Annons:
Etikettåterblickar
Läst 4087 ggr
[Carpinus]
5/4/16, 11:11 AM

Minnesboken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är många kända artister och andra omtyckta personer som dött på kort tid. Jag föreslår att vi ägnar den här tråden som en plats att minnas dem som gått före oss, kända som okända.

Annons:
[Carpinus]
5/4/16, 11:17 AM
#1

"Där borta vid pilen Har jag lagt min far Där vilar han tryggt På den plats han valt Där brisen från havet Ger honom fläkt Där hamnar vi alla till slut I min släkt."

Ännu ett namn att foga till listan över välkända personer som lämnat oss är Olle Ljungström, som avlidit i en ålder av 54 år.

Olle Ljungström hade i många år en trogen åhörarskara, men det var väl först genom "Så mycket bättre" som många av oss andra upptäckte honom. Magnus Ugglas version av "Jag och min far" har blivit något av en klassiker, men jag har valt att länka till Olle Ljungströms egen version från P3 Live  1998.

https://www.youtube.com/watch?v=ANsIl_0ipfg

Ananse
5/4/16, 11:24 AM
#2

Lemmy, Christoffer Lee, George Martin, Cynthia Lennon.

Har Wikipedia öppen men jag glömde avsiktligt flera stycken…

[Carpinus]
5/4/16, 11:58 AM
#3

Här är en del personer vars bortgång vi uppmärksammat i andra trådar efter juli 2015 - jag har säkert glömt någon:

Omar Sharif juli 2015

Robert Broberg juli 2015

Bosse Larsson juli 2015

Henning Mankell oktober 2015

Lennart Hellsing november 2015

Peter Lundblad december 2015

David Bowie januari 2016

Alan Rickman januari 2016

Kjell Alinge januari 2016

Bodil Malmsten februari 2016

Jan-Öiwind Swahn mars 2016

George Martin mars 2016

Prince april 2016

Lasse Flinckman april 2016

En märklig omständighet att det varit en stor majoritet välkända män som gått bort på sistone, enda undantaget är Bodil Malmsten. En annan känd kvinna som lämnat oss är Josefin Nilsson, men eftersom hon inte blev omnämnd av någon här så saknas länk.

Maria
5/5/16, 8:35 AM
#4

Det var en fin tråd.

Ja det är så många som har gått bort som gör att man hajar till.

Somligas död berör mer än andras och man får sig alltid en tankeställare på hur skört livet är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
6/3/16, 1:22 PM
#5

Så nås vi av nyheten att Freddie Wadling har avlidit i en ålder av 64 år. Känns väl dessvärre inte oväntat, även om media rapporterar att det var till följd av ett hastigt sjukdomsförlopp.

Min absoluta favorit  med Freddie Wadling är när han tillsammans med Helen Sjöholm framför Ted Gärdestads "I den Stora Sorgens famn" - en magisk stund, och ingen låt kan väl passa bättre här…

Maria
6/3/16, 3:01 PM
#6

#5 Ja, en fantastisk röst har tystnat.😕

Min absoluta favoritskiva med Freddie är "Skillingatryck och mordballader" och innan dess musik med Fläskkvartetten.

Här kommer texten till "En irländsk ballad" som jag tyvärr inte kan finna någon spelning på nätet av.

https://www.musixmatch.com/lyrics/Freddie-Wadling/En-irl%C3%A4ndsk-ballad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
6/3/16, 3:05 PM
#7

Jag har hört honom "live" endast en gång och det var på Götaplatsen. En fantastisk upplevelse. Kanske var det  under kulturnatta, jag minns inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
6/4/16, 6:58 AM
#8

Muhammad Ali har gått bort i en ålder av 74 år. Det är närmast omöjligt att försöka sammanfatta hans liv i några rader: den otroligt elegante boxaren, marknadsföraren, samhällskritikern, sångaren (!), och på slutet, den tålmodige kämpen mot sin sjukdom. Efter att ha varit avskydd av många amerikaner för sin vägran att delta i Vietnamkriget blev han i slutet av sin levnad närmast folkkär, och att se honom tända den olympiska elden i Atlanta 1996 var otroligt rörande.

[Nomen Nescio]
6/6/16, 5:48 PM
#9

Norskättade James Arness, hos oss väl mest (och enbart?) känd som Zeb Machan, har gått bort i en ålder av 88 år.

Källa.

Maria
6/6/16, 6:21 PM
#10

#9 Ops där ser man. Macahans kommer man ihåg och den tuffe Zeb med sin speciella gångstil.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
6/6/16, 6:44 PM
#11

Börjar tro att det manliga släktet är på utdöende - som tidigare påpekats är det mest kända män som tackat för sig på sistone. Inte för att jag önskar livet ur en enda kvinna, men lite uppseendeväckande  är det…

Ananse
6/6/16, 9:41 PM
#12

#9 3/6 år 2011 ja…

[Nomen Nescio]
6/7/16, 7:52 AM
#13

#12 Hoppsan - tydligen någon som klickat fram och aktualiserat artikeln på årsdagen och det var slarvigt av mig att inte notera det! 😞

Å andra sidan - död är han ju…

Annons:
Ananse
6/7/16, 8:45 AM
#14

Om möjligt ännu dödare än 2011!

Maria
6/7/16, 9:27 AM
#15

Det var därför min man sa -Jag trodde att han redan var död.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
6/7/16, 9:30 AM
#16

Det är mycket som går i repris numera, så vem vet…🙂

Ananse
6/7/16, 3:23 PM
#17

#15 Så sa nog många redan 2011. Snart kommer väl nån och säger att Charles Bukowski är död. Eller Povel Ramel.

Skulle egentligen inte förvåna mig det heller.

[Nomen Nescio]
6/7/16, 4:13 PM
#18

#17 Tyckte väl att jag kröp till korset ganska så tydligt - jag lovar att inte vara den som dödförklarar Povel Ramel igen och att vara mer uppmärksam på tidningarnas dateringar. Kan vi låta det vara bra med det och ägna tråden åt aktuella nekrologer då?

Ananse
6/7/16, 9:08 PM
#19

Ja då. Så länge Povel bara rör på sig behöver varken du, jag eller Martin Ljung dödförklara honom!

Annars har jag börjat ta ut en massa dödar i förskott, har jag insett. Iggy Pop till exempel, som dessutom själv verkar göra precis det. Dom droppar av strax efter sjuttioårsdagen många av dom, efter att ha gjort en sista skiva. Typ ett år kvar, kommer han med en skiva i vinter blir jag orolig på riktigt.

DesK
6/8/16, 7:41 AM
#20

#19 Ursäkta, men jag förstår inte vad du snackar om!? Povel Ramel dog 5 juni 2007, så han rör sig knappast längre.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Ananse
6/8/16, 8:24 AM
#21

Det var en subtil hänvisning till Fingal Olsson. Möjligen lite väl subtil…

Lustigt sammanträffande ändå, om det nu faktiskt var just den femte juni. Det var ju så det kom sig att jag satte igång svamlandet till att börja med - rätt datum fast fel år.

[Nomen Nescio]
7/15/16, 12:20 PM
#22

Nice 14 juli 2016. Världen har fått ännu en Aylan…😕

[Nomen Nescio]
7/24/16, 9:35 AM
#23

Tidigare statsministern Thorbjörn Fälldin har gått bort i en ålder av 90 år. Vi som var med då minns svekdebatten om kärnkraften, dramatiken kring U-båt U-137 och hans debatter med Palme bland annat.

Han kan väl sägas ha varit en politiker av den gamla stammen och en bondeförbundare med fötterna kvar i myllan.

Källa.

Maria
7/24/16, 9:37 AM
#24

#23 Jag läste precis det. Ärligt talat så trodde jag inte att han fortfarande levde men som sagt så blev han 90 år också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
7/27/16, 8:27 AM
#25

Ännu en gammal legendarisk politiker har gått bort. Den gamle vänsterledaren C H Hermansson har avlidit i en ålder av 98 år. Hermansson ledde mellan 1964 och 1975 det som först hette Sveriges Kommunistiska Parti och som blev Vänsterpartiet Kommunisterna (VPK) 1967. Han blev genom sin personliga utstrålning omtyckt även av många som inte delade hans politiska uppfattning.

[Nomen Nescio]
9/11/16, 9:06 PM
#26

Tidigare nyhetsreportern på SVT Jane Brick har avlidit i en ålder av 74 år.

[Nomen Nescio]
9/23/16, 10:16 AM
#27

Den färgstarke och debattglade radioprofilen Kjell-Albin Abrahamson har gått bort i en ålder av 71 år.

Annons:
Carmarino
10/13/16, 4:46 PM
#28

Idag avled Dario Fo, 90 år gammal.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
11/10/16, 2:08 PM
#29

Åke Cato har gått bort i en ålder av 82 år. Han var journalisten som blev komiker och manusförfattare, och många av oss minns väl honom i sketcherna tillsammans med Sven Melander som Werner & Werner.

Carmarino
11/11/16, 3:39 AM
#30

Leonard Cohen har avlidit, 82 år gammal. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Leonard_Cohen


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
11/11/16, 10:13 AM
#31

#30 En favorit är borta. 😕En tröst i bedrövelsen är att han hann åstadkomma mycket, och att han efterlämnar gott om material.

Maria
11/11/16, 2:35 PM
#32

Jag och sonen har besökt Leonard Cohens älskade Hydra. En ö i Grekland som kanske kan jämföras med vårt Marstrand kanske?

Fantastiskt vackert och mängder med små gränder och kreativa konstnärer. Ingen biltrafik. Bara åsnor😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
11/12/16, 6:49 PM
#33

Den svenske författaren, poeten, manusförfattaren och musikern Jacques Werup har avlidit. Vännerna och kollegorna minns honom i den här artikeln.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
11/12/16, 6:55 PM
#34

Men nog är det märkligt - 22 avlidna män och 2 kvinnor redovisade  i den här tråden… 🤔

Annons:
Carmarino
11/12/16, 6:58 PM
#35

Antingen dör fler män just nu, eller också uppmärksammans inte kvinnorna lika mycket. Kan inte minnas att jag läst om någon känd kvinna som avlidit den senaste tiden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
11/12/16, 7:07 PM
#36

#35 Ja, det är nog en kombination! En sak som är gemensam för de flesta är att de trots allt uppnått ett spann av relativt mogen ålder, tror Prince är yngst i skaran.

[Nomen Nescio]
11/15/16, 10:26 AM
#37

Gun Hellsvik, justitieminister 1991-94 i Bildts ministär, har avlidit i en ålder av 74 år.

[Nomen Nescio]
11/26/16, 8:04 AM
#38

Fidel Castro har gått bort i en ålder av 90 år. Om man skall se honom som folkhjälte eller en skurk beror nog på den egna politiska uppfattningen, men att han var en världspolitisk profil under mer än ett halvsekel råder det väl inget tvivel om.

[Jimmy.L]
11/26/16, 8:05 AM
#39

#38 Jag ser han som en skurk som förtryckte sitt eget folk.

Maria
11/26/16, 8:10 AM
#40

Ja det är ju en slags epok som går ur tiden tillsammans med Fidel Castro.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
11/26/16, 8:27 AM
#41

Ja, några av oss gamlingar minns väl inte minst Kubakrisen 1962, då världen höll andan…

Annons:
Maria
11/26/16, 8:27 AM
#42

#41 Då föddes jag😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
11/26/16, 8:50 AM
#43

#42 Och jag gick i realskolan…🙂

[Jimmy.L]
11/26/16, 11:46 AM
#44

#43 Jag var inte född då.

[Nomen Nescio]
11/26/16, 11:54 AM
#45

Juniorer! 😃

[Jimmy.L]
11/26/16, 12:09 PM
#46

#45 Gamla farbrorn. 😛

DesK
11/26/16, 12:27 PM
#47

#41 Då var jag hela tre år, men bodde ännu kvar i Tyskland 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[[eskils_]]
11/26/16, 12:45 PM
#48

#43 Jag också. 😊

Annons:
Carmarino
12/2/16, 6:38 AM
#49

Andrew "Manuel" Sachs från Pang i bygget har avlidit, 86 år gammal.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
12/2/16, 7:33 AM
#50

#49 Tack för alla goda skratt, "Manuel"! 👍

Carmarino
12/2/16, 10:04 AM
#51

#50 "Que!? I know nooothing". 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
12/8/16, 3:57 PM
#52

Greg Lake från Emerson, Lake and Palmer har gått bort i en ålder av 69 år.

[Nomen Nescio]
12/8/16, 10:41 PM
#53

John Glenn, den förste amerikanske astronauten i omloppsbana runt jorden, har avlidit i en ålder av 95 år. Glenn gjorde senare politisk karriär och blev senator.

Det känns på något sätt som det sätter punkt för epoken rymdens pionjärer. Idag är det inte riktigt samma glamour kring rymdresenärerna, och det skall nog något spektakulärt äventyr, som en marslandning, för att återfå den glansen.  

Källa.

[Nomen Nescio]
12/19/16, 9:18 AM
#54

Nyligen har vi kunnat läsa att Kirk Douglas har uppnått den aktningsvärda åldern av 100 år. Zsa Zsa Gabor kom inte riktigt dit, men nästan - hon har avlidit av 99 år. Gabor var aktris, men också en föregångare till nutida tabloidfigurer som Paris Hilton (som Gabor tydligen var gammelfaster till) och Kardashians. Hennes luxuösa liv och raden av äktenskap ventilerades flitigt i den tidens skvallerspalter.

Källa.

[Nomen Nescio]
12/22/16, 4:28 PM
#55

Många fina musiker som gått bort i höst, och nu meddelas att Sven Zetterberg gått hädan i en ålder av 64 år. Han var kanske inte så allmänt känd, men mycket uppskattad av sina fans.

Jag såg Sven Zetterberg live för många år sedan och hade hoppats få se honom på bluesfestivalen i Åmål i somras, men tyvärr blev det lite strul med tidsschemat, och nu är det för sent att få se honom igen…😕

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/91avp/blueslegenden-sven-zetterberg-har-gatt-bort

Annons:
[Nomen Nescio]
12/24/16, 6:47 PM
#56

Många kända musiker som gått bort i år - nu meddelas att Rick Parfitt från Status Quo dött i en ålder av 68 år.

https://www.youtube.com/watch?v=JK0Hchdf7u8

[Nomen Nescio]
12/25/16, 8:25 AM
#57

Vesna Vulovic, flygvärdinnan som  mirakulöst överlevde ett fall från 10.000 meters höjd efter en flygplansexplosion i januari 1972 har avlidit.

Källa VG.

[Nomen Nescio]
12/26/16, 5:59 AM
#58

Som redan konstaterats duggar dödsbuden från musikbranschen tätt nu - senast i raden är  George Michael, som gått bort i en ålder av 53 år.

Michael är ju alltid aktuell vid den här tiden på året genom sin och Whams hit "Last Christmas".

Källa.

[Nomen Nescio]
12/26/16, 6:19 AM
#59

En summering över storheter som vi tagit farväl av det gångna året.

http://www.expressen.se/noje/stjarnorna-som-lamnade-oss-2016-1/

Maria
12/26/16, 7:47 AM
#60

#58 Men käre nån. Han var ju inte så gammal.😕

Så många kändisar som gått bort i år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
12/26/16, 10:35 AM
#61

#59 I slutet av den här artikeln finns en lista med ännu fler namn. Det är väldigt många namn i den listan. Låt oss hoppas att det inte tillkommer några fler i år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
12/27/16, 7:03 PM
#62

#61 Dessvärre, här är ett: Carrie Fisher, känd bland annat som prinsessan Leia i Star Wars-filmerna har avlidit, uppger GP. Hon blev 60 år.

Annons:
Carmarino
12/27/16, 7:32 PM
#63

#62 Det var ju inte helt oväntat, men lika tråkigt ändå. Alldeles för tidigt också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
12/27/16, 9:12 PM
#64

#63 Jag har inte ens hört talas om henne efter prinsessan Leias tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
12/28/16, 9:40 AM
#65

#64 Hon har skrivit en hel del böcker, och även ägnat sig åt stand-up comedy. (Den visades på svensk teve för några år sedan.) Sedan var hon med i några avsnitt av den brittiska serien Catastrophe, vilket var anledningen till att hon var i London innan hon drabbades av hjärtinfarkten på flyget hem. Hon har gjort mycket annat också, men inget som visats i Sverige tror jag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
12/28/16, 9:48 AM
#66

Det var först på senare år som jag insåg att Carrie Fisher är dotter till min biografförälskelse  "Tammy" (1957), Debbie Reynolds.

Carmarino
12/28/16, 9:55 AM
#67

Hon är även dotter till Eddie Fisher, som lämnade hustru och barn för Elisabeth Taylor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
12/28/16, 10:00 AM
#68

Jag har googlat nu och sett att hon varit aktiv även efter Star Wars.😉

Hon liksom många andra verkar ha haft problem med droger och alkohol och det är ju bara så tragiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
12/28/16, 10:04 AM
#69

#67 Ja, det var en stor skandal på sin tid - långt före dagens kändisjournalistik…

#68 Ja, det finns ju dessvärre fler exempel i denna tråd på att missbruk funnits med i bilden för flera för tidigt bortgångna…

Annons:
Carmarino
12/28/16, 10:05 AM
#70

Ja, hon har haft det särskilt lätt sedan hon slog igenom. Nu verkade hon ha kommit på rätt köl, men jag läste någonstans att hon varit tvungen att banta för den senaste Star Wars-filmen, och det tog tydligen hårt på henne. En del anser att det indirekt orsakade hjärtinfarkten, men det är nog inget som kan bevisas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
12/28/16, 9:28 PM
#71

Richard Adams, mannen bakom boksuccén "Den långa flykten" (Watership Downs) avled på julafton i den aktningsvärda åldern av 96 år. "Watership Downs" var faktiskt hans förstlingsverk, och Adams var 52 år gammal då den gavs ut 1972. Boken handlar om en kaninstam som måste fly och söka sig till nya trakter då deras bohålor förstörts av människor. Watership Downs har sålts i tiotals miljoner exemplar världen över och blev även filmatiserad.

Andra böcker av Adams är "Flickan i gungan", "Pesthundarna" och "Shardik", även de lästa av många (har ett svagt minne att de kom ut på Bra Böcker på sin tid). "Watership Down" såg jag f.ö. i en bokhög härom dagen - kanske dags att läsa om den?

Källa.

Carmarino
12/29/16, 6:11 AM
#72

#66 Bara ett dygn efter dotterns död följde hennes mor efter. Debbie Reynolds har också avlidit nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
12/29/16, 6:51 AM
#73

#72 Sorgligt…😕

Carmarino
1/15/17, 4:20 PM
#74

Vi tyckte nog de flesta av oss att väldigt många kända personer dog förra året, men det stämde tydligen inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
1/17/17, 11:35 AM
#75

Siste (senaste) man på månen har avlidit:

"Eugene Cernan avled 16 januari, 82 år gammal. Inte lika känd för den stora allmänheten som astronautkollegerna Neil Armstrong och Buzz Aldrin, som var först på månen. Men han innehade ett annat rekord: sist på månen. Eller åtminstone den som senast lämnat sina fotspår på månytan, den 14 december 1972, när månlandaren påbörjade resan tillbaka hem till jorden."---

"Tolv amerikaner är de enda människor som gått på en annan himlakropp. Av dem lever fortfarande, i skrivande stund, Buzz Aldrin (på månen 1969), Alan Bean (1969), David Scott (1971), John Young och Charlie Duke (1972), samt Harrison Schmitt från Cernans flygning. Dessutom har ytterligare sex män flugit hela vägen till månen och runt den, men utan att landa."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/siste-mannen-pa-manen-ar-dod

[Nomen Nescio]
1/18/17, 10:49 AM
#76

När Bengt Sjöberg förra året gav två miljarder till cancerforskningen var det en i penningvärde större donation än den Nobel gjorde genom det testamente  som ledde till Nobelpriset. Nu har Sjöberg avlidit i en ålder av 68 år.

http://www.expressen.se/dinapengar/affarsman-dod-en-fantastisk-person/

Annons:
[Nomen Nescio]
1/23/17, 5:57 PM
#77

Gorden Kaye som spelade kaféägaren René Artois i ”’Allå, ’allå ’emliga armén” avled igår i en ålder av 75 år.

Källa.

#79 Edit: Förnamnet rättat.

[Jimmy.L]
1/23/17, 6:24 PM
#78

#77 Tråkigt, det är en klassisk film man gillar.

Carmarino
1/24/17, 10:46 AM
#79

#77 Han stavar tydligen sitt namn "Gorden".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/24/17, 10:52 AM
#80

Är det bara jag, eller låter inte den kvinnliga rösten i den här hyllningen till Gorden Kaye väldigt konstgjord? Kanske är det Siri som pratar. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
1/25/17, 8:36 AM
#81

Den välkände TV-profilen Siewert Öholm har efter en tids sjukdom gått bort i en ålder av 77 år. Det är väl i första hand som ledare för olika debattprogram på TV han kommer att bli allmänt ihågkommen.

[Nomen Nescio]
1/25/17, 6:11 PM
#82

Katja Geiger, skaparen av varumärket Katja of Sweden, har gått bort i en ålder av 97 år.

http://www.expressen.se/noje/svenska-modedesignern-katja-geiger-ar-dod/

Carmarino
1/26/17, 1:18 PM
#83

Basisten i The Spotnicks, Björn Thelin, har avlidit 74 år gammal.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
1/26/17, 1:27 PM
#84

Även Mary Tyler Moore har avlidit, 80 år gammal.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/26/17, 1:29 PM
#85

Och Butch Trucks, trummis i The Allman Brothers Band, 69 år gammal.

Det är många nu tydligen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/28/17, 12:54 PM
#86

Skådespelaren John Hurt avled igår, knappt en vecka efter sin 77-årsdag.

Och idag avled fotografen Lennart Nilsson, 94 år gammal.

Det är också 15 år sedan idag som Astrid Lindgren avled.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
1/28/17, 1:03 PM
#87

#86 John Hurt har gjort många bra rolltolkningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
1/28/17, 2:44 PM
#88

#87 Ja, inte minst Elefantmannen. Det är väl den de flesta minns bäst - åtminstone är det den jag minns bäst. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
1/28/17, 2:51 PM
#89

#88 Absolut. Det tog några år innan jag fattade att det var John Hurt🤫

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
1/28/17, 2:56 PM
#90

#89 Visste inte heller att det var han förrän långt senare. Han var ju inte direkt lätt att känna igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
2/2/17, 10:14 AM
#91

Skådespelarna Stig Grybe och Lars-Erik Berenett har avlidit enligt tidningarna idag😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: