Annons:
Etikettkultur
Läst 1411 ggr
[Carpinus]
10/5/15, 1:14 PM

Henning Mankell avliden

"Författaren Henning Mankell har avlidit i cancer i Göteborg i natt. Henning Mankell blev 67 år."---

Expressen

Berätta gärna om dina läsupplevelser med Wallander och andra romanfigurer och hur du kommer att minnas Henning Mankell. Vilken var din favoritroman av honom?

Annons:
[VSK]
10/5/15, 1:17 PM
#1

En stor författare som kommer lämna tomrum.

[Carpinus]
10/5/15, 1:22 PM
#2

Återvänder till ett citat som jag lade in i vår citattråd för en vecka sedan, med några ord från den kanske sista intervju Henning Mankell gjorde.

"När jag var ung var det enda jag var rädd för att bli gammal, vända mig om och se att jag slarvat bort mitt liv. Men jag är nöjd med det liv som varit. Jag har hela tiden gjort mina val och levt utifrån de valen oavsett om de varit rätt eller fel. Jag har aldrig stått där som ett torrt löv som någon kastat ner i strömmen och slumpmässigt kan hamna var som helst som strömmen för det. Jag törs vända mig om i dag och titta bakåt, för jag ser att jag inte slarvat bort mitt liv. Det unika med livet är ju att man får stå för de val man gör. Man kan aldrig ta ett steg tillbaka och göra om. Fast det betyder däremot inte att jag är färdig. Döden, när den än kommer, stör alltid i detta levande som pågår."---

GP

[Carpinus]
10/5/15, 1:29 PM
#3

#2 I samma intervju berättar Henning Mankell om sitt sista bokprojekt, som han var mitt uppe i när han avled. Boken skulle heta "Natten", och idén till den fick han  när han hörde en sköterska yttra orden "Det där får natten ta hand om".

[GIKmio]
10/5/15, 8:38 PM
#4

Då har två framstående författare gått bort inom en kort tid. Göran Hägg avled förra veckan. När det gäller Mankell så är han en av dom författare jag har flest böcker av eftersom jag har dom flesta i Wallanderserien.

[Carpinus]
10/7/15, 9:13 AM
#5

SVT2 sänder ikväll onsdag (22.15-23.05) en nyproducerad film av Stefan Jarl om Henning Mankell. Sitt "testamente till läsarna" kallade Mankell själv filmen.

Upp till toppen
Annons: