Annons:
Etikettseniorliv
Läst 1217 ggr
DesK
2016-05-19 19:12

Tränar du?

I takt med att många av oss blir allt äldre har det kommit fram att det är bra med träning även för seniorer. Jag har en väninna som är rätt nybliven pensionär som tränar på gym. Själv går jag mycket med hunden och i perioder simmar jag en del. Utöver det är det skötsel av hus och trädgård som gäller. Så nu skulle jag vilja veta hur ni andra gör! Tränar ni? I så fall, vad? Eller har ni andra bra tips på hur vi kan hålla igång?

Andra trådar om träning för seniorer: "Grymma på att gymma på äldre dagar" och "Träna vid mogen ålder".

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
2016-05-19 19:15
#1

Jag borde säkert träna mer.

Jag har en träningscykel hemma men den är lite använd. Jag har också svårt att promenera så att det ger bättre kondis men visst är jag ute och går med min krycka.

Jag har också gått regelbundet på sjukgymnastik men nu tränar jag inget alls.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inkanyezi
2016-05-19 19:37
#2

Jag har ju cyklat rätt mycket de senaste åren, bara med ett uppehåll på några månader från december förra året, då jag fick dengue på Kuba och inte blev bra förrän nu. Så efter ett uppehåll med cyklandet har jag börjat igen, och det går framåt, men långsamt. Jag tror inte att jag kommer att vara riktigt i form förrän till slutet av sommaren. Jag har tidigare alltid kunnat hålla en medelhastighet av omkring 20 km/tim, men den är nere på hälften nu.

Jag har en del knep för träningen, som jag har kommit på när jag har sett vilka svårigheter andra har haft med att falla och att inte ta sig upp. Till exempel har jag min kaffekvarn på en hylla nära taket, så varje gång jag ska fixa kaffe måste jag klättra upp dit och ta ner den, och en gång till för att sätta upp den igen. Då har jag koll på benstyrka och balans.

Sedan övar jag faktiskt emellanåt på att resa mig från liggande, och det kan jag göra ungefär var som helst, eftersom jag ofta är ute i skogen och fotograferar små blommor nära marken och liknande. Min mor klarade den sista tiden inte att resa sig när hon hade ramlat, och jag har också fått lov att hjälpa andra att komma upp. Om jag övar på det tänker jag mig att jag har koll på när jag eventuellt hamnar i samma läge. ✨

Leffe
2016-05-19 21:36
#3

Är på sjukgymnastik en gång i veckan. Innebär cykel 30 minuter och sedan styrketräning

Schnauzertik
2016-05-20 10:20
#4

Jag vilar mig i form! 😃

Nej så är det inte riktigt 

Hunden ger mycket motion och hus o trädgård ger också fysisk aktivitet.

Har lite problem med diskbråck så där är  dagliga rörelser som ska utföras, men det är inte så krävande att det kan kallas för motion.. 

Motionscykel finns hemma men används bara periodvis. Roligare att cykla utomhus särskilt under sommarhalvåret.

Värd för Pensionärer

TjockaBerta
2016-05-20 15:41
#5

Varje morgon går jag en timme med hundarna och så går jag på gym två gånger i veckan. Jag har en personlig tränare som hjälper mig så jag tränar rätt. Hon ser också mina framsteg. Jättebra!

>>>Malum domesticum<<<

Inkanyezi
2016-05-20 22:22
#6

Det blev ungefär fyra månader utan cykling, så det lär ta ett tag att komma igång ordentligt. Jag gjorde min första längre tur idag, från Lidingö till Kungens Kurva och Skärholmen för att handla, och så hem igen. Det blir drygt fyra mil totalt, och det kändes ganska bra. Jag hade en tanke om att bara cykla de tre kilometerna till Ropsten och ta tunnelbanan, men jag ångrade mig när jag hade kommit ombord på tåget och klev av och tog cykeln hela vägen i stället. Jag hoppas vara i mina gamla vanliga gängor igen snart. ✨

Annons:
DesK
2016-05-20 22:28
#7

#6 Det är riktigt bra gjort, så du fick just en guldstjärna för det 🙂

Jag kan tyvärr inte cykla, så för mig gäller apostlahästarna samt jobb med trädgård och hus 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nomen Nescio]
2016-06-27 08:24
#8

_"Vi vet alla att träning och motion är hälsosamt. Men nu kommer en ny studie som visar att hjärnan åldras snabbare om man inte tränar.
I en ny amerikansk studie har forskare följt över 1500 personer och mätt deras kondition och hjärnstorlek under 20 års tid. Det visade sig att de som inte motionerade när de var kring 40 år och dessutom var i dålig fysisk kondition hade mindre hjärnor vid studiens slut."---

"En uppföljning med samma mätningar gjordes sedan 20 år senare. Personer som under tiden utvecklade andra sjukdomar uteslöts.
Det visade sig att de personer som presterade sämst på konditionstestet och dessutom hade högt blodtryck var de som också hade minskade hjärnvolymer 20 år senare. Åtta enheter försämrat resultat på löpbandet resulterade i en minskad hjärnvolym som kan jämföras med två års åldrande."---

"Att det inte bara är vårt midjemått utan även vår hjärna som påverkas av ett stillasittande liv blir allt tydligare. Det menar Anders Hansen som nu hoppas att motion kan få lika stor spridning, ungefär på samma sätt som ett effektivt läkemedel kan få.
 – Man kan ju tro att om man ska man få starka ben så ska man träna ben och ska man få stark hjärna ska man hålla på med sudoku eller korsord. Men den bästa hjärngymnastiken är att röra på sig fysiskt, säger Anders Hansen."_

SVT

Upp till toppen
Annons: