Annons:
Etikettkultur
Läst 3129 ggr
Torin
2/2/14, 6:56 PM

Filmkväll

Vad gillar ni för filmer?

Själv har jag många favoriter.

Amelie från Motmatre, Don Camillo (som jag har både den ursprungliga med Fernandel och den senare med Terrenc Hill)

Jane Austins Stolthet och fördom samt Kärlek och Fördom, den senare en indisk  (nästan musikal) version med aktrisen Aishwarya Rai (hon blev en gång i tiden miss Universum)

Bland actionfilmer så är ju Örnnästet favorit, även Kanonerna från Navarone. Men Indiana Jones kommer inte långt efter.

Fast jag gillar de där filmerna som har en känsla. En del franska filmer är sådana. En favorit är Franska Nerver, handlar om en kvinna som är chokoladbagare.

Jag har älskat dig så länge med Kristine Scott Tomas i huvudrollen. Finns i en box med två andra franska filmer. Hon spelar f.ö med i Fyra Bröllop och en Begravning och i En Schopaholicks bekännelser samt i Den Engelske Patienten.

Till sist Nottinghill med Julie Robberts och Hugh Grant samt Sömnlös i Seatle med Ton Hanks.

Måste sluta här för bokhyllan är full med filmer, de jag inte gillar ger jag bort till vår bytesbutik här i byn.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
Maria
2/3/14, 6:27 AM
#1

Läste precis att Philit Seymore Hoffman är död.😕 Endast 46 år. Han är en av mina favoritskådespelare och har medverkat i många filmer jag tycker är så bra.

Patch Adams, En kvinnas doft, The big Lebowsky, Röd Drake, The talented Mr Ripley, Flawless och inte minst En kvinnas doft.

Jag ska iväg till jobbet men ska fundera vidare på mina favoritfilmer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
1/17/16, 8:16 PM
#2

Det finns en tråd för film med tema seniorer också, där vi "tipsar om filmer som handlar om äldre och har något med åldrande att göra", som trådstartaren beskriver syftet med den tråden.

Maria
1/17/16, 8:23 PM
#3

Tyvärr funkar inte länken

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
1/17/16, 9:02 PM
#4

#3 Fixat!

Maria
1/17/16, 9:20 PM
#5

Så bra😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
1/18/16, 9:30 AM
#6

Någon cineast är jag verkligen inte, om man med det menar att se film på biograf. Senaste filmen jag såg på bio var "Monica Z", dessförinnan var det flera decennier sedan jag såg "Amadeus" - å andra sidan såg jag den två gånger…

Däremot ser jag förstås gärna film på TV, och jag har dessutom en liten samling med favoritfilmer på VHS och DVD, även om jag inte katalogiserat dem på något sätt.

Jag kan inte på rak arm nämna någon absolut favoritfilm (kanske "Blåsningen" och "Gudfadern"-filmerna då) men jag har alltid gillat lite "svåra" filmer som man får fundera lite över ett tag. Fast jag ser också gärna komedier.

En film som jag gärna skulle vilja se om är "Alphaville".

Annons:
[helga21]
1/18/16, 1:19 PM
#7

Gå och se, En man som heter Ove. Väl värd ett besök på bio.

[Carpinus]
1/18/16, 1:31 PM
#8

#7 Nja, jag väntar nog till dess att den dyker upp i TV.

Ser att den är nominerad i 6 av 19 kategorier på kvällens Guldbaggeutdelning. (Fast den skall jag inte se - det blir handboll då för min del.)

[helga21]
1/18/16, 2:45 PM
#9

# 8 Man skrattar och gråter om var annat. En av de verkligt bra filmerna jag sett. Den var 2 timmar lång men det kändes den inte som. Man var fast från första ögonblicket.

Schnauzertik
1/18/16, 3:05 PM
#10

Ove ska jag se så småningom.

Det får bli bara ett urval av "gillar filmer" annars tar det aldrig slut.

Amelie från Montmartre är också en favorit för mig.

Grabben i graven bredvid,  Sällskapsresan och Crocodile Dundee är roliga komedier.

Battle if Britain,  Den längsta dagen och In which we serve håller inte helt ännu men får ändå komma med. Master and commander, Greven av Monte Cristo och fullpoängaren Das Boot.

Jag är barnsligt förtjust i fantasy och SF så Harry Potter, Sagan om ringen, Starwars, Day of the triffids och Outlander (även om den inte är precis fantasy men tidsresa ingår).

Alice i underlandet är en favorit mest boken men också filmen,

Gladiator och Arn i mer eller mindre historiska miljöer.

Den gode, den onde, den fule, Sju vågade livet och flera western.

Mina drömmars stad och Utvandrarna Nybyggarna får också komma med liksom Änglagård.

Doctor Zjivago mest på grund av minnen som hör ihop med den.

Värd för Pensionärer

[helga21]
1/18/16, 3:13 PM
#11

# 10 "Grabben i graven bredvid,  Sällskapsresan och Crocodile Dundee är roliga komedier" 

Instämmer 😃

"Utvandrarna Nybyggarna får också komma med liksom Änglagård." 

Instämmer även där. Jag har sett  Utvandrarna i Vissefjärda Folket hus. Inte så långt ifrån Långsjö och Korpamon eller Klasatorpet som det egentligen heter där det är inspelat.

[Carpinus]
1/20/16, 3:08 PM
#12

I den avslutade tråden "Läst och sett" finns det några inlägg om film.

[Carpinus]
1/20/16, 3:09 PM
#13

#8 "En man som heter Ove" går som pensionärsmatiné här om fjorton dagar, kanske kan bli aktuellt att se den då!

Annons:
[helga21]
1/20/16, 4:10 PM
#14

# 13 Gör det, Upptäckte att jag fick betala 110 kr för min biljett mena pensionären som jag är gift med kom undan med 88 kr 😃

[Carpinus]
1/20/16, 4:42 PM
#15

#14 Tjugotvå spänn rakt ner i pocornkassan!😉

[Carpinus]
1/21/16, 10:02 AM
#16

Den 2 februari infaller Groundhog Day, det vet nog alla vänner av "Måndag hela veckan". För att högtidlighålla denna dag kommer en biograf i Liverpool att köra filmen nonstop ett helt dygn.

Jag tror faktiskt att det är den film jag sett flest gånger - men tolv gånger i rad? Njae…

Trailer.

[Carpinus]
1/21/16, 12:04 PM
#17

"Antalet biobesök ökade förra året, men intresset för svensk film på bio minskade. Enligt SF var det 3,3 miljoner biobesökare som valde att se svensk film i fjol. Året före uppgick siffran till 4,9 miljoner."---

TT

"I november valde rekordlåga 15 procent av biobesökarna att se en svensk film. Hoppet stod till julfilmerna, ”En underbar jävla jul” och ”En man som heter Ove”. När nu siffrorna för bioåret 2015 är klara står det klart att de räddade det svenska filmåret från flopp."---

SR

[Carpinus]
1/25/16, 4:32 PM
#18

Göteborgs Filmfestival står för dörren, äger rum 29 januari- 8 februari.

[Carpinus]
1/26/16, 1:12 PM
#19

Filmkrönikören filmkritikern Michael Adams är uppenbart skräptålig, för han har avverkat 400 kalkonfilmer för att utse de tio sämsta filmerna överhuvudtaget. Lite lättad kan jag konstatera att jag inte förlorat tid genom att se någon av de tio.  Har du också lyckats undvika dem?

Och ännu en fråga: vilken är den sämsta film du har genomlidit?

Maria
1/26/16, 1:32 PM
#20

#19 Trots att filmen av vissa räknas som "världens bästa" så är det nog den tristaste film jag sett.

2001 - Ett rymdäventyr eller på engelska  2001: A space Odyssey av Stanley Kubrik.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Carpinus]
1/26/16, 1:51 PM
#21

#20 Va - det är en av mina favoritfilmer! 😮😃

De sämsta filmer jag har sett är nog de som Ragnar Frisk, Åsa-Nisseregissören åstadkom.  Hans "Under ditt parasoll" med Sven-Ingvars är otroligt dålig, nästan så att den blir sevärd genom att den är så kass…

Maria
1/26/16, 1:54 PM
#22

#21 Haha, jag vet inte vad det är för fel på mig men jag har genomlevt den två gånger för att vara på den säkra sidan😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
1/26/16, 1:56 PM
#23

#22 Gentilt att du gav den en andra chans i alla fall! 

Jag har sett "Under ditt parasoll" flera gånger också. Det hjälpte inte det heller…😃

[Carpinus]
1/26/16, 11:04 PM
#24

Det var väl Mark Twain som sa "ryktet om min död är betydligt överdrivet"? Det skulle skådespelaren Abe Vigoda (känd från Gudfadern) också kunna ha sagt 1982, då tidskriften People felaktigt skrev att han dött. Nu verkar dock Vigoda slutligen ha bestämt sig och verkligen avlidit, i en ålder av 94 år.

"Skådespelaren Abe Vigoda är död - igen"

[Carpinus]
1/27/16, 9:50 AM
#25

SVT1 kl. 22.00 ikväll: "Scenerna som förändrade filmen", del 2/8.

"Öppningen. En riddare spelar schack med döden. En författare hittas död i en pool. "Det sjunde inseglet" och "Sunset Boulevard" skapade ikoniska öppningsscener. "Seven" återväckte intresset för titelsekvenser. Del 2 av 8"

Avsnitten kan även ses på UR Play.

[Carpinus]
2/16/16, 4:50 PM
#26

#7 Nu har jag äntligen varit iväg och sett "En man som heter Ove", och precis som du säger så var den värd att se. Vi var tre i sällskap, och alla gillade den.

Maria
2/16/16, 5:29 PM
#27

#26 Den står på min "att-se-lista" 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[helga21]
2/16/16, 7:30 PM
#28

# 26 Ja den var bra. Jag skrattade och grät om vartannat.

[Carpinus]
2/16/16, 8:05 PM
#29

#28 Apropå "grät" så misstänker jag att personer som satt nära i salongen tyckte att jag måste vara en lättrörd person, för tårarna strömmade hela tiden nerför kinderna och jag fick snyta mig gång på gång.

Skulle tro att jag fick någon allergireaktion av någon stark parfym eller rakvatten i salongen (biografägaren själv stank en del insåg jag på vägen ut…)

[helga21]
2/16/16, 8:51 PM
#30

# 29 😂

[Carpinus]
2/22/16, 10:11 PM
#31

De svenska filmer som haft mest besökare på våra biografer efter 1963:

1. Sällskapsresan (1980) - 2 038 589

2. Att angöra en brygga (1965) - 1 955 725

3. Emil i Lönneberga (1971) - 1 652 791

4. Ronja Rövardotter (1984) - 1 645 776

5. En man som heter Ove (2015) – 1 585 348

Överlägset mest sedda film i Sverige är Djungelboken med otroliga 4,9 miljoner besökare, före Sound of Music med 3,4 miljoner besökare.

Källa: SVT

Schnauzertik
2/26/16, 10:23 AM
#32

Igår blev det en DVD med   Cirque du soleil  föreställningen quidam.

https://www.youtube.com/watch?v=7uc9lUuJQpE

Hittade en annnan föreställning med dem på ultraflix som vi ska se vid ett senare tillfälle.

Värd för Pensionärer

[GIKmio]
2/26/16, 5:53 PM
#33

#31 Att Sällskapsresan toppade listan är väl känt. Däremot trodde jag Göta Kanal skulle vara tvåa..

[Carpinus]
2/26/16, 5:55 PM
#34

#33 Nej, Göta Kanal är inte ens bland de tio, vilket man nog skulle kunna tro. I övrigt kan man konstatera att det  är komedier och barnfilmer som drar oss till biograferna. Utvandrarna är väl undantaget som bekräftar regeln.

Annons:
Schnauzertik
2/28/16, 5:12 PM
#35

Har lagt upp konto på ett par "video on demand" sajter. I kväll lutar det åt att se 

The Martian, Har läst boken tidigare. En man som blir kvarlämnad på mars och måste överleva en längre tid i väntan på räddning.

https://www.youtube.com/watch?v=Ue4PCI0NamI

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2/29/16, 10:44 AM
#36

Alicia Vikander vann i natt en Oscar för bästa kvinnliga biroll i sin medverkan i "The Danish Girl". Ingen svensk skådespelare har vunnit en Oscar sedan Ingrid Bergman gjorde det för 40 år sedan, så det är kanske naturligt att Vikander jämförs just med Ingrid B.

Hur som helst var det "en bra start" på en karriär som förhoppningsvis bara börjat. Hoppas att Oscarsutmärkelsen kommer att sporra och inte kännas som något som är svårt att leva upp till i den vidare karriären!

[helga21]
2/29/16, 10:48 AM
#37

# 36 Det var 1975 hon vann en Oscar för bästa  biroll och det är inte 100 år sen fast det känns så 😃

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingrid_Bergman

[Carpinus]
2/29/16, 10:55 AM
#38

#37 Hoppsan! Jag tänkte skriva något om att det förra året var 100 år sedan Ingrid Bergman föddes, och så blev det som det blev.  😞Jag har rättat till det nu - tack för att du var uppmärksam!

[helga21]
2/29/16, 11:35 AM
#39

# 38 Det gör inget. Jag tänkte att det kunde vara av intresse för dem som vill att kunna se när hon fick den sista oscarsstatyetten för hon fick ju faktiskt 3 stycken varav 2 som bästa kvinnliga huvudroll.

[Carpinus]
2/29/16, 11:50 AM
#40

#39 Där har Alicia något att sikta på! 🙂

[Nomen Nescio]
7/5/16, 1:06 PM
#41

I går såg jag en trailer för en fransk film från 2007. Den heter "Bienvenue chez les ch´tis" på franska,  "Welcome to the sticks" på engelska. (Vad den heter på svenska vet jag dessvärre inte.) Den handlar om en brevbärare i södra Frankrike som omplaceras till norra delen av landet, vilket medför problem med klimat och dialekt bland annat. Tycker filmen verkar rolig, och undrar om någon här har sett den?

Annons:
Maria
7/5/16, 1:11 PM
#42

#41 Nope den har jag inte sett men jag är ganska svar för franska filmer så tack för tipset.

Var på Movie Line igår och köpte några filmer bland annat "The Danish Girl".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
7/5/16, 1:55 PM
#43

#42 Sökte den i Movielines bestånd, men den verkar inte finnas där. Tydligen hade filmen det franska namnet även i Sverige, vilket i så fall kan ha medverkat till att den inte gick så bra här.

Maria
7/5/16, 2:42 PM
#44

#43 Ja så kan det nog vara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
7/7/16, 10:25 PM
#45

Nyss har jag sett "The danish girl" Vilken vacker och rörande film. Fantastiska skådespelare och underbart filmad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
7/7/16, 11:10 PM
#46

#45 Så då var Alicia Vikander värd sin Oscar?

Maria
7/8/16, 9:17 AM
#47

#46 Jaa, det var hon. Möjligtvis kunde hon dela den med Eddie Redmayne som spelade "Lili"😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
9/1/16, 11:19 AM
#48

"Sveriges Oscarsbidrag till nästa års gala blir En man som heter Ove. Filmen regisserades av Hannes Holm och bygger på Fredrik Backmans succéroman med samma namn från 2012. Huvudrollen spelas av Rolf Lassgård."---

GP

Annons:
Upp till toppen
Annons: