Annons:
Etikettseniorliv
Läst 3709 ggr
[Carpinus]
2015-12-26 10:48

Möten mellan generationer

Göteborg: "Projektet Generationsmöten, som Stadsdelsnämnden Centrum bedriver, har flera olika ingredienser och avsikten med dem alla är att fylla en lucka som finns i dagens samhälle: generationsklyftan mellan gamla och unga."---

"Seniorer i skolan hade sin start 2012, då en rektor ringde och gärna ville att barnen skulle träffa äldre – bara för att de skulle få se varann, prata, träffas."---

"Margret Svedberg, 68, träffar "sina" mellanstadieelever för att lära och lära ut.  - Vi har haft tur som fått just Margret, säger klassföreståndaren Linda Cambert."---

"Efter pensionen väcktes så småningom frågan: Vad ska jag göra nu? Margret berättar om tankar hon hade i riktning mot Röda Korset, mot egna intressen, som att måla, om hon kunde söka mindre jobb - "det är aldrig fel att tjäna lite pengar". - Men jag fastnade för detta. Volontärarbete gör att jag känner mig fri. Och samtidigt märker jag att jag behövs, säger hon."---

"En dag i veckan är Margret Svedberg i skolan. - Från 9 till 14. Jag är trött när jag kommer hem, så de är inte bara ädelt … men det är roligt och barnen är underbara, säger hon. Att Margret Svedberg behövs låter barnen, liksom klassföreståndaren Linda Cambert, henne förstå. - Hon ger kunskap, trygghet, närhet, skapar lugn. Och hon kan ge särskild uppmärksamhet när det behövs. Linda Cambert kan inte annat än rekommendera projektet Senior i skolan."

GP

Annons:
[Carpinus]
2016-02-15 11:46
#1

Wijbackens äldreboende i Hölö fick kärkommet besök från förskolebarn i samband med alla hjärtans dag. Det är den kommunala verksamheten Kultur 365 som arbetar med att sammanföra olika generationer i Södertälje under parollen ”Från ett litet hjärta till ett stort”.  Dagarna innan Alla hjärtans dag lät man dela ut 2100 kort ut på äldreboenden, dagverksamheter samt hemma hos äldre med hjälp av hemtjänsten.

Källa.

[Carpinus]
2016-05-13 23:16
#2

"Gullvi Andersson tittar koncentrerat på mobilskärmen.

– Nu tryckte jag fel…

– Då klickar vi igen, säger hennes lärare, fjärdeklassaren Milton Cronwall.

– Men nu kan jag inte få bort femman…

– Ser du krysset? Det tar du alltid bort med.

Milton Cronwall tycker det är roligt att agera lärare.

– Jag har lärt henne att starta mobilen och gå in på internet. Sen ska vi gå över till att skriva meddelanden, förklarar han.

På torsdagen var det premiär för Piratenskolans och SPF:s gemensamma projekt "Klicka tillsammans". Sex unga lärare och lika många elever modell äldre sammanfördes i ett klassrum. Av allt att döma sade det klick med en gång. Efter bara några minuter var undervisningen i full gång."----

Ystads Allehanda

[Nomen Nescio]
2016-06-16 09:56
#3

_"Över ett glas saft och citronkex träffades barnen på Södervångskolan och de äldre på Harakärrsgården för en enkel sommaravslutning. Under hela våren har de brevväxlat och hittat på olika projekt tillsammans."---

"Yrken har varit i fokus i projektet, som är ett samarbete mellan Burlövs kommun, ABF, Teater Sagohuset och Region Skåne. Tidigare i vår hölls en yrkesmässa där man byggt upp kulisser från yrken som de äldre jobbat med. En gammal Ica-butik, en hattmakares verkstad och en mjölkpiga fick berätta om jobb som förändrats helt eller till och med försvunnit.
– Det var fantastiskt att se de äldre, hur de mindes detaljer från sitt yrkesliv. Det sitter liksom i fingrarna, säger Eva Wörlén, enhetschef på demensavdelningen."---

"Vilket är då roligast, att vara 8 eller 92? Jonatan Lundahl och Vivi Ardemark diskuterar ett tag.
– 8! Jag vet inte hur det är att vara 92, säger Jonatan Lundahl.
– Ja, det är nog 8. Jag minns att det var trevligt. Jag hade ett väldigt fint föräldrahem, säger Vivi Ardemark."_

Sydsvenskan

[Nomen Nescio]
2016-08-05 19:43
#4

"Skogåsparken är delvis en lekplats med gungor, rutschkana och sandlåda. Den har också flera bänkar och en paviljong, där man kan sitta i skydd mot solen.

– Det blir leksaker för barnen, men det är viktigt med sittplatser också. Det är många äldre som går ner till affären. Då träffar de bara samma ansikten jämt. Nu kan de gå hit och inte vara så ensamma, säger Hans-Inge Wall (S), ledamot i servicenämnden på Hammarö kommun.

Skogåsparken är del två i ett projekt om att skapa generationsmötesplatser, ett politiskt initiativ som klubbades i höstas. Renoveringen av Folkets park är den första etappen. Vad nästa del blir är ännu inte spikat, men planen är att det ska bli fler mötesplatser runt om på Hammarö."---

VF

[Nomen Nescio]
2016-08-27 07:30
#5

"De unga är nog inte så intresserade av hembygd och föreningsliv. Detta fick Elin Hägg ofta höra när hon träffade representanter för hembygdsföreningar runt om i Skåne. - Men det stämmer inte. I själva verket finns ett enormt intresse för historia bland många yngre. Ofta handlar det om musik och vintagekläder från 50-talet eller kakrecept från 60-talet.

Detta är något som hembygdsföreningarna kan fånga upp, menar Elin Hägg, som är kulturanalytiker och har fördjupat sig i förhållandet mellan unga vuxna och hembygdsrörelsen. Men då krävs att man tänker brett kring såväl ämnen som tidsspann. - Människor måste själva kunna knyta an till historien, så att det inte bara blir något abstrakt ”förr-i-tiden”. En del föreningar bjuder exempelvis in folk som ska komma och testa hur det var att leva på farmors tid. Men numera är det rätt ovanligt att yngre generationer har far- och mormödrar som tvättade i bäcken eller handmjölkade kor. Jag, som är runt trettio, hade en farmor som åkte raggarbil och drack coca-cola!"---

Sydsvenskan

[Nomen Nescio]
2016-08-27 07:44
#6

#5 Jag var själv engagerad i en hembygdsförening en tid (är numera passiv medlem), och blev lite sorgsen över den uppgivenhet som fanns bland de styrande. De hade givit upp tanken på föryngring bland medlemmarna, och det hände i flera sammanhang att jag, då runt de sextio, var yngst i skaran, även när det var rätt många närvarande. Ibland kunde någons barnbarn hänga med, men snart fick de andra intressen och försvann - kanske för att återkomma i framtiden när de själva blivit sextio…

Jag tror att det behövs fler människor som Elin i hembygdsrörelsen, med pedagogisk kompetens -skolade eller självlärda. Personer mitt i livet som har unga runt sig i sin vardag, och som kan tala för sin sak. Åtminstone vår hembygdsförening känns mer som ett gråhåringsreservat, och då smyger sig gärna en övertygelse in om att allt var bättre förr. Det skrivs insändare som fördömer alla moderniseringar, hus högre än tre våningar är skyskrapor och gamla ruckel skall bevaras till varje pris, trots att vi själva av naturliga skäl inte kommer att vara med särskilt länge i det samhälle som formas nu. Jag tycker visst att vi skall berätta om hur det var förr, men det skadar inte att vara lite mer nyfiken på det som kommer att bli nya generationers hembygd. Det är då de härliga dialogerna kan födas, ett utbyte och en förståelse som kan ge liv åt hembygdsrörelsen.

Annons:
Schnauzertik
2016-08-28 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kanske kan man gå med i Druidorden och möta folk i alla åldrar.

I Druid-Orden träffas bröder för att umgås och koppla av. Medlemmar av olika åldrar,kmed skilda yrken får tillfälle till en angenäm samvaro. Här finns möjlighet till avkoppling,knätverksbyggande och personlig utveckling. Här finns tid för reflektion och insikt bortom all stress. Traditioner och rutiner i form av ritualer känns igen från gång till gång och får en broder att känna sig omsluten av värme och trygghet.

Så här ser Druidgården ut i Ljungby

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
2016-08-28 11:09
#8

#7 Men var är brudarna?

Schnauzertik
2016-08-28 11:17
#9

#8 Man kan inte få allt!

Några av mina bekanta har försökt övertala mig att gå med men jag har än så länge avstått.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
2016-09-17 15:19
#10

"Varje månad anordnar föreningen Äldrekontakt fika och mys för 75-plussare runtom i landet. En av dem som brukar kommer på en sådan träff är 85-åriga Elvy Jidell från Lidingö. – Vi kan sitta där och prata och det har inte med politik att göra, inte religion. Utan där kan vi ses och prata om vad vi vill, säger Elvy Jidell, 85 som tidigare pratat med tidningen Mitt i Lidingö."---

"– Det betyder jättemycket för mig. Jag är rätt ensam och Äldrekontakt betyder att jag har det sociala kvar, och jag träffar folk. Det är olika människor som jag inte känner och det ger mig jättemycket, säger Hertha Palmkron. Hon har varit med i föreningen i runt tre år. Varje månad är hon lika glad över att hon har fått möjlighet att vara med. – Jag ser fram emot det, när vi går hem till familjen och de är jättetrevliga och fina. Jag tycker om det, det är bra att det har startat, säger hon.."---

"Även Elvy Jidell, 85, gillar Äldrekontakt. För några veckor sedan fick hon ett brev hem i brevlådan och sedan dess har hon varit med på ett flertal träffar. – Det känns bra. Vi kommer ju hem till relativt unga människor som tar emot oss och förser oss med kaffe och lite olika, säger hon."---

Expressen

[Nomen Nescio]
2016-09-22 07:37
#11

"Varför ska äldreboenden bara bestå av äldre? Gör som i Holland – låt studenter bo gratis, mot att de 30 timmar i månaden umgås med sina äldre grannar. Det ger ökad livskvalitet, respekt och glädje till alla. Det är våra äldre värda. De är två rumskompisar, som vilka som helst. Bara det att Patrick är 27 år och student, och Harry är 89 år och pensionär. De bor på äldreboendet Humanitas i Holland, där studenter bor gratis, mot att de umgås tillsammans med sina äldre korridorkompisar. Studenterna lär de äldre hur sociala medier fungerar, hur man använder Skype, eller så lagar man mat tillsammans och pratar om livet."---

"Så, vänta inte Sverige. Sluta dela upp yngre och äldre. Sluta ålderssegregera. Upptäck varandra över generationsgränserna. Upptäck livet ihop. Gå ut på stan ihop. Prova att bo ihop. Se människan. Jag lovar, vi kommer att få en bättre värld."

Frida Boisen i Expressen

[Nomen Nescio]
2016-10-18 08:36
#12

Ingalill Mosander tipsar på Senioren om barnboken "Så funkar Internet", som kanske kan vara något för intresserade i olika åldrar att fördjupa sig över. Hon skriver bl.a. "En förträfflig ABC-bok om en företeelse som blivit en naturlig del av våra liv. Och den funkar lika bra för vetgiriga barn som för deras, kanske något handfallna, mor-och farföräldrar. Vad betyder algoritm? Eller streaming? Hur undviker man virus och maskar? Hur hittar man på smarta lösenord?"---

http://www.senioren.se/leva-uppleva/se-las/las-i-host/

[Nomen Nescio]
2016-11-25 10:17
#13

"Sjuåriga Akilina blev både ledsen och arg över äldresvälten."---

"Akilina föreslog genast att de skulle hitta en äldre att hjälpa. – Då kan den gamla få fiskbullar, pasta och stuvade morötter, sa hon med glittrande ögon, berättar mamman som blev rörd av dotterns omtanke och hörde av sig till Aftonbladet. "En måltid i taget kan vi bygga en ny verklighet för de äldre!" skrev hon i ett mejl.

I går fick Akilina själv berätta om sina reaktioner för Aftonbladet. – Jag tänkte att jag gillar bara inte när folk dör, säger hon. Och de konkreta idéerna kom naturligt. – Man kanske kan gå till de gamla och fråga om de vill ha mat?"---

Aftonbladet

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-06 14:36
#14

 "Att vara flexibel och diplomatisk är bra om man vill få en bra relation till barn och barnbarn. Det tycker journalisten och författaren Erik Sidenbladh, som skrivit en bok i ämnet. "---

"Som far- eller morförälder är du alltid beroende av dina vuxna barn. Det är de som kommer att bestämma hur mycket och hur nära kontakt du får med barnbarnen. Det handlar om en smidig balansgång mellan att finnas till hands utan att lägga sig i. Vilja vara med men inte ligga på för mycket. – Ofta är det nu som relationen till ens vuxna barn sätts lite på sin spets. Har man en bra relation och kan prata med varandra brukar det inte bli några direkta problem, men har det kärvat tidigare kan det bli ännu tydligare nu, menar Erik."--- "– Men ibland får man ändå vara beredd att backa. Det är alltid föräldrarna som bestämmer över sina barn. Så ska det vara, ens egen roll är att lyssna och känna in. Den nära relation som många strävar efter med sina barnbarn idag, är ett ganska ”nytt fenomen”. Den farfar eller mormor man tidigare kanske bara åkte och hälsade på ibland, åt söndagsmiddag hos eller firade jul med, vill idag ofta vara med i vardagen på ett helt annat sätt."---

"Erik vill skicka en liten tankeställare till de mor- och farföräldrar som känner sig så väldigt upptagna att de inte tycker sig riktigt ha tid för barnbarnen. Vill man ha kontakt med barnbarnen? I så fall får man lägga manken till lite. En relation kommer som sagt inte helt gratis, inte ens när det gäller barnbarnen. – Får man chansen att vara med ganska mycket, blir det en annan dimension på det hela. Ett ämne som diskuteras hett både i den äldre och den yngre generationen är hur mycket far- och morföräldrar ska ”ställa upp”. Kan man förvänta sig att mormor hämtar på dagis två dagar i veckan, att farfar skjutsar till fotbollsträningarna? Frågan är laddad. Själv tycker Erik att uttrycket ”ställa upp” är lite konstigt, det låter som om det vore en plikt."---

http://www.senioren.se/leva-uppleva/relationer/barnbarn-flera-att-alska/

[Nomen Nescio]
2016-12-14 18:00
#15

"Bella, 6, satt i väntrummet på vårdcentralen när 86-årige Göran Björck kom fram till henne. – Plötsligt kommer den här okända farbrorn fram och säger att han vill läsa boken för henne, säger pappan Augusto Comte Gomez. Det blev början på en ny vänskap."---

"Göran säger att han förstod direkt att Bella inte kunde läsa – hon bläddrade nämligen lite för snabbt i boken. – Då tänkte jag att eftersom jag gillar Nalle Puh att det skulle vara kul att läsa den för henne. Så jag hämtade samma bok som hon hade lämnat och läste den för henne. Hon tyckte att det var jätteroligt, säger Göran. Augusto säger att han blev tagen av stunden – och han var inte ensam. – Det var så rörande att man blev tårögd. Det var vackert och så såg man hur alla andra människor var smått chockade, eftersom det ändå är ovanligt att man gör så här. Det är som att vi har blivit helt okänsliga för kontakt med andra människor på grund av sociala medier och mobiler."---

Augusto och familjen samt Göran och hans fru var totala främlingar för varandra innan läkarbesöket men har nu både bytt nummer och planerar att hålla kontakten i framtiden. – Ja, vi planerar att ses. Det är så ovanligt att något sådant här händer i dessa tider. Det är en sådan fin gest när en farbror på närmare 90 år tar sig tid för en liten flicka som absolut inte tackar nej till att någon läser för henne. – Vi var glada hela dagen efter det här, det krävs så lite för att människor ska glädjas och få en bra dag, säger Augusto."

http://www.expressen.se/nyheter/har-blir-bella-6-och-goran-86-vanner/

[Nomen Nescio]
2016-12-17 19:23
#16

"På Kållereds fritidsgård möts man över generationsgränserna. Varje torsdag håller två gymnasieelever i teknikkurser för seniorer."---

"Den här gången är det mobilt bank-ID och swish som står på tur. Under de tidigare kurserna har seniorerna bland annat fått lära sig hur man laddar upp appar på telefonen och hur sms-parkering fungerar. Något som Sven Larsson uppskattar. – När vi besökte sjukhuset och blev kvar i tio timmar, var det bra att bara kunna förlänga parkeringstiden i mobilen, säger han."---

"När kvällen rundas av har Hjördis Gillbertsson fått hjälp med problemen hon haft med sina appar. Det visade sig att hennes lösenord till appstore hade gått ut. Och Barbro Olsson har kommit igång med sin nya telefon och har numer även ett konto på facebook. – I dag har jag fått min första vän, en släkting har accepterat min vänförfrågan, säger Barbro Olsson som numera känner sig mer bekväm med sin nya mobil."

GP

[Nomen Nescio]
2017-01-11 22:53
#17

"Barnböcker behöver inte nödvändigtvis handla om barn. I Ulrika Gustafssons debutbok ”Jag ska aldrig sluta cykla” vill hon bygga broar mellan den yngre och äldre generationen. – Förhoppningen är att de ska fråga deras far- och morföräldrar om hur det var när de var unga, säger författaren.

När gammelfarmor plötsligt dör får flickan, genom gamla fotografier, lära sig att gammelfarmor var långt mer än den hon hade lärt känna – om det handlar ”Jag ska aldrig sluta cykla”. – Mina barn är åtta och fem år gamla nu så hela den tiden de har känt sin farmor har hon varit gammal, skruttig och vithårig. De har missat tiden när hon var mer i farten och att hon faktiskt också har varit ung, säger Ulrika Gustafsson som fick idén till boken efter att hennes egen farmor gått bort.

Ulrika har alltid trivts med äldre människor runt omkring sig. Med boken vill hon visa att även de har känslor, tankar och historier värda att lyssna på."---

http://www.vf.se/hela-livet/aldrande-pa-barnsligt-vis/

[Nomen Nescio]
2017-01-13 14:12
#18

"Ny unik forskning visar att äldre som regelbundet tar hand om sina barnbarn lever upp till fem år längre än de som inte gör det. Enligt The Sydney Morning Herald påverkar det mer än en aktiv livsstil och att bli diagnosticerad med en svår sjukdom sent i livet."---

"Det finns även liknande situationer som har samma effekt. Föräldrar som hjälpte sina vuxna barn i hemmet eller tog hand om andra i sin omgivning hade också en längre livslängd."---

"Det går dock att få för mycket av det goda. Mor- eller farföräldrar som av olika anledningar tvingas ta hand om sina barnbarn på heltid har en kortare livslängd."---*

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/barn/aldre-som-passar-sina-barnbarn-lever-langre/

* Jag har två gamlingar på nära håll som är en bit över åttio och som haft hand om sina barnbarn i femton år på grund av att deras mor gått bort. De två är hur pigga som helst…

Fornöga
2023-02-14 08:02
#19

Barn på Norrköpings förskolor och grundskolans lägre årskurser delade ut 8000 alla hjärtans dag-kort till äldre som får vård och omsorg i kommunen.


Re:tired.

Under ett par veckor har elever i Norrköping arbetat med att måla alla hjärtans dag-kort till äldre som får vård och omsorg. SVT Nyheter Öst följde med när årskurs två på Matteusskolan besökte ett äldreboende för att dela ut sina hälsningar.
Upp till toppen
Annons: