Annons:
Etikettkultur
Läst 6955 ggr
[Jimmy.L]
10/3/15, 4:58 PM

Museer och mässor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 14
Förhandsgranskning av bild 2 av 14
Förhandsgranskning av bild 3 av 14
Förhandsgranskning av bild 4 av 14
Förhandsgranskning av bild 5 av 14
Förhandsgranskning av bild 6 av 14
Förhandsgranskning av bild 7 av 14
Förhandsgranskning av bild 8 av 14
Förhandsgranskning av bild 9 av 14
Förhandsgranskning av bild 10 av 14
Förhandsgranskning av bild 11 av 14
Förhandsgranskning av bild 12 av 14
Förhandsgranskning av bild 13 av 14
Förhandsgranskning av bild 14 av 14

Var till Nynäshamn idag och besökte Mopedum, ett mycket trevligt museum.

Annons:
[Carpinus]
10/3/15, 5:01 PM
#1

#0 Roligt med sådana småmuseer, och det var en hel del återseendets glädje i många av bilderna!

Leffe
10/3/15, 5:09 PM
[Carpinus]
10/3/15, 5:13 PM
#3

#2 Hälsan för halsen - Bronzol"…🙂

[Jimmy.L]
10/3/15, 5:17 PM
#4

#1 Ja det fanns otroligt mycket att se där. det var prylar från golv till tak.

[Jimmy.L]
10/3/15, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#5

Några fler bilder.

[Jimmy.L]
2/27/16, 6:15 PM
#6

Lasse Åberg driver ett museum med sin fru i Bålsta norr om Stockholm. Jag besökte detta museum idag. Lasse samlar på Disney men även på andra leksaker och konst, han låter även andra konstnärer ställa ut. Jag delar upp besöket i två delar där del två kommer handla om Stig-Helmer filmerna.

Annons:
[Jimmy.L]
2/27/16, 6:16 PM
#7

C byter du rubrik till mer passande rubrik 👍

[Carpinus]
2/27/16, 6:24 PM
#8

#7 Fixat, så nu finns det plats för fler museer.

Åbergsmuseet ser roligt ut!

[Jimmy.L]
2/27/16, 6:27 PM
#9

#8 👍

[Jimmy.L]
2/27/16, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#10

Rekvisita från Stig-Helmer filmerna.

[Jimmy.L]
2/27/16, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kläder från Sällskapsresan.

[Jimmy.L]
2/27/16, 6:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tror detta var kläderna från första filmen

[Jimmy.L]
2/27/16, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Snowroller

Annons:
[Jimmy.L]
2/27/16, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Golfmaskinen som skulle göra Stig till en super golfare.

[Jimmy.L]
2/27/16, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hälsoresan, jag tycker den inte var bra.

[Nomen Nescio]
6/12/16, 12:01 PM
#16

Sveriges fem mest besökta museer enligt Tripadvisor: :

1. Vasamuseet, Stockholm

2. Skansen, Stockholm

3. ABBA The Museum, Stockholm

4. Fotografiska, Stockholm

5. Flygvapenmuseum, Linköping

"Sveriges bästa museum med fri entré ligger i Linköping. Det är Flygvapenmuseum som kammar hem den hedrande titeln när besökarna på resesajten Tripadvisor får säga sitt. – Jag tror att våra besökare gillar att vi har något för alla – från aktiviteter för barnen till det spännande vraket efter den nedskjutna DC-3:an, säger Elisabeth Lagvik, enhetschef på Flygvapenmuseum."---

Expressen

Maria
6/12/16, 1:18 PM
#17

#16 Jag kan förstå den listan förutom att ABBA museet?

Är de verkligen så poppis att det museet hamnar bland top fem???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
6/12/16, 1:22 PM
#18

Förvånad att ABBA museum ligger så långt upp i listan. Dom tar heller inga kontanter.

Maria
6/12/16, 1:24 PM
#19

Märkligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
10/14/16, 10:22 AM
#20

_"Förr i tiden var Kumla en riktig skostad. För 80 år sedan var över 50 fabriker i gång. På Skoindistrumuseet tillverkas ännu skor som förr.
_

Peter Grandin är skomakare och använder sig av maskiner från 50-talet när han gör sina skor, på gammalt vis. Han visar hur det går till i ett av de 200 momenten,

– Det krävs 200 moment och 20 timmar att tillverka en sko på det här viset, berättar han. Ska den sedan vara handsydd är det 200 moment till."---

SR

Annons:
[Jimmy.L]
10/31/16, 9:08 PM
#21

Eva-Karin Gyllenberg: Därför är det måndagsstängt på de flesta av våra museer.

DN

[Jimmy.L]
1/17/17, 2:10 PM
#22

Krisen är akut för Hasse & Tage-muséet i Tomelilla. Efter flera år av vikande besökssiffror och ekonomiska bekymmer kämpar en ny styrelse för att försöka rädda verksamheten - och enligt dem behövs Hasse och Tages världsåskådning mer än någonsin idag.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/akut-kris-for-hasse-och-tage-museet

[Nomen Nescio]
1/17/17, 2:30 PM
#23

#22 Så trist! Även om jag aldrig lär komma till museet hoppas jag verkligen att man kan rädda det…😕

[Jimmy.L]
1/17/17, 3:17 PM
#24

Ja det var verkligen trist.

Eda
1/22/17, 10:29 PM
#25

11 januari - 5 mars 2017

Årets vårsalong i Stockholm är nu i full gång, den var rolig att se tycker jag. Eftersom Liljevalchs har stängt för renovering, så är Vårsalongen förlagd till Malmskillnadsgatan 32.

Öppet måndag–torsdag kl 12–20 och fredag–söndag kl 11–17.
Allmänna presentationer kl 13 och 15 varje öppetdag.
Entrén är bara på 20 kr.
Hiss finns.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Jimmy.L]
1/23/17, 7:12 AM
#26

#25 Jag får se om jag går på den.

Eda
1/26/17, 8:24 AM
#27

Ni har väl inte missat Renässansmode i papper som visas på Livrustkammaren i Stockholm fram till 19 mars 2017. 

Konstnärinnan som gjort dräkterna är från Belgien, hon heter Isabelle de Borchgrave. Hon har hållit på med att göra kläder i papper i 20 år!  Utställningen är helt enkelt både fantastisk och imponerande. Bor ni i Stockholm eller har vägarna förbi måste ni helt enkelt se utställningen om ni är det minsta mode- och konstintresserade! T.o.m. min man och hans kompisar tyckte att utställningen var mycket sevärd, trots att de inte är nämnvärt klädintresserade!
 
”Nutid möter historia i utställningen Renässansmode i papper där familjen Medici gästar Livrustkammaren i vackra renässansdräkter.

Renässansmode i papper visar en kollektion med handmålade dräkter som är inspirerade av renässansens mäktigaste familj, Medici i Florens. Dräkterna är tillverkade i papper av den belgiska konstnären Isabelle de Borchgrave och presenteras nu för första gången i Sverige och Norden.”

”Frågan är om någon tidigare utställning på Livrustkammaren har överraskat så mycket som den nu aktuella.” Dagens Nyheter 

”Det som imponerar mest är de magnifika spetsarna, minutiöst utskurna i papper. Vilket klosterarbete!" Svenska Dagbladet

Du kan läsa mer om utställningen och se bilder på kläderna på denna länk:  **http://livrustkammaren.se/sv/utstallningar/renassansmode-i-papper
**

Om tillgängligheten på museet, se: http://livrustkammaren.se/sv/besok/tillganglighet

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
[Jimmy.L]
1/27/17, 5:05 PM
#28

En brand bröt på på fredagseftermiddagen ut på Sjöhistoriska museet på Djurgården. “Vi har haft en brand i källaren”, säger Jarmo Carlsten, ledningsbefäl på Storstockholms brandförsvar.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/brand-pa-museum-i-stockholm/repqaA!jo9rrjsdiwUrLKT44RDLQ/

Eda
1/31/17, 4:31 PM
#29

På Tjolöholms slott, ungefär fyra mil söder om Göteborg, ställs nu kläder ut från Tv-succéserien Downton Abbey. (Redan år 2012 visades ett urval av dessa kläder på Hallwylska museet i Stockholm.)
Utställningen håller på till 2017-10-01  
http://www.tjoloholm.se/aktuellt/downton/

Tjolöholms slott, byggdes åt familjen Dickson i Tudor-stil 1898 - 1904 efter ritningar av Lars Israel Wahlman, slottet har kallats för ”Sveriges märkligaste byggnad”.

Om ni besöker slottet missa inte den fantastiska dammsugaren, en av de första som användes i Sveriges. Det var en enorm apparat som drogs runt slottet av hästar med en tjock slang som drogs in genom fönstret på slottet när de dammsög!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Jimmy.L]
2/2/17, 11:51 AM
#30

Teater, dans, musik och marionettdockor. Kolla in det nya museet som öppnar i City i nästa vecka.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/bildspecial-smygtitta-pa-stockholms-nyaste-museum/repqaD!oZyoKsgopzMcJMhDKfkl4g/

[Jimmy.L]
2/18/17, 6:32 PM
#31

Osynlig utställning.

http://osynligutstallning.se/

Jag har varit på liknande visning på Historiska museet för många år sen.

Eda
2/18/17, 8:08 PM
#32

Den osynliga utställningen måste jag absolut se!

Det pågår nu en utställning med scenkläder från teater- och filmvärlden. **”Kostym kontra mode – ny utställning i Stockholm”
**Elva Beckmansstudenter har medverkat till utställningen. 

Där kan man t.ex se Alicia Wikanders första Guldbaggeklänning, Greta Garbos och Karl Gerhards kläder m.m. 

http://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/kostym-kontra-mode-moderesa-fran-scenen-till-montern/ 

https://mitti.se/noje/kultur/scenklader-stalls-utstallning/

**Utställningen håller på till 16 april 2017 
**Plats: Hallvägen 21, Erskinehuset i Slakthusområdet, Johanneshov (T-bana Globen utgång Slakthusområdet)

Öppettider:
Vardagar: 11 - 19 med förlängd öppettid på torsdagar till kl 21
Helg: 11 - 18

Biljettpriser:
Ordinarie - 140 kr
Reducerat pris - 80 kr (gäller studenter & pensionärer)
Fri entré för barn upp till 15 år

Biljetter säljs på plats samt via Tickster och Kulturdirekts biljettkassa i Kulturhuset.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Carmarino
3/12/17, 5:09 PM
#33

Ett "Museum of failure" kommer att öppna i Helsingborg. Det ska visa några av de produkter som stora bolag trodde på, men som slutade i fiaskon. Tror det startar i början av juni, men är inte säker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/12/17, 5:14 PM
#34

#33 Låter intressant.

Annons:
Carmarino
3/12/17, 5:35 PM
#35

Ja, det tycker jag också. Får se om det blir ett besök så småningom. Det var en artikel om det i Helsingborgs Dagblad/Sydsvenskan idag, och när jag läste den imorse var den tillgänglig för läsning. Några timmar senare hade de gjort om den till en betalartikel, så därför går den inte att läsa längre utan abonnemang.

I artikeln visades dock en hel del olika saker som floppat totalt, och som de skulle ha med på museet. Kommer dessvärre inte ihåg så många av dem. De jag minns är dels plastcykeln Itera (som faktiskt är möjlig att se på bild i den låsta artikeln) och dels en liten apparat som skulle användas endast till Twitter. Problemet med den var att displayen var så liten att man inte kunde se ett helt tweet ens. 🙂

Det är psykologen Samuel West som ligger bakom museet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/6/17, 12:38 PM
#36

#35 På fredag ska Samuel West vara med i Skavlan och berätta om sitt museum. Än så länge är artikeln i Sydsvenskan öppen, men den blir förmodligen betalartikel om ett tag. Skavlan är dock gratis på fredag. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
4/20/17, 12:58 PM
#37

En supersatsning ska få turister att strössla än mer stålar över museitäta Djurgården. Vi har testat den nya åkturen som lockar med det absolut svenskaste vi har: vikingar.

http://www.stockholmdirekt.se/noje/exklusivt-vi-testar-stans-nya-vikingamuseum/repqds!fHckuWQqcQe@EzNDCFDOCw/

[Jimmy.L]
5/16/17, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jag gick in på Gripsholms slott idag. Fler bilder finns på länken

http://minafoton.ifokus.se/discussions/591aecae8e0e7401ce00051c-gripsholm-slott

Schnauzertik
6/5/17, 11:06 AM
#39

Varit på besök på Ljungberg museet och sett på tavlor av Bror Hjort och Erik Ortvard förutom de tavlor som stadigvarande finns av Sven Ljungberg och hans fru.

Intressant och värt ett besök även om jag hade lite svårt för Bror Hjorts konst.

Värd för Pensionärer

Carmarino
6/5/17, 12:05 PM
#40

#33 På onsdag den 7 juni öppnar "Museum of failure" på Kulturhotellet i Helsingborg.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Schnauzertik
6/8/17, 9:42 AM
#41

Just nu pågår en utställning med tavlor av Bror Hjort och Eric Ortvard på Ljungbergmuseet i Ljungby.

Värd för Pensionärer

Annons:
[Jimmy.L]
6/16/17, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Använde kulturarvskortet vid Arsenalen, Strängnäs idag.

Carmarino
6/20/17, 9:55 AM
#43

#40 En liten presentation av Museum of Failure finns här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/21/17, 3:59 PM
#44

Det har nu blivit klart att Museum of Failure blir permanent. Tidigare var det meningen att det skulle bli en tidsbegränsad utställning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: