Annons:
Etikettmat-hushåll
Läst 3305 ggr
[Carpinus]
5/10/16, 8:57 AM

Vad blir det för mat? - del 4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för ett fjärde avsnitt av denna långkörare. Det närmast föregående har vi här.

Annons:
[Carpinus]
5/10/16, 9:19 AM
#1

Högst sannolikt är detta den längst rullande tråden på Pensionärer iFokus. Den tog sin början den 18 januari 2014, då Maria hade kålpudding på middagsbordet. Det minns du väl, Maria? 🙂

[helga21]
5/10/16, 7:34 PM
#2

Stekta kycklingfiléer i en sås av lemongrass, tomariq, lemonleaf och kokosmjölk kokt ris till. Rosévin till maten.

[Carpinus]
5/10/16, 7:43 PM
#3

Var idag in till Nordstan och handlade på gubbdagis (Claes Ohlson). Slutade som jag befarade med pizzabuffé på PH. Jag är till lika delar mätt, nöjd  och skamsen, ungefär som en labrador som rensat skafferiet.

DesK
5/10/16, 9:10 PM
#4

Oj! Vad roligt att just denna blivit en långkörare 🙂 Grattis Maria, som startade den 🌺

Idag blev det falaffelrulle på stan med ena dottern och här hemma blev det Nizzasallad med extra allt ute på altanen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
5/15/16, 9:14 AM
#5

Nu behöver jag hjälp. Köpte älgfärs i förra veckan och tänkte göra hamburgare av det senare i sommar och bjuda på men nu till det kluriga. Brödet, jag är kass på att baka så det får bli köpebröd men vilket ska man välja det från korvbrödsbagarn känns tråkigt att bjuda på. Är det någon som har tips på trevligare bröd?

[Carpinus]
5/15/16, 9:32 AM
#6

#5 Jag blev bjuden på ett smakprov med en burgare med ett klart bättre bröd igår…

(Själv har jag använt vanlig tekaka till mina halvburgare, där man skippar "locket".)

Annons:
[Jimmy.L]
5/15/16, 10:04 AM
#7

#6 Tack den såg intressant ut.

Tänkte köra med traditionell stuk på burgaren, med hemgjord majonäs, rödlök, sallad och blåmögelost.

[Carpinus]
5/15/16, 10:10 AM
#8

#7 Låter gott! Glöm bara inte att vika in älghornen i brödet…😉

Maria
5/15/16, 3:51 PM
#9

#0 Haha, tänk vilken bra minneshjälp nätet är😃

Idag blir det viltköttbullar.

Väldigt lättlagade för de steks inte utan kokas i en lag på porter, svartavinbärssaft, soya, enbär, timjans osv. De blir gudomligt goda.

Hittade receptet i någon veckotidning (kanske Hemmets Journal)  för en massa år sedan då det hade vunnit en topptävling bland läsarnas favoritköttbullerecept.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
5/15/16, 3:57 PM
#10

Idag blir det stekt spagetti och köttfärssås

[Jimmy.L]
5/15/16, 4:07 PM
#11

Stekt lax med dillstuvad potatis, sallad.

[Jimmy.L]
5/19/16, 9:13 AM
#12

Ikväll blir det stekt viltring i ugn med bacon, fetaost, soltorkade tomater och potatis sorten Asparges.

DesK
5/25/16, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Först var det loppisrace och lunch på stan med ena dottern. Sedan blev det hemgjord pizza på libabröd gjord i mikron med crispfunktion……snabblagat 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Nomen Nescio]
5/27/16, 12:04 PM
#14

Idag blev det hemburen schnitzel med stekt potatis och pepparsås.

[Jimmy.L]
5/27/16, 12:22 PM
#15

Fixar köttbullar med potatis, lingonsylt brunsås.

[[eskils_]]
5/27/16, 1:17 PM
#16

#9 Låter intressant. Ska pröva det, fast med vanlig nötfärs.

Maria
5/27/16, 3:46 PM
#17

#16 Det är vanlig färs glömde jag att skriva men kallades viltbullar förmodligen på grund av smaken av enbär bland annat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
5/27/16, 4:13 PM
#18

Grillad kycklingfilé med kokt ris.

[helga21]
5/29/16, 7:54 PM
#19

Grillad fläskkarré med sallad och potatissallad rött vin i makens glas och cider i mitt. Till dessert svensk jordgubbar med vispad grädde och gammaldags mjölk.

[Jimmy.L]
5/29/16, 7:57 PM
#20

Blev korvstroganoff med ris.

Annons:
[Nomen Nescio]
5/29/16, 8:28 PM
#21

Blev Nötfärs Tandoori här, både igår och idag.

DesK
5/29/16, 8:42 PM
#22

Igår blev det årets första färskpotatis med stekt torsk och vinsås. Idag en rejäl biff med egengjord potatissallad på färskpotatis.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Schnauzertik
6/1/16, 11:47 AM
#23

😉  Veckomeny:

Måndag. Korv med bröd

Tisdag: Korv Stroganoff

Onsdag: Korv utan bröd

Torsdag: Korv i ugn

Fredag: Korv och makaroner

Lördag: Korvgryta

Söndag: Korv med mos

Värd för Pensionärer

[helga21]
6/1/16, 11:55 AM
#24

Du ska festa till det på söndag ser jag 😃

DesK
6/2/16, 12:42 PM
#25

#23 😃 Ha ha ha! 

Igår blev jag bjuden på fin lunchbuffé på Fars Hatt i Kungälv 🙂 Idag blir det den berömda rätten……

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nomen Nescio]
6/2/16, 1:07 PM
#26

#23 Korv på längden vecka 22 och på tvären vecka 23 kanske?

Schnauzertik
6/2/16, 3:20 PM
#27

Fånt ja e körv så huppa ja i älva

Värd för Pensionärer

Annons:
[Jimmy.L]
6/2/16, 3:37 PM
#28

Frukostkorv med pepparotsås, potatis, kokta grönsaker.

[Nomen Nescio]
6/4/16, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Nu ser det här ut som något som ICA-Stig tvingat på mig, men faktum är att om man tar ut det ur kartongerna (jag har lärt mig att det är så man skall göra) så blir det en fullt godtagbar lördagsmiddag. Kyckling med röd curry och jasminris, glass och jordgubbar.

Det här kalaset kostade 60 kronor, och då ingick självservering.

Denna kommentar har tagits bort.
Leffe
6/5/16, 1:33 PM
#31

Lunch idag på balkongen. Dålig potatis med matjesill. Middag blir entrecote med pommes

Maria
6/5/16, 1:34 PM
#32

Igår blev det färdigköpt grillad kyckling med egengjord potatissallad med svarta oliver, kapris och rödlök bland annat. Bara olja och balsamvinäger.

Idag blir det premiär för Matjessill😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Schnauzertik
6/5/16, 4:31 PM
#33

Idag blir det grillorm, någons sorts kryddat fläskkött.

Värd för Pensionärer

DesK
6/5/16, 6:41 PM
#34

Igår hade vi grillkväll med goda vänner, först blev det en os- och charkbricka därefter grillade vi diverse marinerade grönsaker och griskött, till det åt vi potatissallad och grönsallad. Idag blev det rester.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Nomen Nescio]
6/9/16, 1:58 PM
#35

Idag blev det nävgröt och fläsk. Hade tyvärr glömt att köpa lingonsylt, vilket är närmast oförlåtligt, men det fick gå ändå.

[Jimmy.L]
6/9/16, 2:01 PM
#36

Blir pasta med tonfisk, enkelt och gott.

DesK
6/10/16, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Ikväll blev det ångad sparris på en bädd av smörsvängd sallad och purjolök med en topp av stekta tomater och fin kokt skinka till 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
6/10/16, 9:05 PM
#38

#37 Är vi bjudna. 🙂

DesK
6/10/16, 9:20 PM
#39

#38 Självklart! Om ni håller till godo med skal och ändar 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
6/11/16, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Makrillen är klar och en liten tjuv kommer smygande haha. ✨

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
6/11/16, 5:36 PM
#41

Bjud på sik när du får oväntat kattbesök. 🐱

Annons:
[Nomen Nescio]
6/11/16, 6:43 PM
#42

Sextioårsfest med BBQ - proppmätt…🤪

[Nomen Nescio]
6/16/16, 1:18 PM
#43

Nävgröt med kalkonbacon och rårörda lingon blev det idag.

[Rhonda]
6/16/16, 1:22 PM
#44

Pölsa, kokt potatis o rödbeta. (jag är galen i pölsa!)

DesK
6/16/16, 4:58 PM
#45

Kökets special 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nomen Nescio]
6/25/16, 11:29 AM
#46

Midsommardagen lär vara kebabpizzornas stora dag, nästan i klass med nyårsdagen. Själv nöjer jag mig dock med pyttipanna på rester av gårdagens minibuffé.

[Jimmy.L]
6/25/16, 11:38 AM
#47

Blir rester här idag samt gravad lax från Fogdö.

[Nomen Nescio]
6/25/16, 1:23 PM
#48

#46 Uppstekt färskpotatis äts alldeles för sällan i det här hushållet! Unnade mig några kvistar av den egenodlade persiljan från balkongen.

Annons:
[Nomen Nescio]
6/26/16, 11:19 PM
#49

Bortbjuden. Baconinlindade oxjärpar, potatisgratäng och ruccolasallad. Hur gott som helst!

Maria
7/2/16, 2:14 PM
#50

Idag blir det gammaldags fiskpudding med broccoli. Fisken blir rödtunga denna gång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
7/3/16, 12:54 PM
#51

Hittade en påse chicken nuggets i frysen så det får därmed bli dagens rätt, tillsammans med ris.

Maria
7/3/16, 12:55 PM
#52

Idag blir det pannbiffar på älg och stekt potatis. Min man lagar mat idag,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
7/3/16, 1:11 PM
#53

Kyckling med ris, currysås, grönsaker.

Maria
7/3/16, 1:12 PM
#54

#53 Det var längesedan vi åt. Tack för tipset.

Det är bra med sådana här trådar när fantasin har tagit stopp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
7/3/16, 1:13 PM
#55

I fredags blev det vegansk wrap hos dottern till lunch. På kvällen blev det grillbuffé på River Café, mycket gott och trevligt 🙂 Igår blev det salladsbuffé  och jordgubbstårta på ettårskalas till lunch. På kvällen var vi bjudna till goda vänner där fick vi egenfiskad ugnbakad öring, egenodlad färskpotatis, sallad, boysenbär- och hallonpaj till efterrätt. Idag blir det fylld lövbiff med råstekta rotsaker här hemma 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Nomen Nescio]
7/4/16, 9:54 AM
#56

Idag väntar korv och makaroner - enkelt och flärdfritt!

Maria
7/4/16, 10:08 AM
#57

#56 Det är jättegott tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
7/4/16, 10:10 AM
#58

#57 Ja, en klassiker sedan barnsben!

Maria
7/7/16, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Idag blir det fransk bondsoppa

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
7/7/16, 4:06 PM
#60

#59 Mon Dieu!

Maria
7/7/16, 4:09 PM
#61

#60 Haha. Det tillkommer en del kryddor och creme fraiche.

Det är en väldigt enkel soppa men mycket god.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
7/7/16, 5:19 PM
#62

Ärtsoppa med pannkaka.

Annons:
Carmarino
7/7/16, 6:55 PM
#63

#62 Mmm vad gott. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
7/9/16, 8:38 AM
#64

Blir att grilla idag med familjen. Fläskfilé, potatisgratäng, sallad.

Schnauzertik
7/9/16, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Fläskkottlett med rotfrukter i ugn och smultron till efterrätt.

Värd för Pensionärer

Maria
7/9/16, 4:59 PM
#66

Åh smultron så gott🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Schnauzertik
7/9/16, 5:03 PM
#67

Ja< visst är det. 

Har också varit några meter utanför tomten och plockat blåbär att ha i yoghurten imorgon. Det finns många men de är inte så stora

Värd för Pensionärer

Maria
7/9/16, 5:05 PM
#68

Många av våra grannar har bärbuskar ut mot vår lilla "gata" och idag såg jag röda och svarta vinbär, krusbär och hallon. Så lockande😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Schnauzertik
7/9/16, 5:14 PM
#69

Vi har också vinbär och en del andra bär till diverse barns förtjusning en del frågar andra inte. Det gör inte så mycket om de plockar det brukar räcka åt oss ändå.

När våra barn var mindre och gick i skolan så cirkulerade det en karta med bra områden att palla i, minns att vår tomt var med men har ingen aning om kartan fortfarande cirkulerar.

Värd för Pensionärer

Annons:
Maria
7/9/16, 6:58 PM
#70

#69 Känns som om barn inte pallar numera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
7/9/16, 7:01 PM
#71

#70 I dubbel bemärkelse - de pallar inte att palla. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
7/14/16, 4:30 PM
#72

Idag blev det Indisk potatissallad med het Choritzo

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
7/14/16, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73
[Jimmy.L]
7/14/16, 4:37 PM
#74

Korvstroganoff med ris.

[Nomen Nescio]
7/14/16, 5:56 PM
#75

Nästa vecka börjar Gothia Cup, och då blir det nog en sväng till Heden, bland annat för att pröva på deras matutbud i Taste the World. Det här är årets fem rätter:
Sechellerna serverar Seychellois Octopus Curry, från Peru kommer Ceviche och från Nigeria blir det Egusi, men jag väljer nog  Peanut Stew (Jordnötsgryta) från Mali eller Chicken Chops från Indien. Så här beskrivs den sistnämnda:
"Färsk grön koriander, grön chili, handfull av vitlök och svarta pepparkorn skapar såsen till denna maträtt. Traditionella kryddor mals med hjälp av en tung sten som ett jordnära väsen. Kyckling används för extra smak och näring. Doften från tillagningen i ett lerkärl, över öppen eld, är magisk. Välkommen till India! Su-swagatham!"

Jag är redan hungrig… 🤤

Maria
7/14/16, 6:24 PM
#76

#75 Åh vad det låter gott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Nomen Nescio]
7/14/16, 6:50 PM
#77

#76 Ja, jag åt där förra året, och blev inte besviken! Bäst är det ju om man är några stycken, för då kan man göra en minibuffe och smaka på allt… 🙂

DesK
7/14/16, 8:40 PM
#78

Det där lät supesmarrigt! Får nog försöka lura med mig gubben in dit 😃

Idag blev det vegansk lunch på Ikea

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nomen Nescio]
7/16/16, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Idag blev det en Garlic Chicken Tikka från en indisk restaurang.

[Jimmy.L]
7/17/16, 7:55 AM
#80

Grillad fjällröding med sås, citron, dill.

DesK
7/17/16, 8:26 PM
#81

Igår blev det vegansk gryta med ris tillsammans med några av barnen och barnbarnen. Blåbär och vaniljglass till efterrätt.

Idag blev det äntligen fläskpannkaka på mitt vis 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nomen Nescio]
7/19/16, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Har avlagt ett besök på Taste the World på Heden som arrangeras i samband med Gothia Cup. Hade egentligen tänkt mig att testa den indiska kycklingen, men eftersom den disken var obemannad då slank jag över till Mali och deras Peanut Stew. Kostade 75:- inklusive dryck.

Intressant rätt, speciellt den lilla gula kryddan i övre vänstra hörnet, som var rackarn så stark! Var trevligt att pröva på rätten, men om man väljer den så kanske veganvarianten är att föredra, för köttet var rätt intetsägande. Eller att välja någon av de andra rätterna helt enkelt.

Betyg tre bollar av fem.

Maria
7/23/16, 3:29 PM
#83

#82 Alltid spännande att testa nya matsensationer.

Idag blir det kotletter med rostade rotfrukter. Min man är barnsligt förtjust i fläskkotletter. Kanske från barndomen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Jimmy.L]
7/23/16, 4:04 PM
#84

Spagetti med köttfärssås.

Carmarino
7/23/16, 6:02 PM
#85

Makaroner och köttbullar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
7/23/16, 7:24 PM
#86

Vegansk grillning här, Oumpf, sötpotatis, portabellosvamp, egenplockade kantareller, zuccini, aubergine, majs och till det sallad. Efterrätt vattenmelon, tofuglass och sorbet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
8/3/16, 10:56 AM
#87

Strömmingslåda med kokt potatis.

Schnauzertik
8/6/16, 12:15 PM
#88

Funderar på stationskrogen och: 

Biff med rödcurry & kokosmjölk, basilika 

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
8/6/16, 12:35 PM
#89

Gravad lax med stuvad dillpotatis, sallad.

[helga21]
8/6/16, 5:10 PM
#90

Stekt lax med kokt potatis och stuvad spenat.

Annons:
Maria
8/6/16, 5:13 PM
#91

Idag blev det rödtunga i ugnen med "sydfranska grönsaker som lök, paprika, fänkål, tomat och en del timjan. Gott med men creme fraiche röra med citron och kryddor. Potatis till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
8/6/16, 5:16 PM
#92

Här blev det paradnumret Nötfärs Tandoori. Var ett tag sedan senast…

[Nomen Nescio]
8/7/16, 10:49 PM
#93

#92 Och av nötfärsen som blev över blev det halvburgare med ädelost idag.

[Jimmy.L]
8/8/16, 4:09 PM
#94

Kåldolmar med ris.

[Jimmy.L]
8/9/16, 3:10 PM
#95

Stekt senapsmarinerad strömming med potatismos, skirat smör.

Carmarino
8/9/16, 4:15 PM
#96

Kroppkakor med lingon.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
8/9/16, 4:38 PM
#97

Rostbiff och potatissallad var husets rätt idag.

Annons:
Schnauzertik
8/11/16, 4:58 PM
#98

Gillar avocado men det kan vara problem med att hitta ätmogna.

Här är ett tips som jag hittade och ska pröva nästa gång det behövs.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
8/11/16, 5:02 PM
#99

Ärtsoppa.

Schnauzertik
8/11/16, 5:04 PM
#100

Idag blir det pasta med ostsås och schwarzwaldskinka.

Värd för Pensionärer

Carmarino
8/11/16, 5:06 PM
#101

#98 Har två gånger testat att köpa avocado som säljs som "ätmogen" (och därför kostar lite mer). Det gör jag aldrig om, för bägge gångerna var avocadoerna så hårda att skeden nästan vek sig när jag skulle äta dem. Bättre då att köpa den billigare varianten som inte garanteras vara ätmogen, och sedan testa ditt tips istället. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/14/16, 2:00 PM
#102

Idag blev det ugnsbakad lax med citron och dillsås med färskpotatis.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
8/14/16, 2:20 PM
#103

Lövbiff med hemgjord bearnaisesås, ugnsstekt klyftpotatis, sallad.

[helga21]
8/14/16, 6:36 PM
#104

Smörstekt hälleflundra med kokt potatis och fisksås. Hemmagjord rabarber/hallonpaj med marsan till efterrätt. Den egengjorda vaniljsåsen hade tagit slut 😃

Annons:
Schnauzertik
8/14/16, 8:43 PM
#105

Grillade en köttbit, tomater och zucchini. Sen vi köpte en gasolgrill har det blivit mycket enklare och snabbare så det blir en hel del grillat nu.

Värd för Pensionärer

[helga21]
8/15/16, 5:34 PM
#106

Ostpaj!

Schnauzertik
8/15/16, 7:57 PM
#107

Vi har också ätit ostpaj idag.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
8/18/16, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

På World Food i samband med Gothia Cup valde jag en maträtt från Mali, som var okej men inte så mycket mer. På Kulturkalaset fanns det mat från en massa olika länder, från svensk älgkebab till friterade mexikanska grönsaker. Gissa vad det blev - Maligänget igen! Vet inte varför, kanske för att jag blev så tagen av deras harmoniska uppträdande i köket förra gången. Ingen stress där inte!

Och den här gången smakade faktiskt maten snäppen bättre! Jag ger zamén (uttalas "samme" påstod dom) en 3,5 av 5 möjliga pensionärspoäng.

Klicka på bilden för förstoring.

[Jimmy.L]
8/18/16, 4:20 PM
#109

Hemburen pizza.

[Jimmy.L]
8/19/16, 4:59 PM
#110

Skånsk kalops.

[Nomen Nescio]
8/26/16, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Åt på Stensjöns restaurang idag, med stans härligaste uteservering. Det blev en (perfekt) grillad entrecote  med Pommes och en jättegod röra till. Kan inte bjuda på en bild av maten, däremot på min utsikt från bordet.

Annons:
Carmarino
8/26/16, 4:36 PM
#112

#111 Härlig utsikt.

Själv nöjde jag mig med hemlagad mac'n'cheese idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
8/26/16, 5:25 PM
#113

#111 Ingen dålig utsikt.

[Nomen Nescio]
8/26/16, 5:38 PM
#114

#112 #113 Utsikten där är värd halva notan.

Carmarino
8/27/16, 12:21 PM
#115

#114 Säg det bara inte till dem på Stensjöns restaurang. Då kanske de lägger ett "utsiktstillägg" på notan. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
8/27/16, 12:38 PM
#116

#115 Igår när jag satt och åt tänkte jag på så få som verkade njuta av utsikten - det var bara prat om jobb hela tiden vid borden runt om, "live" eller över mobilen.  Nu när jag fått några års perspektiv på saken undrar jag om jag var likadan själv när det begav sig…

Carmarino
8/27/16, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

#116 Det är nog lättare att njuta av utsikten om man är ensam vid bordet. Då kan man koncentrera sig på maten och utsikten istället för att konversera bordsgrannen. Fast jag brukar nog ändå hinna njuta av utsikten mellan tuggorna och samtalen.

Tycker det är lite trist att så många slutat se sin omgivning och istället bara ägnar sig åt telefonerna. Det finns dock undantag. Var på kräftskiva igår, och det var inte ofta någon tog upp sin telefon. När de gjorde det så var det bara under en väldigt kort stund. För övrigt pratade vi alla med varandra. Väldigt trevligt.

Så det här är alltså vad jag åt i går kväll. 🙂 (Mac'n'cheese var bara lunch.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
8/27/16, 1:09 PM
#118

#117 Oj så läckert det ser ut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Nomen Nescio]
8/27/16, 1:11 PM
#119

#118 Ja, det tycker t.o.m. jag, som inte äter skaldjur…

[Jimmy.L]
8/27/16, 1:18 PM
#120

#117 Ser gott ut nästa gång är vi bjudna va. 😉

pasta med tonfisksås.

Carmarino
8/27/16, 2:05 PM
#121

#118 och #119 Ja det var läckert - och jag äter inte heller skaldjur. Nåja, lite räkor brukar jag klara. Pajerna var väldigt goda, trots att den ena (den till vänster) innehöll varmrökt lax, som jag inte heller brukar kunna äta. Den högra var en västerbottenspaj med kantareller.

#120 Kan inte lova något - jag var nämligen själv bara medbjuden, så jag får fråga värdinnan nästa år. 😉

Till efterrätt bidrog jag med Tareq Taylors "Himmelsk äppeltosca", men den glömde jag fotografera. Den var också väldigt populär.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
8/27/16, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#122

Härom  dagen firade vi min födelsedag på restaurang Antibarbarus i Göteborg. Maten var god och vällagad med ett modernt stuk.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
8/27/16, 10:08 PM
#123

Åh det ser gott ut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
8/28/16, 2:27 PM
#124

Idag blev det ädelostgarnerad Wienerschnitzel.

Maria
8/28/16, 2:43 PM
#125

Idag blir det kyckling i sötsur sås med kålsallad till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Jimmy.L]
8/28/16, 4:14 PM
#126

Lasagne med sallad.

kattöga
8/28/16, 6:33 PM
#127

Angusburgare + fullkorns-couscous + sallad med strimlad vit- och rödkål, morot, rädisor m m. Mums! 😛

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Nomen Nescio]
8/29/16, 1:57 PM
#128

Grillkorv och pulvermos. Livet är en fest!

[Nomen Nescio]
9/6/16, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

Idag vinkade jag av Tall Ship Race och tog först en tur till Frihamnen, där de flesta fartygen låg. Där bjöds - nåja såldes  då- mat från både Europa och USA. Jag fastnade för en black garlic och tryffelburgare, och det kan visa sig vara den godaste burgare jag någonsin kommer att äta.

5 pensionärspoäng från mig!

[Jimmy.L]
9/6/16, 7:49 PM
#130

#129 Lät gott.

Schnauzertik
9/8/16, 4:39 PM
#131

Ska försöka grilla kummelfilé idag får se hur det går, det blir första gången.

Värd för Pensionärer

Maria
9/8/16, 5:21 PM
#132

Kummel är en god fisk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Schnauzertik
9/9/16, 3:48 PM
#133

Det gick bra att grilla fisken även om en del fastnade på gallret. Smaken blev bra. Kanske ska lägga fisken i folie nästa gång.

Idag blir det lammstek (inte grillad)

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
9/14/16, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Pizza på Donsö igen.

Pizzan (köttfärs, skinka, vitlök) 2/5 pensionspoäng.

Utsikten 5/5 pensionspoäng.

Carmarino
9/14/16, 5:57 PM
#135

#134 Mmm vad jag blev sugen på pizza plötsligt. Den ser god ut på bild i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
9/14/16, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Ja, den var godkänd, och utsikten gjorde den nästan god! Till och med kaffet på maten var på gränsen till uthärdligt…

Maria
9/14/16, 6:04 PM
#137

Bara utsikten är ju värd sina pengar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
9/14/16, 6:12 PM
#138

137 Ja, sannerligen! Fast idag fick jag en annan restaurang (också med fin utsikt vid kajen) som jag hoppas kunna testa någon gång.

[Jimmy.L]
9/14/16, 6:17 PM
#139

#134 Fusk att ha så fin utsikt under lunchen. 😛

Annons:
Maria
9/14/16, 6:19 PM
#140

#139 Mockligt, säger vi i Göteborg😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
9/14/16, 6:20 PM
#141

Blir svårt att slå den utsikten, men ska försöka i oktober. 😃

[Nomen Nescio]
10/1/16, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

Idag blev det en Tandoori mixad grilltallrik från indiern. Extra plus för att vädret tillät att man kunde sitta på balkongen och äta. Inte så dumt, när det trots allt står oktober på väggalmanackan!

[Jimmy.L]
10/1/16, 3:23 PM
#143

Hemgjord pannbiff med lök, sås, potatis, lingonsylt.

Schnauzertik
10/1/16, 3:33 PM
#144

Hemlagad pizza blir det idag.

Värd för Pensionärer

[helga21]
10/3/16, 4:40 PM
#145

Färskt stekt sidfläsk med löksås och kokt potatis samt lingondricka till!

[Jimmy.L]
10/3/16, 4:42 PM
#146

Pepparbiff med pommes, sås, sallad.

Annons:
[Nomen Nescio]
10/10/16, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Kycklingspett och plocksallad. Var en aning sugen, så jag smakade lite innan jag tog bilden.

[Jimmy.L]
10/10/16, 1:51 PM
#148

#147 Man ska äta upp allt på tallriken. 😉

[Nomen Nescio]
10/10/16, 2:17 PM
#149

Hittade ingen tallrik, åt direkt ur förpackningen. 🤤🙂

[Nomen Nescio]
10/22/16, 8:58 AM
#150

Då har vi ätit oss igenom ännu en tråd och samlas över grytorna inför  en femte sittning - den finns här.

Maria
10/22/16, 9:06 AM
#151

Idag är planen att äta stekta fiskfärsbiffar med stuvad spenat.

Jag gillar när det är blandad vitfisk som torsk och kolja.

En gång så köpte vi med en liten bit lax också men då smakade det bara laxbullar ändå. Smaken tog liksom överhand.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: