Annons:
Etikettekonomi
Läst 8265 ggr
[Carpinus]
2015-08-11 14:35

"Cash is king"(?)

"Nordea, Swedbank och SEB har 663 bankkontor runt om i Sverige. På 59 av dessa går det att plocka ut kontanter över disk. Alltså finns det 604 bankkontor eller 91 procent av bankernas kontor som inte sysslar med kontantutbetalning till kunderna."---

News55

Tidigare rubrik: "91% av Sveriges bankkontor ratar kontanthantering".

Annons:
[Carpinus]
2015-08-11 14:44
#1

"Bertil Olsson,80,  från Järbo skulle betala en faktura, men hade inte tillräckligt med pengar på sitt konto. Då var det bara att sätta in - trodde han. Men sedan bankerna slutat ta emot kontanter visade det sig närmast omöjligt.

När Bertil kom till Nordeas kontor i Sandviken fick han veta att de inte kunde hjälpa honom med insättningen. Då skulle han få hjälp att sätta in via en automat i stan - men där gick det bara att sätta in en viss summa åt gången.

– Jag tycker att det är löjligt, säger han. En bank ska väl ta emot pengar, det är väl det den är till för?"---

GD 150712

[Carpinus]
2015-08-11 14:53
#2

Och bankomaterna blir färre…

"(Björn) Eriksson visar att det sedan 2011 nationellt försvunnit 895 uttagsautomater. För att nå de som är kvar måste fler än 300 000 personer åka minst 15 km. Vad hände med miljöaspekten?

Bankernas vinstintresse är förstås inte medvetet riktad mot gamla och samhällets mindre etablerade medborgare. Deras dominerande ställning på marknaden gör dock att konsekvenserna för dessa grupper blir kännbara. Bankerna hänvisar till bristande efterfrågan bland kunderna. Efterfrågan kommer från en grupp som är lätt att ignorera."---

SMP 150215

Anm. 2013 var det bara Tjeckien I hela EU som hade färre uttagsautomater per tusen invånare än Sverige.

[NeferNefer]
2015-08-12 12:48
#3

… och det är den största anledningen till att jag avslutade alla mina konton (plusgiro, bankkonto, sparkonto) hos Nordea för några år sen, efter att ha haft Nordea som huvudbank sen jag var 18 år. Jag har hemska historier om hur jag har blivit bemött på Nordea. Bland annat på deras kontor i Centralstationen i Sthlm, ett par månader innan det stängdes. Jag skulle ta ut pengar. Det var mycket folk där, så en bankanställd gick runt och frågade folk vad de hade för ärende. Hon skulle hjälpa folk med enklare ärenden på kunddatorerna. När jag sa till henne att jag skulle ta ut pengar fick jag världens största utskällning! Hon skrek att det var mitt fel att värdetransporterna blev rånade och att jag inte får ta ut pengar på banker, var jag dum i huvudet som trodde att jag kunde göra det? Allas huvuden vändes åt vårt håll och jag skämdes nästan ihjäl, men sen blev jag arg. Jag sa att banker är till för att hantera pengar och klarar de inte av det ska de inte ha någon bank alls. Efteråt tassade flera andra kunder fram till mig och tyckte att jag hade rätt, men de vågade inte säga det högt … På ett annat kontor blev en gammal dam utskälld av en bankanställd inför alla av samma anledning. Damen började gråta och förklara att hon inte förstod sig på bankomatkort och hellre ville hämta pengar inne på banken, men den anställda fortsatte skälla och kräva trots att damen blev helt förtvivlad och fortsatte gråta. Då gick jag fram till damen och sa att Handelsbanken inte har några problem med att folk vill ha sina pengar och jag var på väg att byta till dem, och deras kontor låg precis bredvid. Då sa den bankanställda åt mig att lämna kontoret … Bara ett par exempel. Jag har fler, men det räcker nog så här.

Jag har nu allt (olika konton, fonder och lån) i Handelsbanken, som jag alltid har fått bra bemötande hos.

[Carpinus]
2015-08-12 12:53
#4

#3 Bedrövligt bemötande på de kontoren…

Jag är också kund på Handelsbanken sedan många år, och har aldrig råkat ut för dåligt bemötande där. Tyvärr har de dock "emigrerat" till ett kontorscentrum en bra bit bort och stängt kontorshanteringen, så min enda bankkontakt hos dem numera är deras kontantautomat på stan.

[NeferNefer]
2015-08-12 12:55
#5

#4: Vad synd att de flyttade. Handelsbanken är ju annars den enda storbanken som öppnar kontor i stället för att stänga eller ändra till "rådgivningscenter" utan kontanthantering, så det var väldigt tråkigt att höra. 😕

[Carpinus]
2015-08-12 13:01
#6

#5 Tror att vissa lokala faktorer inverkade i det beslutet - framför allt att hela centrum skall rivas och byggas upp i ny skepnad. Så vem vet, de kanske dyker upp centralt igen om 2-3 år när allt är klart! (Alla andra banker utom en har också dragit. Den kvarvarande banken flyttade in i ett färdigställt nytt hus.)

Annons:
Maria
2015-08-12 13:44
#7

Vi bytte till Handelsbanken när vi köpte vårt hus för 9 år sedan. Innan dess hade vi Swedbank (gamla sparbanken)

Vi blev väldigt dåligt bemötta på Swedbank när vi skulle fixa huslån och då rekommenderade mäklaren att vi skulle ta det via Handelsbanken istället, vilket vi inte ångrat en dag. 

Vi flyttade över konton och annat och Swedbank höll på i ett halvår att ringa och försöka med en massa bra räntor osv. för att få oss tillbaka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TjockaBerta
2015-08-12 19:31
#8

Det är tråkigt när folk drabbas av bankernas ovilja att hantera pengar vilket är deras uppgift. Själv är jag relativt kontantlös nuförtiden. Förr hade jag företag och då " bankade" jag på ICA. Helt suveränt! Behöver jag kontanter idag så går jag till ICA.

>>>Malum domesticum<<<

[Carpinus]
2015-08-12 20:14
#9

#8 Ja, det är ju många som gör det numera, samtidigt som det finns andra som av olika skäl känner olust för att ta ut pengar på det sättet.

TjockaBerta
2015-08-12 20:26
#10

#9 Jo jag är medveten om det. Själv lägger jag alltid plånboken över knappsatsen när jag slår min kod. ALLTID!

>>>Malum domesticum<<<

[Carpinus]
2015-08-16 08:42
#11

"Kontanterna fortsätter att försvinna i rask takt. I juni i år fanns tre miljarder kronor mindre än i juni förra året, enligt Riksbanken.
— Och vår bedömning är att efterfrågan på kontanter fortsätter att minska, säger Susanna Grufman, chef för Riksbankens enhet för kontanthantering."---

"Allt fler köp görs med kort, mobilbetalningar eller via internetbanken. En del affärer tar inte ens emot kontanter längre, utan accepterar enbart kortköp."---

TT

[Carpinus]
2015-09-21 23:00
#12

Som sagt…

[Carpinus]
2015-10-02 18:44
#13

_ "Det här var ett kontor som fortfarande hanterade pengar. Ni vet, sådana där sedlar och kronor man hade förr. Om ni minns. Och det var inte vilken dag som helst heller. Det var första vardagen efter pension.
Kontoret var fullt av äldre människor, arbetslösa, rullatorer och kryckor. Det var kort sagt ont om vita, medelålders män i kostym."---

"– Det är inte meningen att vi ska finnas, viskade en liten vithårig dam till mig.
Men vi finns.
Säkerligen är det orimligt att önska sig fler bankkontor som hanterar kontanter. Men kanske kan jag i all ödmjukhet, med mössan i hand, få föreslå att man öppnar några fler kassor de dagar runt den 19:e varje månad, då pensionen kommer? Och det vore bra om datorerna fungerade. Det borde inte vara så där väldans dyrt. Man skulle kunna kalla det service."_

Pia Erlandsson på News55

Annons:
[Carpinus]
2015-10-06 15:35
#14

"Handelsbanken slutar med kontanthantering på ett 70-tal kontor, nästan var sjätte av bankens 463 kontor i landet. Orsaken uppges vara en anstormning av ärenden i samband med Riksbankens sedelbyten."---

TT

[Jimmy.L]
2015-10-06 16:03
#15

#14  Trist att banken gör det sämre för sina bankkunder.

[Carpinus]
2015-10-06 16:22
#16

#15 Blev dessutom lite nyfiken på skälet: "anstormning av ärenden på grund av sedelbytet". Kan det verkligen vara så betungande att man måste lägga ner kontanthanteringen på en mängd kontor?

[helga21]
2015-10-06 21:39
#17

På SEB här måste man ha en kod eller kort för att komma in på banken även om du bara vill ta ut pengar från bankomaten som finns där inne.

[Carpinus]
2015-10-07 13:41
#18

I Hälsingland har man kommit på ett alternativt användningsområde för bankkontoren. Läs mer på Hela Hälsingland.

[Carpinus]
2015-10-16 08:59
#19

Så här är läget med kontanthantering på storbankerna enligt Aftonbladet:

"SEB: Ett 20-tal kontor har manuell kontanthantering, men flertalet av de 164 kontoren hanterar kontanter via automater.

Nordea: 19 av 205 kontor har manuell kontanthantering.

BÄST Handelsbanken: Manuell kontanthantering försvinner på ett 70-tal kontor av de 463 kontoren under hösten. Övriga fortsätter att hantera kontanter.

Swedbank: Cirka 200 av de omkring 300 kontoren hanterar kontanter på något sätt, exempelvis manuellt eller via automater."

[Jimmy.L]
2015-11-17 19:20
#20

”Riksdagen och regeringen måste ställa krav. För att bedriva bankverksamhet ska bankerna åläggas ansvaret för en grundläggande kontanthantering”, skriver fem pensionärsorganisationer.

http://www.svt.se/opinion/pensionarsorganitationer-kritiserar-bankerna

Annons:
[Jimmy.L]
2016-01-12 12:21
#21

Hur kan bankerna tillåtas sluta hantera kontanter? Skall dom få skylla på risken för rån? Blir den risken mindre då kontanterna flyttas till andra ställen? Har inte bankerna resurser att vara säkrare än övriga aktörer? Vad har vi konsumenter för val? Alla banker gör samma sak! Nu är det väl dags att någon slår näven i bordet. Hårt!

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/vart-ar-bankerna-pa-vag/?utm_source=facebook&utm_medium=page&utm_campaign=dn

[Carpinus]
2016-01-12 12:27
#22

#21 Tyvärr har nog inte våra politiker kurage nog att ta striden med bankerna, trots att en överväldigande majoritet av väljarna (oavsett partisympatier) säkert instämmer med skribenten.

[Jimmy.L]
2016-01-12 12:31
#23

#22 Ja det är märkligt hur bankerna får göra så här och våra politiker blundar för att många vill kunna sätta in pengar och ta ut pengar på en bank.

[Jimmy.L]
2016-02-06 10:20
#24

Kjell, 74, fick inte betala med enkronor på Lidl.

[Carpinus]
2016-02-06 15:43
#25

"Även om en allt mindre del av betalningarna i samhället görs med kontanter har kontanter en viktig funktion som betalningsmedel i Sverige. Det skriver Riksbanken i ett särskilt yttrande till regeringen."---

Senioren

[Carpinus]
2016-03-04 07:28
#26

"– Dags att kasta ut kvitton, säga farväl till kreditkort och lägga undan plånboken, så sägs det i en reklam för ett företag som gör teknik för kontantlösa betalningar. Det sägs att det bara är att visa upp mobilen, så blir betalningen gjord. Och det här är senaste steget på vägen mot det, ja, nästan helt kontantlösa samhället Sverige. 

_Andelen betalningar som görs med kontanter har minskat i många år, enligt Riksbanken. En utdragen kontanternas dödskamp som ser ut att vara över om cirka fem år.
Redan görs bara två procent av värdet av alla betalningar med kontanter. Som högst är det en halv procent om fem år. Bankomaterna blir färre. Swisch-betalningar ökar. Och snart kommer teknik som gör att man kan betala utan pinkod, bara genom att hålla kortet mot en läsare, som många redan gör på bussen. Eller kanske med bara fingeravtrycket."---

"Men Pensionärernas riksorganisation, PRO, gillar inte utvecklingen. Pensionärer, nyanlända, idrottsföreningar som säljer lotter och människor som har svårt att hantera kort, alla de vill ha kvar kontanterna, säger Christina Tallberg, ordförande i Pensionärernas riksförbund PRO.
– Det går ju rasande snabbt. Och det här är ju viktigt för många äldre att kunna använda kontanter. Jag menar i dag är det ju ett lagligt betalningsmedel och då måste man ju också kunna använda det, tills riksdagen beslutar något annat, säger Christina Tallberg."---_

SR

[Carpinus]
2016-03-16 07:47
#27

"Riksbankens högste chef anser att staten måste kräva att bankerna ska hantera kontanter åt sina kunder. Enligt Ingves springer bankerna i dag snabbare än sina kunder i utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle.

-Elektroniska betaltjänster kan inte alltid ersätta kontanter. Det kan handla om grupper som inte klarar av att använda elektroniska betaltjänster eller så kan det handla om att elektroniska betaltjänster inte är tillgängliga på en viss plats eller vid en viss tidpunkt exempelvis till följd av tekniska begränsningar, skriver riksbankchefen på Dagens Nyheters debattsida."---

Expressen

Annons:
[Carpinus]
2016-03-16 21:00
#28

#27 _"I går krävde riksbankschefen Stefan Ingves att man med lagens hjälp ska tvinga bankerna att tillhandahålla kontanter till sina kunder. I dag säger bankerna blankt nej till förslaget."---

"(Leif) Trogen tycker att det är staten och riksbanken som ska se till att det finns kontanter. Och någon lagstiftning vill han inte se.
– Det blir svårt för de 127 banker som finns i Sverige i dag att lämna den typen av service det är väldigt få som har praktiska och fysiska möjligheter att göra det. Att bara lagstifta om en typ av betalningsmedel och också det betalningsmedel som minskar i betydelse och användning i samhället är fel väg att gå, säger han.
Bankföreningen anser att servicen i verkligheten har ökat genom fler uttags- och insättningsautomater. Men siktet är fortfarande inställt på att kontanterna med tiden ska försvinna helt."---_

SR

[Carpinus]
2016-03-16 23:45
#29

_"Användandet av kontanta betalningsmedel ökar fortfarande runt om i världen, men Sverige går i motsatt riktning. Nya digitala betalvägar vinner framgångar vilket får Sverige att framstå som ett lämpligt testland för avskaffandet av kontanter. Man måste ställa sig frågan om det bara är den moderna utvecklingen eller om det finns andra intressen som driver denna utveckling och vad konsekvenserna kan komma att bli."---

"I ett kontantlöst samhälle kan spararna givetvis inte ta ut några pengar, utan alternativet till värdeminskning blir konsumtion som i förlängningen driver inflation. För att önskad effekt ska uppnås krävs även andra åtgärder såsom att investeringar i fysiskt guld eller valutor samtidigt begränsas eller förbjuds."---

"De flesta banker välkomnar tanken på att kontanterna försvinner då det sänker deras kostnader och samtidigt stärker greppet om kunderna. Det finns dock röster som höjer ett varningens finger för experimentet med att avskaffa kontanter. Bundesbanks vd, Jens Weidmann, har varnat för att det kan bli katastrofala följder om medborgare skulle få ­intrycket av att de inte kommer att kunna få ta ut sina pengar."---

 "Avskaffandet av kontanter riskerar att i förlängningen skapa ett samhälle likt Orwells ”1984” där staten kontrollerar allt invånarna gör, vilket leder till en betydande begränsning av individens frihet."_

Johan Thorén, förvaltningschef på Strand Kapitalförvaltning AB i SvD

[Carpinus]
2016-03-17 07:17
#30

_"I Tyskland sker fyra av fem butiksköp med kontanter. I Sverige är det tvärtom. Till största delen är kortbetalandet alldeles frivilligt, utom på ställen som Abba-museet. Men en del sker motvilligt, köparna har inte fått tag på reda pengar. De flesta bankkontor vägrar befatta sig sedlar och mynt. Bankomaterna blir allt färre, liksom insättningsautomaterna."---

"I Sverige har protesterna mot kort- och appsamhället främst kommit från pensionärer och det lilla föreningsliv som säljer lotter, strumpor och salami för att överleva. Överhetens föreställning är att gnället dör ut med 30-talisterna, sen swishar vi helhjärtat in i e-ekonomin.
Men kontanter behövs av beredskapsskäl. Ett par massiva dataattacker mot bankerna får annars Sverige att gå i stå på några dagar. Byta grejor med varandra är inget alternativ.
Dessutom bör människor som fruktar "övervakningssamhället" få ha möjligheten att slippa undan i det lilla."----_

Expressen, ledarsidan

[helga21]
2016-03-17 10:06
#31

Men det är ändå så att antalet bankrån har minskat drastiskt. Här i denna stan är det endast Handelsbanken som har kontanter. Helt kontantlöst vill jag inte leva men så länge jag kan ta ut 2000 kr per månad så är jag nöjd.

[Carpinus]
2016-03-17 10:57
#32

#31 Det skall väl ändå inte vara så att alla hederliga människor skall få sota för att det finns rånare? Rånarna hittar alltid nya sätt att lura folk, till exempel att stjäla kort eller gå över till nätbedrägerier.

[helga21]
2016-03-17 11:04
#33

# 32 Ja det gör de men de stora rånen typ Norrmalmstorg har vi sluppit. Tänk en gång så var lönerna i kontanter.

[Carpinus]
2016-03-17 11:04
#34

Bingohallar och småbutiker verkar ha blivit populära bland rånare på grund av kontanthanterandet och svårigheten att ställa om till korthantering. Polisen tror dock att förövarna är ett annat klientel än de som tidigare ägnade sig åt bankrån.

Länk.

Annons:
[helga21]
2016-03-17 11:15
#35

# 34 Det är jag också fullständigt övertygad om att det är 😃

[Carpinus]
2016-03-21 08:23
#36

Så olika kan man se på det:

#2 "(Björn) Eriksson visar att det sedan 2011 nationellt försvunnit 895 uttagsautomater. För att nå de som är kvar måste fler än 300 000 personer åka minst 15 km."--- "2013 var det bara Tjeckien I hela EU som hade färre uttagsautomater per tusen invånare än Sverige."

#28 "Bankföreningen anser att servicen i verkligheten har ökat genom fler uttags- och insättningsautomater." ---

[Nomen Nescio]
2016-05-24 19:00
#37

"SPF Seniorerna har dragit igång en namninsamling under devisen ”Kontanterna kvar” för rätten att även i framtiden kunna använda kontanter, som en del av Kontantupproret", skriver News55.

[Nomen Nescio]
2016-05-25 16:12
#38

En före detta arbetskamrat skall arrangera en aktivitet i sommar och mejlade om sina utlägg som han ville få reglerade med en insättning på sitt konto på Nordea. Jag uppsökte närmaste Nordeabank med det önskade beloppet i kontanter, men där var det pust och stön, "så kan vi inte göra", "egentligen skall det vara från konto till konto" och jag vet inte alla förbehåll som räknades upp. När jag förödmjukat mig tillräckligt många gånger så tinade kassörskan upp nog mycket för att nådigt låta mig få betala in pengarna, "men bara för den här gången" (som nog var det samma som att bara för att hon var så snäll). Man blir bara så trött…😕

[Jimmy.L]
2016-05-25 16:17
#39

#38 En tråkig utveckling.

[Jimmy.L]
2016-06-15 14:38
#40

Kontantdöden är här. På Odenplan har fem bankomater försvunnit de senaste åren. Nu finns en kvar och där köar Vasastadsborna varje dag.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/bankomatdoden-pa-odenplan-nu-bara-en-kvar/aRKpfm!ywbbAf9@iuhR29i947KMew/

Maria
2016-06-15 15:39
#41

Det är ju ofta en möjlighet att när man handlar i olika affärer att ta ut en större summa än vad man handlat för och då får man ju kontanter. Det blir ju ungefär detsamma som att ta ut pengar i en bankomat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
TjockaBerta
2016-06-15 17:29
#42

#41

Håller med. Jag har använt ICA som bank nu i många år.

>>>Malum domesticum<<<

Maria
2016-06-15 17:42
#43

#42 Jag handlar ibland på Hemköp här hemma och jag har inget kort där och man kan få ta ut kontanter ändå med sitt vanliga visa-kort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TjockaBerta
2016-06-15 17:45
#44

#43

Jag vet. Det går oftast bra överallt.

>>>Malum domesticum<<<

[Nomen Nescio]
2016-06-18 13:18
#45

"Rut Jönsson, 91, ger sig inte. På fredagen genomförde hon en stilla demonstration mot bankens nya uttagsavgift.

– Jag är hellre en satkäring än en mes, för mesar finns det redan så gott om.

Skånskan berättade häromveckan om Eslövspensionären Rut Jönsson som har reagerat mot att hennes bank sedan den 1 maj i år tar ut 100 kronor i avgift för att lämna ut hennes pension i kontanter över disk."---

"Men Rut är fortfarande ointresserad av bankkort och på fredagen genomförde hon en enkel liten demonstration utanför Sparbanken Skånes lokal vid Stora torg i Eslöv, med en protestskylt som hon fått hjälp av en anhörig med att skriva."---

Skånskan

"Hellre satkärring än mes" - underbart! 👍

[helga21]
2016-06-18 14:52
#46

# 45 Detta är bara för bedrövligt. Jag förstår att bankpersonalen inte vill hantera kontanter men jag förstår också att det är väldigt svårt att ändra sina vanor då man är 95 år. Lite smidighet efterlyses från bankens sida.

Maria
2016-06-18 15:00
#47

#46 Håller fullkomligt med dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Agafia
2016-06-18 18:17
#48

Min gamla mamma och jag kom in på banken för mamma ville ta ut kontanter , det hade dom slutat med . Jaha då återstod att få mamma till bankomaten nere i Centrum , men innan vi lämnade banken var det en äldre Man som inte talade Någon svenska . Vad jag förstod av ordväxlingen och gesterna med bankpersonalen ville han också ta ut kontanter , han blev mer och mer förtvivlad . Där fanns då ingen smidighet alls ! Det slutade med att jag gick ner till bankomaten med mamma och den utländske Mannen i armkrok ( stappliga båda två ) det visade sig att Mannen hade så dålig syn att han inte såg att trycka in kod Osv. Efter att ha hjälpt honom ta ut pengar var han så tacksam att jag fick en kram och en puss på huvudet 😊 det har jag inte fått sedan jag var barn !

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-07-24 17:23
#49

#45 "Jag heter Rut Jönsson och är 92 år gammal och pensionär. Jag klarar mig, trots min höga ålder bra själv. Jag bor hemma och klarar av vanliga saker som att laga mat, men får hjälp med tyngre hushållsarbete av mina barn.

Men ett stort problem som jag har är avgifterna på banken när jag ska ta ut pengar. Ja, jag går till banken och tar ut min pension i kontanter, för mig känns det säkrast att ha det så.

Men varje gång jag ska ta ut pengar på min bank, Sparbanken i Skåne, debiterar de mig 100 kronor. Det samma gäller om jag vill sätta in pengar på banken eller om jag vill göra en överföring. Om jag tar ut över 10 000 kronor kostar det ännu mer, 350 kronor.

Jag som en 92 årig pensionär måste alltså betala pengar av min lilla pension till banken för att göra en sådan enkel sak som att ta ut och sätta in pengar.

Jag får inte ens 10 000 kronor i månaden i pension, och ändå ska banken ta hundra kronor av mig varje gång jag vill göra ett bankärende. Det är helt horribelt."---

Ur inlägg från Rut på Expressen debatt.

[helga21]
2016-07-24 17:48
#50

Man tycker att de kan göra undantag.

[Nomen Nescio]
2016-08-23 09:12
#51

Nu är det dags för nästa steg i det pågående bytet av sedlar och mynt, där de sedlar som ännu inte fått nytt utseende skall bytas, samt att mynten skall bytas ut under det närmaste året.

Eftersom bankerna till stor del avsagt sig kontanthantering befarar butikerna att de kommer att få ta smällen i form av att vi konsumenter gör oss av med mynten genom att betala med dem i större poster - många har ju växelpengar liggande i sparbössor eller lådor/skålar. Affärsmännen menar att det innebär en ökad kostnad för dem när värdetransportföretagen skall hämta mynten. Nu diskuterar man därför ett tak för hur mycket vi skall få betala med i mynt i kassan vid varje betalningstillfälle.

(Själv löser jag in mina enkronor hos en affärsman varje gång jag fått ihop till en hundring, och han är jättetacksam för att få mynt från "småsparare" så att han slipper kostnaden för att anlita banken och värdetransportören för att få växelmynt.)

Länk: "Svensk handel vill se tak för myntbetalningar." (SR)

Maria
2016-08-23 09:25
#52

Tur att man inte har samlat pengar hemma i alla fall😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2016-08-23 14:07
#53

#51 Tycker det är på tiden att bankerna tar sitt ansvar för det de egentligen är till för, nämligen att hantera pengar. Istället skyfflar de över ansvaret till de stackars butikerna, som till råga på allt får betala för hanteringen.

Samtidigt förväntar sig bankerna att skattebetalarna ska ställa upp och betala när det gått snett i deras spekulationer och de riskerar konkurs. Det är inte heller tal om att betala tillbaka något när de "kommit på fötter" igen. Skamligt är bara förnamnet! 😡


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-08-23 14:19
#54

#51 Ja, vi är som framgår av tråden många som är kritiska till bankernas ansvarstagande, eller rättare sagt deras brist på detta.

Carmarino
2016-08-24 14:06
#55

I Sydsvenskan skriver Tobias Lindberg i "Tömma spargrisar är ett samhällsansvar":

Banker är inte vilka företag som helst. De fyller en så viktig samhällsfunktion att staten i svåra lägen kan ta särskilt ekonomiskt ansvar för deras överlevnad. Det ger också bankerna ett särskilt samhällsansvar. Om de tar detta fullt ut kan diskuteras när det skärs ned på service som uppenbart efterfrågas.

Om inte annat borde bankerna använda en del av vinsten från avvecklad kontanthantering till att sänka de avgifter som alltjämt får vissa handlare att neka småköp med kort. Och inte ska det väl behöva vara så svårt att tömma sin spargris på mynt?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-24 19:15
#56

#55 Svårt att inte instämma…

[Nomen Nescio]
2016-10-01 17:45
#57

"Kontantfrågan engagerar många i samhället. Jag har under den senaste tiden träffat representanter från Sveriges pensionärsföreningar och konsumentorganisationer för att ta del av deras syn på den minskade tillgången till kontanter.

Deras budskap är tydligt: mer måste göras för att det ska vara möjligt att fortsätta använda kontanter, oavsett var i landet du bor."---

"Senare i höst kommer regeringen att tillsätta en parlamentarisk utredning av det penningpolitiska ramverket och riksbankslagen. Utredningen kommer bland annat att få i uppdrag att se över Riksbankens och bankernas ansvar för kontanttillgången och ge förslag till eventuella åtgärder.

Övergången till ett samhälle med allt mindre kontanter måste ske på ett sätt så att ingen lämnas efter. Jag förutsätter att bankerna tar sitt ansvar i frågan och säkerställer att deras kunder kan fortsätta att använda kontanter även i framtiden."

Finansmarknadsminister Per Bolund på Aftonbladet debatt

[Rhonda]
2016-10-02 09:11
#58

#57    'Övergången till ett samhälle med allt mindre kontanter måste ske på ett sätt så att ingen lämnas efter. '   

För sent!

Min gubbe o jag klarar av det tack o lov men de som inte vill eller inte kan befatta sig med det är det så synd om. 😕

[Nomen Nescio]
2016-10-30 17:49
#59

Tråden som behandlade sedel- och myntutbytet har stängts eftersom den blivit lång och de nya pengarna nu är i omlopp. Men det går bra att fortsätta diskuterandet om de gamla och nya kontanta medlen i denna tråd, parallellt med åsikter om bankernas service och kontanter som betalmedel i framtiden.

[Nomen Nescio]
2016-11-01 13:40
#60

"Det finns stora fördelar med att betala med kort. Det är enkelt och man får en egen personlig bokföring på sitt bankkonto, man vet vart pengarna har gått.

Korten är också bra för handeln, rånrisken och utrymmet för misstag minskar.

Men det finns nackdelar som inte går att bortse ifrån. Förutom att de är diskriminerande utgör kortbetalningarna en betydande kostnad för framför allt små näringsidkare. Därför finns knappt en servicebutik utanför de riksomfattande kedjorna som inte anger en nedre gräns för kortbetalningar.

En annan avigsida är risken för den personliga integriteten. Korten gör att hela din konsumtion kan kartläggas på ett par sekunder. Går inte den här människan lite väl ofta på krogen? Hen sätter i sig skräpmat flera gånger i veckan, vad innebär det för hälsan?

Ett annat betydande minus är att hela betalningssystemet privatiseras med kort. Det är kortföretagen och bankerna som står för hela infrastrukturen, samhället är helt bortkopplat.

Riksbanken utfärdar sedlar och mynt. Bankerna och handeln hanterar dem. Med kontanter finns fortfarande ett samhällsansvar som kan visa sig vara väldigt viktigt när det, förr eller senare, krisar."

Lena Mellin i Aftonbladet

[Nomen Nescio]
2016-11-16 12:40
#61

"Sverige var först i världen med att ge ut papperssedlar. Nu kan vi bli det första landet med en centralbanksutgiven elektronisk valuta. Ju mindre svenskarna använder kontanter desto större blir behovet av att utreda om Sverige behöver en ny form av valuta – e-kronan. - Vi i Sverige ligger längst fram i världen när det gäller nedmonteringen av sedlar och mynt. Därför är det bråttom för oss att ta ställning till det här, säger riksbankschefen Cecilia Skingsley, i ett tal hon höll på en konferens i Stockholm."---

"Men kontanterna kommer inte att försvinna, åtminstone inte ännu. E-kronan ska, om den blir verklighet, bli ett komplement."

TT

[Nomen Nescio]
2016-12-10 21:04
#62

"Under 2017 kommer också en ny parkerings-app för smarta telefoner och 700 helt nya p-automater ställas ut i Göteborg. Pensionärerna Berit och Olle Simonsson tror att den nya tekniken kan bli komplicerad för de äldre: – Det är svårt för oss pensionärer med kort och annat. Lite omställning. Vi får anstränga oss, men det ordnar sig."--- 

SR

Annons:
[Jimmy.L]
2016-12-12 09:29
#63

När Mona Hansson skulle handla kläder till dottern nekades hon att betala. Hon hade nämligen en 1000-lapp och den kunde vara stulen, enligt butiken.

http://nsd.se/nyheter/lulea/fick-inte-betala-med-1000-lappen-10345423.aspx

[Nomen Nescio]
2016-12-12 10:52
#64

Ännu har inte någon ny tusing passerat min plånbok.

[Jimmy.L]
2016-12-12 10:57
#65

#64 Samma här.

[Nomen Nescio]
2016-12-12 11:27
#66

"Viola Desmond, förkämpe för svarta personers rättigheter, blir den första kvinnliga kanadensaren att tryckas på tidollarsedel. Det rapporterar CBC News som även skriver att de första sedlarna med Viola Desmond släpps under 2018."---

GP

TjockaBerta
2016-12-12 11:49
#67

#63

Larvigt av Lindex. Alla kontakter kan väl vara stulna i så fall. 

Tio 100-lappar eller två 500-sedlar går också att stjäla.

>>>Malum domesticum<<<

[Jimmy.L]
2016-12-12 12:05
#68

#67 Ja det skulle jag med sagt.

[Nomen Nescio]
2016-12-20 14:09
#69

Fick tillbaka en gammal hundring (den med Linné på) som växel idag, och det var nästan så man hajade till! Jag kollade giltighetstiden på den när jag kom hem, och den gäller till juni nästa år och innan dess lär den vara använd…

Annons:
[Jimmy.L]
2016-12-20 14:11
#70

Fick gammal 500 lapp igår ur en bankomat vilket jag blev förvånad över.

[Nomen Nescio]
2016-12-20 14:18
#71

De gamla mynten tycker jag de är effektiva att sortera bort i butikerna. Det är bara i några småbutiker som jag fått mynt av den tidigare modellen tillbaka.

[helga21]
2016-12-20 19:29
#72

# 71 Här finns enbart gamla mynt, de nya  har inte kommit hit ännu sa de på Forex.

[Nomen Nescio]
2016-12-20 22:54
#73

#72 Konstigt att det kan vara så ojämnt fördelat! 😮

[Jimmy.L]
2016-12-26 16:27
#74

När Sverige drar radikalt ner på användningen av kontanter säger kritiker att det går för fort. Vad händer vid en cyberattack?, frågar marknadsförsäljare i Stockholm.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/24/sverige-kan-bli-forsta-kontantfria-landet

[Nomen Nescio]
2016-12-26 16:31
#75

#74 Ja, på det området är vi minsann inget "landet lagom", och politikerna verkar mest två sina händer. Men tillsätta utredningar är de bra på… (#57).

TjockaBerta
2016-12-26 17:13
#76

Hörde kvinna i affären idag säga frågande att hon skulle betala kontant och fick svaret att det gick bra. Det har man aldrig hört förr.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Jimmy.L]
2016-12-26 17:43
#77

#76 Jag har faktiskt frågat i vissa butiker om dom tar kontanter.

TjockaBerta
2016-12-26 18:26
#78

#77

Gör de det?

>>>Malum domesticum<<<

[Jimmy.L]
2016-12-26 18:34
#79

I butiken Sova har dom kontantfri butik så då gick jag 30 meter till Mio där kontanter var okej att handla med

Från en food truck tog dom bara kort när jag skulle handla mat.

[Nomen Nescio]
2016-12-29 17:51
#80

Cash is king? Inte i det här fallet - tur att man inte har sparat i madrassen…

"En 91-årig kvinna i Kristianstad får inte lösa in de 108.000 hon sparat. Banken vägrade ta emot sedlarna, eftersom kvinnan inte kunde redogöra varifrån de kommit. Nu ger förvaltningsrätten banken rätt."---

"Hon skriver att hon inte är kriminell och inte förekommer i brottsregistret. Hon har levt snålt och sparsamt och ville nu lyxa till det lite under sin sista tid i livet. Kvinnan skriver att hon sålt bil, guld, smycken och kläder. Först tänkte hon ha pengarna till en resa, men när den inte blev av, blev pengarna liggande i byrålådan och senare i bankfacket. Enligt Riksbanken behöver en person inte ha blivit dömd för ett brott för att inlösen av sedlar ska kunna nekas."---

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/91-arig-kvinna-vagras-losa-in-sina-sedlar

[Jimmy.L]
2016-12-29 17:54
#81

#10 Går väl att sätta in på sitt konto via en insättnings automat?

https://bankomat.se/om-vara-tjanster/

[Nomen Nescio]
2016-12-29 18:00
#82

#81 Nej, inte med utgångna sedlar väl, som det rörde sig om i det här fallet?

[Jimmy.L]
2016-12-29 18:02
#83

#82 Tänkte inte på att dom var så gamla sedlar.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-31 07:12
#84

#80 Inget lyckligt slut på den historien… 😕

"91-åriga Ethel Hülst hade lagt undan pengar under hela sitt liv. Men när Sverige bytte sedlar vägrades hon växla in 108 450 kronor hos Riksbanken. Medan utredningen pågick avled Ethel – och nu är pengarna värdelösa.

– Mamma fick svara på frågor om penningtvätt och kriminalitet. Hon hade arbetat och sparat hela livet, det här såg hon som en stöld av staten, berättar hennes son Anders Joost."---

"Även om hans mamma aldrig kommer få rätt mot Riksbanken vill Anders lyfta problemet som många äldre har. 

– Hon fick frågor om hon varit inblandad i penningtvätt och kriminalitet. Jag tror många äldre, precis som mamma, blir stötta och olyckliga av att staten stämplar dem som kriminella."---

"De sparade pengarna kom från sålda kläder, guldsmycken och en bilaffär. Riksbanken begärde att Ethel skulle komma in med underlag på var pengarna kom i från och hon besökte därför sin bank för att hämta ut kontoutdrag. 

– Problemet blev att banken inte sparar dem längre än tio år. När mamma fick veta detta gav hon upp."---

"Anders misstänker att hans mamma förvarade pengarna hemma för att kunna beviljas bostadsbidrag.

– Jag vet att många äldre med låga pensioner gör så, för om deras konton visar att de äger 100 000 kronor säger kommunen nej till bostadsbidrag."---

http://www.expressen.se/kvallsposten/ethel-91-sparade-hela-livet--far-inte-vaxla-in/

[Nomen Nescio]
2017-01-05 10:21
#85

Johannes, 66, ärvde 100.000 efter sina föräldrar 2003. Pengarna har han i  500-kronorsvalör av den sedeltyp som går ut i sommar. Nu vägrar Handelsbanken lösa in dem för att man, citat, "inte förstår transaktionen", eller i klartext vill se någon form av dokumentation från 2003, då han fick arvet i kontanter av sina syskon efter bodelning. Någon sådan finns inte enligt Johannes, som förvarat pengarna i bankfack sedan dess för att ha som trygghet inför ålderdomen.

Han har nu fått rådet att konsumera pengarna före juni eller gå till Riksbanken. De befattar sig dock inte med pengar från allmänheten såvida de inte blivit ogiltiga. Riksbanken hänvisar tillbaka till banken, samtidigt som man uttrycker sin förståelse för att banken vill ha dokumentation.

Kanske måste han vänta till i juli och gå till Riksbanken med sina då ogiltiga pengar - man vad händer om inte heller de "förstår transaktionen"? Eller har Johannes nu skaffat sig möjlighet att lösa in pengarna tack vare uppmärksamheten i media?

Källa.

[Nomen Nescio]
2017-01-22 16:56
#86

Affärsbankerna uppmanar sina kunder att handla med de mynt som blir ogiltiga den 30 juni (en- och femkronor) i butikerna istället för att sätta in dem, och flera banker har avgiftsbelagt insättning av mynt.

Swedbank tar ut en engångsavgift på 100 kronor och Handelsbanken har en avgift på sju procent av beloppet som kunden vill sätta in, medan  Nordea och SEB ännu så länge inte tar ut avgift vid insättning.

Å andra sidan rekommenderar Svensk Handel butikerna att ta emot max 25 mynt per betalningstillfälle.

TjockaBerta
2017-01-22 17:37
#87

I veckan fick jag se enkronan och tvåkronan. Sonen hade köpt en dricka med kontanter och fick dem i växel.

>>>Malum domesticum<<<

[Nomen Nescio]
2017-01-22 17:46
#88

#87 Det var på tiden! 👍

[Jimmy.L]
2017-01-22 18:04
#89

Får fortfarande gamla enkronor och femmor i växel när jag handlar. Dom tycks bita sig kvar i handeln.

[Nomen Nescio]
2017-01-22 18:13
#90

#89 Ja, det händer då och då här också. Och även gamla hundralappar har jag fått en del på kort tid - gissningsvis är det sådana som haft dem i madrassen som börjat göra sig av med dem.

Annons:
[Jimmy.L]
2017-01-22 18:15
#91

#90 Ja även den har jag haft några gånger.

Maria
2017-01-22 18:32
#92

Tur jag bara handlar med kort 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TjockaBerta
2017-01-22 18:32
#93

#88

Eller hur? Vi studerade dem noga. Han hade inte heller sett några tidigare.

>>>Malum domesticum<<<

Taggeman
2017-03-16 14:15
#94

Ja då är det dags att leta upp alla mynt som blir ogiltiga snart.
Många av dom saknade mynten har nog gått till nersmältning,
Det är silver mynten som är bra mycket mer värda i dag än nominal värdet.
Ex. 1kr 1968 är nästan värd 14kr. http://www.metallpris.se/coin%20value/svenska-guldmynt-och-silvermynt-myntvarde/

Riksbanken efterlyser nu två miljarder kronor i mynt som finns i var och varannans hem.
Mynten är nämligen snart värdelösa:  http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/RM8E2/riksbanken-efterlyser-dina-gamla-smaslantar

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: