Annons:
Etikettåldringsbrott
Läst 7813 ggr
[Carpinus]
7/7/15, 6:16 AM

Brott mot äldre -tråd 1

Eftersom jag är en flitig surfare på olika nyhetsmedia har jag inte kunnat undgå att lägga märke till dem, notiserna om åldringar som blir bestulna vid bankomaten, utsätts för stölder i hemmet av falska hantverkare, skojas upp av kringresande takläggare eller luras av smarta telefonförsäljare.

Vi tänker kanske inte så ofta på att det bakom den lilla notisen i lokaltidningen om gamlingen som blivit bestulen kan dölja sig en människa vars tilltro till omvärlden kan ha blivit raserad för resten av livet.

Jag har samlat en hel del sådana notiser på annat håll på iFokus, men nu känns det dags att fortsättningsvis lägga ut dem här på Pensionärer i Fokus. Många av urklippen lämnas utan personliga kommentarer, eftersom de är tillräckligt talande i sig själva och tillsammans utgör en bild av hur det ser ut på många håll i landet.

Hittar du något i din lokaltidning som platsar under den här rubriken så är du förstås välkommen att dela med dig!

Tidigare trådar på annat håll:

Kriminalitet riktad mot äldre
Kringresande tak- och asfaltsläggare

Annons:
[Carpinus]
7/7/15, 6:18 AM
#1

_"Sommarmånaderna ökar antalet åldringsbrott. De vanligaste brottsplatserna är den egna bostaden och på platser där människor rör sig mest. Bara i Stockholms innerstad blev över 300 äldre drabbade förra året. Äldre måste därför vara försiktiga i samband med bankomatuttag eller när de öppnar dörren till hemmet. Tredubbla lås hjälper inte om man ändå öppnar dörren!
Enligt Sveriges kommuner och landsting, SKL, möter en genomsnittlig hemtjänsttagare fjorton olika personer från hemtjänsten under en vanlig tvåveckorsperiod. Fjorton personer! Med denna höga omsättning på personal släpps en främling in i hemmet varje dag. Inte underligt om det då ibland visar sig att den som presenterar sig som ”ny hemtjänstpersonal” råkar vara en brottsling."---

"Brott mot äldre är ofta organiserade och utförs av ligor som arbetar utstuderat och metodiskt. Äldre ses som försvarslösa och svaga det är lätt att lura offret och lätt att komma undan. Det handlar sällan om våldsbrott utan om stölder, skadegörelse och bedrägerier. Dessa är förhållandevis svåra att klara upp varför mörkertalet är stort och måste uppmärksammas. Sveriges Pensionärers Riksförbund, SPRF och Svenska Kommunal Pensionärernas Förbund, SKPF kräver bland annat att inte bara brottstyp utan också ålder ska redovisas i kriminalstatistiken. Och vid Brottsförebyggande rådets årliga undersökningar ska även personer över 79 år tillfrågas om sin upplevda utsatthet för brott. Så sker inte idag.
I civiliserade samhällen finns starka tabun i fråga om våld och övergrepp mot äldre. Det finns därför anledning vara orolig när det finns människor som saknar dessa gränser."---_

Ur SKPF Förbundsnyheter

[Carpinus]
7/7/15, 6:21 AM
#2

Smålänningen har tillsammans med Elisabeth Lundgren, polis, och Susan de Freitas, samordnare inom kommunens Brottsförebyggande råd, gjort en säkerhetsvandring med inriktning på brottsskydd för de gamla. Ur det reportaget kan följande bevaras:

"Behovet av att tänka säkerhet har också ökat. Hittills i år är det ett 25-tal fall, ungefär en fördubbling mot i fjol. Samtidigt poängterar de att våld knappast förekommer. Det sentida fallet från Ljungby är exceptionellt. Polisen lyckades också få fast en misstänkt förövare. Stölder, i butiker och i hemmen, är allvarliga nog. Det slår hårt mot offren och skapar en känsla av otrygghet i samhället. Den tidigare respekten för äldre människor har naggats i kanten. – För 20 - 30 år sedan fanns det inte, möjligtvis då mopedungdom som kunde göra väskryckning. Men nu sker det mer utstuderat. Man följer efter, man distraherar, ofta jobbar man i par, säger Elisabeth Lundgren. Säkerhetstänket behöver förbättras enligt Susan de Freitas. – Man behöver bara ändra lite på sitt beteende, absolut inte ändra livsstil. Hon har en lista över små goda tips, däribland:

  • Inga värdehandlingar i handväskan
  •  minimalt med kontanter och dyrbarheter i hemmet
  • _ be en bekant följa med till bankomaten
    _
  • skaffa tittöga i ytterdörren
  •  var sunt misstänksam om en främling knackar på, kräv legitimation."
Skorpion76
7/7/15, 6:43 AM
#3

Jag läste din artikel och förstår din fråga. Det är verkligen hemskt vad äldre personer råkar ut för, men när du skrev att de blev lurade av telefonförörsäljare kom jag genast att tänka på en helt annan sak, men jag vet inte om det är rätt av mig att ta upp det i den här tråden.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/7/15, 6:54 AM
#4

#3 Är det något som specifikt berör brott mot äldre platsar det förstås här om det har allmänintresse och inte drar iväg från trådtemat. Berör det fler än gamlingar kan en idé vara att starta en ny tråd i ämnet på Brott i Fokus.

[Carpinus]
7/7/15, 7:22 AM
#5

"Utländska hantverkare rör sig i Mellansverige och erbjuder tjänster som takläggning, asfaltering eller stenläggning. De kommer ofta från de brittiska öarna. Många gånger utförs arbetet dåligt och de som klagar kan bli utsatta för hot eller utpressning.
Vi har varnat förr om detta men det förtjänar att upprepas. De här hantverkarna åker runt och knackar dörr och erbjuder tjänster. Det kan handla om asfaltering av garageuppfarter, stenläggning, takläggning eller försäljning av verktyg. Ofta utförs arbetet mycket dåligt eller inte alls.
Ibland utkrävs förskottsbetalning och när hantverkarna fått sina pengar lämnar de utan att utföra något arbete."---

"Så undviker du oseriösa hantverkare

  • Kontrollera alltid om F-skattsedel finns, via Skatteverket

  • Ta in offerter från olika lokala företag. Genom det lokala företaget finns också möjlighet att göra reklamationer vid felaktigheter

  • Undvik kontantbetalning och förskottsbetalning

  • Om du misstänker att du blir kontaktad av oseriösa hantverkare så undvik dialog. Säg nej tack och stäng dörren

  • Ring polisen om du misstänker att du blivit kontaktad av oseriösa hantverkare och att det handlar om brottslig verksamhet."

Polisens hemsida

Skorpion76
7/7/15, 7:26 AM
#6

#4 Det handlar framför allt om lurendrejeri och liknande.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Carpinus]
7/7/15, 7:33 AM
#7

Ett bra sätt att slippa telefonförsäljare är att anmäla sig till NIX-registret. Jag har själv varit ansluten i flera år, och har under den tiden endast råkat ut för enstaka uppringningar från försäljare som försökt förbigå spärren.

"Genom att anmäla ditt telefonnummer till NIX kan du spärra din telefon för att slippa bli uppringd av telefonförsäljare. Du kan både spärra din fasta hemtelefon och din mobiltelefon. Ring 077 228 00 00." (Veteranen.)

Observera att NIX inte bedriver uppsökande kundkontakter. Det finns däremot blufföretag som säger sig sälja spärrtjänster mot en avgift, något som bland annat uppmärksammats i SR Plus.

[Carpinus]
7/7/15, 7:38 AM
#8

#6 Låter som ett bra uppslag för en ny tråd på Brott i Fokus! Berör det även pensionärer länkar jag gärna till tråden.

Skorpion76
7/7/15, 8:13 AM
#9

#8 Okej, jag ska försöka vara så tydlig jag kan. När man får besök av dörrförsäljare blir man uppmanad att be dem gå med en gång, Jehovas Vittne likaså. De är tyvärr kända för att verkligen inte ge sig när man väl har öppnat dörren för dem. Vissa rykten säger att de pressar in foten mellan och hindrar en på så sätt att stänga igen dörren i ansiktet på dem.  Det har jag dock inte själv varit ute för, men när de har kommit har de verkligen varit jobbiga och sedan brukar de lämna skriften Vakna, som de vill att man ska läsa.

Försäljare kan verkligen prata sönder huvudet på en och pensionärer samt vissa handikappade kanske inte kan skilja på om köpet är nyttigt eller inte. Det bryr sig dock inte försäljaren om, utan han är bara ute efter att sälja sin produkt. Där luras många pensionärer och vissa handikappade som är i en väldigt utsatt situation. Tidigare var det så att försäljare inte fick sälja till handikappade personer och om de ändå gjorde det blev de stämplade som opålitliga och ratades.

Numera har den spärren släppt och de säljer gladeligen till vem som helst. När jag gick i skolan fick jag besök av handikappkonsulenter som provade ut hjälpmedel åt mig  och även om hjälpmedlen som sådana var bra tycker jag inte om deras stil. Barnet som får hjälpmedlet utprovat uppmanas att vara duktigt,  lyda och göra som det blir tillsagt. Trots att både föräldrar och kanske någon lärare sitter med s<äger ingen ifrån och talar om för handikappkonsulenten att han eller hon borde gå med en gång.  

Oavsett hur bra hjälpmedlet än må vara tycker jag att det är fel att de trycker på hjälpmedel som barnet inte har en chans att ta ställning till om han eller hon vill ha eller inte.

När det gäller försäljare dyker då och då upp artiklar i tidningarna om hur någon har blivit lurad. Till artikeln hör en ruta med tydliga punkter där det står angivet vilka saker man bör tänka på för att slippa bli lurad. Bland annat heter det att man inte ska svara ja på en enda fråga eftersom samtalet från en telefonförsäljare spelas in och ett enda ja-svar innebär at du som kund godtar köpet av en produkt utan att ha sett den, utan att veta vad det är eller om du behöver den.

Personer som blir hjärntvättade av diverse sekter brukar bli kontaktade av en organisation som har för avsikt att avprogrammera dem och inse att sekten har hjärntvättat dem, men vem granskar, kartlägger och varnar för handikappkonsulenter som tränger sig på ett barn som inte kan försvara sig?  När barnet svara att det trivs med sitt hjälpmedel är det viktigt att komma ihåg att det inte är barnets egna ord, utan det svaret är helt och hållet styrt av de vuxna som sitter i samma rum.

Värt att notera är också att de inte kollar upp hur barnets vardag i övrigt ser ut.  Dessutom får inget av de andra barnen i klassen reda på vad det är för ett hjälpmedel och vad det används till.  Sådant skapar mobbning!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/7/15, 8:27 AM
#10

#9 Visst platsade väl det här, med en hel del att ta till sig av!

När det gäller besök av Jehovas vittnen så är mitt eget knep att kolla genom dörrögat. Ser jag att det är JV - de är inte svåra att känna igen - låter jag bli att öppna, och reklamen de lägger i brevinkastet (trots lappen på dörren om att reklam undanbedes) lägger jag direkt i returpappersbingen eller använder blanka sidor som kladdpapper.

Använder samma metod även på andra dörrknackare. Om man dock måste öppna för att kolla ärende så är en dörrspärr att rekommendera. Försöker någon rycka upp dörren trots spärren så är det intrångsförsök och hemfridsbrott och skäl att ringa polisen.

Tips från Piteå kommuns hemsida:

"Detta gäller egentligen för alla, men i synnerhet för äldre: Släpp aldrig in någon obekant i hemmet. Förövarna är ofta skickliga och hittar på olika anledningar för att få komma in – att de är sjuka, behöver vatten eller låna telefonen. Grundregeln är därför att inte släppa in någon obekant i lägenheten.

Har du en dörrkedja bör den bytas ut mot en dörrspärr. Kedjan är alldeles för lätt att slita av. En dörrspärr och ett dörröga ökar din säkerhet. Det ger dig tid att tänka efter innan du öppnar dörren. Däremot ska du inte låsa tillhållarlåset från insidan.

Tänk på att hemtjänstpersonalen alltid har legitimation med sig. Be om legitimation om någon du inte känner igen säger sig vara från hemtjänsten."

Skorpion76
7/7/15, 8:37 AM
#11

Tyvärr finns det gäss som kopierar loggor och liknande. Till exempel kan de lura en och säga art de är från elverket och till och med bära skjortor med loggan och sedan när de blir insläppta rånar det personen på allt vad han eller hon äger och har!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/7/15, 8:45 AM
#12

#11 Ja, uppfinningsrikedomen tycks inte ha några gränser hos vissa. 😕 Synd att de inte kan använda den till något positivt för andra istället…

Maria
7/7/15, 8:49 AM
#13

#9 Det här blir ju en massa olika frågor. Jag försöker bena ut för man kan nog inte klumpa ihop försäljare, Jehovas, handikappkonsulenter, och rånare. Det enda gemensamma är väl att kontakten sker vid dörren.

När det gäller handikappkonsulenter är jag osäker. Du skriver Skorpion att både lärare och föräldrar varit närvarande så på något sätt måste ju konsulenten varit ditkallad eller missuppfattar jag?

Du har uppenbarligen fått något hjälpmedel som du själv inte tycker dig behöva eller har jag missuppfattat det också?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Carpinus]
7/7/15, 8:50 AM
#14

"Polisen ser allvarligt på det åldringsrån som drabbade en 90-årig kvinna i Malmö i natt. Minst två gärningsmän var inblandade.

Att bedragarna utger sig för att vara till exempel från hemtjänsten eller myndighetspersoner är inget nytt, men däremot att de slår till mitt i natten. – Kvinnan kom till skada och även om det inte är allvarligt så är det naturligtvis en chock att bli utsatt för det här i sin egen bostad, säger polisens presstalesman Lars Förstell."---

SR P4 Malmöhus 950702

Skorpion76
7/7/15, 9:24 AM
#15

#13 Kontakten med handikappkonsulenter sker inte vid dörren. Det har du alldeles rätt i. De kontakterna sker i skolan, men man sitter avskiljt i ett särskilt rum, men det som får mig att reagera är att inga andra barn får närvara vid besöket. Konsulentena ger sig inte tillkänna och talar inte om för resten av klasen vilka de är och vas de har på skolan att göra och att jag tar upp det i just den här tråden med försäljning och Jehovas Vittne är därför att de trycker på barnet ett hjälpmedel som han eller hon inte själv får ta ställning till om han eller hon vill ha eller inte.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/7/15, 8:52 PM
#16

"Landskrona: En man i 80-årsåldern blev bestulen av kvinnor som uppgav att de kom från hemtjänsten." --- "Kvinnorna uppges vara i 25-35-årsåldern. De kom inte från hemtjänsten."

HD

[Carpinus]
7/8/15, 8:31 AM
#17

"Det var i förra veckan som den 74-årige mannen hade köpt en ny diskamaskin. I butiken erbjöd sig en man i 25-årsåldern att hjälpa honom hem med maskinen. 

– Chaffören dök upp hos mannen igen en vecka senare. Då ville han låna pengar för att lösa ut sin dotter från ett sjukhus, säger Mats Thimgren, inre befäl på Malmöpolisen.

25-åringen tog med 74-åringen till en bankomat. Enligt polisen ska de ha kommit överrens om att 25-åringen skulle få låna 10 000 kronor. Men polisen misstänker att 25-åringen lyckades ta ut 28 000 kronor från den äldre mannens bankkonto."---

Sydsvenskan

[Carpinus]
7/8/15, 2:00 PM
#18

"Fängelse i två år blev domen för den man som åtalats i Växjö tingsrätt för överfall och grova stölder mot äldre personer i Ljungby under våren. Mannen frias från ett fall av grov stöld. Men han döms för försök till rån, två fall av grov stöld, bedrägeri och stöld. Han ska även betala skadestånd på nära 170 000 kronor till brottsoffren.

– Det är bra att han fälldes för de här brotten och bra med tillmätningen av skadeståndet. Det är en jättebra markering från samhällets sida att de ser på det på det här viset och att bevisningen var tillräcklig, säger Peter Tagesson, förundersökningsledare vid polisen."---

Smålänningen *

* Läs gärna hela artikeln, den redogör detaljerat för vad den här mannen gjort och vilka skador han åsamkat sina offer.

[Carpinus]
7/8/15, 11:49 PM
#19

_"En halsbandstjuv går lös i Falkenberg. På två dagar har han gått fram till två äldre kvinnor – och ryckt av dem deras smycken."---

 I söndags hade en kvinna i 80-årsåldern varit och handlat i en mataffär i centrala Falkenberg. Hon passerade då en yngre man.
– Sedan hörde hon steg bakom sig och när hon vände sig halvvägs såg hon att det var samma kille. Han tog tag i hennes halsband och ryckte det av henne, säger Christer Björk på Falkenbergspolisen.
Brottslingen flydde efter det från platsen – för att slå till igen under måndagskvällen. Den gången mot en 75-årig dam som parkerade sin cykel på den egna tomten."---

"Ett av halsbanden som brottslingen kommit över är värt omkring 6 000 kronor. Det andra värderas inte till någon större summa."_

GT

[Carpinus]
7/9/15, 6:46 AM
#20

"Domen i Göteborgs tingsrätt, som vunnit laga kraft, kom 20 april. I den döms en 41-årig kvinna till fyra års fängelse, hennes 24-åriga syster till två år och sex månader samt ­utvisning i tio år. Den 26-årige ­chauffören vid brotten döms till fängelse i två år och utvisning i tio år. Den 20-­åriga kvinnan som distraherade Bo Seidenstedt fälls för bland annat grov stöld i tio fall och bedrägeri vid fyra tillfällen. Hon döms till skyddstillsyn med särskild föreskrift att genomgå missbruks-behandling.

Ytterligare två kvinnor döms för mer perifer medverkan. En 19-årig dotter till den 41-åriga huvud­personen får skyddstillsyn vilket även en 57-årig kvinna döms till."

GP

(Se även #21)

Annons:
[Carpinus]
7/9/15, 6:48 AM
#21

#20 "– Jag känner mig som en helt annan människa. Jag fungerar inte riktigt, har fått en konstig värk. Förut tränade jag varje dag, nu tränar jag ingenting. 91-årige Bo Seidenstedt berättar om hur han har det efter bedrägeriet och stölden i augusti förra året då tre kvinnor trängde sig in i hans lägenhet under förespegling att de kom från hemtjänsten."---

"Men det var inte förrän dagen därpå som Bo Seidenstedt märkte att hans påse med 2 340 kronor i tiokronor var borta. Då upptäckte han också att andra kontanter, två fickur och bankomatkortet var borta. Koden stod på en lapp som var tejpad på kortet. Tjuvligan hade gott om tid att ta ut 24 000 kronor ur en bankomat och handla bland annat guld för 73 049 kronor på hans kort. De två kvinnorna som var inne hos Bo var två systrar, 41 och 24 år gamla. ”Den lilla” som uppehöll honom i hallen var en 20-årig kvinna som varit tillsammans med 41-åringens son. Utanför huset väntade en 26-årig man, kusin med systrarna, i en bil."---

"Kvartetten stod åtalad för 24 liknande brott, inklusive några som stannade vid försök. Alla brottsoffren var ålderstigna män, de äldsta runt 100 år. Männen hade valts ut genom sökningar på en kreditupplysningstjänst på nätet. Sökorden var förnamn som ansågs typiska för gamla män: Bo, Arne, Erik, Nils, Hjalmar."---

GP

[Carpinus]
7/9/15, 6:54 AM
#22

"De säger att de kommer från hemtjänsten eller så smyger de sig på de gamla i livsmedelsbutiken.

Sedan i höstas ökar de organiserade stölderna mot äldre.

– Vi har så många ärenden nu att vi är riktigt ansträngda, säger Mats Wahlberg, polis på specialenheten Circa i Vårgårda.

Lurendrejerierna där åldringar utsetts till offer sker på två sätt: hemma hos den gamla eller vid butiker och uttagsautomater. Båda varianterna är ungefär lika vanliga."---

En bra artikel i GP som visar dessa ligors tillvägagångssätt, läs gärna den i sin helhet! Offren för de här ligorna får aldrig någon uppmärksamhet på ledarsidorna i landets tidningar.

Skorpion76
7/9/15, 6:59 AM
#23

I brottiFokus finns det en flik för Brott mot äldre! När jag såg den nyss kom jag att tänka på dig!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/9/15, 7:48 AM
#24

#23 Ja, jag samlade uppgifterna där tidigare, innan jag blev värd här (se #0). Jag kommer alltså inte att fylla på den tråden på Brott i Fokus, men hänvisar dit för den som vill läsa om tidigare inträffade fall.

[Carpinus]
7/10/15, 5:34 AM
#25

_"Den 49-åriga kvinnan hade dömts i åtta länder när hon fick tre års fängelse i Alingsås tingsrätt. Efter avtjänat straff drog hon till London, och åkte fast för nya stölder.
GP har i flera artiklar skrivit om seriebrottsligheten som riktar in sig på åldringar. Hälften av dessa brott sker i de gamlas hem, resten i offentlig miljö. Den 49-åriga kvinnan från Rumänien ledde en av de ligor som kallas Mobile Organized Crime Groups (rörliga kriminella grupper).
- Hon var högst i verkställigheten. Men hon hade säkert någon över sig, säger kammaråklagare Johan Fröjelin."---

"I den mycket stora mängden anmälningar som kom in efter ligans framfört kunde polisen urskilja 17 personer som delaktiga i bedrägerierna och stölderna. Sju av dem kunde identifieras och sex blev dömda, alla efter att ha blivit gripna utomlands och utlämnade till Sverige.
Åtalet mot ligan omfattade 26 fall av grovt bedrägeri och grov stöld på 21 orter, från Helsingborg till Nacka. Några enstaka åldriga män fanns med bland brottsoffren men majoriteten var kvinnor, mellan 58 och 87 år gamla."---

"De kringresande ligorna som stjäl från gamla opererar främst i orter längs de större vägarna. På västkusten betyder det städerna från Malmö och upp till Stenungsund."---_

Står mer i GP:s artikel om hur ligan opererar

[Carpinus]
7/10/15, 5:37 AM
#26

#25 "Fakta om ligan: "Alla de sex dömda är rumänska medborgare. Den 49-åriga kvinnan dömdes som ledare för ligan till tre års fängelse. Lika långt straff fick en 30-årig man efter att ha gripits på en europeisk arresteringsorder i Rumänien. En annan 30-åring, gripen i Frankrike, fick två år och tio månader. En 43-årig kvinna, gripen i Rumänien, fick ett år och tre månader. I Rumänien greps också en 28-årig man som fick fängelse i ett år och sex månader. Den siste att dömas, 34, greps i Spanien och fick ett år och tio månaders fängelse. Samtliga dömdes också till utvisning från Sverige i tio år.

Brotten som ligan åtalas för skedde på följande orter: Nacka, Helsingborg, Huskvarna, Jönköping, Ödeshög, Huddinge, Nyköping, Norrköping, Träslövsläge, Alingsås, Trollhättan, Stenungsund, Varberg, Halmstad, Vänersborg, Falkenberg, Kungsbacka, Ulricehamn, Falköping, Skövde och Strängnäs."

GP

[Carpinus]
7/10/15, 6:22 AM
#27

En väskryckare dömdes till två års fängelse för en serie brott mot äldre personer i Ljungby i våras. Tingsrätten förklarade domen  med att offren haft svårt att försvara sig och sin egendom, och att någon annat straff inte kunde komma i fråga.

Detta vänder sig  Esther Friedman, lektor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet, mot. Hon säger att brottsoffren skall få hjäp och stöd men att fängelse inte hjälper någon. Smålänningen skriver:

"Hon tror inte på fängelsestraff som en metod att hantera brottslingar eller för att avskräcka folk från att bli kriminella. – När det gäller en liten grupp av sociopater och psykopater måste vi ha fängelse eller psykiatrisk vård, men inte annars. Samhället och staten tar ut hämnd på brottslingen, men att sitta i fängelse är dåligt. Fängelse är ingen bra miljö, där lär man sig att bli mer våldsam och mindre empatisk. När man kommer ut återvänder man oftast till brottslighet, säger Esther Friedman. – Jag tror istället på att låta brottslingen, under kontroll av kriminalvården, få delta i program där denne möter brottsoffret för att förstå hur offret känner och vad man har gjort mot en annan människa. På det sättet utvecklar brottslingen empati och vill be om ursäkt och kompensera offret. De får ta ansvar för vad de har gjort."---

/Kan tänka mig att professionella åldringsförbrytare skulle välkomna en modell som Friedmans - att i vittnes närvaro gråta ett par tårar med de vettskrämda offren för att sedan ge sig ut och börja på ny kula…

Givetvis är det bra att låta förövarna möta sina offer, om offret går med på det och om vädjan om förlåtelse förefaller komma från hjärtat. Men inte istället för straff, utan som en del av det.

Annons:
[Carpinus]
7/10/15, 9:17 PM
#28

_"Åtta månaders fängelse. Det blev straffet för den 21-åriga kvinna som kopplats till ett flertal åldringsbrott i Västsverige, varav ett av dem inträffade i Skövde.
Brottsoffren, alla äldre kvinnor, har handlat i klädaffärer när någon knuffat till dem och de blivit av med sina plånböcker.
Den 21-åriga kvinnan frias från åtalspunkterna som gäller stöld vid alla tillfällen.Däremot så döms hon för att ha tagit ut pengar från brottsoffrens kontokort, ibland med höga belopp. Hon har också försökt att tanka på kontokorten."---

"Det är nu fyra år sedan brottstillfällena. Att det inte blivit någon dom förrän nu förklaras med att 21-åringen sedan dess dömts för liknande brott i fyra europeiska länder. I juni hade hon avtjänat ett tvåårigt fängelsestraff i Tyskland. Redan samma dag som hon försattes på fri fot greps kunde hon gripas genom en europeisk arresteringsorder."---

"Kvinnan ska betala skadestånd och efter avtjänat straff ska kvinnan utvisas. Hon får inte återvända hit på fem år, då riskerar hon ytterligare ett års påföljd."---_

Skaraborgs Allehanda

[Carpinus]
7/11/15, 8:52 AM
#29

Helsingborg :"Klockan 10.25 i torsdags när en 72-årig kvinna var på väg hem efter att ha handlat närmade sig en man henne. Han frågade om hon kunde växla en femkrona mot enkronor. Kvinnan tog upp sin plånbok och gav mannen fem enkronor. Mannen stoppade ned sin femkrona i 72-åringens plånbok, tackade för sig och gick vidare. När kvinnan efter en stund fick en olustig känsla i kroppen tittade hon efter i sin plånbok och upptäckte då att 500 kronor saknades. Ett liknande händelseförlopp utspelade sig i Ängelholm tidigare i veckan."

HD

[Carpinus]
7/12/15, 10:03 AM
#30

"En 88-årig kvinna blev rånad i sitt hem på lördagskvällen. En timme senare försöker någon råna en äldre kvinna i hennes hem i Bäckhammar, strax utanför Kristinehamn."---

"Enligt uppgift från polisen ska det vara två män i 20-årsåldern, ljushyade, pratade dålig svenska och var iklädda kortbyxor."---

VF

[Carpinus]
7/12/15, 10:06 AM
#31

"Vid 04-tiden under natten mot lördag ska tre personer ha brutit sig in hos en 90-årig man i hans hem i Sulvik. Väl inne i bostaden har de tre männen knuffat omkull 90-åringen för att därefter stjäla kontanter från vardagsrummet innan de försvann från platsen."---

VF

[Carpinus]
7/12/15, 4:23 PM
#32

"Männen ger sig på äldre personer i deras hem. De knuffar omkull åldringarna och länsar sedan deras hem på värdesaker.

En rånvåg har svept in över Värmland i helgen – nu manar polisen till försiktighet.

– Det är himla trist att behöva begränsa människor, men det är verkligen bra att kolla i titthålet på dörren och inte öppna för folk man inte känner, säger Eva Högfeldt Pettersson vid polisen i Värmland."---

GT

Skorpion76
7/13/15, 6:08 AM
#33

Jag hittar ingen s¨dan artikel just nu, men ibland läser man om äldre som har blivit tvångsmatade med en spruta. Efteråt har det runnit blod från mungiporna på den äldre. Jag vet inte om smaklökarna förändras när man blir äldre och att maten inte smakar som tidigare., men sedan kan många äldre ge upp därför att se inser att de inte har lång tid kvar.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/13/15, 6:55 AM
#34

"En äldre man höll på att ta ut kontanter från en uttagsautomat inne på St Görans sjukhus när en kvinna närmade sig bakifrån på söndagseftermiddagen.

En äldre man höll på att ta ut kontanter från en uttagsautomat inne på St Görans sjukhus när en kvinna närmade sig bakifrån på söndagseftermiddagen.

– Precis när han tar ut pengarna så kastar kvinnan en kaffe i ansiktet på honom och rycker pengarna ur hans hand, säger Albin Näverberg på polisens ledningskommunikationscentral."---

DN

Annons:
[Carpinus]
7/13/15, 9:29 AM
#35

_"Det var mitt på dagen en vanlig torsdag när en kvinna ringde på dörren hemma hos 81-åriga Maith Lundholm i Prästgårdsmarken.
Kvinnan sa att hon var från hemtjänsten och att hon kommit för städa Maiths lägenhet.
– Jag blev lite paff, för jag brukar aldrig få städning på torsdagar, säger Matih Lundholm som ändå släppte in kvinnan.
Maith har hjälp av hemtjänst flera gånger per dag och hon säger att det inte är alltid som hon känner igen personerna som kommer.
– Jag vet att man alltid ska fråga efter legitimation men det är inte så enkelt. Jag vill vara trevlig och inte misstänksam mot alla, säger hon."---

"Curt Ahnlund, brottsförebyggare i norrort, menar att det ofta är ligor som ligger bakom den här typen av brott.
– I några andra fall har vi lyckats gripa de skyldige. Vi har ju ofta signalement att gå på, säger han.
Att påstå att man kommer från hemtjänsten är inte ett ovanligt tillvägagångssätt. Men Curt Ahnlund säger att de lika ofta bluffar med att de kommer från fastighetsbolaget eller vill sälja dyra mattor."---_

Mitti

[Carpinus]
7/13/15, 1:02 PM
#36

_"Lurendrejerierna där åldringar utsetts till offer sker på två sätt: hemma hos den gamla eller vid butiker och uttagsautomater. Båda varianterna är ungefär lika vanliga."---

"Några vanliga reaktioner hos brottsoffer är rädsla, ilska, skam, skuld, sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och ätsvårigheter.

 Så får du hjälp:
Den som blivit utsatt för brott kan vända sig någon av landets brottsofferjourer. Göteborgs stads Stödcentrum för brottsutsatta tar sedan 2014 emot människor i alla åldrar.

Där erbjuds följande:
_

  • Stöd- och krissamtal för att hjälpa med bearbetning av brottshändelsen och dess följder.

  • Hjälp vid till exempel kontakt med polis, åklagare och försäkringsbolag.

  • Rådgivning om rättigheter och skyldigheter, hur det fungerar med skadestånd och brottsskadeersättning samt vad man ska tänka på när det gäller försäkringar.

  • Stöd i samband med att någon närstående har drabbats av brott."

GP

[Carpinus]
7/13/15, 3:22 PM
#37

_"En äldre man rånades vid 13-tiden på måndagen i Angereds centrum. Mannen, som skulle åka hem med flexlinjen, stod och väntade vid en hållplats när en yngre man kom fram till honom bakifrån och stal mannens plånbok."---

"Den äldre mannen ska inte ha skadats fysiskt, men var chockad efter rånet. Enligt polisen hade mannen flera tusen kronor i plånboken."_

GP

[Carpinus]
7/13/15, 3:47 PM
#38

"Hittills i år har det inträffat 15 fickstölder bland äldre i Norrtälje kommun."---

"I Norrtälje kommun anmäldes det fyra fickstölder mellan den 1 januari och juli förra året. Under samma period i år har det anmälts 15 fickstölder. – Det är en markant ökning. Det är alldeles för mycket, säger Christer Sandström vid Norrtäljepolisen."---

Norrtelje Tidning

[Carpinus]
7/13/15, 6:54 PM
#39

_#28 "En 21-årig kvinna straffas med åtta månaders fängelse och fem års utvisning efter en bedrägeriturné i Västsverige. Hennes mamma är fortfarande häktad i sin frånvaro.
GP har under veckan skrivit flera artiklar om brott mot äldre människor, i huvudsak utförda av personer på temporärt besök i landet.
Den unga kvinna som nu fällts för en serie avancerade åldringsbrott är medborgare i Bulgarien."---

21-åringen är en veteran inom det internationella rättsväsendet. Enligt polisen dömdes hon tre gånger redan 2007 – då alltså bara 13 år gammal – för förmögenhetsbrott i England. Kvinnan har därefter samlat på sig fyra domar i Schweiz, en i Frankrike, en i Österrike och två, varav den senaste, i Tyskland.
Rubriceringarna har i så gott som alla ärenden som drivits mot henne varit grov stöld, grovt bedrägeri eller försök därtill."---

"Den 21-åriga kvinnan har, enligt den färska domen i Skaraborgs tingsrätt, arbetat ihop med sin mor – som är efterlyst av svenska myndigheter – och ytterligare en yngre bekant.
Även pappan ska ha funnits i Sverige i samband med viss del av brottsligheten och är delgiven misstanke.
Angreppen mot de i många fall skyddslösa offren har skett i affärer, i parker, på gator och torg. Det har i huvudsak rört sig om väsk- och fickstölder, som gett kontanter och bankomatkort i utbyte."---_

GP

[Carpinus]
7/13/15, 6:59 PM
#40

"Brottslighet av det här slaget undergräver den mellanmänskliga tillit som är så central för ett gott samhälle. Sverige har fortfarande en hög grad av sådan tillit, vilket gör oss extra utsatta. Att frågan blir känslig beror förstås på att förövarna inte sällan kommer från Rumänien och Bulgarien, vilket framgår i reportaget.

Tidningarna skriver ofta om utsatta ”EU-migranter” enligt en bestämd offermall. Sådana klichéer döljer en betydligt mer komplex verklighet. För polisen är frågan också känslig. En av få som uttalat sig är polisinspektör Adrian Lucaci, själv med rötter i Rumänien, som menar att olika ligor specialiserar sig, en del utnyttjar landsmän som tigger, andra ägnar sig åt åldringsbrott och inbrott."---

Håkan Boström, ledare i GP

[Carpinus]
7/14/15, 7:59 PM
#41

"NYKÖPING En fräck tjuv stal 2000 kronor från en äldre kvinna på Willys parkering vid lunchtid på måndagen.  Jag hade handlat och skulle sätta mig i bilen. Då kom en karl med en femkrona som han ville växla till enkronor, berättar kvinnan. Hon tog fram sin plånbok och började leta efter enkronor i myntfacket. – Då började han också gräva i plånboken. Jag drog tillbaka den och han fick sina kronor. Mannen försvann och kvinnan satte sig bakom ratten och körde hem. Väl hemma upptäckte hon att de fyra femhundrakronorssedlar som hon tidigare tagit ut från en bankomat var borta. Kvinnan säger att hon inte fann någon anledning att vara misstänksam mot mannen."---

SN

Annons:
[Carpinus]
7/15/15, 9:12 PM
#42

"En 89-årig kvinna i Frövi blev bestulen i sin lägenhet på äldreboendet Tallen på tisdagen. Smycken försvann. Stölden gjordes vid lunchtid. – Tjuvarna gjorde på samma sätt som man gjort på flera andra ställen den senaste tiden, säger Lotta Lindblad, vakthavande befäl vid Örebropolisen. De ringde på dörren. Två personer stod där. De erbjöd kvinna att köpa tavlor och teckningar. I samband med detta lyckades de komma över smycken inne i lägenheten. Enligt Lotta Lindblad har tjuvar tidigare gjort precis så i Kumla, Degerfors, Karlskoga, Sköllersta och Pålsboda."---

NA

[Carpinus]
7/16/15, 8:44 PM
#43

_"Den fjärde juli satt mannen på en bänk och drack en läsk. Klockan var närmare 23.00 och plötsligt omringas han av sex kvinnor och en man. Ett vittne beskriver hur mannen muddras, hur han försöker ta sig loss, viftar med armarna men när kvinnorna och mannen är borta så är hans plånbok tömd.
I polisens rapport säger ett vittne att mannen var mycket upprörd och skärrad. Efter rånet satt mannen hos polisen till klockan halv fyra på natten.
Vad han gjorde därefter vet ingen, men när den första bussen gick från Göteborg till Trollhättan klockan sju på morgonen satt han ombord. Efter ett byte var det meningen att han skulle komma hem till Lidköping.
Men i stället avled han. Detta upptäcktes vid halv tiotiden i höjd med Skara av en medpassagerare som tyckte att 72-åringen satt konstigt och undrade hur det var fatt. Trots hjärt- och lungräddning gick mannens liv inte att rädda."---

"Inte heller det faktum att polisen kunde identifiera en misstänkt grupp personer räcker för att driva brottsutredningen framåt. Polis på plats fick ett signalement på de misstänkta. Polisen stötte på en grupp som stämde in och kunde registrera dem med namn och födelsedata. De sex kvinnorna och mannen är inte folkbokförda i Sverige."---_

GT

[Carpinus]
7/17/15, 3:54 PM
#44

#43 _"Sven-Erik Alhem, före detta överåklagare och välkänd samhällsdebattör, blir upprörd när han tar del av GP:s artikel om 72-åringens öde.
- Det här är ett praktexempel på dåligt polisarbete. Det är kusligt att polisen efter detta allvarliga brott inte identifierar de misstänkta ordentligt, tar fotografier på dem och håller ordentliga förhör. Det är uruselt och så urbota dumt att det inte är klokt, säger Alhem."---

"- Om polisen i Göteborg gjort som jag föreslår hade det varit ett korrekt polisarbete. Nu gjorde man inte så. Då hade det varit på sin plats att erkänna att man varit urusla, det hade hedrat utredarna, säger Sven-Erik Alhem.
Den före detta överåklagaren anser den nedlagda utredningen sänder helt fel signaler till kriminella.
- Brottslingar ska veta att den här typen av brott leder till konsekvenser, säger Alhem."---_

GP

[Carpinus]
7/17/15, 9:06 PM
#45

_"Flera äldre kvinnor har anmält under fredagen att de har blivit lurade att släppa in en man som ska kontrollera vattnet som sedan stjäl smycken och kontanter. Nu varnar polisen för det som de kallar för "vattentricket".---

"Polisen går nu ut med en varning där man varnar för att detta ”vattentrick” just nu är aktuellt i Malmö/Lundområdet. Äldre personer uppmanas att vara vaksamma och inte släppa in någon okänd person i sin bostad."---_

Skånskan

[Carpinus]
7/18/15, 11:00 PM
#46

_"Under den gångna veckan har flera brott riktade mot äldre anmälts till polisen. Nu går man ut med en varning för att uppmärksamma äldre, omsorgspersonal och närstående på vad som beskrivs som en brottsvåg."---

"Den gångna veckan har polisen fått in ett flertal anmälningar från hela länet, där tillvägagångssätten liknar varandra. Bara i Sydnärke har fyra brott anmälts, och det senaste i länet skedde på ett boende i Frövi under tisdagen.
– Man utger sig för att vilja sälja tavlor, och sedan tränger man sig in i bostaden hos den äldre personen, förklarar utredare Per Berggren.
Tjuvarna jobbar ofta i par. Medan den påstådda försäljaren distraherar offret smyger sig kumpanen in genom den öppna ytterdörren och letar igenom så mycket av bostaden som den kan utan att bli upptäckt. Gärningspersonerna är främst ute efter kontanter och värdesaker som är lätta att stoppa på sig. När kumpanen försvinner ut igen, rafsar ”försäljaren” ihop sina tavlor och lämnar bostaden.
– Brottet är mycket kränkande och skapar en väldig otrygghet, säger Per Inzsöl Andersson."---_

Nerikes Allehanda

[Carpinus]
7/19/15, 5:15 PM
#47

"Inom loppet av ett dygn har fem äldre kvinnor i Malmöområdet blivit utsatta för stöld eller försök till stöld i hemmet. I samtliga fall har brottsoffren släppt in en man som påstår att han ska kontrollera vattnet.

De två första stölderna inträffade i Arlöv på torsdagseftermiddagen. En man ringde på hemma hos en 93-årig kvinna och uppgav att han skulle kontrollera vattnet. Kort därpå råkade en 88-årig kvinna i närheten ut för samma sak. Några timmar senare drabbades även en 98-årig kvinna på Ribersborg i Malmö. I samtliga fall har tjuven fått med sig smycken.

På fredagen anmäldes ytterligare två fall av "vattentricket" i Malmö. Den här gången slog tjuvarna till hos två kvinnor i 90-årsåldern som bor på Borgmästaregården och Dammfri. Det är ännu oklart om något har stulits."---

Lokaltidningen Malmö-Limhamn

[Carpinus]
7/20/15, 10:23 AM
#48

"Den misstänkta liga som lurat äldre i Söderköping och Valdemarsvik tycks färdas söderut.

Under helgen har polisen arbetat med att utreda de brott som drabbat två äldre i Söderköping och en i Valdemarsvik. Flera personer ska ha utgett sig för att vara tavelförsäljare och på så sätt lurat sig in i de äldres lägenheter. En av de drabbade ska enligt polisen vara 99 år gammal.

Polisen i Östergötland har fått tips om att liknande brott inträffat i Västervik under helgen och misstänker att det är samma personer som rör sig nedåt landet via E22. Enligt de förhör som polisen hållit ska det vara flera män och en kvinna som färdas i en utlandsregistrerad silverfärgad Audi."---

NT

Annons:
[Carpinus]
7/21/15, 11:29 AM
#49

#44 "Efter massiv kritik har polisen återupptagit utredningen av rånet på Järntorget 4 juli. Rånoffret, en 72-årig man, avled dagen efter på en buss på väg hem till Lidköping.

Under måndagen beslutade polisen att återuppta förundersökningen mot de sex kvinnor och en man som utpekats som förövare på Järntorget."---

GP

[Carpinus]
7/22/15, 10:38 AM
#50

Lund_: 90-åriga Anna bad om ursäkt för att hon var misstänksam. Men mannen som kommit för att kontrollera hennes vatten gav henne rätt.
– Han sa att någon hade lurat hans mormor.
Samtidigt letade mannens kumpan igenom Annas lägenhet."---

"– När han hade gått såg jag en skåpsdörr som stod öppen. Jag visste att jag inte hade lämnat den så. Och när jag såg mig omkring insåg jag att de hade varit överallt och rotat.
Två guldarmband blev tjuvarnas byte vid genomsökningen av Annas hem.
Samma kväll kom polisen för att prata med Anna och hennes grannar om det oönskade besöket.
– Tjuvarna fick inte mycket utdelning här. Men de ställde till det rejält för mig – det värsta är att veta att de har varit härinne och rotat igenom allt. Och att jag gick på det – jag, som har sagt så många gånger att jag inte förstår varför folk aldrig kan lära sig att inte släppa in okända människor. Men detta var så väl förarbetat – det retar mig oerhört, säger Anna."_

Sydsvenskan

"Lund: I måndags var det en 88-årig kvinna på Tullgatan som drabbades. Medan hon satt i badrummet och vaktade kranarna plockade besökaren på sig ett antal smycken från lägenheten och försvann från platsen."---

_Sydsvenskan
_

[Carpinus]
7/22/15, 10:45 AM
#51

_"De presenterar sig som el- och vattenkontrollanter, reparatörer, toalettexperter. Väl inne i de äldres hem tömmer de bostaden på guld och smycken.
– Vi har liknande vågor varje år, säger poliskommissarie Jacob Linton."---
"Ofta är bedragarna kringresande grupper som täcker in ett större geografiskt område med punktvisa nedslag på olika orter.
– Min bild är att de ogärna uppehåller sig i ett område eller på en ort någon längre tid. Risken för upptäckt ökar ju markant när folk börjar prata med varandra, säger Jacob Linton."---

"Den övervägande majoriteten av offren är kvinnor födda på 1920-talet.
– Kvinnor lever längre. Och de har guldsmycken, som förövarna smälter ner och säljer, säger Jacob Linton.
Någonstans runt 80-årsåldern går gränsen för bedragarnas utvalda offer.
–  Från 80 och uppåt, det är den heta målgruppen för de här gängen. Det är förstås ingen slump att man går på de mest försvarslösa. En 50-åring som får en sådan påhälsning släpper ju inte in dem, säger Jacob Linton."---_

Sydsvenskan

[Carpinus]
7/22/15, 4:06 PM
#52

"Pensionärsparet som såg överfallet på den 72-årige mannen på Järntorget kände igen en av förövarna."---

_"Enligt polisen kunde varken rånoffret eller vittnesparet känna igen någon av kvinnorna. Det stämmer dock inte säger Anneli Björklund som tillsammans med sin sambo var vittne till rånet.
- Jag kände igen en av kvinnorna men poliserna lyssnade inte, de tog aldrig upp det, säger hon till gp.se."---

"Sambon är också fortsatt upprörd efter händelsen. På onsdagen skickade han en anmälan mot Göteborgspolisen till Justitieombudsmannen, JO.
I anmälan vänder han sig bland annat mot att poliserna "lät järntorgsrånarna löpa" efter att snabbt ha hittat dem på Andra Långgatan.
- I stället för en ordentlig konfrontation fick vittnen under mycket kort tid se delinkventerna stående mot en vägg och inte mera, skriver han i sin anmälan.
I anmälan kallas Göteborgspolisens handläggning för "otroligt tafatt" och anmälaren anser att de inblandade poliserna begått "allvarliga tjänstefel".---_

GP

[Carpinus]
7/23/15, 9:10 AM
#53

"I mitten av mars lurades en Alzheimersjuk 80-årig man som är bosatt i Stockholmstrakten på 250 000 kronor av personer som utgav sig för att renovera hans tak."---

"Senare kunde en av männen som tagit med den 80-årige mannen till banken identifieras med hjälp av övervakningsbilder från bankbesöket. Det handlar om en 19-årig man från Storbritannien som varit i Sverige för att jobba som takläggare. Han dömdes nyligen för grovt bedrägeri av Solna tingsrätt. Han misstänktes också för flera andra brott, varav ett parallellfall till det som drabbade 80-åringen. Men i det fallet underkände domstolen bevisningen."---

HD

_Den citerade artikeln är värd att läsas i sin helhet, för där får man veta en del om hur kringresande bedragare omplacerar pengar som de lurar av gamlingar i Sverige. Skulle tro att den härvan kommer att växa…
_

[Carpinus]
7/23/15, 9:29 AM
#54

Runt om i landet driver just nu ligor runt och vill ha pengar till olika påstådda föreningar för döva och ”dövstumma”. Men de bluffar enligt både polisen och Sveriges Dövas Riksförbund, som nu varnar för ligorna."---

Polisen har exempel på personer som blivit bestulna i samband med att de ombeds skriva på namnlistorna. Det är oftast äldre personer som drabbas och uppvaktas av flera bluffare samtidigt som distraherar. Helt plötsligt är sedan plånboken eller mobiltelefonen borta.

Nu varnar polisen för ligorna.

– Man måste ha tillstånd för att få gå runt och samla in pengar för organisationer och ett sådant ska man kunna visa upp ihop med en riktig kontaktadress. Annars ska man inte ge några pengar utan kontakta oss på polisen. Det här är bedrägeri, säger Peter Enell."---

DN

[Carpinus]
7/23/15, 4:26 PM
#55

"Den 82-åriga kvinnan lurades först att släppa in en falsk ”vattenledningsinspektör” och sedan instruerades hon av denne att hålla ett duschhandtag under ”inspektionen”. Under tiden försvann 5 000 kronor från hennes lägenhet."---

Skanskan

Annons:
Skorpion76
7/23/15, 4:29 PM
#56

Även om försäljning som sådan inte är ett brott blir det knepigt när många äldre inte kan vara tillräckligt tydliga och säga nej! 


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/23/15, 4:30 PM
#57

Fast i det här fallet så var det ju ett grovt brott och inte försäljning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
7/23/15, 4:37 PM
#58

#57 Ja, det är ett riktigt stort problem vare sig det handlar om äldre eller andra personer som inte kan säga nej. Det är också någonting som även jag har blivit starkt varnad för! Släpp inte in någon även om de säger att de är från vattenverket, elverket eller energiverket. De är duktiga på att kopiera loggor och liknande så att det ser seriöst och rätt ut!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/23/15, 4:56 PM
#59

#58 De här ligorna kan säkert drabba även andra än åldringarna, och det är bra att alla är observanta!

Anledningen till att det handlar om brott mot äldre i just den här tråden är dels att polisen säger att gamla är målgruppen för det mesta (se bl.a. #51) och det är sällan man hörs att andra drabbats, dels att huvudmålgruppen här är pensionärer. Skulle jag hitta att yngre drabbats skriver jag om det i någon av trådarna på Brott i Fokus.

Skorpion76
7/23/15, 6:17 PM
#60

#59 Ja, gör det. Det är viktigt att det här tas upp oavsett vem det än drabbar.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/25/15, 7:27 AM
#61

_"89-åringen blev uppringd av en person som sa att han hade köpt en matta av ett företag för många år sedan.
– De sa att de hade gått igenom sitt kundregister och haft ett lotteri som mannen hade vunnit, säger Mats Attin."---

 "När de hade blivit insläppta började de försöka övertala mannen att köpa mattor istället. Han visade till slut sin plånbok för att visa att han inte hade så mycket pengar. Då tog de 89-åringens pengar från hans plånbok och lämnade kvar en matta och försvann. – Det var en värdelös matta. Den kan de ha hittat i en container, säger Mats Attin. Händelsen rubriceras som grov stöld."---_

Sydsvenskan

Skorpion76
7/25/15, 7:57 AM
#62

#61 Som sagts tidigare ska man inte släppa in någon som man inte vet vem det är! Oavsett hur trevlig personen än verkar från början vet man inte vem man har att göra med. på grund av detta har jag mycket tydligt instruerat alla som ska ringa på hos mig att de måste ringa först och tala om att de är på väg så at jag vet vem jag ska öppna för!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Carpinus]
7/25/15, 8:04 AM
#63

#62 Det är gott och väl att du känner till det, men vi kanske skall ha förståelse för att en 89-åring inte alltid handlar så rationellt som yngre människor skulle ha gjort i samma situation?

Läser man artiklarna så ser man att flera av dem säger att de vet att man inte skall öppna, men de har övertalats, manipulerats eller skrämts till att göra det ändå.

Och i ett stort antal av dessa fall har besöken faktiskt föregåtts av telefonsamtal om att man skall komma för att kontrollera något i lägenheten, kolla hälsan eller lämna över en vinst. Vi kan nog bara ana hur förslagna dessa bedragare är…

Skorpion76
7/25/15, 9:08 AM
#64

#63 Ja, det är just precis det som är problemet. Om man säger nej och är tydlig med det räknar man med att personen förstår och respekterar det. När man ovanpå detta blir övertalad till någonting som man inte vill gå med på vet man inte vart man ska ta vägen. Det är verkligen riktigt jobbigt och pensionärer har problemet att de vill vara så snälla och vänliga. Det gör att de inte klarar av att säga ifrån på allvar när de verkligen behövs!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/25/15, 9:33 AM
#65

#64 Jag tror inte det handlar om att äldre vill vara snälla och vänliga utan snarare om att många äldre inte riktigt hänger med, att tanken inte är lika snabb som tidigare och de är lättare att manipulera.

Nu finns det ju undantag och riktiga krutgummor och gubbar därute men en stor grupp är sårbara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
7/25/15, 11:45 AM
#66

#64 Ja, så är det kanske och det utnyttjar försäljarna! Fula som de är, men det är inte bara äldre som råkar ut för det här, utan även de handikappade personer som saknar förmågan att säga ifrån och som på grund av det är lätta att manipulera.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/25/15, 11:51 AM
#67

#66 Tror att vi är överens om att det är sorgligt vem det än drabbar, precis som redan sagts i #59.

[Carpinus]
7/25/15, 12:02 PM
#68

Dessvärre finns det nog ett stort mörkertal i denna form av kriminalitet, där en del offer har (omotiverade!) skamkänslor över att ha blivit utsatta och inte vill anmäla det, medan andra på grund av sin hälsostatus helt enkelt inte har klart för sig vad som hänt.

Skorpion76
7/25/15, 2:38 PM
#69

Det finns det säkert och det är väldigt sorgligt. Naturligtvis är det inte kriminellt att sälja saker, men att trycka på någon en produkt som den inte vill ha samt lura personen att binda upp sig på ett avtal utan att tala om det balanserar på gränsen till om det ska anses vara kriminellt eller inte.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Carpinus]
7/25/15, 2:50 PM
#70

"En trio som misstänks för ett stort antal stölder från åldringar har häktats."---

"På fredagen kunde de konstatera att en kvinna häktades i Vänersborg, misstänkt för att ingå i en liga på tre personer som har utsatt minst 16 åldringar i bland annat Skövde, Mariestad, Vänersborg och Helsingborg för grova stölder i deras hem.

– De misstänkta är från Göteborg och de övriga två, en man och en kvinna, häktades redan i mars, säger Anders Larsson."---

"– De har först ringt till åldringarna och sagt att de är en granne som har fått den äldres post. De ska komma och lämna den och har då fått tillgång till portkoden.

Någon timme senare har de ringt på dörren, men då sagt att de är från hemtjänsten. En av dem har uppehållit den äldre medan kumpanen har sökt igenom bostaden. De har tagit guldsmycken och kontanter.

Att Circa-gruppen har kunnat ringa in trion förklarar Larsson med att man följt brotten som man sedan kunnat koppla till de tre.

– Det är skönt att vi fått fast dem, den här typen av brott känns obehagliga. Efteråt mår många av offren väldigt dåligt och får svårt att lita på människor.

Trion kan också ligga bakom fler liknande brott."

SLA

Skorpion76
7/26/15, 7:01 AM
#71

#7 Jag har anmält mig till NIX och det är fantastiskt bra!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Skorpion76
7/26/15, 7:03 AM
#72

#54 Det känner jag igen. Jag blev kontaktad av en person som sa sig tillhöra Aktiva Synskadade, men senare visade det sig att de "tiggde pengar".


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/26/15, 8:00 AM
#73

#72 Det är ju inte säkert att det var en bluff eftersom Aktiva synskadade är en "riktig" förening och försöker nog få stöd till sin verksamhet på olika sätt. Jag själv har bland annat gått med i Greenpeace via en som ringde på hemma.

I #54 så har man däremot använt sig av påstådda föreningar vilket då blir en helt annan sak och fortfarande i denna tråd så har man vänt sig till äldre som målgrupp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
7/26/15, 8:53 AM
#74

Det finns dessvärre mycket som är bedrägligt här i samhället. Vissa bedrägerier drabbar oss alla, oavsett ålder och sociala omständigheter, andra drabbar i huvudsak en kategori människor men kan ibland även omfatta andra. Till det senare hör bedrägerierna mot äldre, och avsikten med just den här tråden är att spegla vad som sägs i rubriken, att uppmärksamma "brott mot äldre". Det kändes naturligt att flytta över den tråd jag påbörjat på en annan sajt hit, eftersom seniorlivet trots allt är huvudtemat här.

Vi kan ju i flera uttalanden från poliser läsa att just äldre är särskilt utsatta för den här typen av bedrägerier, vilket som sagt inte utesluter att även andra kan drabbas eller känna sig vara målgrupp. Då finns det flera trådar på annat håll där man kan föra samma debatt ur ett bredare perspektiv, och det görs också på bland annat Brott iFokus.

Jag skulle uppskatta om vi kan reservera just den här enda tråden för sitt syfte, som framgår av rubriken. Jag deltar gärna i en allmän diskussion om olika former av bedrägerier riktade mot alla på andra iFokussajter. I den här tråden ser jag gärna att vi förhåller oss till problemet med ett äldreperspektiv, vilket givetvis inte är det samma som att utesluta ickeseniorer från debatten. Tvärtom så skulle jag gärna se fler yngre vara med i diskussionen om vad som hotar deras äldre släktingar, och på sikt även dem själva om inte en förändring sker innan de kommer upp i åren.

[Carpinus]
7/27/15, 12:08 PM
#75

_"Den snart 90-åriga damen hjälpte en yngre kvinna som frågade om vägen till sjukhuset. Samtidigt som damen hjälpte till försvann plånboken."---

"Det var vid lunchtid på torsdagen som den gamla damen var på väg att gå in i sin trappuppgång i Käpplundaområdet i Skövde. En yngre kvinna kom fram till henne och frågade efter vägen till sjukhuset.
– Hon frågade på dålig engelska. Kvinnan lade också en karta över korgen på damens rullator där hon hade sin handväska, säger Tony Johansson, utredningsbefäl vid Skövdepolisen."---

"Polisen känner till tillvägagångssättet sedan tidigare.
– Vi har liknande fall titt som tätt, även i Skövde. Man lurar en äldre människa genom att be om hjälp med någonting och så passar man på att stjäla. Det är otroligt fräckt gjort att utsätta äldre för brott."---_

SLA

Skorpion76
7/27/15, 12:27 PM
#76

#75 Ficktjyveri är inget nytt och det är ett av de sätt som det brukar gå¨till på. Särskilt mycket varnas det för det här när det är jul och högsommar.  Då är ficktjuvarna som mest aktiva.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Carpinus]
7/27/15, 12:36 PM
#77

#76. Nej, det är inget nytt.

Skorpion76
7/27/15, 12:43 PM
#78

#77 Det drabbar både yngre och äldre.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/27/15, 12:44 PM
#79

I det här fallet så handlar tråden om äldre och de är ibland mer sårbara då de inte är lika raska längre och kan på grund av diverse problem kanske inte freda sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
7/27/15, 12:49 PM
#80

#79 Nej, jag vet, men det kan inte alla handikappade heller göra. Jag läste om en man som sprakade ner en annan man som satt i rullstol och fram tills dess trodde jag att man inte gav sig på någon i rullstol, men så verkar inte vara fallet.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/27/15, 12:51 PM
#81

#78 Jag har försökt att vara tydlig med att sådan här brottslighet kan drabba alla, men att just den här tråden handlar om brott som drabbat äldre. Nu hoppas jag att vi kan hålla oss till detta just här.

Se även #59 och #74.

Maria
7/27/15, 12:51 PM
#82

#80 Det är sorgligt och det finns många sårbara grupper men som sagt den här tråden handlar om brott mot äldre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
7/28/15, 7:37 AM
#83

"Polisen fortsätter att varna för fräcka äldrerånare. Nyligen fick ett Helsingborgspar besök av en främmande man som ville komma in för att anteckna ett telefonnummer – kort därefter försvann han med parets pengar och smycken. – Öppna inte dörren och släpp framför allt inte in någon okänd, säger Magnus Lörd, inre befäl vid Helsingborgspolisen. Tidigare i sommar varnade polisen för en våg av falska "vattenkontrollanter" som ringde på hos äldre. Bara i Malmöområdet fick polisen in ett antal anmälningar där rånarna använt sig av det så kallade vattentricket och sedan försvunnit med offrens smycken. Men nu går polisen ut med en ny varning. Den här gången är det polisen i nordvästra Skåne som via sin Facebook-sida vill uppmärksamma allmänheten om att äldrerånare är i farten igen."---

KvP

Annons:
Skorpion76
7/28/15, 8:07 AM
#84

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/28/15, 10:03 AM
#85

_"En man döms till ett års fängelse för flera uppmärksammade grova stölder, bland annat slet han en guldkedja av en 76-årig man.
Den 45-årige mannen har utfört flera av de uppmärksammade stölderna tillsammans med en 18-årig kumpan."---

"45-åringen och hans kumpan häktades slutligen för de grova stölderna, men erkände de flesta av brotten och släpptes ur häktet. Nu har rättegång hållits mot den äldre mannen som alltså döms till fängelse och utvisning."---_

Bohuslänningen

[sanna70]
7/28/15, 10:15 AM
#86

Det är bedrövligt att läsa hur dem äldre utsetts för alla dessa brott, jag har svårt att förstå hur man kan ge sig på en äldre person som är många gånger i beroendeställning.  Misshandel, rån, ficktjuvar, bedrägeri mm mm  blir allt vanligare och jag kan inte låta bli att undra hur dessa brottslingar resonerar? Skulle dem göra likadant mot sina föräldrar? Svårt att förstå att någon kan sjunka så lågt att man ger sig på dem äldre . .

Skorpion76
7/28/15, 11:32 AM
#87

Jag blir stum av förargelse! Det är så fruktansvärt, men av någon märklig anledning är det alltid mer tacksamt att ge sig på dem som på ett eller annat sätt är en svagare individ och inte kan försvara sig.  Sedan om det är äldre, dementa, rörelsehindrade, synskadade etc spelar ingen roll!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/28/15, 11:16 PM
#88

_"En 92-åring man fick under tisdagen besök av två män som sade sig vara hantverkare."---

"När de båda männen lämnade lägenheten var avloppsrören avskruvade, både på toaletten och i köket.
Den 92-åriga mannen ringde företaget som de båda männen sade sig arbeta för. De hade inte skickat några hantverkare till adressen. Efter en stund upptäckte han också att hans plånbok saknades."---_

HD

Skorpion76
7/29/15, 6:04 AM
#89

#88 Som jag har skrivit tidigare är detta ännu ett exempel på vad jag strängeligen har blivit varnad för.  Man ska inte öppna för någon och loggor och liknande är tämligen lätta att kopiera.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/29/15, 7:47 AM
#90

#89 Nu handlar det fortfarande om ÄLDRE.

Det är klart att man ska öppna dörren om det ringer på. Man kan ju inte sluta att leva.

Däremot är det fruktansvärt att de lurar äldre på detta sättet och säger sig vara hantverkare och annat logiskt. I sådana fall är det väldigt lätt att bli lurad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Skorpion76
7/29/15, 8:08 AM
#91

#90 Det är lika hemskt oavsett vem de än lurar!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/29/15, 8:13 AM
#92

#91 Ja det är det men det här är en sajt som handlar om pensionärer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
7/29/15, 8:20 AM
#93

#92 Var ska jag posta en tråd som ska trycka på att det är minst lika hemskt oavsett vem som än drabbas? Jag tycker nämligen att det är lika viktigt att ta upp det eftersom de som har för avsikt att luras gör det utan att offret märker att han eller hon har blivit lurad.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
7/29/15, 8:21 AM
#94

#93 Du har ju postat trådar inne på brott t.ex. Funktionshindrade är ett annat förslag om du inte redan har skrivit där.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
7/29/15, 8:25 AM
#95

#93 Skorpion76, du har själv svarat på den frågan i #84. Du får faktiskt respektera att det här är en tråd som handlar om brott mot äldre, och dessvärre ser jag ingen annan råd än att i fortsättningen ta bort inlägg som hela tiden påpekar att detta även kan drabba andra.

Detta har ingen ifrågasatt, tvärtom har vi här konstaterat att det är ett fektum. Men jag läser igenom många tidningar dagligen, och det är ytterst sällan  sådana här brott drabbar andra än åldringar, vilket vi även förstår av poliskommentarer. (Har redan sagt i #59 att om jag hittar att liknande brott drabbar andra kommer jag att skriva om det. Det sker i så fall lämpligen under "vardagsbrott" på Brott i Fokus.)

Nu har jag ägnat stort utrymme att försöka vara tydlig. Tyvärr måste jag göra klart att fortsatt ifrågasättande av trådens ämne kan innebära avstängning, något som jag helst vill undvika.

Skorpion76
7/29/15, 9:01 AM
#96

#93 Någon rubrik för vardagsbrott hittar jag inte! Annars hade jag givetvis postat där hellre än att komma hit!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/29/15, 9:04 AM
Annons:
Skorpion76
7/29/15, 9:10 AM
#98

#94 Det är en tråd, men en hel kategori för det finns inte trots att det verkligen skulle behövas.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/29/15, 9:15 AM
#99

#99 Kan i så fall bara rekommendera dig att starta en sådan.

Skorpion76
7/29/15, 9:18 AM
#100

#99 Det går inte eftersom jag inte är vare sig Sajtvärd eller Medarbetare på Brott.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
7/29/15, 9:19 AM
#101

Syftet med den här tråden har varit att informera och varna de pensionärer som eventuellt tittar in här om de bedragarligor som dessvärre drar runt i landet och som har specialiserat sig just på brott mot äldre. Tyvärr har detta blivit ifrågasatt i ett antal inlägg, varför jag väljer att avsluta denna tråd här.  En ny tråd är startad, och där kommer inlägg som polemiserar mot trådämnet att tas bort.

Upp till toppen
Annons: