Annons:
Etikettfärdmedel
Läst 4843 ggr
[Carpinus]
2015-08-30 07:15

Den gamle och navet (för och om cyklister)

 "Här är kravet från hjärnfonden. Gör cykelhjälmen obligatorisk för alla cyklister. – Hjälmen är en billig livförsäkring och kan vara skillnaden mellan liv och död, säger Hjärnfondens generalsekreterare Gunilla Steinwall i ett pressmeddelande. Endast 31 procent av alla vuxna använder hjälm när de cyklar, visar NTF:s resultat från den senaste nationella cykelhjälmsmätningen. Undersökningen bygger på över 100.000 observationer över hela landet."---

SVT Jönköping 150828

"Varje år gör NTF mätningar på hur många som använder cykelhjälm i hela länet. 2012 hade 24 procent av alla pensionärer hjälm på huvudet men när de gjorde samma mätning 2013 var det bara nio procent."--- "– Jag har märkt på pensionärer att de tycker att de flesta riktiga cykelhjälmarna är för tuffa, säger Anders Ramstedt som arbetar på en cykelbutik i Nässjö och även han har märkt att många pensionärer inte vill använda cykelhjälm. – De tycker att de ser för raceraktiga ut, så de väljer ofta krukmodellerna, säger han.

Är vi för fåfänga i Sverige för att ha hjälm?

– Ja, mycket. Det är väldigt många som ruskar på sig snygga kalufs och vägrar att ta på sig det."---

SR Jönköping 140109

Mer om cykel bl.a. i tråden "Cykling utan ålder".

Annons:
[Carpinus]
2015-10-07 10:16
#1

"Inför en lag som tvingar alla vuxna att använda cykelhjälm. Det föreslår Catharina Bråkenhielm (S) i en motion till riksdagen.

– I Stockholm är det många som har cykelhjälm, men det kommer aldrig spridas ute i landet, säger hon."---

Aftonbladet

[Carpinus]
2016-04-13 11:39
#2

"Conny Johansson är cyklist med många mil i benen som sadlat om till elcykel. Här är hans köpråd (i GP) om du är trött på uppförsbackar.

- Jag har elcyklat i ett och ett halvt år, men det kommer att bli mer för det är väldigt roligt, säger den nyfyllda 73-åringen och före detta ordföranden för Cykelfrämjandet i Göteborg."---

[Carpinus]
2016-04-21 13:02
#3

"Att vara försiktig i trafiken är inte alltid bra.

Försiktiga cyklister i storstäder råkar ofta ut för olyckor – just för att de är försiktiga."---

Expressen

Så stå på - för säkerhets skull!

[Carpinus]
2016-05-13 23:31
#4

"Cykelfeber råder i mitt sörmländska viste. Alla cyklar, gammal som ung, och navet i byn är bensinmacken. Det är allt från mountainbike i skogarna, tävlingen Båven runt, insamlingstramp för och med flyktingar från Syrien, höstkvällscykling i skenet av marschaller, vintermeckarkvällar till cykling ”i maklig takt” för seniorer, högst en mil i kuperad landsvägsterräng. Den sistnämnda aktiviteten anmälde jag mig till i somras. Jag var yngsta deltagaren, flera kvinnor var 70+ och äldst var en 82-årig man."---

http://www.senioren.se/redaktionen/alla-kan-cykla-nastan/

[Nomen Nescio]
2016-08-01 20:28
#5

_"Tre veckor har det tagit för 79-åriga Hanne Olsen att cykla från Jylland i Danmark till Stockholm. När Kvällsposten når henne befinner hon sig på en camping i Bromma. Hon berättar att hon har snittat runt fem till sex mil om dagen.
– Men jag har en elcykel, det hjälper, säger hon om de långa körpassen."---

"Det var för sex år sen som Hanne började cykla långturer hemma i Danmark.
– Jag höll på i fyra år och när jag hade cyklat Danmark runt så tänkte jag "nu har jag sett det här och vill se något annat".
Det är första gången Hanne besöker Stockholm och hon har under sina fyra dagar bland annat hunnit åka på båtturer och besöka Gamla stan. Dessutom fick hon leta upp en cykelhandlare eftersom hennes elcykel klappade ihop.
– Batteriet i cykeln är kaputt, berättar hon.
Tanken var att få det ordnat och sedan ta cykeln på tåget ner till Göteborg. Men tji fick hon. Varken SJ eller bussarna ville låta henne ta cykeln med.
– I Danmark får man ha med cykeln på tågen men det är andra regler i Sverige, jag borde såklart ha kollat upp det.
Istället tvingas nu Hanne bära sin cykelpackning och buda hem cykeln för 2500 kronor, vilket blev en lite trist avslutning.
Men Hanne låter sig inte nedslås i första taget. Istället är hon tacksam över att ha träffat så många fina människor under sin resa. Nästa år funderar hon på att åka söderut, till Tyskland."---_

KvP

Maria
2016-08-02 08:31
#6

Jag ska erkänna att jag inte alltid använde hjälm när jag cyklade🤫

Däremot hade jag en fantastisk röd cykel i nästan 30 år. Jag fick den som min första "vuxencykel" och den användes i ur och skur. Det var en röd Husqvarna.

Kändes nästan lite sorgligt när den fick åka till tippen.

Idag kan jag inte cykla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Schnauzertik
2016-08-02 17:03
#7

Jag slarvar också med hjälm har inte ens någon. Cyklar i rätt begränsad omfattning, det är praktiskt ibland om man vill ta en längre runda och fotografera.

Värd för Pensionärer

Maria
2016-08-02 17:46
#8

Visst är det praktiskt med cykel.

Jag ser att jag skrev fel märke på min gamla röda cykel. Det var ju såklart en Skeppshult😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Schnauzertik
2016-10-19 11:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det är inte ovanligt att gamla banvallar görs om till cykelleder.

Här kan man cykla utan biltrafik mellan Ljungby och Lagan (samhället). På morgon och kväll brukar det vara en hel del trafik.

En nackdel är att gamla banvallar ofta består av långa raksträckor och med väldigt mjuka kurvor så det blir lite tråkigt med utsikten.

Värd för Pensionärer

Upp till toppen
Annons: