Annons:
Etikettvård-omsorg
Läst 1465 ggr
[Nomen Nescio]
2016-07-26 07:42

"Äldre måste få samma rättigheter som fångar"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

_"Alla svenska fångar har rätt att vistas ute minst en timme varje dag om det inte finns synnerliga skäl. Den här rättigheten är så stark att JO kritiserade fängelset i Härnösand häromåret. Två fångar hade inte fått gå ut eftersom de varit stökiga, vägrat städa, diska och ta ut sopor. Det räckte inte som skäl ansåg JO och slog fast att promenader är en grundläggande rättighet.
Jag tycker också att promenader är en grundläggande rättighet. Det borde vara det för alla – även för alla våra äldre. Att få känna doften av gräs och blommor, tanka lite D-vitamin i solen och röra på sig det man kan och orkar – det är livskvalitet.
Man blir både friskare och gladare av det.

Om alla äldre fick rätt att komma ut skulle både den fysiska och psykiska sjukligheten, inte minst konsumtionen av lugnande, sömnmedel och antidepressiva, minska."---

"Mer än var fjärde äldre på äldreboenden tycker att möjligheten att få vistas utomhus är liten eller ganska liten, enligt Socialstyrelsens senaste enkät. Tusentals äldre, för sjuka och sköra för att ta sig ut på egen hand, sitter i praktiken i husarrest."---_

Anna Bäsén i Expressen

Egen bild.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-07-26 07:57
#1

"– Det är viktigt med frisk luft, att få känna vinden i ansiktet. Och även på vintern, att få känna kylan i kinderna. Man märker stor skillnad i energi hos de som får vara ute mycket."---
 Mari-Ann Lundin, aktivitetshandledare.

_"Karin Wehle, 96, står med fötterna i vattnet vid stranden och njuter.
– Akta dig så att du inte åker i, säger Karin till hälsocoachen Liberta Mehmedi, 33.
För en av fyra som bor på äldreboende är möjligheterna att komma ut i friska luften små, enligt siffror från Socialstyrelsen.
Expressen har besökt två äldreboenden där de tar med de gamla ut – på deras villkor."---

"Molly Ågren, 89, kör fram rullatorn med handskarna på medan hälsocoachen och folkhälsovetaren Liberta Mehmedi, 33, hjälper henne att ta sig fram.
– Jag har alltid varit en utemänniska, gått till skolan när jag var liten, åkt skidor och spelat boll med flickorna, säger Molly.
– Det går inte att värdesätta det vi har här, det är perfekt på vårt boende, som skräddarsytt, jag är så glad över att få komma ut.
Liberta har jobbat med hälsofrämjande aktiviteter på Aleris Minerva äldreboende i Sollentuna sedan fyra år.
Hennes uppgift är att fokusera på de äldres hälsa.
– Är det fint väder så är vi utomhus nästan varje dag. Samma sak gäller under vintern, det gäller bara att vara bra utrustad. Men jag vet att det finns hem där de äldre inte får komma ut på flera månader, säger Liberta och rättar till solglasögonen."---

"– Det ska egentligen inte spela någon roll på vilket hem man hamnar, man ska kunna garanteras en meningsfull ålderdom – oavsett vart man bor."---

"– De äldre här på vårt boende vet att livet liksom inte tog slut – bara för att de flyttade in på hem – det har bara fortsatt, säger Liberta."---

"Mari-Ann Lundin säger att det som kan vara svårt med att få äldre att vistas utomhus är de fysiska handikapp som kommer med åldern. Nyckeln är att inte fokusera på problemen.
– När man jobbar med äldre får man tänka bort alla hinder. Man får kanske göra aktiviteter på nära håll, eller hitta på andra sätt att anpassa sig. Man får tänka om, men det går!"---_

Expressen

[helga21]
2016-07-26 11:29
#2

Javisst ska de det! När jag arbetade inom äldreomsorgen på ett sjukhus   så fanns en innergård dit vi ofta satte ut dem som satt i rullstol. Det tyckte de om. Nedanför låg sjön och ibland kunde man ta en promenad med rullstolen ned dit med dem. De som själva kunde gå gick ofta ned dit också. Jodå på den tiden så var folk inte sämre när de hamnade de på ett äldreboende än att de kunde gå själva. Vi hade t.o.m en som flyttade hem igen då de fick en lägenhet i ett servicehem där det fanns hiss.

Maria
2016-07-26 15:40
#3

Tyvärr handlar det mesta om neddragningar i personalstyrka och en tidspress som inte gör att man kan hitta på något impulsivt överhuvudtaget.

Det behövs verkligen mer pengar till äldrevården.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2016-09-16 08:50
#4

"Regeringen vill förbättra extratjänsterna inom äldreomsorgen, skriver ministrarna Ylva Johansson (S) och Åsa Regnér (S) på Dagens Nyheters debattsida,"---

"Den som inte har erfarenhet av arbete inom vården, eller saknar utbildning, ska kunna utföra lättare uppgifter på äldreboenden. Regeringen ser det som en möjlighet för långtidsarbetslösa att komma ut i arbete igen."---

TT

[helga21]
2016-09-16 16:36
#5

Här ska nu de få gratis wi-fi på alla äldreboenden efter en motion från SD.

[Nomen Nescio]
2016-09-16 17:01
#6

"Det behövs 100 000 nya Medarbetare fram till år 2023 för att klara äldreomsorgen. Nu satsar regeringen på utbildning i ett samarbete mellan SKL och Kommunal. – Utbildning ska förbättra kvalitén och tryggheten på våra äldreboenden, säger Ylva Johansson, arbetsmarknads- och etableringsminister (S).

Tanken är att framförallt tidsbegränsat anställda inom äldreomsorgen ska få ett kompetenslyft genom utbildningen till undersköterskor. Man hoppas kunna utbilda 20 000 personer till undersköterska fram till år 2020. Utbildningen görs på hel- eller deltid och ska kunna kombineras med arbete."---

"Man hoppas på detta sätt och via personaltätare arbetsplatser kunna hålla folk kvar på våra äldreboenden och att det i sin tur ger stabilare personalgrupper och en kontinuitet för de gamla."---

TT

Annons:
[helga21]
2016-09-16 17:24
#7

Det finns utbildad personal som slutat pga att de blivit utslitna. Förbättra villkoren  för dessa  till att börja med.

[Nomen Nescio]
2016-11-10 17:33
#8

"Många äldre saknar ett bra kontaktnät, därför försöker nu socialförvaltningen i Bodens kommun samarbeta med olika organisationer för att äldre ska ha möjligheten att få ett större utbud av sociala aktiviteter. Förvaltningen vill hjälpa äldre att hitta nya föreningar och genom det kanske också nya vänner. – När man är gammal dör det ganska många i ens närhet och man kanske inte har några kvar, säger Lena-Mari Johansson, socialinformatör."---

"I november samarbetar socialförvaltningen med bland annat Studieförbundet vuxenskolan och Röda korset som håller i aktiviteter, men socialinförmatören menar att det inte alltid behöver vara någonting avancerat. – Sociala aktiviteter kan ju också vara att man sitter med sin kontaktperson, eller bara några personer kring ett bord och samtalar."

http://www.kuriren.nu/nyheter/de-vill-framja-halsan-hos-aldre-9032428.aspx

[Nomen Nescio]
2016-12-22 08:27
#9

"Folkkäre stjärnkocken Leif Mannerström, 76, har i flera år tagit strid för att det ska serveras bättre mat på landets äldreboenden."---

"– Jag skulle nyligen debattera frågan med både äldreministern och folkhälsoministern i Expressens tv, men de båda backade ur i sista stund. De ville väl inte gå upp i en debatt mot mig, säger Leif Mannerström. Han berättar att han upplever det som att maten i svenska fängelsen prioriteras högre än vad maten på Sveriges äldreboenden gör. – För ett par år sedan erbjöds jag ett konsultjobb för att förbättra maten på några av vår grövsta fängelser. Personen som kontaktade mig berättade att det var viktigt att internerna fick riktigt riktigt bra mat för att de skulle kunna anpassa sig till livet utanför murarna. Det var ett väl tilltaget arvode som jag skulle få, men jag sa att det där var helt ointressant för mig. Jag var inte intresserad av det överhuvudtaget. Jag vill hjälpa personer som har skött sig och arbetat hårt i hela sina liv och som har blivit svikna på ålders höst. Det gäller inte alla, jag vill betona att många får bra mat, men det är alldeles för många som inte får det, säger Leif Mannerström.

När GP nyligen besökte säkerhetsanstalten Kumla, där några av Sveriges farligaste brottslingar avtjänar sina straff, berättade en dömd mördare att maten på Kumla är god och att de eventuellt blir oxfilé för brottslingarna på nyårsafton. – Faktiskt så är det helt okej. Bättre än på många andra ställen. Men Kalmar, de har den allra bästa maten. Jag blev chockad, jag har aldrig varit med om något sådant på en anstalt. Det var som att komma in på en restaurang, berättade mördaren för GP under vårt besök."---

Leif Mannerström blir inte förvånad när han hör om matlyxen på Kumla. – Inte ett dugg. Så har det varit länge i det här landet. Hittar du på djävulstyg så får du bo bättre och du får dessutom bättre service. Människor får väl se till att det hamnar på Kumla i stället för på ett äldreboende på äldre dar. Det är förjävligt rent ut sagt att vi inte kan prioritera våra gamla på ett bättre sätt, säger Leif Mannerström."---

GP

Se även denna tråd.

[Nomen Nescio]
2017-01-03 10:14
#10

"Karin, 69, har varit fånge på sitt rum på äldreboendet i åtta år."--- "Karin förlorade ena benet i en olycka för snart tio år sen. Nu är hon fast mellan fyra väggar i rummet på Väsbygårdens äldreboende i Vallentuna."---

"På alla de här åren har Karin inte fått någon benprotes så hon kan lära sig gå igen. Det var först nyligen hon fick en rullstol. Karins enda önskan är att få gå på toaletten när hon vill och att få dricka när hon vill. I dag har hon toalettschema och får bara gå på toa de tider som personalen bestämt. På natten måste hon kissa i blöjor vilket hon inte tycker om. Vattnet är ransonerat, och därför tvingas Karin gömma vattenflaskor på olika ställen i rummet."---

"Mikael Solborg är sjuksköterska och arbetade tidigare på äldreboendet. Idag är han Karins gode man, och har försökt strida för att hon ska få det bättre. – Det är ett ovärdigt liv. Så här ska man inte behöva ha det som pensionär. Han har arbetat som sjuksköterska i äldreomsorgen i 45 år och aldrig stött på något liknande. – Visst har jag varit med om att man haft svårigheter med vissa boende, men aldrig på den här nivån. Det här är systematisk mobbning och det har jag aldrig varit med om tidigare. Jag trodde inte att det kunde existera förrän jag fick uppleva det här."----

"Mikael Solborg tycker att äldreboendet bryter mot alla etiska riktlinjer och regler som finns. – Det här är värre än ett fängelse. Jag tror att fångarna på ett fängelse har det mycket bättre, de har mycket mer aktiviteter och godare och bättre mat. Allting är bättre."---

"Enligt äldreboendets skrivelser till IVO är Karin ett arbetsmiljöproblem, hon skriker, är otrevlig mot personalen och behöver gå på toaletten för ofta. Personalen är inne hos Karin så lite som möjligt. Det finns regler för hur de ska prata med Karin, de får exempelvis inte "gå in i diskussioner" med henne. Karin får sällan besök av sina gamla vänner."---

http://www.expressen.se/nyheter/karin-har-varit-fange-pa-sitt-rum-i-atta-ar/

Maria
2017-01-03 10:24
#11

#10 Jag läste just om detta fallet och där ligger med all säkerhet en hel massa information som inte framgår i artikeln.

Det låter ju hemskt först när man läser men samtidigt så hopar sig en del frågetecken.

Hon har alltså bott på ett äldreboende med ett amputerat ben sedan hon var 61? Vid den åldern så tillhör man inte ens geriatriken. Varför har hon ingen protes? Varför är hon sängliggandes? Vad har hänt med hennes eget boende? Varför bor hon inte där från början med personlig assistans och efter 65 hemsjukvård/hemtjänst? Varför behöver hon en god man?

Jag har själv genom åren varit med om några enstaka "specialfall" och det är ingen lätt situation och jag är övertygad om att vården inte är så illa som beskrivs. Bara för att man är sjuk och i beroendeställning så kan man heller inte uppföra sig hur som helst.

Här ligger med all säkerhet en massa dold information som skulle kunna förklara läget bättre än en snyfthistoria i någon tidning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2017-01-03 10:45
#12

"11 Ja, det finns säkert flera sidor av myntet! Jag tycker dock att boendet får komma till tals i Expressens artikel, och där verkar man inte bunden av  någon vårdsekretess direkt. Man förstår i alla fall att "Karin" säkert inte är lätt att ha att göra med.

Anna Bäsén som skrivit artikeln tycker jag är en bra reporter, och att hon själv har flerårig erfarenhet av arbete inom vården gör väl trots allt att hon förmodligen "vet vad hon pratar om".

En av anledningarna till att reportaget hamnade i just den här tråden med dess rubrik var egentligen den gode mannens ord om att " Det här är värre än ett fängelse. Jag tror att fångarna på ett fängelse har det mycket bättre, de har mycket mer aktiviteter och godare och bättre mat. Allting är bättre."---

Om det är så får vi väl fortsätta att grubbla på…

Maria
2017-01-03 14:40
#13

#12 Ja den gode mannens uppgift är ju att ta tillvara kvinnans intresse och det är ju jättebra att sådant här reds ut. För något knepigt med historien är det ju.

Att gå på toa när man är enbent är inte särskilt svårt. Hon har nyligen fått en rullstol står det och jag gissar att det då är en specialanpassad sådan. För övrigt så finns det extrarullstolar på alla äldreboenden och sjukhus. Så varför kan hon inte klara sina toalettbestyr själv?

Jag blir väldigt nyfiken på vad som föranlett detta reportage och kvinnans "hela" historia.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-03 15:48
#14

#13 Och jag blir lite nyfiken på vad du blir nyfiken på. Du känner ju till sjukvården mer än de flesta här, och uppenbarligen misstänker du något i berättelsen, eftersom du skriver "något knepigt är det ju".  Är det personrelaterat, så att journalisten hamnat i ett krig mellan en "besvärlig människa" (vilket ju inte görs någon hemlighet i artikeln att det rör sig om) och en utsatt personal,  eller är artikeln politiskt betingad,  ett försök att svartmåla kommunal omsorg?   

Eftersom jag också är en nyfiken natur har jag rotat lite i vad som skrivs om Väsbygården, och där finns en del protokoll och annat som vi kanske kan återkomma till  om det kan tillföra något. Kanske skall vi avvakta reaktionen på artikeln först - är den felaktig lär Vallentuna kommun inkomma med begäran om genmäle.

Maria
2017-01-03 16:02
#15

Jag har ju bara läst artikeln som länkats till och alla mina frågor är ju då obesvarade. Jag tror att det är en slags blandning av olika instansers medverkan och det är bra att journalister gräver i sådant här men just i detta fallet verkar det mest ha skrapats på ytan då det finns massor med frågetecken.

Att det finns äldreboenden som fungerar under all kritik är ju en bister sanning och det måste få komma fram men att man hittar ett sådant här till synes märkligt fall och att det på något vis ska visa hur verkligheten är blir ju helt fel tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2017-01-03 23:30
#16

Ja, nu är bollen i rullning, och kommunen har lex Sarah-anmält sig själv, vilket inte är det samma att man tagit på sig någon skuld i detta läge. En ny lång artikel har lagts ut, här är inledningen:

"Yngve Gustafson, professor i geriatrik, blir chockad när han får höra hur Karin behandlas.

– Det här är extrem vanvård. Inspektionen för vård och omsorg, IVO, borde ta upp fallet igen.

Vallentuna kommun kommer efter Expressens avslöjande att lex Sarah-anmäla sig själv.

– Självklart tar vi det här på största allvar. Vi ska titta på alla punkter, säger Björn Furugren Beselin (C), ordförande i socialnämnden."---

Expressen

Maria
2017-01-04 06:12
#17

Ja det är bra att man går till botten med det här och det ska bli spännande att höra om hur det går. Om man nu får veta något mer om fallet än vad som redan skrivits.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2017-01-10 08:06
#18

"Expressens avslöjande om hur Karin har det har också fått kommunen att agera. Dels har kommunen anmält sig själva enligt Lex Sarah vilket de är skyldiga att göra när de får veta att äldre far illa eller riskerar att skadas. Dels planeras även ett internt möte med cheferna på äldreboendet tillsammans Karin och hennes gode man, Mikael Solborg, som tidigare var sjuksköterska på Väsbygårdens äldreboende. På det mötet ska man bland annat diskutera det faktum att Karin inte får dricka så mycket vatten hon vill eller gå på toa när hon vill. – Det är härligt och otroligt att vi äntligen fått respons efter alla dessa år! säger Mikael Solborg."---

"På grund av Expressens granskning ska Karin och den gode mannen nu också träffa kommunens biståndsbedömare. Det är den person som bestämmer vilken hjälp Karin ska ha rätt till. – Det är fantastiskt! Nu finns det möjlighet till förbättring! Karin är så otroligt tacksam, jag har aldrig sett henne så glad. Ja, vi är väldigt glada båda två, säger Mikael Solborg."---

http://www.expressen.se/nyheter/kommunen-agerar-efter-expressens-reportage-om-karin/

[Nomen Nescio]
2017-01-20 12:57
#19

Tio personer på ett äldreboende i Värmdö kommun tvingas bo i containrar i ungefär ett år framöver på grund av att boendet måste renovera sina lokaler."---

"I flera år har Berit Grundström, 86, och Alfred Endl, 90, bott på äldreboendet Gustavsgården i Värmdö kommun. Men för en dryg vecka sedan fick de lämna sina hem och flytta in i varsin container precis intill äldreboendet.

– Det har varit kaotiskt på många sätt. En natt frös vi allihop så att vi hoppade i sängarna. Det var förfärligt kallt. Jag hade tio grader här inne. Då kände man sig rätt konstig på morgonen, säger Berit.

Några dörrar bort bor Alfred.

– Det känns som ett fängelse. Man ligger och tittar upp i taket och tänker: ”Vad har jag gjort för att få sitta här?”, säger han."---

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/aldre-tvingas-bo-i-containrar

Upp till toppen
Annons: