Annons:
Etikettkultur
Läst 7209 ggr
[Carpinus]
3/23/16, 8:06 PM

Minnesmärken, statyer och monument - del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för fortsättning på vår statyvandring, som i den första tråden verkligen bjudit på intressanta objekt. 

Omdöpt från "Statyvernissagen - del 2" på grund av vidgat innehåll.

Annons:
[Carpinus]
3/23/16, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Inleder den här tråden med en riktig kändis - Gustaf II Adolf i statyform. Den uppfördes 1854 på Gustaf Adolfs Torg i Göteborg och konstnären hette Bengt Erland Fogelberg. Konungen är fångad i en gest som sägs visa då han uttalade de bevingade orden "Här skall staden ligga!"

På sockeln kan man läsa: "Åt Konung Gustaf Adolf den Store, Götheborgs grundläggare, af Stadens innevånare År 1849." Att de skiljer fem år mellan text och uppförandet beror på en dramatisk historia. Ett första exemplar av statyn som gjutits i München råkade nämligen bli inblandad i ett skeppsbrott vid Helgoland, och bärgarna lät auktionera ut den.

Magistraten i Göteborg tyckte att priset blev för högt, så man lät istället tillverka ett nytt exemplar, och den första hamnade så småningom i Bremen. År 1942 låt dock Göring konfiskera den och den smältes ner för användning i den tyska krigsindustrin. Därmed är statyn i Göteborg det enda exemplaret av Fogelbergs verk.

Källa: Wikipedia.

Klicka på bilden för att se den i större format.

[Carpinus]
3/23/16, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

På Fisktorget utanför Feskekörka i Göteborg står skulpturen "Skärgårdsfiskare" av  Svenrobert Lundquist. Verket kom på plats sommaren 2004, och visar hur fiskare från Göteborgs skärgård landade sin fisk någon gång på 1800-talet. Den lille gossen sägs vara Gustav Olsson, och han blev senare far till Sten A. Olsson, mannen bakom Stena Line.

I TS finns en bild från ett fönster till konstnärens ateljé, och tittar man riktigt noga ser man en miniatyr av skulpturen på Fisktorget.

[Carpinus]
3/24/16, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Victor Hasselblad (1906-1978) behöver nog ingen närmare presentation. På hundraårsdagen av Hasselblads födelse avtäcktes en staty av honom vid Götaplatsen. Det var astronauten Harrison Schmidt som svarade för invigningen av statyn, på vilken Hasselblad poserar med den kamera som bär hans namn. Statyn gjordes av Ulf Celén efter en förlaga av Aino Hanski.

[Carpinus]
3/25/16, 7:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Utanför Göteborgs stadsbibliotek, inte alls långt från föregående staty, återfinner vi Karin Boye (född 1900 i Göteborg, död1941 i Alingsås). Statyn kom på plats 1987, och konstnären heter Peter Linde. Han berättar mer om sitt verk här.

[Carpinus]
3/28/16, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den här statyn heter officiellt "Akta Jorden", men kallas nog mest "Moder Jord". Den finns vid Torgstigen i Mölndals centrum, och konstnären heter Brita Nehrman (1901-79). Statyn utplacerades 1980.

[Jimmy.L]
3/28/16, 3:22 PM
#6

Intressanta statyer.

Annons:
[Carpinus]
3/28/16, 4:47 PM
#7

#6 Det börjar bli en liten nätt samling - och mer skall det bli, hoppas jag!

Schnauzertik
4/1/16, 9:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Astrad och Götrad gjord av John Lunqvist. Astrad och Götrad leve på 1000-talet och finns omnämnda på en av Smålands mest berömda runstenar - Replösastenen.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
4/1/16, 9:07 AM
#9

#8 Spännande bonusinformation - Replösastenen har helt passerat under min radar…

[Jimmy.L]
4/1/16, 11:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Skeppet av Percy Andersson från 1972, står vid Wasaskolan i Södertälje. Nu mer inringd av staket för att skydda den mot skadegörelse och lekande barn.

[Carpinus]
4/3/16, 8:08 AM
#11

En tidningsartikel om en staty som omväxling, med frågan varför Robert Nilsson placerade fyra sköldpaddor i Noaks ark.

http://www.dn.se/sthlm/eva-karin-gyllenberg-skoldpaddor-varda-en-omvag/

[Jimmy.L]
4/4/16, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Solspann av konstnären Władysław Hasior det är sex hästar på en kulle vid slussen i Södertälje.

Schnauzertik
4/4/16, 12:19 PM
#13

Det är ett upphovsrättsbrott att publicera bilder på offentlig konst på nätet, utan att be upphovsmannen om tillåtelse. Det slår Högsta domstolen fast idag.

Såg just denna artikel om offentlig konst och internet, vi får väl se vad det får för följder, 

Tycker att man går för långt här.

Värd för Pensionärer

Annons:
[Carpinus]
4/4/16, 1:39 PM
#14

#12 Spännande skapelse!

#13 Det var en lite chockerande nyhet som det säkert kommer att bli debatt om. Skall kolla med Niklas vad det kan innebära för vår del.

[Jimmy.L]
4/4/16, 1:45 PM
#15

Sista stycket är intressant

"– I värsta fall blir det svårt att fotografera utomhus överhuvudtaget, då kan var och en råka bryta mot upphovsrätten, säger Jan Ainali."

Då måste lagarna skrivas om när det gäller foto på allmänplats om jag förstår domen rätt.

[Carpinus]
4/4/16, 2:03 PM
#16

#15 Ja, det här kommer att vålla diskussion, utan tvivel! Bland annat kan man fundera på vem som står som upphovsman om konstnären är död - är det samma rättigheter som för t.ex. musik, med ett upphovsskydd som gäller i 70 år?

Det pikanta är att kommunerna är delägare i offentligkonst.se, så de ser uppenbarligen gärna att konstverken syns - det innebär ju lite turistreklam om inte annat.

Jag har även bett Niklas ta ställning till om en tråd kan jämställas med en "databas".

[Jimmy.L]
4/4/16, 2:37 PM
#17

#16 Håller med dig om det, och ett problem till finns.

"– I fortsättningen tror jag att vi kommer att ha väldigt många besökare som sticker av från motorvägen eller kommer från trakterna runt omkring för att ta en selfie med Stig-Helmer, spådde Per Andersson."

http://eposten.se/habo/2015/08/14/pratande-stig-helmerstaty-restes

Sen detta:

"I upphovsrättslagen står det att ”konstverk får avbildas om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus”."

http://www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/hd-avgor-tillatet-med-bilder-pa.htm

[Carpinus]
4/4/16, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Om lagen inte skrivs om kommer vi förmodligen att få se olika former av parafraser på offentliga konstverk, där någon genom vidareutveckling av originalkonstverket gör resultatet till sin egen skapelse. Så här t.ex.

[Carpinus]
4/4/16, 4:43 PM
#19

Niklas förmodar att en tråd kan ses som databas. Innebär nog dessvärre att vi får ta bort statytrådarna…😕

[Jimmy.L]
4/4/16, 4:50 PM
#20

Men gäller domen statyer som stått på platser i mer än 70 år?

Och all offentlig konst kan det ju inte gälla då Lasse Åberg tycker man ska ta bild på sig själv och statyn i Bålsta.

Annons:
[Carpinus]
4/4/16, 4:55 PM
#21

Ja, det hela lämnar massor av frågetecken, och förhoppningsvis överklagas domen ända upp i Europadomstolen. Här finns ju f.ö. en del bilder som är plåtade utomlands - skall svenska konstnärer kunna förbjuda även visning av dem?

[Jimmy.L]
4/4/16, 5:08 PM
#22

#21 För att inte tala om dom turister som kommer till Sverige och tar bilder på konsten.

Schnauzertik
4/4/16, 5:12 PM
#23

Det dröjer nog innan detta klarnar. 

Så här skriver fotosidan

HD-beslutet antyder också att det finnas ett utrymme för publicering av bilder på konstverk i sammanhang som anses normala, exempelvis privata semesterbilder.

Men när det gäller juridik vet man aldrig vad som kan hända.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
4/4/16, 5:24 PM
#24

Tjatade och tjatade på en grupp på Facebook vad som gällde så dom la upp detta.

http://bildupphovsratt.se/nyheter/2016/utslaget-i-hd-vanliga-fragor

[Carpinus]
4/4/16, 5:29 PM
#25

Här är ett utdrag ur SVT:s Kulturnytt som ger utrymme för tolkningar:   "Efter domen har sociala medier fyllts med frågor om hur HD-beslutet ska tolkas. Får jag som privatperson fortfarande lägga upp bilder på statyer på till exempel Facebook och Instagram? Detta vill inte Högsta Domstolen uttala sig om:

– Vad vi har dömt avser det här målet, en databas med fotografier som inte är tillåtet att överföra eller tillgängliggöra för allmänheten. Men hur man ska se på Facebook och Instagram det vill jag inte uttala mig om eftersom det inte var uppe i detta målet, säger Lars Edlund, justitieråd på Högsta Domstolen.

Högsta domstolens beslut är prejudicerande, men Lars Edlund menar att den digitala världen ”innehåller så många varianter” att de inte entydigt vill säga vad som gäller för allmänheten, utan menar att det får avgöras från fall till fall. Från Bildupphovsrätts sida säger man sig bara vara intresserad av Wikimedias verksamhet i nuläget."---

[Jimmy.L]
4/4/16, 5:32 PM
#26

#25 Märklig dom, det ger en massa frågor och inga svar.

Schnauzertik
4/4/16, 5:41 PM
#27

Det är dags att gå tillbaka till analogt, det här med digitalt ställer bara till med problem ni har väl kvar någon gammal kamera . 😉

Värd för Pensionärer

Annons:
[Carpinus]
4/4/16, 5:47 PM
#28

26 Precis! Verkar finnas en speciell surdeg mellan Wikimedia och Bildupphovsrätt. Avsaknaden av entydighet, formuleringarna  "avgöra från fall till fall" och att "det finns så många varianter i den digitala världen" lämnar fritt fält för olika tolkningar. 

Går man in på offentligkonst.se så är deras upplägg något åt Google Earth-hållet, medan vi här inte har något sådant geografiskt upplägg eller sökbarhet med klickfunktioner.

[Carpinus]
4/4/16, 5:51 PM
#29

#27 Jag har många analoga bilder i diaformat, men laddar jag upp dem här så blir ju de också digitala… 🤔

[Jimmy.L]
4/4/16, 5:54 PM
#30

#28 Ja den sidan gick det ju söka och klicka sig till konsten. Här har vi ju bara postat bilder utan klickfunktion och sökfunktion.

Inkanyezi
4/4/16, 6:47 PM
#31

Det finns sökfunktioner som spårar våra bilder här, så databas blir det hur man än vänder det. söker man ett visst verk på Google får man i regel en himla massa träffar.

Men det finns ju slamkrypare här. Domen handlade om att tillgängliggöra, och databasen innehåller faktiskt inte några bilder, utan bilden uppstår när en användare laddar ner en fil, exempelvis till webbläsaren.

Men - det är fler frågor här än svar. Bilden är ju faktiskt inte ett exemplar av verket när det handlar om statyer. När det gäller bildkonst på en plan yta är det väl obestridligt att det handlar om exemplarframställning när man gör en kopia, men en bild av en staty, som man har tagit med kamera, är ju inte en staty. Den är inte ett exemplar av verket.

Man kan ju undra vad det skulle vara för mening med "fritt avbildas" i lagen, om man inte får visa sina bilder.

Så jag är faktiskt inte överens med Högsta Domstolen i den här frågan, och jag ser den närmast som lagvrängning. Lagen måste skrivas så att en vanlig människa kan begripa den, och så som jag begriper att jag fritt får avbilda verk som är varaktigt uppställda utomhus på eller i anslutning till plats där allmänheten har tillträde, innebär det att jag också får visa bilderna jag har gjort. Annars är ju avbildningen fullständigt meningslös.

Så jag tycker faktiskt att den här domen är ett steg för långt.

[Jimmy.L]
4/4/16, 6:57 PM
#32

#31 Innebär domen att lagen måste skrivas om?

Det verkar vara allmänt förvirrande om vad som gäller när man kollar runt på olika sidor alla säger olika.

Inkanyezi
4/4/16, 7:18 PM
#33

#32 Jag har länge tyckt att lagen borde skrivas om, men det är av andra skäl än just det här. Det är rimligt att lagen skrivs om för att bli mera tydlig. Det som jag har sett som den värsta grodan är paragraf 52 g i kapitel 6:

Skydd för elektronisk information om rättighetsförvaltning

52 g §

Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen

eller dennes rättsinnehavare

  1. avlägsna eller ändra elektronisk information om rättighetsförvaltning som avser ett upphovsrättsligt skyddat verk,
  2. förfoga över ett upphovsrättsligt skyddat verk eller ett exemplar av verket som ändrats i strid med 1 genom att sprida det, importera det i spridningssyfte eller överföra det till allmänheten.

Första stycket gäller endast om den åtgärd som vidtas orsakar, möjliggör, underlättar eller döljer ett intrång i en rättighet som skyddas enligt denna lag.
Lag (2005:359).

Skälet till att jag har hängt upp mig på den är att "elektronisk information" inte är definierat i lagen, och att det överhuvudtaget inte finns någon elektronisk information. En datafil är inte elektronisk, och en bild är inte heller elektronisk. Information är någonting som vi kan få ur data, men det behövs en människa för att tolka informationen, och informationen är aldrig, kan inte vara, elektronisk.

Den paragrafen är helt enkelt bara väldigt illa skriven, och den kommer från en lobbygrupp i USA. Den borde inte ha passerat Lagrådets argusögon.

Och om därtill kommer att man skulle "fritt" få avbilda, men inte tillgängliggöra sin avbildning, så är det bara ännu ett tecken på att lagen behöver skrivas om för att bli mer tydlig. Att jag inte håller med Högsta Domstolen i den här frågan hänger ju ihop med min rättsuppfattning, och om den delas av många, så är det ju någonting som är allvarligt fel i det här domslutet.

[Carpinus]
4/4/16, 8:58 PM
#34

Ja, utfallet var logiskt om man ser det ur juristernas perspektiv, de behöver ju inte bekymra sig för konsekvenserna och den praktiska tillämpningen av domslutet. Törs man hoppas att någon knackar kulturministern på ryggen och frågar om det verkligen är så här man vill ha det?

Annons:
[helga21]
4/5/16, 12:54 PM
#35

Vad jag förstår så har HD inte tagit ställning till om man får visa statyer privat såsom på twitter och facebook så jag anser att man kan jämställa i fokus med detta. Man är egen utgivare i egenskap att privatperson.

[Carpinus]
4/5/16, 1:31 PM
#36

#35 Niklas på värdsajten förmodade (utan att vara säker) att man kan jämföra en tråd med en databas.

[helga21]
4/5/16, 2:07 PM
#37

Jag vill nog läsa domen innan!

DesK
4/5/16, 2:08 PM
#38

#35 Njae, privata konton på Facebook och Twitter kan inte direkt jämföras med iFokus.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[helga21]
4/5/16, 2:13 PM
#39

# 38 Det är mycket möjligt att det inte kan men jag vill ändå läsa domen.

[helga21]
4/5/16, 2:50 PM
#41

# 40 Tack!

Jag kan läsa följande

"Upphovsrättslagen ger upphovsmannen skydd för de litterära och konstnärliga verk, t.ex. skulpturer, som han eller hon har skapat (1 §). Skyddet utgörs av en ensamrätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och att göra det tillgängligt för allmänheten (2 §). Dessa ekonomiska rättigheter kan helt eller delvis överlåtas eller upplåtas (27 §)"

Om någon köpt verket så tillhör det denna!

Jag har svårt att förställa mig att konstnärer inte vill att deras verk ska synas. Ta Reuterswärds revolver som exempel som finns på flera platser.

"Verket är placerat på flera platser i världen, bland annat utanför Förenta Nationernas högkvarter i New York, i Berlin och i Peking."

Tanken på att den Lilla havsfrun inte skulle få återges utan kompensation förefaller orimlig precis som Lord Nelson på Trafalgar Square. 

Dessutom så står det i domen att man ska ange vem som tillverkat det hela. Det gäller alltså utländska verk.

Annons:
[Carpinus]
4/5/16, 3:22 PM
#42

Någon i Oskarshamn har tappat huvudet.

Undrar var SVT skall skicka ersättningen för publiceringen när man inte vet vem som skapat verket?

[Carpinus]
4/9/16, 8:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Göteborgs kanske mest kända staty återfinns på Kungsportsplatsen. Det är Karl IX:s ryttarstaty, fast bland lokalbefolkningen heter den "Kopparmärra", trots att kungen faktiskt sitter på en hingst.

Upphovsmannen är den kände monumentskaparen John Börjesson, och statyn invigdes i september 1904. Statyn stod då mitt på Östra Hamngatan, men på grund av den tilltagande trafiken flyttades den till sin nuvarande plats på östra delen av Kungsportsplatsen 1935.

[Carpinus]
4/13/16, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Scannade in några diabilder häromdagen, däribland ett gammalt foto på "Europa och tjuren" i Halmstad. Tyvärr är bilden långt ifrån skarp, men jag klämmer in den här ändå.

"Europa och tjuren" är en skapelse av ingen mindre än Carl Milles, och den finns sedan 1926 på Stora Torg i Halmstad. Ett annat exemplar av fontänen finns på Millesgården.

Motivet är hämtat från den grekisk mytologi.

Vill man se bättre bilder på fontänen kan man göra det här.

[Jimmy.L]
4/13/16, 7:13 PM
#45

Länge sen man var i Halmstad då var man där för fotbollen och tyvärr inte där för kultur.

[Carpinus]
4/13/16, 7:15 PM
#46

#45 Fotboll är kultur! 😉

[Jimmy.L]
4/13/16, 7:19 PM
#47

#46 Haha sant 🙂

[Carpinus]
5/5/16, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

På Lilla Torget i Göteborg står Jonas Alströmer staty, eller "potätekongen" som barnen kallade honom. Statyn är skapad av den flitige Johan Börjesson, medan Torben Grut gjorde postamentet. Verket avtäcktes 1905. En populär tradition lär ha varit att plantera potatis runt statyn, men tyvärr har potatislandet stensatts.

Annons:
[Carpinus]
5/5/16, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

År 1938 avtäcktes Delawaremonumentet i Wilmington, USA för att uppmärksamma trehundrajubileet av fartyget Kalmar Nyckels ankomst till Amerika och grundandet av kolonin Nya Sverige. Det var Carl Milles som gjorde monumentet, och en kopia gjordes för uppförande på Kvarnholmen i Stockholm. Men av olika anledningar blev verket liggande nerpackat, till dess det flyttades till Stenpiren i Göteborg 1958.

Nu har ett nytt resecentrum uppförts på piren, men statyn är dessvärre i rätt dåligt skick och borde kostas på en renovering.

[helga21]
5/5/16, 10:25 PM
#50

# 48 Det förefaller att vara modernt med stensättning runt statyer. Så ska det bli på Stortorget kring Karl den Xl är det tänkt också där det nu finns planteringar. 😡

[Nomen Nescio]
5/25/16, 5:34 PM
#51

Tjörn har fått ett nytt landmärke över sommaren i form av ett 14 meter högt kvinnohuvud i glasfiber. Verket heter "Anna" och är skapat av den spanske konstnären Jaume Plensa. Anna är placerad i Pilane skulpturpark, och kommer närmast från Barcelona.

Källa.

[Nomen Nescio]
5/27/16, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

"Non- Violence" är ett konstverk som fått stor spridning världen över. Revolvern med knut på pipan finns på åtminstone 17 platser, varav den utanför FN-högkvarteret i New York väl är den mest kända. Den här finns i Göteborg, i korsningen Kungsportsavenyn/Engelbrektsgatan.

Konstnären Carl-Fredrik Reuterswärd, avliden för några veckor sedan, lär ha skapat verket i sorg över mordet på John Lennon.

[Jimmy.L]
5/28/16, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#53

1984 uppfördes minnesstatyn "Vi ses vid målet" av konstnären Olle Adrin. Statyn föreställer fotbollsspelaren Nacka Skoglund när han skruvar in en hörna i mål.

Schnauzertik
7/5/16, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Staty i Cobh över irländska utvandrare. 2,5 miljoner har utvandrat till Amerika via Cobh.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
7/5/16, 11:31 AM
#55

#54 Fin bild på vacker staty! 👍

Annons:
[Jimmy.L]
7/5/16, 11:53 AM
#56

#54 Den var fin.

[Nomen Nescio]
7/5/16, 2:22 PM
#57

Nu står Greta Garbo staty i de djupa skogarna väster om Lillhärdal.

[Jimmy.L]
7/14/16, 7:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Okänd staty vid Parken zoo.

Carmarino
7/14/16, 3:35 PM
#59

Erik Ruuth-statyn i Höganäs.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
8/18/16, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Den alltför bortglömde djurskildraren Arvid Knöppel (1892-1970) växte upp i Småland, men 1944 köpte han en fastighet i Gunnarskog i Värmland som fick namnet Knöppelåsen. Där hade Knöppel stora hägn med djur som levande modeller, samtidigt som det blev en på sin tid välbesökt djurpark.

I Kungsparken i Göteborg hamnade hans kopparstaty av ett rådjur i naturlig storlek 1952. Jag fotograferade det för många år sedan, och blev sorgsen när jag 2009 läste att det stulits. Sedan dess har jag trott att det gått samma öde till mötes som många andra bronsstatyer och smälts ner, så jag blev ganska förvånad idag när jag såg det stå på sin plats. Först trodde jag att det rörde sig om en omgjutning, men när jag kom hem idag och forskade lite grann i saken kunde jag konstatera att statyn upphittades i en dunge i en Göteborgsförort i slutet av november 2009. Skönt att slutet blev gott, så att fler får göra rådjurets bekantskap!

Carmarino
8/19/16, 11:33 AM
#61

Har inte hunnit kolla igenom den förra tråden förrän nu. Såg då bilden på kaninen i #130 och trodde den var från Helsingborg. Utanför Dunkers kulturhus så finns det nämligen fem stycken av Marianne Lindberg de Geers kaniner. En liten sökning på nätet visar att hon tydligen gjort väldigt många exemplar av dessa kaniner, i olika material och storlekar; några är uppemot två meter höga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
8/19/16, 11:44 AM
#62

#61 Det är inte ovanligt att "samma" konstverk finns på flera platser. Rådjuret här ovan finns faktiskt  både i Göteborg och Helsingborg.

Annons:
Carmarino
8/19/16, 12:01 PM
#63

#62 Så det var därför rådjuret såg så bekant ut. Tyckte jag hade sett det förut, så det kanske jag har. Inte för att jag har varit så ofta i närheten av där det står, men några gånger har jag passerat förbi där.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/19/16, 5:29 PM
#64

Statyn Kattan av Anders Olsson, från 1919.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
8/22/16, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Staty vid st Erik ögonsjukhus.

Schnauzertik
8/22/16, 5:37 PM
#66

#65 Vad är det för gubbar? Ögonläkare eller patienter kanske? DE verkar läsa tidning eller kanske de bara tittar på bilderna.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
8/22/16, 5:49 PM
#67

#66 Du är rätt ute - statyn heter "Tidningsläsarna" och är ett verk av den produktive skulptören Sven Lundqvist (1918-2010).

[Jimmy.L]
8/22/16, 5:51 PM
#68

#66 Tog bilden med mobilkameran och postade den direkt här, så jag hann inte kolla vad den heter men den heter:

Tidningsläsarna av Sven Lundqvist

Schnauzertik
8/24/16, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Kristina Nilsson.

Värd för Pensionärer

Annons:
Maria
8/24/16, 4:50 PM
#70

#69 Jag var tvungen att googla på denna för mig okända kvinna. Så spännande. Alltid lär man sig något nytt🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Schnauzertik
8/24/16, 4:59 PM
#71

#70 Google är snabbt och bra, förr var man tvungen att gå till uppslagsboken.

Värd för Pensionärer

Maria
8/24/16, 5:05 PM
#72

#71 Eller till biblioteket om man ingen bok hade😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
8/25/16, 4:43 PM
#73

Ser att det finns förslag på att göra Ingrid Segerstedt-Wiberg som staty. Det var en riktig arger tant! När jag åkte med en kollega på väg till ett kundbesök gick hon mitt i vägen med sina hundar. Min arbetskamrat som höll laglig hastighet, eller lite under, bromsade in och ISW pallrade sig upp på trottoaren. Så hytte hon med käppen och skrek sarkastiskt: "tack för att ni inte körde över mig!" Vi kunde inte göra annat än skratta över att hon kunde vara så genomilsken…

Maria
8/25/16, 4:45 PM
#74

#73 Haha, en riktig krutkärring. Hoppas du tänkt ut något bra svar du kan ge den eventuella framtida statyn😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
8/25/16, 4:50 PM
#75

#74 Man blev ju lite imponerad över detta magnifika etter…

Skulle kunna tänka mig att det är andra som är beredda att ge statyn en känga, för någon som kan bli så arg i den situationen har nog bråkat i större sammanhang också! 😃

Maria
8/25/16, 4:52 PM
#76

#75 Ja säkerligen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Nomen Nescio]
8/25/16, 5:04 PM
#77

"Något tålte hon att skrattas åt, men hedras mest ändå", som det hette om Lotta Svärd. Det här var ju bara ett ögonblicksmöte, Ingrid Segerstedt-Wiberg var ju en rakryggad och engagerad debattör, och det sägs att hon hade glimten i ögat. Det var nog bara så att vi inte såg den från bilen… 😉

[Nomen Nescio]
8/30/16, 1:03 PM
#78

Här är 15 spännande statyer utomlands.

[Nomen Nescio]
9/7/16, 11:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

På Nya Varvets kyrkogård i Göteborg finns en grav för omkomna i tjänst under andra världskriget, bland annat de ombordvarande på ubåten Ulven. Den sänktes 1943 nära grundet Stora Pölsan i Göteborgs skärgård, sannolikt av en tysk mina. 

Vid mitt besök igår rådde besvärliga ljusförhållanden trots mulet väder, och inga inställningsförsök hjälpte för att få bort motljuseffekterna. Bakgrunden är dessutom stökig på grund av att man bygger om kyrkogårdsmuren. Klicka på bilden för större version.

[Jimmy.L]
9/7/16, 11:55 AM
#80

#79 Den var stor.

[Nomen Nescio]
9/7/16, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

#80 Ja, det är ett imponerande monument. Hoppas kunna ta en tur dit i mera passande ljus. Kyrkogården är inte stor, men det finns mycket sjöfartshistoria där!

Carmarino
9/7/16, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

På Pålsjö kyrkogård i Helsingborg finns Kungliga skånska husarregementets gravplats. Texten på gravstenen lyder:

Kungl.
Skånska Husarregementets
gravplats

* 1893  R O Jönsson  † 1915
* 1898  C. G. H. Lundgren  † 1916
* 1897  J. Persson  † 1918
* 1898  J. A. Andersson  † 1918
* 1899  N. A. E. Gustafsson  † 1920
* 1902  B. E. Svensson  † 1920
* 1901  A. W. Johansson  † 1921
* 1893  Hans Wight  † 1925

 Kungl. Skånska Kav.Regementet

* 1903  Furir Rudolf Frank  † 1930
* 1912  Furir Arvid Tallberg  † 1937


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/7/16, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Tog en bild av Nils Ferlin vid Skillerälven i Filipstad i lördags under den årliga Oxhälja..

Annons:
[GIKmio]
9/7/16, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

På vägen hem stannade jag till i Molkom norr om Karlstad och tog kort på fröken onödig som ligger på ortens torg..

Maria
9/8/16, 7:40 AM
#85

#83 På den bänken har jag suttit bredvid Nils Ferlin. Jag har även stött på honom i Klarakvarteren i Stockgolm😉

Han var min stora idol när jag var ung och jag har alla hans diktsamlingar. Sönderlästa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
9/8/16, 7:59 AM
#86

#83 Även jag har delat bänk med Busen Fabian i Filipstad. K G Bejemark som gjort statyn av Ferlin har även gjort en annan staty över poeten, som passande nog står på Nils Ferlins torg i Stockholm,

Maria
9/8/16, 8:08 AM
#87

#86 Tänk vad världen är liten. Mitt år var 1977.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
9/8/16, 8:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

#84 Fröken onödig verkar ha en lika trött medbroder utanför Hulebäcksgymnasiet i Härryda, där ynglingen Johan har somnat på en mur med en bok på bröstet. Har inte lyckats få fram konstnären.

Edit: konstnären heter Inger Karlberg, och hon presenteras här.

[Nomen Nescio]
9/12/16, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Milstenen eller milstolpen används ofta i en bildlig betydelse numera, som att en förändring blev "en milstolpe i företagets historia".  Men det fanns en tid då landsvägarna kantades av milstenar. I vårt land har de en historia från mitten av 1600-talet, men dessa i sin tur hade sina föregångare redan i romarrikets miliaria. 

Ännu idag finns det en hel del milstenar kvar längs våra vägar, inte sällan vid vägsträckor som förr var betydelsefulla, men som idag degraderats till by- eller lokalvägar. Vissa av stenarna vårdas pietetsfullt, medan andra mer eller mindre fått stå och förfalla. Tyvärr hör nog denna mossbelupna milsten till den senare kategorin där den står på Göteborgsvägen i Mölndal, i höjd med sjukhuset.

[Jimmy.L]
9/12/16, 7:41 PM
#90

#89 Sådana stenar har jag stött på mellan Södertälje - Mariefred.

Annons:
[Nomen Nescio]
9/12/16, 7:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

#2 Den observante kanske känner igen de här figurerna? Det är samma herrar   från "Skärgårdsfiskare" av  Svenrobert Lundquist  på Fisktorget i Göteborg som här återkommer på Donsö. Här har dock lille Gustav bytt plats och fått en mer central placering, och det har sina skäl. Som tidigare nämnts blev verklighetens Gustav senare i livet far till ingen mindre än Donsös store son, skeppsredaren Sten A. Olsson. (Lådan som mannen till höger bär på är ingen pizzakartong utan en låda fisk.)

Maria
9/12/16, 7:54 PM
#92

"Fjärdingsstenar" har jag också hört och det var väl de stenar som visade en fjärdedels mil om jag fattat det hela rätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
9/12/16, 7:54 PM
#93

#90 Man ser dem här och där, fast numera färdas vi snabbare och observerar dem nog inte alltid.

#92 Ja, de fanns som hel- halv- och fjärdingsmilsmarkörer enligt källänken.

Carmarino
9/12/16, 8:02 PM
#94

#89 Vi hade ett par sådana vid vägen där jag bodde som barn, fast de var runda och stod på en fyrkantig sockel. Det kan ha varit en fjärdingsten också, för jag minns inte vad det stod på dem. 🙂Vet dock inte om de finns kvar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
9/26/16, 1:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

På stranden i Bläsinge på Öland står ett minnesmärke över det torpederade ångfartyget Ada Gorthon, byggt 1917 och tillhörigt Rederi AB Gefion.  Fartyget var  88.76 meter långt och 13,48 brett.

14 man omkom vid torpederingen den 22 juni 1942  och åtta överlevde.

Skannad diabild.

Carmarino
9/26/16, 4:37 PM
#96

#95 Väldigt intressant. Som släktforskare i Kullabygden kunde jag naturligtvis inte låta bli att titta närmare på de män som kom därifrån.

Rube är ett rätt välkänt namn i Kullabygden, och den omkomne Richard Rube var yngre bror till fotografen Arthur Rube. Även deras far och farfar var fotografer.

Kapten Nils Bertil Nilsson Siegård, var äldre bror till kyrkomålaren Pär Siegård.

De andra har jag inte hittat något särskilt om.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
9/26/16, 5:56 PM
#97

#95 Jättefin monument.

Annons:
Carmarino
9/26/16, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Minnessten över Nils Månsson Mandelgren från Ingelsträde utanför Höganäs.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
9/26/16, 6:56 PM
#99

#96 Vill minnas att jag träffat på någon som hade uppgifter om eldaren ifrån Karlstad i sin släktforskning.

Carmarino
9/26/16, 7:07 PM
#100

#99 Trevligt. Det brukar gå att hitta en hel del information om personer på grav-/minnesstenar, men det tar ju lite tid att leta upp den. Tycker själv det är kul att göra det, och när jag har tid kan jag mycket väl göra det som ren avkoppling. 🙂

Har faktiskt gjort det med personerna på stenen i #82. Hittade förvånansvärt mycket. Den ende jag inte lyckades hitta något alls om var J. A. Andersson, men det är inte så konstigt eftersom det är ett vanligt namn och jag inte har någon uppgift om hans förnamn.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Schnauzertik
9/27/16, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Runstenar är gamla minnesmärken.

Värd för Pensionärer

Carmarino
9/27/16, 12:00 PM
#102

#101 När jag gick i tredje klass hade vi "hembygdskunskap" och där ingick det att gå igenom runalfabetet. Vi fick till och med försöka oss på att skriva någon mening med runor. Det tyckte jag var roligt, och jag önskar att jag inte hade glömt bort alltihop, för det hade varit roligt att kunna tyda vad det står om man ser en runsten någon gång. Det är ju inte alla som har en översättning lätt till hands, som den här. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
10/7/16, 7:46 AM
#103

Ett vanskött och fågelnerbajsat konstverk, monumentet Helgedomen i Karlshamn, hade blivit ett hett samtalsämnet i Karlshamn.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/ingen-vill-ha-nerbajsat-konstverk

[helga21]
10/8/16, 10:33 AM
#104

# 88 Gamla skolan i Mölnlycke som vuxit ser jag. Där gjorde jag min praktik en gång i tiden på kommunkontoret och åt i matsalen.

Annons:
[Nomen Nescio]
10/8/16, 8:50 PM
#105

#104 Ja, Hulebäcksgymnasiet har mellan 1500-2000 elever, så det är rätt stort.

[Nomen Nescio]
10/12/16, 3:54 PM
#106

#14 Till skillnad från Bildupphovsrätt går Nationalmuseum mot ökad öppenhet och släpper tretusen motiv fria på Wikimedia Commons.

"- Det är vår övertygelse att vi möter vårt uppdrag att främja konsten, konstintresset och konsthistorien genom att låta bilder av våra samlingar bli en naturlig del av den digitala miljö vi idag rör oss i. Vi vill också tydliggöra att konsten ägs av alla och är till för alla, oavsett hur användningen av bildmaterialet ser ut. Vi hoppas att vår öppna samling leder till nya kreativa vidareutvecklingar av konsten, säger Berndt Arell, överintendent på Nationalmuseum"mynewsdesk.

[Jimmy.L]
10/13/16, 4:48 PM
#107

Kristallvertikalaccent som postades i första delen renoveras och man får se hur hissen ser ut på insidan.

[Nomen Nescio]
10/16/16, 8:07 AM
#108

I dagens GP kan man stifta bekantskap med några av de hundar som finns som offentlig konst i Göteborg och deras levande artfränders inställning till dem. Åtminstone jycken på Fisktorget har vi redan mött i någon av våra trådar här.

[Jimmy.L]
10/16/16, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Tänkaren. av Kimmo Kaivanto.

 Geneta Centrum, Södertälje.

[Nomen Nescio]
10/30/16, 8:15 AM
#110

Då startar vi en tredje tråd, och det gör vi här.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: