Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 4341 ggr
[Carpinus]
7/10/15, 10:54 PM

Pensionär i full karriär

Alla lägger inte av för att man råkar ha uppnått pensionärsåldern, och i den här tråden kan vi berätta om sådana som väljer att knega vidare.

Annons:
[Carpinus]
7/10/15, 10:56 PM
#1

Skådespelaren Anita Wall som fyller 75 den 11 juli har inga planer på att slå sig till ro.

"Hon är en av våra mest rutinerade skådespelerskor, still going strong vid 75. Det kändes löjligt när hon pensionerades vid 59 och hon var inte intresserad av att sluta jobba. Anita Wall har en rollista lång som en Kristina Lugn-monolog, med stor variation på karaktärerna. Hon filmdebuterade i Olle Hellboms klassiker "Raggare" 1959, och gick sedan vidare till Dramatens elevskola, den sista generationen att gå där. Det var en tid då en elev kunde stöta ihop med den beryktade regissören Olof Molander i teaterhusets hiss ("välkommen till helvetet", sade han när Anita presenterade sig som förstaårselev). Och hon har faktiskt träffat storheter som Inga Tidblad och Lars Hanson. – Att se de här stora elefanterna repetera, spela, att prata med dem – det är svårt att tycka att allting nu är lika bra som de var. De där gamla stötarna, vet du, de trollade."---

"Vid 59 års ålder pensionerades hon, mot sin vilja, enligt dåtidens föreskrifter. Då satte hon in en annons i DN om att hon sökte arbete. – Jag ville inte sluta jobba, jag kände mig ju jätteung, förklarar Anita Wall. Det är otroligt löjligt att pensionera människor vid 59, för det är då man börjar bli lite småduktig så där. Skådespeleri är ett svårt yrke."---

TT

https://vimeo.com/116492379

[sanna70]
7/15/15, 7:19 PM
#2

Här kommer ett glatt gäng 🙂

[Carpinus]
7/15/15, 8:42 PM
#3

#2 Otroligt vitala damer!

[Carpinus]
7/16/15, 3:34 PM
#4

Ingvar Andersson arrangerar i dagarna en Antik- och samlarmässa i Helsingborg.

"Jag tror inte att någon annan i Sverige har hållit på så här länge. Det är 33:e året i rad och vi har växt mycket sedan första gången. Jag är 89 år gammal så jag har ju många goda år kvar", säger Ingvar till HD.

[Carpinus]
7/17/15, 9:24 PM
#5

"Om en vecka går Per-Olof Serenius, mest känd som "Posa",  vid 67 års ålder i pension efter 45 år som som brandman.  Men som idrottsman tänker inte "Posa" pensionera sig - karriären som hittills inbringat fem världsmästartitlar i isracing (två individuella och tre i lag) och 22 SM-guld har han inga planer på att avbryta.

GD

[Carpinus]
7/18/15, 10:31 AM
#6

#2 Lill-Babs är ytterligare en pensionär som fortfarande, vid 77 års ålder, håller igång. Häromdagen uppträdde hon i Färjestaden på Öland. 

Här är Barbro för 50 år sedan tillsammans med Thore Skogman i hans "Pop i Topp". Ur texten:

"Morsan och farsan får inte ta ton Nä, dom har avgått med ålderspension Kanske dom vill men dom kan ej förstå Att deras musik den är gammal och grå"---

Annons:
[Carpinus]
7/18/15, 5:09 PM
#7

_"I 44 år har Stig Gustavsson (77) reparerat cyklar i Finspång. Det går inte en dag utan att han är i affären…  Cyklarna har varit, och är fortfarande, Stigs liv. Han arbetar i butiken från halv nio till halv sju varje dag. Inte ens ett brutet lårben håller honom därifrån.
– En vecka efter att jag bröt lårbenet satte jag mig på stolen och lagade cyklar. På 44 år har jag bara varit härifrån i 5 dagar och det var när jag låg på Vrinnevi, säger Stig Gustavsson."---

"Stig jobbar trots att han passerat pensionsåldern för länge sen. Men han funderar på att sluta snart.
– Hyreskontraktet går ut i oktober 2016. Tills dess ska jag försöka hitta en lösning. Det är flera som är intresserade och vill att jag ska lära upp dem."_

Folkbladet

Maria
7/19/15, 1:39 PM
#8

Jag tror inte man ska stirra sig blind på just pensionsåldern utan snarare ha en annan slags infallsvinkel än ålder.

Det beror ju alldeles på vilket yrke man har, trivsel, ork, belastning och en hel massa annat spelar in.

Kunde man på något sätt gradera yrken efter "slitage" så att säga skulle det se väldigt annorlunda ut tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
7/19/15, 1:55 PM
#9

#8 Säkert är det så!

Jag blir inspirerad av dessa människor som fortsätter att jobba, och jag är nyfiken på deras drivkraft. Hittills är jag inte riktigt redo att påstå att jag hittat deras gemensamma nämnare, utöver än en god fysik.

Maria
7/19/15, 1:57 PM
#10

Jag har svårt att se att en exempelvis städare/städerska skulle jobba vidare efter pensionsåldern så jag tror en sak som spelar in är att man har sitt jobb som en slags hobby/levnadsstil.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
7/19/15, 2:09 PM
#11

#10 Fast inget hindrar ju att även den som haft ett slitigt jobb i sin yrkeskarriär övergår till något stillsammare jobb  efter pensioneringen, som konsthantverk, rådgivning eller postorderhandel.

Såg en några år gammal undersökning som visade att antalet +65 som startar nya företag då hade ökat, och jag förmodar att det fortsätter så. De fem vanligaste verksamheterna bland äldre nyföretagare såg enligt Bolagsregistret ut så här för 2012:

1. Teknisk konsultverksamhet
2. Konsultverksamhet avseende företags organisation
3. Byggverksamhet
4. Uthyrning
5. Butiks-, parti- och torghandel

[Carpinus]
7/19/15, 2:22 PM
#12

#11 Här är lite färskare uppgifter i en artikel ur Veteranen från mars i år:

"Det är populärt att starta eget bland seniorer, intresset för det växer. Under fjolårets första halvår registrerade sig 1 111 seniorer som enskilda näringsidkare. Det motsvarar en ökning på 21 procent jämfört med året innan. Det är redovisningsföretaget Visma Spc som gjort en kartläggning som bygger på statistik från Bolagsverket, Skatteverket och kreditupplysningsföretaget UC."---

"Det är i första hand män som väljer att starta eget. Bland årets nyregistreringar står männen för 69 procent. Gotland är det län där jämställdheten är högst. Här startar lika många kvinnor som män egna företag. Sämst är jämställdheten i Gävleborg där kvinnor står bakom 13 procent av nyregistreringarna."---

"Enligt Rolf Dahlberg är äldre personer attraktiva på arbetsmarknaden. Han menar att dagens äldre är friskare än tidigare och att de är bättre utbildade än förr. Detta och deras långa erfarenhet gör dem intressanta för arbetsgivare."---

Maria
7/19/15, 2:23 PM
#13

#11 Självklart så kan man byta bransch så att säga men det kan vara svårt för någon som inte har någon utbildning eller talang för den delen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Carpinus]
7/19/15, 2:40 PM
#14

#13 Jo, man måste ju ha förutsättningar/anlag och vara motiverad.

Något som en del slår sig på är att jobba i seniorpooler, där man själv anger hur mycket man kan och vill jobba. Det verkar vara stor efterfrågan på yrkeskunniga veteraner!

Maria
7/19/15, 2:41 PM
#15

#13 Det låter som en jättebra idé.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
7/21/15, 4:43 PM
#16

Liatorp : "Bara loppisägaren är antik - de orden kommer från Christina Bengtsson själv, ändå ståendes jämte två inte alltför unga skyltdockor hon dressat upp med äldre kläder. – Det började med att en anhörig dog och när bohaget skulle till tippen tyckte jag att det var synd. Sakerna hamnade hos mig istället och eftersom de som kom hit till mig med allt heter Jeppsson så blev det Jeppes loppis. – Det är roligt med grejer och här går att hitta det mesta. Som pensionär ville jag ändå hålla på med någonting och Jeppes loppis blev en bra hobbyverksamhet, berättar Christina. Christina gjorde en loppisbutik i en del av sin bostad i det villa-kvarteret där hon bor, dels för att ha något roligt att göra men också för att hon tyckte att det kastades alldeles för bra saker. Saker som någon annan kunde ha glädje av för en billigare peng."---

Smålänningen

[Carpinus]
8/12/15, 10:14 PM
#17

_"Lärarbristen gör att äldre lärare får chansen att fortsätta arbeta längre.
– Jag har inte aktivt jagat jobb, folk har ringt mig, säger slöjdläraren Göran Mattsson (71)."---

"– Jag trivs bra med att jobba såhär och det går utmärkt att kombinera med arbete på gården och i skogen. Om jag inte hade trivts hade jag tackat nej. Men gränsen går vid 100 procent, så mycket vill jag inte jobba, säger han."---_

 "Enligt honom finns det fortfarande ett intresse för trä- och metallslöjd, men det har förändrats. – Barnen ser på tv hur saker tillverkas. Det smäller till och det är klart, sedan tror barnen att det fungerar så. Förr fanns ett behov av att skapa bruksföremål, nu är det enklare att åka till Ikea och köpa en hylla eller skål i stället för att tillverka en själv. Men barnen måste fortfarande lära sig att hantera verktyg, säger han."---

ST

[Carpinus]
10/24/15, 8:20 AM
#18

Ingemar Nordström, på sin tid något av dansbandsorkestrarnas okrönte kung, gör en rätt sensationell comeback med sin orkester på färjan Cinderella. Ingemar, som hunnit bli 84 år, har intervjuats i P4 Kronoberg och berättar där artistminnen förstås, men också om okända sidor, som att han hållit sig i form med maratonlöpning bland annat och fortfarande motionerar regelbundet.

Vi får också veta att han drabbades av cancer, och att läkaren då efter provtagningar och röntgen uppmanade honom att sluta röka. Det var bara det att Ingemar aldrig har rökt - han led istället av sviter från att i många år uppträtt i rökiga krogmiljöer…

Man kan ju lätt räkna med att Ingemar Nordström kommer att få höra många uppskattande ord i samband med framträdandet på Ålands hav!

The Elephant Song.

[Carpinus]
3/2/16, 7:45 AM
#19

"Sysselsättningen i Sverige har ökat och en bidragande orsak är att allt fler äldre jobbar. Åldersgruppen 65 till 74 år svarar för 21 procent av den totala ökningen av antalet sysselsatta mellan år 2005 och 2015.

 – Jag blev aldrig van vid att sitta hemma, säger 73-åriga Ulla Westling, en av de äldre som fortfarande jobbar.

År 2015 var 179 000 personer i åldern 65-74 år sysselsatta, enligt en ny rapport som SPF Seniorerna tagit fram. Seniorernas sysselsättningsgrad har ökat kraftigt från knappt 10 procent 2005 till drygt 16 procent 2015, en större ökning än för alla andra åldersgrupper under perioden 2005 till 2015."---

News55

[Carpinus]
3/2/16, 7:49 AM
#20

_"Var femte pensionär kan tänka sig att återgå till sitt arbete. Men bara en av hundra har kommit i kontakt med en arbetsgivare som erbjuder det. Det visar en färsk enkät från AMF.

Enkäten genomfördes i december med drygt av 100 000 av AMFs kunder som är pensionärer.
Drygt 15 000 från alla Sveriges 21 län svarade. 60 procent var i åldersgruppen 65-69 år.

– När man helt lämnar yrkeslivet för att gå i pension är det få som drömmer sig tillbaka till ett jobb på heltid. Men att arbeta på egna villkor och kunna styra sin arbetstid är en lockande tanke för många pensionärer, skriver AMFs trygghetsekonom Dan Adolphson på bolagets Pensionsblogg."--_-

Senioren

Annons:
DesK
3/2/16, 8:34 AM
#21

Far min la ned sin textilfirma, när han var ca 60 år och seglade jorden runt. Hamnade i Kapstaden, köpte hus där och hade rum med frukostverksamhet där. Den verksamheten slutade han med, när han flyttade till mig här i Sverige. Då var han ca 85 år.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[helga21]
3/2/16, 9:59 AM
#22

Min man arbetar fortfarande mer än 1 år efter pensionen. Han hoppas på att de ska behöva honom även i fortsättningen även om han numera inte har någon fast fartyg utan får åka ut på nyare som behöver utrustas.

[Carpinus]
4/11/16, 1:43 PM
#23

"Var man köper biljetter, hur de nya systemen med biljett i mobiltelefonen fungerar, var man kan köpa barnmat och varför man kan gå vilse i spökhuset är några av de frågor som Bert Starklint kan svara på. Med sina 81 år är han Gröna Lunds äldsta Medarbetare och står redo när nöjesfältet öppnar portarna 23 april."---

"Trots sin ålder har Bert inga planer på att sakta ner. Han har till och med ett annat jobb. När Grönan stänger för säsongen hjälper han vänner som har en golvvärmefirma i Sundbyberg."---

Jobbet som entrévärd fick Bert Starklint av en slump. Han skulle egentligen tipsa sitt barnbarn om sommarjobb."---

"– Jag har jobbat inom IT-branschen som det heter nu för tiden. Med allt från systemprogrammering till att vara organisationskonsult och vd. Nu får jag jobba utomhus och träffa besökare, det kan inte bli bättre."---

Allt om Stockholm

[Carpinus]
4/12/16, 4:15 PM
#24

Man kan knappast påstå att Elena Griffing, nu nittio fyllda, har varit en hoppjerka i sitt arbetsliv. Hon började jobba på en klinik i Berkeley 1946 och är 70 år senare kvar där som patientkontaktperson. TT citerar:

"-Jag kan inte föreställa mig att inte få gå upp och gå till jobbet. Varje dag är ett nytt äventyr och det är häftigt, sade veteranarbetaren tidigare till tv-stationen KCRA.
- Jag är så glad över att de inte har någon obligatorisk pensionsålder".

[Carpinus]
4/16/16, 3:49 PM
#25

_"Margaretha Strindemark, 81, fick nyligen pris som Sveriges bästa kvinnliga statist efter att ha medverkat i över 100 tv- och filmproduktioner.
– Jag får ofta spela lite tokiga tanter, säger hon i en intervju med News55."---

 "Nyligen fick hon ta emot priset som Sveriges bästa kvinnliga statist på Statistföreningens Guldtackegala.
– Jag blev jätteglad och förvånad, det var väldigt oväntat, säger Margaretha som upptäcktes i slutet av nittiotalet när hon satt och fikade vid Slussen med en väninna.
– Jag blev uppraggad av regissören Roy Anderssons assistent och fick åka till hans studio och provfilma.
Det blev en liten statistroll i Roy Anderssons långfilm ”Sånger från andra våningen” och han var så nöjd med henne att hon fick en större roll i hans efterföljande film ”Du levande”.----

"Innan Margaretha blev upptäckt hade hon aldrig sysslat med skådespeleri. Yrkeslivet tillbringade hon i VVS-branschen och under senare år har hon varit verksam inom PRO Spånga, numera som vice ordförande."---

"Någon favoritskådespelare bland de du jobbat med?
– Magnus Härenstam var en helt underbar kille! Vissa skådespelare kan vara lite stroppiga, särskilt de yngre är ibland lite stöddigare. De äldre är ofta tryggare i sig själva och delar med sig."---_

News55

[Carpinus]
4/19/16, 11:35 AM
#26

_"Den 30 april är det 70 år sedan Carl Gustaf Folke Hubertus Bernadotte kom till världen."---

"Till skillnad från andra som jobbat sig förbi 65 har kungen inga planer på att gå i pension de närmaste åren.
– Man jobbar så länge man orkar och hälsan står en bi, säger han.
Gammal känner han sig inte.
– Vi Bernadottar brukar säga att vi har barnasinnet kvar. På så sätt blir vi aldrig riktigt gamla."_

Expressen

[Carpinus]
4/24/16, 7:57 AM
#27

_"– Jag har fått en jättebra utbildning alldeles gratis. Det vore kapitalförstöring att inte använda den även efter pensionen, säger läkaren Lars Seligman (72), just hemkommen från Sierra Leone."---

"Känslan av att göra nytta är det som driver Lars att fortsätta jobba fast han är pensionär. Men han vill tona ned sin egen betydelse för vad han gör.
– Att jag delar med mig en liten gnutta av mitt privata är inte så fantastiskt tycker jag. Alla vill inte, vågar inte eller orkar inte åka iväg."---_

_"När någon klagar på småsaker här hemma måste jag anstränga mig för att inte bli upprörd, säger Lars och förklarar att han blir irriterad när han ser ungdomar med fabricerat trasiga kläder eller människor som tar mycket mat på en buffé och sedan slänger den."---

"Att arbeta ideellt som läkare i ett fattigt land ger perspektiv på tillvaron.
– Det gör mig till en lyckligare och tacksammare människa. Jag tror att jag har mer nytta av mina resor än vad de i Sierra Leone har, säger Lars."---_

GP

Annons:
[[eskils_]]
4/24/16, 10:42 AM
#28

#26 Det är väl bra att kungen kör på ett tag till, så länge Victoria har små barn att ta hand om.

#27 Visst är det ett löjligt mode med trasiga byxknän! Tänk om vi (hel- och halv-) panschisar skulle börja gå omkring så också…

[Carpinus]
5/8/16, 6:39 PM
#29

Siw Malmkvist, 80 i år, stod för showen när Suellgatans äldreboende i hennes födelsestad Landskrona invigdes i helgen.

http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2016/05/07/siwan-spexade-pa-suellsgatans-aldreboende/

[Nomen Nescio]
7/7/16, 12:17 PM
#30

"96-årige Ingvar Olsson är Sveriges äldsta hästskötare.

För tv-reportern Tony Ryttar berättar han om kärleken till djuren och hur han håller sig pigg och frisk.

– Det är det där att man håller igång och att man har goda kamrater, säger han i inslaget."---

Trav365

Frivilligt arbete visserligen, men ett fint reportage är det!

[Nomen Nescio]
7/7/16, 2:12 PM
#31

_"Lasse Holm, 72, har 50 år bakom sig i musikbranschen. Och han har inga planer på att lägga av. Han vill bokstavligt talat fortsätta tills han dör."---

"Lasse Holm har varit i musikbranschen i 50 år, och fler ska det bli. Åtminstone om han själv får bestämma.
– Jag har en dröm om att segna ned på någon skön teater när man precis har kört ”E' de' det här du kallar kärlek?” eller sätta en niometersputt på någon fantastisk golfbana. Jag vill hela tiden vara igång till the bitter end. Det är min vision och dröm, säger han.
– Jag hoppas verkligen det blir så. Slutet ska vara snabbt och effektivt, eller hur?
Men att det snart skulle vara slut finns det inga indikationer på. Lasse Holm må vara 72 år, men han känner sig yngre än när han var 45.
– Jag känner mig yngre mentalt och konditionsmässigt. Då var jag ganska sliten, nu lever jag ett bättre liv. Jag sköter mig, tränar, har en kärleksfull familj och ett jobb som också är min hobby. Kan man ha det bättre?, säger han."---_

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
10/6/16, 2:26 PM
#32

"Sedan 1960 har frisörerna på Salong Coralle i Limhamn klippt, lockat och tagit emot sociala förtroenden. I dag har de äldsta stammisarna fyllt 100 år. – Jag har aldrig funderat över att sluta. Jag tar det dag för dag, säger hårfrisörskan Astrid Svensson, 80."---

"Det blir en del stående i jobbet och Astrid har klippt, lagt, fönat och sprayat sedan hon var 14 år. – Jag har bara varit sjuk en gång, sägare Astrid Svensson och knackar i bordskivan. – Men då var jag riktigt sjuk. Hade influensa och lunginflammation."---

"Astrid Svensson berättar att kundkretsen av naturliga skäl förändrats med åren. De som var 40 år när de kom in första gången är över 90 i dag. Frisörskan berättar att de äldsta stammisarna är fyllda 100 år. – En bor på Limhamn och en på Bellevue. Dessutom kommer det kunder från vårdhemmet mittemot och nu på sommaren från campingen eller gästhamnen."---

"Fru Svensson har hört att regeringen tala om att höja pensionsåldern och är positivt inställd. Eller åtminstone att låta de som känner att de vill fortsätta arbeta ska få göra det."---

KvP

[Nomen Nescio]
10/9/16, 9:20 PM
#33

Torsten, 86, blev företagare för första gången i sitt liv när han öppnade kafé i Rydebäck.

http://www.expressen.se/kvallsposten/torsten-86-sadlar-om--blir-kafeagare/

Upp till toppen
Annons: