upp beslutet.

Detta med vatten och bröd vore en tanke även vid en del av dagens förhandlingar.

Värd för Pensionärer

Annons:
[Carpinus]
2/23/16, 10:16 AM
#21

#19 Den är nog röd till minne av det gamla Osteuropa….

Av den blåa osten har vi ju även Bavaria Blue, kanske en dold hyllning av Franz-Josef Strauss?

Nej, jag tror nog faktiskt att osten är ganska opolitisk.

Tride
2/23/16, 10:25 AM
#22

#20 Något tex ledningen för kommunal borde ha tänkt på. #21 Men tyder inte Bavaria Blue på en hemlig konspiration? ☝️

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Carpinus]
2/23/16, 10:42 AM
#23

#22 Nja, Bayern är nog av tradition blått, så även vissa ostar. Ser att grönmögelosten repopulariserades i Bayern 1920 av en Basil Weixler, som introducerade en  “Bavarian Mountain Roquefort”.  Hans dotter Charlotte Steffel förde arvet vidare genom att presentera Bavaria Blue 1972.

Tride
2/23/16, 3:26 PM
#24

Knepigt värre. Men jag anar att vi måste vara uppmärksamma vid valet av ost, så att vi inte av misstag råkar bli medlemmar och budbärs i konspiratoriska nätverk. Eller har jag fel? 🤫🤔

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Carpinus]
4/14/16, 10:29 PM
#25

Ostdiskussionen fortlöper nu i tråden som heter "Ost" rätt och slätt.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: