Annons:
Etiketthembygd
Läst 890 ggr
[Nomen Nescio]
10/1/16, 11:54 AM

Strövtåg och strandhugg - del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att fortsätta rundturerna i hembygden med korta berättelser från utflykter i närområdet.

Första delen finns här.

Bilden från Kråkudden på Hönö i Göteborgs norra skärgård, som var sista utflyktsmål i föregående tråd.

Annons:
Schnauzertik
10/1/16, 2:31 PM
#1

Fina bilder från Hönö i förra tråden.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
10/1/16, 2:44 PM
#2

#1 Tackar - det var en bra dag!

[Nomen Nescio]
10/3/16, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nästan lite skämmigt att erkänna, men trots att jag bara bor tio minuters spårvagnsresa från Universeum  så har jag aldrig varit där - förrän idag.

Utanför museet står en dinosaurie på vakt och blickar misstänksamt mot Gothia Towers Hotell.

Klicka på bilden för förstoring.

[Nomen Nescio]
10/3/16, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bakom Universeum ligger Liseberg och pustar ut efter sommarens aktiviteter.

[Nomen Nescio]
10/3/16, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Inne på Universeum verkade det vara städdag - åtminstone såg den här kameleonten ut att ägna sig åt att putsa fönster.

[Nomen Nescio]
10/3/16, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

"Resa till röda fåglar" heter en bok av Jan Lindblad som har den röda ibisen som huvudfigur. Lindblad fick åka till Sydamerika, själv hittade jag dom vid Korsvägen i Göteborg.

Annons:
[Nomen Nescio]
10/3/16, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vågade mig till och med ut på hängbron högt under tak…

[Nomen Nescio]
10/3/16, 7:58 PM
#8

#7 Återkommer nog med bilder från besöket på Universeum i andra sammanhang. Dagens besök varade i två timmar, men det kommer säkert att följas av fler. Finns mer att se - de berömda tucanerna syntes inte till, och även den lilla djungelkatten höll sig undan.

[[eskils_]]
10/3/16, 11:28 PM
#9

#0-7 Fina bilder, kul att titta på för en som inte besökt Göteborg/västkusten på decennier!

Det ser ut som om Gothia Towers är genomskinliga…?

[Nomen Nescio]
10/4/16, 12:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Ja, när du säger det så ser hotellhusen genomskinliga ut. Fast i själva verket är det ju speglande glas, det framgår bättre av den här bilden, där man ser Lisebergs Pariserhjul tvärs över vägen spegla sig i den högra byggnaden.

[Jimmy.L]
10/4/16, 8:34 AM
#11

Fina bilder, var några år sen man besökte Göteborg, då var vi just där samt vid Maritiman.

Maria
10/4/16, 8:46 AM
#12

Det var längesedan jag besökte Universeum så jag tackar så mycket för tipset och fina bilder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
10/4/16, 12:47 PM
#13

#3 Det är ju ofta så att det som finns i närområdet har man oftast inte besökt. Synd, för det är faktiskt riktigt kul att vara "turist i sin egen stad".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
10/4/16, 12:52 PM
#14

#13 Håller med, själv tänkte jag leka turist i Stockholm nästa sommar finns mycket jag inte har sätt trots jag har nära dit.

[Nomen Nescio]
11/24/16, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#15

Tog en tur i Forsåkersområdet idag, ett gammalt industriområde (Papyrus pappersbruk, senare Stora och Klippan), som skall förvandlas till ett modernt citynära bostads- och affärsområde. Men ännu finns det mycket som minner om en svunnen epok, och i generationer framåt kommer lekande barn att sparka upp någon artefakt från fabriken ur myllan och undra vad det är.

Upp till toppen
Annons: