Annons:
Etikettresor
Läst 2734 ggr
[Carpinus]
6/30/15, 5:53 PM

Våra smultronställen

Vackra platser, spännande byggnader, orter med intressant historia - här har du möjlighet att slå ett slag för dina pärlor, kända som okända.

Annons:
[Carpinus]
6/30/15, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#1

Liljedal är en idyllisk ort vid Vänerns strand ingående i Grums kommun och belägen cirka 10 kilometer om centralorten. Mellan 1781 och 1917 låg här Skandinaviens största buteljglasbruk, och ortsborna vårdar stolt sin gamla glasbrukshistoria.

Idag bor det bara något hundratal innevånare i den lilla idyllen, men sommartid kommer många hit med bil och inte minst båt för att njuta av vacker natur och trevlig samvaro. Kanske tar man sig till och med en svängom på dansbanan som ligger i anslutning till båtbryggan? Själv brukar jag försöka komma till Liljedal en gång varje sommar för att få mig en våffla med kaffe på serveringen vid hembygdsgården, som har öppet lör- och söndagar.

[sanna70]
7/8/15, 12:51 PM
#2

Mina smultronställen 🙂

Sverige:

Bjästa,Skuleberget

Värmland, Klässbol bla

Halland, Danska fallet, Galgberget, Tylösand 

Göteborg: Slottsskogen, Botaniska trädgården

Utlandet:

Thailand:

Koh Samui , James Bond ön, Kata beach, Koh Larn 

Kroatien: 

Zagorje, Crkvenica 

Dubai:

Jumeira beach

Turkiet:

Antalya

Österrike: 

Alperna

[Carpinus]
7/12/15, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tre av mina smultronställen i Göteborgstrakten: från vänster Svejserdalen, Delsjön, Änggårdsbergen.

[Carpinus]
8/23/15, 7:37 PM
#4

Vägg i vägg med Göteborg ligger Mölndal, och den som vill lära känna stadens historia kan med fördel söka sig till Kvarnbyn. Här finns såväl stadsmuseum som hembygdsmuseum att hitta information i, men här finns även en äldre bebyggelse som påminner om ett västkustskt feskeläge där den klamrar sig fast vid bergssidorna - det är bara själva havet som saknas…

Men inte ens i idyllen står tiden stilla - här växer Kvarnbyterrassens höghus upp på SOAB:s gamla industriområde, och där pappersbruket Papyrus en gång låg pågår byggnationen av en helt ny stadsdel, med fastigheter och gatudragningar som skall förena Kvarnbyns historia med nutida arkitektur och teknik. Mölndals Kvarnby går en spännande framtid till mötes!

För mig är dock själva hjärtat i Kvarnbyn forsen, som sedan årtusenden söker sig ner från ett sjö- och åsystem som har sin upprinnelse i Härryda kommun, och som i Mölndal övergår i Mölndalsån. Forsen har en fallhöjd på 48 meter på en sträcka av 800 meter, vilket är högre än självaste Trollhättefallen! Här har kvarnar kommit och gått sedan medeltiden, och här skrevs tidig pappersbrukshistoria när Korndals pappersbruk anlades 1763, på sin tid Sveriges största pappersbruk som stod för hälften av Sveriges pappersproduktion 1870.

Forsen är sällan sig lik från dag till dag. En regnrik period kastar sig vattnet vredgat fram mellan husväggarna, medan flödet kan vara mer dämpat under en torrperiod, men tuktat blir aldrig fallet! Och på vintern bildar kylan och frosten märkliga skapelser i forsfåran, man skall inte bli förvånad över att ställas inför isdraperier och isorglar - din fantasi och naturens skapelselusta är det som sätter gränserna…

Här följer några av alla de hundratals bilder jag tagit i området på senare år.

[Carpinus]
8/23/15, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Till vänster del av Kvarnby, t.h. Mölndals Hembygdsgård. Trähuset uppfört 1805 av kvarnägaren John Roy från Stirling i Skottland, stenmagasinet byggde hans son Charles några årtionden senare.

[Carpinus]
8/23/15, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#4 T.v. utsikt mot Gamla Torget och Fässbergs kyrka vinter och sommar, t.h. ovanför Forsebron i vårens tid.

Annons:
[Carpinus]
8/23/15, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#4 T.v. den sista kvarvarande kvarnen vid fallet, uppförd 1850. T.h. nedre delen av forsen.

[Carpinus]
8/23/15, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#4 T.v. fallet i sommartid, t.h. lite bistrare vy från vintern.

[Carpinus]
8/23/15, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#4 Forsen vintertid.

[Carpinus]
8/23/15, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#4 Från fallets övre del.

[Jimmy.L]
9/14/15, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#11

Thailand och ön Koh Samui för ca 16 år sen en vacker Ö med härliga stränder.

[Carpinus]
9/14/15, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag har puffat för Botaniska Trädgården i Göteborg på annat håll, men inte här.  Det bästa är att det aldrig är sig likt gång från gång, årstider växlar och man upptäcker nya detaljer varje gång man är där.

Egen (bearbetad) bild.

[Carpinus]
10/2/15, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Har visat en gammal barndomsvän den stora staden Göteborg, och kom på att ett bra sätt att göra det var bland annat genom en tur med Älvsnabben . Här är några av det man kan se under en resa med det fartyget, inklusive en landstigning vid Klippan.

Egna bilder.

Annons:
Maria
10/2/15, 5:41 PM
#14

#13 Fina bilder som man känner igen😉

Det finns mycket i Göteborg som är värt att göra både ett eller flera besök.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
10/2/15, 5:43 PM
#15

#13 Om du har Facebook finns en trevlig grupp som min son startade för flera år sedan.  Den heter "Det gamla Göteborg" och har nästan 20 000 medlemmar.

Sonen är inte längre administratör men sidan är trevlig ändå😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
10/2/15, 5:44 PM
#16

Ja, min kompis var mycket begeistrad av att få se Göteborg den här vägen, så nästa sommar tar han med sig hustrun och gör om turen. De har varit en hel del i Göteborg, men har sällan kommit utanför Avenyn och innerstadsstråken.

[Carpinus]
1/21/16, 2:03 PM
#17

"15 svenska resmål du måste se innan du dör", utropar Expressen. Jag har bara sett två av dem, Mårbacka och Varbergs kallbadhus, så det blir väl till att lägga på ett kol…

[Jimmy.L]
1/21/16, 2:11 PM
#18

#17 Då är jag sämre med endast 1 plats Rosendals slott.

Maria
1/21/16, 2:14 PM
#19

#17 Jag kan tyvärr inte stoltsera med att ha sett något av detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
5/9/16, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

I det vackra försommarvädret kunde jag inte motstå att göra ett besök i Botaniska trädgården i Göteborg. Tror att det var ett rätt bra val av dag, eftersom många nog gjort sina besök under helgen - idag var det riktigt lugnt. Ännu har inte Rhodendronarterna kommit igång riktigt på allvar, men några tidiga arter fanns det dock i blomning. Har inte hunnit gå igenom och sortera bilderna ännu, men här är ett litet smakprov. (Klicka på bilden för förstoring.)

Annons:
Maria
5/9/16, 7:04 PM
#21

#20 Åh så vackert.

Jag kanske har sett dig idag😉 då jag kan se vitsippsdalen från jobbet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
5/9/16, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#21 Ja, jag tog förstås även en vända i vitsippsdalen! Såg du någon som studsade runt på lätta fötter så var det inte jag…🙂

Maria
5/9/16, 7:19 PM
#23

#22 Aj då….😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
5/10/16, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Blev det "B" som i Botaniska igår så fick det bli "T" som i Trädgårdsföreningen idag. Rosorna har förstås inte slagit ut ännu, men det fanns en del annat att njuta av. Speciellt avdelningen "Stenpartiet" som var en nyupptäckt för mig är vacker.

[Nomen Nescio]
8/26/16, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#25

Gunnebo Slott har jag presenterat i andra trådar, och här kommer lite mer material från en sensommarutflykt i strålande väder.

Just nu håller man på att undersöka vilken ursprunglig färg slottet hade, och därför är det grått på ena sidan och gavlarna och gult på framsidan. Först nästa sommar har man beslutat sig för vilken färg det skall bli för hela byggnaden. För några decennier sedan var det gult, men jag föredrar den gråa färgen.

Lägger ut bilderna utan några kommentarer i övrigt, men fråga gärna!

[Nomen Nescio]
8/26/16, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#26

Och så lite bilder på högkant…

Carmarino
8/26/16, 4:40 PM
#27

#17 Har sett UFO-monumentet, Varbergs kallbadhus och Österlen, men övriga har jag kvar att besöka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Nomen Nescio]
8/26/16, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#27 Alltid något - du har väl varit i Åmål förresten?

Carmarino
8/26/16, 5:15 PM
#29

#28 Nej, faktiskt inte. Måste (lite skamset) erkänna att jag faktiskt aldrig varit längre "norrut" än Sigtuna. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
8/26/16, 5:39 PM
#30

#29 Sigtuna är ju i och för sig också fint. Dessutom ligger det nog norr om Åmål…😉

Schnauzertik
8/27/16, 10:56 AM
#31

Sigtuna är en mysig stad att gå runt och titta på.

Åmål har jag också varit i men det har inte lämnat några bestående minnen eller men.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
8/27/16, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31 Åmål är liten trivsam stad, speciellt det trähusområde i hamnkvarteren som blev kvar efter en stadsbrand en gång i tiden.

Fast anledningen till att jag associerade till Åmål var egentligen uttrycket "alltid något (sa fan när han såg Åmål").

Carmarino
8/27/16, 12:45 PM
#33

#30 Ja, det har du rätt i. Trodde faktiskt att Åmål låg längre upp än det gör, och kollade aldrig på kartan. ☺️ När det gäller västkusten så har jag aldrig kommit längre upp än Vänersborg. Ju äldre jag blir, desto mindre lockande är resor för mig. Är och förblir en riktig "hemmakatt". 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
8/27/16, 1:10 PM
#34

#33 Vänersborg, Birger Sjöbergs "Lilla Paris". Där åkte man igenom ofta förr, men numera går E45 utanför stadskärnan.

"Den staden, svept i rosigt dis, likt pärla i ett flor, den tycke har utav Paris, som Rådman sagt och tror! Lilla Paris, Lilla Paris, du ligger trygg och tindrande i sommarns friska bris! "---

(Fast i slutet på sången hade han resonerat sig fram till att det var skönt att staden inte var lik Paris i alla avseenden…)

Annons:
Carmarino
8/27/16, 2:08 PM
#35

#34 Det enda jag kommer ihåg av besöket i Vänersborg är att vi var tvungna att köra över en gammal bro (tror det var en träbro med glesa plankor) för att komma dit, och eftersom jag är extremt höjdrädd ibland så var det en plåga för mig att köra över den trots att den inte var så jättehög. Fasade för tillbakafärden hela dagen, så jag kunde inte riktigt njuta av besöket. Tror dock att jag tyckte det var en fin liten stad. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: