Annons:
Etiketthelger-årstider
Läst 2287 ggr
[Carpinus]
2015-11-30 22:38

Lucia vid mogen ålder

"Hon har väntat i över 90 år. I dag fick Majlis Bergström äntligen skrida fram som lucia. Förberedelserna pågick in i det sista. För första gången skulle de boende på Solhaga äldreboende i Sundsvall stå för luciatåget. Med en förväntansfull lucia:

– Det är ju jag som hittat på alltihop, säger 92-åriga lucian Majlis Bergström."---

SVT

Annons:
Leffe
2015-11-30 22:39
#1

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Heter inte något sådant

Tarotstollan
2015-11-30 22:47
#2

Synd att det skulle ta sådan tid innan hon blev Lucia men kul att det blev av!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Carpinus]
2015-11-30 22:54
#3

#1 "When you wish upon a star

makes no difference who you are

anything your heart desires

will come to you

If your heart is in your dream

no request is to extreme

when you wish upon a star

your dreams come true."---

(Washington-Harline)

😉

[Carpinus]
2015-12-12 14:29
#4

"Årets luciatåg i Säffle blev inställt på grund av att för få ville vara med och lussa. Men då grep Lindbackens äldreboende in, där deltagarna är mellan 86 och 97 år gamla.

Viola Larsson, Karin Jansson, Elvy Christoffersson, Brita Lange, Barbro Eriksson, Ingrid Hult, Viola Jakobsson, Märta Björklund. Alla är de äldre damer som bor på Lindbackens äldreboende i Säffle. Och alla var de under fredagen tärnor i Säffles luciatåg. Totalt hann de med tre framträdanden i Säffles matbutiker."---

SVT

Maria
2015-12-12 17:51
#5

Haha så roligt.

Det var väl att det var hennes egen önskan i alla fall och inte något framtvingat jippo.😃

Jag hade blivit illa till mods att som gammal behöva vara med i ett luciatåg. Jag tycker det hör ungdomen till men jag är gärna publik.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
2015-12-12 21:17
#6

#5 Tror att de äldre struntar i prestigen!

Och Säffletanterna sjunger ju i en kör, så de tyckte nog att det var skoj att få sjunga för andra än sig själva och de andra på boendet.🎧

Annons:
[Carpinus]
2015-12-13 10:44
#7

Kan Ingrid i Åkarp vara vår äldsta Lucia?

"95 år fyllda gick en dröm i uppfyllelse. Ingrid Åkerhjelm framträdde i går för första gången som lucia flankerad av tärnor och tomtar. Aldrig under sitt långa liv har valet fallit på henne som ljusets drottning.
– När jag växte upp skulle lucian vara ljushårig. Då var jag mörk och jag minns så ledsen jag var för att det aldrig blev jag.
Det berättar Ingrid Åkerhjelm inför luciafirandet på Harakärrsgården i  Åkarp, där hon sedan i våras är bosatt ."---

"Under ledning av aktivitetssamordnare Caroline Malmberg har gänget träffats två gånger i veckan för att träna in en lång rad lucia- och julsånger.

– Det handlar om så mycket mer än att sjunga. Med sångerna aktiveras alla sinnen, minnen delas och det blir en gemenskap. Dessutom blir de sedda i kören, säger Caroline Malmberg. Hon liksom andra i publiken kunde inte kunde hålla tillbaka en rörd tår när Ingrid Åkerhjelm avslutade framträdandet med att recitera Viktor Rydbergs Tomten – i princip ordagrant."---

Skånskan

[Carpinus]
2016-03-27 00:48
#8

Maj-Lis är i farten igen…

"Efter att ha varit lucia för första gången i sitt liv lovade Majlis Bergström, 92, att det inte skulle bli några fler upptåg.

Men lagom till påsk har hon återuppstått – som påskkärring.

– Det var ju fortfarande tråkigt. Man måste helt enkelt göra någonting, säger hon."---

Aftonbladet

Klipp.

[Nomen Nescio]
2016-12-08 13:13
#9

Ingegärd i Asarum kandiderar på att bli 2016 års äldsta Lucia med sina 97 år. Att hon dessutom har en 102-årig tärna i tåget ger pluspoäng.

Ingegärd verkar ha en avspänd inställning inför framträdandet. Det där med att repa verkar t.ex.  inte så nödvändigt, eftersom låtarna sitter där sen förr.

[Nomen Nescio]
2016-12-13 14:12
#10

"Det blev ett speciellt möte när årets lucia i Borås Ellen Andersson, 20, kom för att sjunga på Österlånggatans äldreboende i Borås. Där bor nämligen Svea Thorin, 97 – Borås första lucia. Svea Thorin, 97, är född och uppvuxen i Borås och sedan en tid tillbaka bor hon på äldreboendet Österlånggatan 4."---

"1939 sjöng luciatåget mer traditionella sånger än vad tåget sjunger idag – men nya sånger till trots verkar lussefirandet ha gått hem hos Svea. – Jag tycker det var väldigt trevligt, även om de sjöng nya sånger, säger Svea. Med ljuskronan på huvudet blev Svea Thorin något av en lokalkändis. Men trots uppståndelsen kring Borås första lucia är det en ödmjuk Svea som minns sin tid i vitt linne och krona. – Äsch, det var väl inget märkvärdigt."---

http://www.expressen.se/gt/tva-lucior--fran-olika-arhundraden/

[Nomen Nescio]
2016-12-13 17:29
#11

"När det stod klart att det traditionella luciatåget ställdes in på grund av för få kandidater uppstod besvikelse på Glasberga äldreboende i Södertälje. Men istället för att ge upp arrangerades ett eget luciatåg med Vera Vollner i spetsen som lucia.

– Det var tråkigt att de inte hade någon lucia här i Södertälje. Men då smällde vi till och ville göra det istället, säger hon.

Det är första gången som Vera tar täten i luciatåget.

– Jag tyckte det var roligt att få vara lucia en gång i mitt liv, och jag fyller ju snart 91 år här om några dagar. Så det var ju på tiden kan man säga."---

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/vera-91-blev-lucia-for-forsta-gangen

[Nomen Nescio]
2016-12-14 10:26
#12

"Sara Jansson är beviset för att du aldrig är för gammal för att vara lucia för första gången. Snart 101 år gammal valdes hon till Fagerlidshemmets lucia. Det spetsprydda särken sydde hon själv när hon var yngre. Men om den skulle komma att användas i luciatåg, trodde nog familjen att den snarare skulle bäras av ett barnbarn. Inte av Sara Jansson själv, som fyller 101 i januari."---

"Oron, avslöjar hennes dotter Bibbi Linder, var den klassiska; ”Jag kan ju inte sjunga”. – Men jag såg att hon satt där och mimade med, säger Bibbi som besökte äldreboendet på måndagen när det var dags för uppvisning."---

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sara-101-gjorde-luciadebut

Upp till toppen
Annons: