Annons:
Etikettövrigt
Läst 1604 ggr
Leffe
2/1/16, 11:02 PM

Pensionärslivet är inte alls illa

När jag jobbade hann jag inte med något hemma. Det blev snabbmat och några timmar framför teven. Sedan slog sömnen till. Det blev rätt så mycket jobbande då lönen var väldigt låg. Det råkar ju vara så i serviceyrken.

Nu när jag är pensionär hinner jag med massor jag inte gjorde under arbetstiden. Skansen, museum, Fjärilshus, njuta av stadlivet osv. Snabbmat vad är det nu? Jag har aldrig haft frysen så full och då med färdiggjora portioner av mat jag lagat hemma . Köttfärsås, japansk gryta, kinesisk mat och allt hemmagjort.

Hur har ni det? Blev det något positivt med att bli pensionär?

Annons:
Inkanyezi
2/1/16, 11:09 PM
#1

Jäpp, pensionär är det bästa jag har blivit. Precis allt det du säger.

[Carpinus]
2/1/16, 11:12 PM
#2

#0 Måste erkänna att jag inte är fullt så aktiv som du, åtminstone inte för tillfället. Fast jag är ju medveten att möjligheterna finns om man verkligen vill aktivera sig, så jag klagar inte. Någon längtan tillbaka till arbetslivet har jag absolut inte! 🙂

Schnauzertik
2/3/16, 3:54 PM
#3

Den jobbiga tiden är mellan barnbidragets slut och pensionens början. 🤪

Värd för Pensionärer

[helga21]
2/4/16, 2:40 PM
#4

Personligen så har jag inte utfört något betalt arbete sedan 1984 desto mer ideellt. Men jag har rest med min man ute till sjöss på världens sju hav och sett mig omkring och det ångrar jag inte.

[Carpinus]
2/17/16, 2:51 PM
#5

Blir faktiskt lite blank i ögat av den här…

[Nomen Nescio]
1/23/17, 10:15 AM
#6

I Odsherreds kommun i Danmark lägger pensionärerna gärna tid och kraft på att arbeta ideellt och ses som en tillgång för kommunen.

"Precis som i Sverige blir danskarna allt äldre, och i den danska debatten talas det ibland om en så kallad "äldrebörda" Men alla håller inte med. I Odsherreds kommun, en av de kommuner i Danmark med störst andel invånare över 65, vägrar man se sina gamla invånare som en belastning."---

"I Odsherreds kommun är nästan var tredje invånare över 65. För sex år sedan var det två kommuner i Danmark som hade fler än 25 procent äldre. I dag är det nio, och om 20 år pekar prognoserna mot att en stor del av Danmark kommer ha en befolkningssammansättning som liknar Odsherreds. Många av de utmaningar Odsherreds kommun möter i dag, kommer alltså resten av Danmark möta i morgon."---

SR

Och visst finns det pensionärer som gärna gör en insats även i vårt land! Det här reportaget har visserligen några år på nacken, men det har säkert sin aktualitet även idag. Här möter vi människor som mått bra av att vara behövda. Reportaget avslutas: "En slutsats av dagens nedslag bland slumpvis utvalda aktiva pensionärer är att det finns en gemensam nämnare för dem: De verkar så glada. Kan det vara så att idealitet har en rent medicinsk effekt?"

Annons:
[Nomen Nescio]
1/23/17, 10:42 AM
#7

#0 Känns både fint och sorgligt att läsa Leffes positiva tankar i TS. Skönt att han trots hälsoproblem som skulle ha fått många av oss andra att misströsta såg det ljusa i tillvaron. Det sorgliga är förstås att han inte fick möjlighet att få uppleva den tillvaron så lång tid, men han besvarade i alla fall själv frågan om det blev något positivt med pensionärslivet med ett "ja!"

Upp till toppen
Annons: