Annons:
Etiketthelger-årstider
Läst 2883 ggr
[Nomen Nescio]
8/28/16, 10:11 AM

Höstdagbok 2016 del 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ännu är det inte dags att stänga sommardagboken för i år, men de senaste dagarna har vädret snabbt gått från högsommarvärme till höstrusk, åtminstone på mina breddgrader, så det känns lämpligt att åtminstone börja glutta i höstdagboken. 

Det säkert bli flera sommarlika dagar de närmaste veckorna, men vill du lägga ut bilder på de första gula löven och de daggvåta astrakanerna så finns det plats här!

Förra årets höstdagbok finns här.

Egen vinjett.

Annons:
[Nomen Nescio]
8/28/16, 2:43 PM
#1

Som ett tecken i tiden kan det väl sägas vara att Postnord har presenterat ett frimärksset á sex frimärken med höstmotiv av konstnären Christoffer Collin. Det födde tanken att fråga om ni har något eget fotografi som ni skulle vilja se som frimärke - presentera det gärna här under hösten! Kanske kan vi rent av  göra en liten omröstning så småningom?

Carmarino
8/28/16, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det här fotot tog jag förra hösten, men det kanske går bra ändå? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
8/28/16, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Ett höstfrimärkesförslag.

#2 Vackert! (Javisst går det bra här, vi har ju stängt fjolårets album.)

Schnauzertik
8/31/16, 9:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En del överger cykeln när hösten kommer.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
8/31/16, 9:21 AM
#5

#4 Årstidscykeln?

Schnauzertik
8/31/16, 9:27 AM
#6

#5 👍  Mycket välfunnet.

Värd för Pensionärer

Annons:
[Nomen Nescio]
8/31/16, 9:31 AM
#7

#6 Skönt - då var jag inte ute och cyklade…😉

Schnauzertik
9/3/16, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9
#8

Höstpromenad.

Hade lite tur med att regnet höll upp under morgonens promenad. Luften kändes frisk och man märker att hösten är i antågande. Ännu blommar blåklockor och vi såg en lupin som snart ska slå ut.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/5/16, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Björnlokans blommor har vissnat.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/6/16, 8:50 PM
#10

Kan en kastanj vara ett hösttecken?

Värd för Pensionärer

Carmarino
9/7/16, 12:37 PM
#11

#10 Absolut! Åtminstone när frukterna börjar trilla av träden. Den verkar dock inte helt mogen, eftersom den inte öppnat sig.

När jag var barn hade vi "kastanjekrig" på höstarna. Vi tog med oss varsin påse och samlade så många kastanjer vi kunde hitta - dock utan skal. Sedan gällde det att försöka träffa någon med kastanjerna. Det kunde ju ha gått riktigt illa, men vad jag minns var det ingen som skadade sig allvarligt. Lite blåmärken och sårad självkänsla bara. Nåja, vi visste ju vad som gällde - den som sig i leken ger…

Numera nöjer jag mig med att ha en eller två kastanjer i jackfickan. Det lär vara bra för något, men jag minns inte vad - och inte har jag märkt någon skillnad heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Schnauzertik
9/9/16, 3:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Gick förbi denna ängen idag där slåttermaskinen gått fram.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
9/9/16, 4:13 PM
#13

#12 Visst finns det en aning om höst i den bilden…

Annons:
Carmarino
9/10/16, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hösten har kommit till Skåne också, fast idag är det sommarväder.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/10/16, 9:32 AM
#15

Mobilversionen funkar inte så bra på min telefon, så det blev dubbelpost.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Schnauzertik
9/10/16, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu är tiden då man kan se många spindelnät.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/10/16, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Också i tallarna finns näten

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/12/16, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Sommar till vänster höst till höger.

Värd för Pensionärer

DesK
9/12/16, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Fina bilder ni visar! 🙂

Lite höst har det blivit här också 🙂 Ser ni Zaik på den första bilden?😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
9/12/16, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

Härligt att se när morgondimman lättar….

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Jimmy.L]
9/12/16, 8:01 PM
#21

Härliga höstbilder ni har tagit, jag väntar lite till mitten av oktober har en idé som jag tänkte genomföra med hösttema.

[Jimmy.L]
9/13/16, 12:23 PM
#22

Utanför S:t Eriks Ögonsjukhus idag på förmiddagen gick en tjej med lövblås och blåste ihop lite löv som fallit utanför huvudingången.

[Nomen Nescio]
9/14/16, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Höstaning på sommarö.

[Nomen Nescio]
9/15/16, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#24

Trots att vi har haft årets varmaste vecka i Göteborg ser man nu på träden i bland annat Trädgårdsföreningen vilken årstid vi närmar oss.

[Nomen Nescio]
9/15/16, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#25

#24 Idag kändes det mer som om vi befann oss i Frankrike än i Göteborg, med massor av folk som tagit med sig lunchen ut till kanalstränder och bryggor.

[Jimmy.L]
9/15/16, 5:25 PM
#26

Härliga höstbilder.

[Nomen Nescio]
9/15/16, 5:32 PM
#27

#26 Ja, det var en förunderlig dag, med ett smörgåsbord av motiv att välja mellan!

Annons:
Maria
9/15/16, 6:47 PM
#28

Fina bilder en fantastisk höst som denna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
9/15/16, 6:54 PM
#29

Ja, vi kommer tids nog att få se mera "normala" höstbilder, och då är det skönt att kunna gå tillbaka till "en annan höst"  (även om det väl egentligen fortfarande är sommarmånad inte bara i vädret utan också i kalendern - åtminstone i större delen av landet).

Carmarino
9/16/16, 11:40 AM
#30

Här i Skåne har vi haft temperaturer runt (och ibland över) 25 grader hela veckan. Idag är det lite "svalare" men fortfarande över 20 grader, och dessutom blåser det rätt mycket. Det är lite för varmt för mig, så jag ser fram emot helgen då det blir mer normala temperaturer på under 20 grader.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/16/16, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Förra veckan, när det var några grader svalare men soligt ändå, så var jag ute och fotograferade. Hittade då detta hösttecken.

Om du inte har testat att äta hasselnötter när de är så här, d.v.s. inte "mogna" utan fortfarande gröna, så rekommenderar jag att du gör det. De är otroligt goda. Skulle du mot förmodan inte tycka om smaken, låt dem ligga tills de blir bruna.

OBS! Glöm inte att hasselnötter inte ingår i allemansrätten. Det är inte tillåtet att plocka hasselnötter utan markägarens tillstånd. Har du ingen hassel själv så kanske du känner någon med hassel på ägorna. Fråga då om du kan plocka några nötter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Schnauzertik
9/16/16, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Så här ser utsikten ut från sovrummet  nu.

Värd för Pensionärer

Maria
9/16/16, 4:02 PM
#33

#32 Så vackert.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
9/16/16, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Det är fortfarande grönt här i Skåne, men löven börjar trilla. Efter dagens blåst gissar jag att det ligger betydligt fler löv på marken än igår.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
9/16/16, 5:34 PM
#35

Härliga skogsbilder.

Maria
9/17/16, 7:37 AM
#36

Vi har en massa goda små och söta vita vindruvor och jag undrar om någon har ett bra tips vad man kan göra med dessa förutom vin?😉 Vi äter hela tiden men jag skulle vilja slippa slänga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
9/17/16, 1:49 PM
#37

#36 Sök på "recept med vindruvor" så hittar du massor. 🙂

Här finns t.ex. ett recept på druvmarmelad, och här finns flera olika recept med vindruvor; både maträtter och efterrätter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
9/17/16, 2:17 PM
#38

#37 Tack

Jag har  letat på en massor av sidor och hittat en massa roliga recept så nu är kokning på gång🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
9/20/16, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Just nu står det och väger i naturen. En bild från i söndags…

[Nomen Nescio]
9/20/16, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

I dag tog det fram till lunchtid innan dimmolnen lättade, men sedan blev det varmt och skönt. Tog en liten promenad och knäppte några bilder. Vid dämmet börjar det se lite höstlikt ut…

[Nomen Nescio]
9/20/16, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Men blommorna på broräckena säger att det fortfarande är sommar…

Annons:
[Nomen Nescio]
9/20/16, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Och grönskan längs ån verkar fortfarande riktigt somig…

[Nomen Nescio]
9/20/16, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

…medan man på andra håll ser förändringarna tydligare.

Schnauzertik
9/20/16, 4:48 PM
#44

Fina bilder.

Det känns och syns att hösten är på väg men fortfarande ser det somrigt ut på många platser.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
9/20/16, 4:52 PM
#45

#44 Ja, så länge det håller sig så här så går det inte att klaga!

[Nomen Nescio]
9/22/16, 7:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Klockan 16.21 i eftermiddag inträffar något som vi knappast märker av…

"Höstdagjämningen inträffar mellan sommar- och vintersolståndet och innebär helt enkelt att dag och natt är lika långa – över hela jorden. – Det är en tidpunkt då jordaxeln ligger i precis rätt vinkel för att hela jordklotet ska få lika lång dag som natt, säger Anders Wettergren, meteorolog på SMHI. Höstdagjämningen inträffar det ögonblick då solens centrum passerar himmelsekvatorn på väg söderut. I år infaller höstdagjämningen klockan 16.21 på torsdagseftermiddagen, svensk tid."---

Expressen

Bilden är inte från i år.

Carmarino
9/22/16, 4:09 PM
#47

#46 Expressen har ändrat tidpunkten till klockan 14.21 nu. (Det var den tidpunkten SMHI sa i väderleksprognosen imorse.) Så höstdagjämningen har redan passerat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
9/22/16, 5:40 PM
#48

#47 Den passerade oss i all tysthet…🙂

Annons:
Carmarino
9/22/16, 5:59 PM
#49

#48 Ja, det är lika bra att tysta ner den. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Schnauzertik
9/23/16, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Var ute och besökte en myr i morse, också där ser man höstfärger.

Länsstyrelsen har märk ut för att göra det lättare att hitta och där fanns också spång utlagd på några ställen liksom iordninggjord utsiktsplats.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/23/16, 3:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Här ser man en del av spången

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/23/16, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Snart framme vid själva myren bara en liten bit kvar.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/23/16, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Det riktigt glittrar i gräset

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/23/16, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Några träd växer det också främst i utkanten

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/23/16, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Här ser man också centrala delen av myren där det inte står så många träd

Värd för Pensionärer

Annons:
[Nomen Nescio]
9/24/16, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

"Same same but different…"

Carmarino
9/24/16, 5:16 PM
#57

#56 Ja, det var väldigt mycket "different". Hade du inte sagt att det var samma hade jag aldrig sett det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
9/24/16, 5:36 PM
#58

#57 Okej.

[Jimmy.L]
9/24/16, 6:08 PM
#59

#56 Kul att se en vårbild och en höstbild.

[Nomen Nescio]
9/24/16, 6:11 PM
#60

#59 Jag passerade platsen idag och kom ihåg att jag tog en bild när påskliljorna blommade, så jag knäppte en bild från ungefär samma position. Fast om man väntar några dagar så lär skillnaden vara större - löven på björkarna  gulnar och börjar falla nu…

Carmarino
9/24/16, 6:15 PM
#61

#60 Det hade varit kul att få se en bild på samma ställe till vintern också, om du har vägarna förbi om några månader. Man tänker oftast inte på hur annorlunda det ser ut under de olika årstiderna. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
9/24/16, 6:24 PM
#62

I ingressen på Väderbiten-2 är det bilder på en plats under fyra olika årstider. (De är tagna ungefär 150 meter från björkarna f.ö.)

Annons:
Carmarino
9/24/16, 6:30 PM
#63

Ja, de bilderna är jättefina. Så det hade varit kul om du kunde göra något liknande med björkarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
9/25/16, 9:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Färgerna i lövverket börjar bli alltmer intensiva, och morgonsolen gör sitt till för att förstärka nyanserna.

Schnauzertik
9/26/16, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Höstligt gräs

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/27/16, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

En dimmig morgon idag men nu har det klarnat upp.-

Värd för Pensionärer

Carmarino
9/28/16, 11:29 AM
#67

Hösten är verkligen på väg nu, fast det är fortfarande hyfsat varmt, men blåsigt. Humlen står grön och fin, trots att den växer i ett industriområde.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/28/16, 11:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Hösten är på väg även om det fortfarande är hyfsat varmt ute. Det är dock mulet och rätt blåsigt. Humlen står grön och fin, trots att den växer på ett industriområde.

Mobilversionen funkar tydligen inte så bra när man ska bifoga foton, så all min text försvann när jag tryckte på Publicera och fotot kom inte med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Schnauzertik
9/30/16, 3:16 PM
#69

Humle är en riktigt fin och dessutom användbar växt. Vi har lite humle som växer i trädgården men vi har inte tagit tillvara den.

Värd för Pensionärer

Annons:
Schnauzertik
9/30/16, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

En del eklöv har blåst ner över gräsmattan och jag hittade också ekollon där.

Det är slut för säsongen att sitta i denna soffa.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/30/16, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Bilder från gårdagens morgonpromenad.

Bild 1 av 3

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/30/16, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Bild 2

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
9/30/16, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Bild 3

Värd för Pensionärer

Carmarino
9/30/16, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

#69 Jo, humle börjar bli en riktigt populär växt. Antar att det beror på att fler och fler börjar brygga eget öl hemma. Väntade mig dock inte riktigt att hitta flera humlebuskar där de fanns, för det var bara asfalt runtom, och de stod vid en parkeringsplats. Det verkar som om de planterats som prydnadsväxter längs vägen.

Löven på träden har börjat gulna och falla av rätt mycket, även om det ser ganska grönt ut på bilden. I trädtopparna är det däremot ganska gult.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/30/16, 4:13 PM
#75

Nu verkar hösten inte riktigt veta vad den vill - det både åskar och blåser. Än har det inte börjat regna, men det är nog bara en tidsfråga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Schnauzertik
10/1/16, 2:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Blåklockor hittar man fortfarande ute men de är omgivna av nerfallna löv.

Värd för Pensionärer

Annons:
Schnauzertik
10/2/16, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Idag var det dimmigt men tidvis skymtade  solen fram.

Dagens höstbilder.

Lite Småländsk natur

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
10/2/16, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Portal

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
10/2/16, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Trasigt träd

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
10/2/16, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Sjöutsikt

Värd för Pensionärer

Carmarino
10/2/16, 4:31 PM
#81

Väldigt stämningsfulla bilder. Gillar särskilt portalen i #78.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
10/2/16, 5:02 PM
#82

Vackra höstbilder.

[Nomen Nescio]
10/2/16, 5:36 PM
#83

#77-80 Stämningsfullt!

Annons:
Maria
10/2/16, 5:38 PM
#84

Tack alla för fantastiska höstbilder i den här tråden🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
10/4/16, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Tre år och några timmar skiljer de här bilderna åt. Då, för tre år sedan, tog jag några bilder nästan dagligen för att följa höstens gång till dess de sista löven trillade av träden. Tog för skoj skull en bild idag i samma riktning som en av de gamla bilderna, och som synes är det betydligt grönare i år än för tre år sedan vid samma tid. Och så har träden vuxit en liten aning…

[Jimmy.L]
10/4/16, 7:57 PM
#86

Ja det har varit en ovanlig varm september.

[Jimmy.L]
10/5/16, 2:14 PM
#87

En kompis till mig fick skrapa sin bilruta i morse.

Maria
10/5/16, 2:16 PM
#88

#85 Oj vilken skillnad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
10/7/16, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Även om vinden är kylig så ser den här dagsfärska bilden nästan lite somrig ut…

[Nomen Nescio]
10/7/16, 1:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

#89 …men löven på marken talar sitt tydliga språk!

Annons:
[Jimmy.L]
10/7/16, 1:17 PM
#91

Härliga bilder, har fått tagit fram höstjackan nu.

[Nomen Nescio]
10/7/16, 1:22 PM
#92

Ja, jag tog en tjugominutare på kullen i grannskapet och det var rejält bistert, även om solen värmer när man kommer i lä.

Schnauzertik
10/8/16, 11:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Nya höstbilder

Utsikt från en bro över en vik i Bolmen

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
10/8/16, 11:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Träd i höstskrud

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
10/8/16, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Stormkänsla

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
10/8/16, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Om aftonen.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
10/8/16, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

#85 Ännu en jämförelse mellan i år och 2013 vid samma tid. Fortfarande grönare i år.

Annons:
Carmarino
10/8/16, 4:17 PM
#98

Enligt SMHI är det för närvarande både sommar, höst och vinter i Sverige.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
10/8/16, 4:23 PM
#99

Ja hösten har hittat till 08-landet.

Carmarino
10/11/16, 12:11 PM
#100

Nu har hösten också kommit till delar av Skåne.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
10/12/16, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Dagsbild.

[Nomen Nescio]
10/13/16, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Varje höst när jag ser träden på rad vid parkeringsplatsen (hitom det grå stora taket) funderar jag över om den som planterade dem komponerade dem efter färg, eller om det bara är tur att det bjuds på sådan färgprakt varje höst…

[Jimmy.L]
10/13/16, 4:42 PM
#103

#102 Härliga färger.

[Nomen Nescio]
10/13/16, 7:05 PM
#104

#103 Ja, i år har det blivit en vacker höst på många håll när så många löv sitter kvar på träden.

Annons:
[Jimmy.L]
10/15/16, 1:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Höst Stockholm.

[Jimmy.L]
10/15/16, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Gråkallt ute.

[Jimmy.L]
10/15/16, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Höstutkik.

[Jimmy.L]
10/15/16, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Norra Djurgården.

[Nomen Nescio]
10/16/16, 8:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#109

Gårdagens flammande soluppgång bar löften om en vacker dag. Sedan kom molnen, som visade sig svåra för solen att tränga igenom.

Schnauzertik
10/17/16, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

En del har båten kvar i vattnet.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
10/17/16, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Nypon kan man fortfarande plocka om man vill göra sin egen nyponsoppa. Minns att vi gjorde det när jag var barn.

Värd för Pensionärer

Annons:
Schnauzertik
10/17/16, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Höstfärger vid brälentorpasjön

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
10/17/16, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

Mer höstfärger

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
10/17/16, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Gräset har också brinnande höstfärg

Värd för Pensionärer

Maria
10/17/16, 10:34 AM
#115

Åh så vackra höst bilder. Tack 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
10/17/16, 10:54 AM
#116

#111 Jag minns hur vi använde nyponfröna som klipulver på varandra. Ett snabbt grepp i kragnacken och ner med fröna under skjortan eller blusen - oj så det kliade!

Maria
10/17/16, 11:06 AM
#117

#116 Ja fyyy men det var kul😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Schnauzertik
10/17/16, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Det här hör också till hösten.

Värd för Pensionärer

Annons:
[Nomen Nescio]
10/18/16, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#119

Samma vy, samma dag på året (fast olika väder). "Läget i löven" tre av de fyra senaste åren (2014 saknas tyvärr). Intressant att det är "gulare" i år än tidigare år, delvis kanske beroende på att fler löv sitter kvar ännu.

[Jimmy.L]
10/18/16, 11:33 AM
#120

Har ju regnat otroligt lite under hösten, kan det spela någon roll?

[Nomen Nescio]
10/18/16, 11:38 AM
#121

#120 Kan säkert ha bidragit! Fast det var väldigt grönt här länge…

[Jimmy.L]
10/18/16, 11:46 AM
#122

Jo det med, tänkte bara om det är mer blötare så faller löven snabbare?

[Nomen Nescio]
10/18/16, 11:51 AM
#123

#122 Ja, det har nog sin betydelse. Sedan har det faktiskt varit förhållandevis lite blåst de senaste fjorton dagarna här på det annars så blåsiga västkusten och det har väl gjort sitt till.

Schnauzertik
10/19/16, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Höst i parken, nu sitter det inga på bänkarna längre.

Parken ligger strategiskt mellan vårdcentral, äldreboende och kyrkogård, men kyrkogården tar inte emot några nya "boende" och äldreboendet ska troligen läggas ned, kvar blir bara vårdcentralen.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
10/19/16, 12:10 PM
#125

Nu är alla bladen i boken fulla så vi börjar med en ny. Del 2 hittar du här

Värd för Pensionärer

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: