Annons:
Etikettpensionen
Läst 1889 ggr
[Carpinus]
2015-10-06 11:34

"Slipp skatta dubbelt på pensionssparandet"

"Över en miljon svenskar dubbelbeskattas på sitt privata pensionssparande, visar en ny Sifoundersökning. Om tre månader kan fler drabbas, då avdragsrätten försvinner helt.

– Det är jättedumt, det är något ingen ska hålla på med, säger Monica Petersson, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten."---

Expressen

Annons:
Ford -57
2015-10-06 20:14
#1

När jag läser sånt börjar det bulta i tinningarna, bultandet låter som "revolution revolution revolution…". Jag måste sluta läsa.😡

[helga21]
2015-10-06 21:07
#2

Jag har sparat till min pension och fått göra avdrag med 12.000 per år. Numera får man endast göra avdrag med 150 kr per månad. Konstig regering vi har?

Ford -57
2015-10-07 10:29
#3

Jo å nu ska den med lägst pension få mindre igen, som brukligt, medan d nya frälset höjer sina "löner", solidariteten existerar, men bara högst upp. Nää ja vet inte jag…

Schnauzertik
2015-10-07 11:37
#4

Det som förvånar mig mest är att så många inte kände till de nya reglerna.

Nu tar jag redan ut pension men om jag skulle pensionssparat idag är ISK ett bra alternativ. Då betalar du skatten en gång. ISK är förresten ett bra alternativ för allt långsiktigt sparande.

Värd för Pensionärer

Ford -57
2015-10-07 16:26
#5

#4 Det kanske varit lite tunt med upplysning om detta, vad vet jag, en del vill ju "frälset" helst undanhålla oss. Jag gick över till ISK i Januari, d va faktiskt banken som ringde mej om detta. Sen kan man ju undra varför inga allmänna medel räcker till idag. D e ju F-n att våra pensionärer och skola sätts på undantag, nej nu får man lugna sej igen.  Såna undringar e ju nästan tabubelagda om man vill tillhöra den "goda" sidan.

[helga21]
2015-10-07 17:06
#6

Vi har betalt alla lån på vårt hus och det är väl underhållet. Min man har en bra pension och jag hoppas att han lever länge. Så har vi sparat några kronor på banken men frågan är om det inte är bättre i madrassen för några fonder eller aktier vågar jag mig inte på i dagens läge. Här haft aktieindexobligationer med de har inte gått särskilt bra men man får ut det nominella värdet och så premieobligationer som man kan vinna på.

Annons:
Schnauzertik
2015-10-07 17:21
#7

Ja det finns inga riktigt bra placeringar just nu, det är för turbulent.

Just nu sover man bäst om man har pengarna på vanligt bankonto. Får se om ½år då kan det vara dags att köpa igen.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2015-11-23 11:27
#8

"Vid nyår försvinner avdragsrätten på det privata pensionssparandet.

Det innebär att de som fortsätter att spara i en pensionsförsäkring eller individuellt pensionssparande, IPS, kommer att dubbelbeskattas och förlora runt en tusenlapp per år i onödig skatt.

– Om man fortfarande gör det måste man fort som attan stoppa inbetalningarna till pensionsförsäkringar eller IPS och byta sparform, säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza."---

Expressen

[helga21]
2015-11-23 18:46
#9

Jaha då är det madrassen som gäller 😃

[Carpinus]
2016-05-12 10:50
#10

"Närmare en halv miljon sparare fortsatte under förra året att sätta in pengar till privat pensionssparande. Detta trots att de numera tvingas betala dubbel skatt. 

En granskning som Ekot har gjort visar att två av tre sparbolag har kvar autogiron där pengar kan slussas över automatiskt från spararnas konton till den här sparformen, där man alltså tvingas betala dubbel skatt. Kay Kojer, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, är kritisk.

– Personligen tycker jag att det är väldigt tragiskt eftersom det blir en dubbelbeskattning i och med att det är skattade pengar som man betalar in på försäkringarna och sedan får man skatta för pengarna när man tar ut dem, säger Kay Kojer."---

SR

Upp till toppen
Annons: