Annons:
Etikettkultur
Läst 2821 ggr
[Nomen Nescio]
2016-10-03 08:56

Programtablån - tråd 4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för en fjärde tråd för diskussioner kring det som visas på radio och TV och tips om program på tablåerna.

Den tredje tråden finns här.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-10-03 08:57
#1

Ikväll blir det "Vem tror du att du är" med Eva Fröhling på SVT1 för min del. Samtidigt visar Vetenskapens Värld visserligen Einsteins Universum, men det kanske får bli av att titta på det senare.

[helga21]
2016-10-03 14:14
#2

Jag ska se på 56:orna. Det är en intressant återblick på ett Sverige som var. SVT 1 21.05

[Nomen Nescio]
2016-10-03 14:34
#3

#2 Visst ja, det har jag missat - det får man ju också titta på!

[helga21]
2016-10-03 15:05
#4

# 3 Det är tredje avsnittet ikväll.

Carmarino
2016-10-03 15:29
#5

#1 Är så glad att jag köpte en Android-TV tidigare i år, för jag är inte hemma i kväll. Nu kan jag titta på både Vem tror du att du är och 56:orna via SVT Play när jag kommer hem. Har visserligen möjlighet att spela in också, men bilden är bättre när jag tittar på Play.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-10-06 08:08
#6

Hänger kanske med Anne Lundberg till karnevalen i Venedig i Landgång på SVT1 klockan 20.00 ikväll.

Annons:
[helga21]
2016-10-06 13:20
#7

För mig blir det Bytt är bytt 😃

[Nomen Nescio]
2016-10-10 12:05
#8

SVT1 kl. 20.00 Seriestart: "Sveriges bästa hemtjänst", del 1 av 5.

(Följs kl. 21.00 av 56:orna, del 4/4.)

[Nomen Nescio]
2016-10-16 15:41
#9

De TV-fria kvällarna kommer allt tätare för min del - vet inte om det beror på sämre utbud eller att mina referenskramar krympt?

I morgon tänker jag dock bänka mig framför burken för att se "Tjockare än vatten". Kollade första säsongen och gillade vad jag såg då. (SVT1 21.00).

I morgon är det även andra andra avsnittet av Sveriges bästa hemtjänst, som tydligen mottagits väl. Själv står jag över - kanske känns det för näraliggande… (SVT1 20.00)

[helga21]
2016-10-16 16:14
#10

Men det är en ny Johan Falk på TV 4 har du missat det?

[Nomen Nescio]
2016-10-16 16:27
#11

Skall sanningen fram har jag inte sett något med Johan Falk. Sedan måste jag erkänna att jag alltmer sällan kollar TV4, och då har det ändå varit sparsamt redan tidigare…

[helga21]
2016-10-16 16:37
#12

# 11 Johan Falk är sevärd. Det började med filmen Noll tolerans

https://sv.wikipedia.org/wiki/Noll_tolerans

[Nomen Nescio]
2016-10-16 16:40
#13

Jamen den har jag faktiskt sett! Fast inte på TV4… 😉

Annons:
[helga21]
2016-10-16 16:49
#14

# 13 Nej de har gått på bio som film. Fortsättningarna är faktiskt riktigt bra.

[Nomen Nescio]
2016-10-16 17:19
#15

#14 Okej, tack för tipset! Jag har tre av de tidigare filmerna på DVD, men minns inte om jag har kollat samtliga.

[Nomen Nescio]
2016-10-17 22:00
#16

I morgon är Veckans brott tillbaka (SVT1 21.00).

För en gångs skull går en förhållandevis nya film som matiné: "I rymden finns inga känslor" visas på SVT1  14.45.

[Nomen Nescio]
2016-10-18 14:32
#17

På lördag är det årspremiär för såväl "Så mycket bättre" på TV4 som "Moraeus med mera" på SVT1, och år kommer jag nog att välja det sistnämnda programmet i direktsändning.

[Nomen Nescio]
2016-10-18 16:10
#18

#16 Glad att jag såg matinén - "I rymden finns inga känslor" hade lite av både "Rain man" och "Mitt liv som hund". Fyra pensionspoäng från mig.

Carmarino
2016-10-18 16:58
#19

På söndag, den 23 oktober, klockan 20.00 så börjar en ny omgång med "Allt för Sverige", där ett nytt gäng amerikaner får en chans att hitta sina svenska förfäder.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-10-18 18:15
#20

#19 Alltid kul att se, även om det (tycker jag) gått lite stereotyper i castingen. Man känner igen personligheterna ganska snabbt, det är inte så ofta man blir överraskad.  De blivande finalisterna brukar gå rätt snabbt att lista ut, tävlingarna kan vara snudd på förnedrande ibland både för de medverkande och tittarna, och surströmmingsätandet och snusinläggandet känns det som om man sett tillräckligt många gånger vid det här laget. Fast visst tittar man troget varje år…😉

Annons:
[Jimmy.L]
2016-10-18 19:08
#21
Maria
2016-10-18 19:32
#22

#19 Åh jag gillar det programmet och tröttnar aldrig på att se hur de reagerar på surströmming😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2016-10-18 20:56
#23

En och annan riskerar bli besviken i år (och då menar jag inte deltagarna…)😉

"– I tidigare säsonger har deltagarna testat på kaviar, sill och surströmming. Men det är saker som är lite svåra att förstå så nu låter vi dem laga den fina mat som gett Sverige så bra rykte, säger producenten Christer Åkerlund."---

YA

[Nomen Nescio]
2016-10-19 10:11
#24

#18 Ännu en förhållandevis ny film som matiné idag: "All is lost" från 2013. En film om en seglare som kämpar för sitt liv efter att hans båt kolliderat med en container. Robert Redford gör rollen som seglaren.

SVT1 kl. 14.25.

Trailer.

Carmarino
2016-10-19 12:56
#25

#20 Ja, jag tycker också det är intressant. Synd bara att de inte visar lite mer om själva släkthistorierna, för det är dem jag tycker är intressantast.

Tävlingarna är oftast väldigt orättvisa. Det är t.ex. inte alla som har superminne och kan memorera 30 svenska låtar på 30 minuter, spika i en spik på några sekunder, eller känna hur lång tid en halvtimme är så att de kan går ur labyrinten i tid.

Det hade ju varit intressantare om de istället tävlade om vad de lärt sig under den tid de varit i Sverige. Förvisso händer det ibland att någon av tävlingarna handlar om det, men det borde varit fler.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-10-19 14:18
#26

#25 Tycker att man skulle låta var och en koncentrera sig på det distrikt där deras förfäder huvudsakligast kommer ifrån, då i sällskap med någon nutida släkting. Då skulle emigrantättlingen få veta mer om trakten som deras släkting reste bort från, och släktingarna skulle lära känna varandra mer, något som nu bara är förbehållet vinnarna.

Den som emigrerade från Skåne i mitten av 1800-talet hade nog bara varit i Boden i undantagsfall och vice versa, och levnadsförhållandena kunde skilja sig rätt mycket för olika delar av landet på den tiden.

Det skulle i och för sig ändra en del i tävlingsdelarna, men det skulle ju gå att koncentrera dessa mer.

Carmarino
2016-10-19 16:57
#27

#25 Jag håller helt med dig. Det hade jag tyckt var mycket intressantare, för då hade man fått en chans att lära känna andra delar av landet än sin egen också. Fast då hade de ju inte kunna ha sina fåniga utslagningstävlingar förstås.

Det är ju ett norskt koncept från början, så det är möjligt att de inte får ändra för mycket i det, men då kan de väl skapa ett eget koncept och låta det gå på export. Intresset för släktforskning är ju stort just nu. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2016-10-19 16:58
#28

P.S. Såg inte förrän nu att TV-tidningen i början av tråden är från min födelsedag. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-10-19 17:08
#29

#27 Ja, jag har kollat in något av de norska avsnitten på YouTube och den svenska versionen är ganska trogen sin norska förebild. Lite märkligt då att "Allt för Sverige" blivit nominerat för ett Emmypris.

#28 Oj, vilken slump! Tog bilden i en tidning jag råkade ha liggande just då, så den bör ju vara knäppt i närheten av din födelsedag.

Carmarino
2016-10-19 17:11
#30

#29 Skillnaden mellan den norska och den svenska är väl att i den norska så får inte de som blir utslagna veta något om sin släkt, d.v.s. inte mer än vad som finns i deras "släktkista" - om de hinner få den. I Sverige får de ju hela släktutredningen när de åker ut, men det får de inte i Norge. (Såvida det inte ändrats sedan de började med programmen.)

Ja, ibland blir det bara så rätt. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-10-20 09:50
#31

"Midnattssol" som har premiär på söndag i SVT1 kl. 21.00 sägs vara något alldeles extra, så det är väl bara att bänka sig….

Trailer.

Apropå fjällvärlden har den nordiska thrillerserien "Fjällsjön" premiär på TV3 i kväll kl. 21.00. Man kanske skall ge den en chans - det är inte ofta man ser på den kanalen.

[Nomen Nescio]
2016-10-20 12:17
#32

Premiär för ett nytt humorprogram i morgon på SVT Play: "Uti bögda" av gänget "Kass humor", kända från YouTube. Återstår att se om de lever upp till sitt namn…

http://www.svt.se/uti-bogda/buskis-i-ny-tappning-pa-svt-play-i-host

[Nomen Nescio]
2016-10-20 19:35
#33

Går en mycket bra engelsk dokumentär om en mordutredning på SVT, den heter just "Mordutredningen".  Första avsnittet har redan sänts (det andra kommer i kväll).

Alla tre avsnitten kan ses på SVT Play för den som är intresserad.

[Nomen Nescio]
2016-10-21 08:17
#34

Blev mycket tittande igår -avverkade alla tre avsnitten av "Mordutredningen" på SVT Play igår - en unik serie! Såg även det första avsnittet av "Fjällsjön" på trean, verkar vara en skräckis, men det är svårt att sätta betyg efter det första av åtta avsnitt.

Som inte detta vore nog har jag även kollat in "På bôgda" på SVT Play. Ronny och Ragge i Skaraborg kanske man kan kalla det. Tönt-TV av den värsta kalibern men det är bara 15 minuter långt, så det gick att ta sig igenom. Säkert jättekul för en yngre målgrupp och för boende i Vara med omnejd…

Annons:
DesK
2016-10-21 08:24
#35

Många bra tips här 🙂 Jag går ju nästan alltid upp tidigt på morgonen, så sedan vi flyttade hit, så har jag skaffat mig en ny vana. Jag tittar på morgonprogrammet på tv, tycker att det är riktigt trevligt och jag får med en hel del matnyttigt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nomen Nescio]
2016-10-23 16:39
#36

Läste att gårdagens "Så mycket bättre" var den bästa inledningen någonsin, men jag ångrar ändå inte att jag satsade på "Moraeus med mera". Kanske inga favoritartister, men opretentiös underhållning med småintressant mellansnack.

Ikväll är det lite tjockare i tablån, med premiärer för "Allt för Sverige" och "Midnattssol". Skall även försöka se "Världens natur" på SVT2 klockan sju för att se hur det går för havsörnen i Skottland, där den nu är tillbaka efter att ha länge ha saknats längs kusten.

[helga21]
2016-10-23 19:36
#37

Det är Mord i Paradiset kl 19.55 på 8:an och så 21.00 är det Johan Falk på TV 4. Så det blir att spela in på SVT 1.

Maria
2016-10-23 21:05
#38

Mord i Paradiset är bra. Fast det är repriser eller jag har i alla fall sett avsnitten tidigare men det gör inget😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2016-10-23 22:12
#39

Midnattssol började lovande. Första intrycket av de tävlande  i "Allt för Sverige" var lite mer intetsägande än tidigare år. Skulle jag tippa någon slutsegrare nu är nog MMA-boxaren, men det var kanske för att det handlade om honom i första avsnittet. Deltagarna i det gula laget i första tävlingen verkade rätt handfallna…

Naturfilmen var inte mycket att ha, en speakertext som förmänskligade djuren och dramatisk musik till detta. Synd, för det är ett vackert landskap.

Maria
2016-10-25 09:24
#40

#39 Jag såg avsnittet på SVTplay igår och jag tyckte om det. Precis som de förra säsongerna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2016-10-30 10:34
#41

Inte ofta man stänger av Moraeus i Orsa, men igår var det så intetsägande att jag till slut tryckte på "av". Inte ens Jerry Williams förmådde hålla artistsnacket kring bordet vid liv…

Ikväll blir det "Allt för Sverige" och "Midnattssol" för min del.  Tyckte att deckaren började lovande förra helgen.

Annons:
[helga21]
2016-10-30 12:34
#42

Ikväll är det fullt upp fast jag spelar in det du ser på. Jag har Mord i paradiset kl 20.00 på TV 8 och så Johan Falk kl 21.00 på TV 4.

[Nomen Nescio]
2016-10-30 22:33
#43

Mina kandidater till finalen i "Allt för Sverige": Sarah Steinman och Steven Swanson.

Carmarino
2016-10-31 08:12
#44

#43 Håller med dig, men man vet ju aldrig vilka tävlingar det blir.

Tyckte att det var lite märkligt att de sa att det bara fanns en "personlig kista" och sedan började de med att visa John Burt när han öppnade sin. Redan då började jag misstänka att han var den som skulle åka ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-10-31 08:54
#45

#44 Ja, med lite otur kan även de  deltagare som verkar mest lämpliga oväntat gå på pumpen…

Sedan känner man ju igen det där presentationsproblemet från tidigare årgångar (och även från bl.a. "Mästarnas mästare"). Det är nog svårt att lura tittarna och placera in presentationerna på rätt ställe för de deltagare som åker ut tidigt. En presentation av John längre fram i programmet när han är "glömd" skulle ju kännas lite "bortkastat"…

Ikväll fortsätter jag att kolla "Tjockare än vatten". Tar kanske även en titt på Vetenskapens värld "Halloweenspecial"om vampyrer (även om jag inte är någon Halloweenanhängare).

[Nomen Nescio]
2016-11-01 08:21
#46

Ikväll är det säsongpremiär av "Det sitter i väggarna" (SVT1 20.00). Jag gillade förra säsongen av programmet, och räknar med att det är lika bra nu. Därefter är det "Veckans brott" på samma kanal, och det brukar jag inte missa.

.

Maria
2016-11-01 08:25
#47

#45 Nu har jag sett på reprisen av programmet. Jag stör mig väldigt på den blonda tjejen som var nära att åka ut annars är programmet lika bra som vanligt tycker jag.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2016-11-01 12:20
#48

Årets julkalender på SVT verkar bli av den mer traditionella sorten. Nu är jag inte någon direkt "kalenderbitare", men någon gång kommer man säkert att smygtitta…Skämtar

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-11-03 16:13
#49

Ikväll blir det Svartsjön på trean klockan 21.00. Dessförinnan kollar jag möjligen "Mitt i naturen" (på SVT1 kl. 20.00) som jag hittade tillbaka till förra torsdagen efter att inte ha sett det på flera år.

Tarotstollan
2016-11-03 22:25
#50

Följer också Svartsjön och är förbannad på text-tv. Det finns bara text när danskarna och norrmännen pratar, inte svenskarna! Så nu får jag ha på ljudet extra högt bara för att kunna höra ordentligt vad svenskarna säger.😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Nomen Nescio]
2016-11-03 22:29
#51

#50 Använder du 199 på Text-TV så blir hela dialogen textad. Det fungerade visserligen inte i första avsnittet, men i de två senaste har det fungerat, åtminstone på min TV.

Tarotstollan
2016-11-03 22:34
#52

Tack, det hade jag ingen aning om, så jag testade inte ens i kväll att se om det funkade. Får försöka komma ihåg det till nästa vecka.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Nomen Nescio]
2016-11-07 07:07
#53

Spoilervarning om du inte hunnit se senaste avsnittet av "Allt för Sverige" ännu!

I "Allt för Sverige" hamnade vi i ett somrigt Göteborg - inte utan att man fick en alldeles för tidig sommarlängtan! Igår fintade man bort oss åtminstone  lite grann med presentationerna - det var inte hon som man misstänkte som fick åka hem utan det andra alternativet.

Funderade lite grann på att de två som hittills åkt hem gjort det minst sagt med fattning i det annars så tårfyllda programmet. Kan det vara så att de av olika skäl själva valt att åka hem och endera själva straffat ut sig, alternativt fått hjälp med det? Hade de bara hoppat av kanske det blivit fråga om kontraktsbrott? Bara en fundering…

[Nomen Nescio]
2016-11-07 07:27
#54

Trevlig eftermiddagsfilm idag, "Fröken Chic" med bl.a. Sickan Carlsson (SVT1 14.40) från 1959. Minns att jag såg den som matiné på sin tid. Tror inte att jag ser den denna gång.

I kväll tänker jag kolla Vetenskapens värld (SVT2 kl. 20.00) om ett nytt epokgörande teleskop som just nu uppförs. Sedan blir det fortsättningen av "Tjockare än vatten" på SVT1 21.00.

Den uppmärksammade serien om "Sveriges bästa hemtjänst" har kommit fram till slutdebatt ikväll klockan 20.00 på SVT1.  Har tyvärr inte följt den.

[Nomen Nescio]
2016-11-07 07:58
#55

#53 Ser just i tidningen något som stärker mina teorier:

"Men enligt Micka Cain fanns det en annan förklaring till att Inger Romero förlorade:

– Det känns som att Inger ville åka hem för hon tog verkligen lång tid på sig. Jag har för mig att hon tog 17 minuter på sig, det är tio minuter mer än mig. Hon bara stod där och väntade, säger hon och fortsätter:

– Hon behövde ta hand om sin mamma och sina pojkar. Så hon var inte allt för ledsen över att behöva lämna programmet."

Expressen

Annons:
Carmarino
2016-11-07 08:23
#56

#53 Det var väl för många som påpekat att det var uppenbart vem som skulle åka hem i förra avsnittet, så nu ville de "luras" lite.

Jo, Inger Romero sa ju flera gånger hur nöjd hon var och att hon uppnått allt hon ville, så det kan säkert stämma. Som vanligt var det en fullständigt idiotisk tävling som gynnar dem som kan springa snabb och memorera en massa på kort tid. Samma sak med den första tävlingen. Förstår inte varför de inte kan ha tävlingar som handlar om något vettigt istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-11-07 08:34
#57

Tänkte på det där med Hellströmkonserten igår - det verkade lite skruvat att be deltagarna att försöka köpa svartabörsbiljetter. Visserligen ingen olaglig handling varken att köpa eller sälja, men det ses väl i alla fall som en lite ljusskygg hantering att sälja biljetter till överpris. Tyckte gott de kunde ha bjudit hela gänget på konserten när så mycket ända handlade om den och om Hellström! Det måste ha varit lite snopet att ladda upp med fansen i parken innan och sedan inte få gå in…

Carmarino
2016-11-07 08:37
#58

Ja, det reagerade jag också på. Samtidigt så hade tydligen åtminstone en av filmfotograferna fått en biljett utan att köpa den svart… 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-11-07 08:49
#59

#58 Tänk om gänget hade sagt att "om inte alla kan gå så går ingen"? Fast då hade man väl kommenderat två kanske…

Och när jag ändå klagar: visst var del väl lite nördigt att åka till Sjöfartsmuseet för att titta på Håkan Hellströms sjömanskostym istället för att ägna sig åt det som finns på museet om emigranttrafiken från Göteborg?

Sedan finns Emigranternas hus nere på Packhusplatsen, och i dess närhet dåvarande Sillgatan, där emigrantagenterna hade sina kontor. Den miljön är sig ganska lik sedan emigrantperiodens tid, så det var synd att man inte uppmärksammade det istället för att stå på Snikens kulle och inte höra någonting av en konsert…

Carmarino
2016-11-07 12:19
#60

#59 Ja, man kan ju undra hur mycket Håkan Hellströms produktionsbolag har betalat för den reklamen - i reklamfria public serviceföretaget SVT. Det var ju ingen måtta på vilken översvallande entusiasm det var för Håkan. "Bättre än Springsteen" och allt. 🙂

Tycker också det borde ha varit intressantare med Emigranternas hus, eftersom samtliga deltagare ju faktiskt härstammar från emigranter. Förhoppningsvis så tittade de inte bara på Håkan Hellströms sjömanskostym när de var på Sjöfartsmuseet, även om det bara var det som visades.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-11-08 07:53
#61

Från kvällens meny väljer jag "Det sitter i väggarna" (SVT1 20.00), och att vi är fler som gillar det programmet visar tittarstatistiken från förra veckan, där det låg bland de mest sedda programmen.

Ett annat program på samma topplista är "Veckans brott" (SVT1 21.00), och det missar jag heller inte.

"Det sitter i väggarna" hade 1 165 000 tittare, och "Veckans brott" 1,2 miljoner, så uppenbarligen har SVT hittat en bra kombination där!

Sedan är det kanske ofrånkomligt att det blir en titt på SVT:s amerikanska valvaka.

Maria
2016-11-08 08:54
#62

"Det sitter i väggarna" är ett oerhört bra program.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
2016-11-08 15:25
#63

#62 Ja, och så är det så befriande fritt från utslagstävlingar också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-11-09 08:47
#64

Idag går Annie Hall som matiné på SVT1 14.40.

[Nomen Nescio]
2016-11-10 07:33
#65

Ikväll fortsätter mysteriet kring vad det är som döljer sig i källaren på det nedlagda fjällhotellet i Svartsjön. TV3 kl. 21.00.

[Nomen Nescio]
2016-11-11 10:22
#66

För min del står endast VM-kvalmatchen i fotboll mot Frankrike på programmet. Sänds på femman klockan 19.00.

[Nomen Nescio]
2016-11-11 13:42
#67

Efter fotbollen (23.30) är det seriestart av Twin Peaks på femman, och då måste jag erkänna att jag aldrig såg serien till slut 1990 på grund av skäl som jag inte längre minns - jag var annars lika mycket anhängare av serien liksom så många andra då! Kanske läge att se färdigt nu, 26 år senare? I all synnerhet som en uppföljare visst skall vara på gång nästa år. Det blir omgång 3 - hoppas i så fall även hinna se omgång 2 innan dess…

DesK
2016-11-11 14:15
#68

#67 Twin peaks hade jag gärna sett, men vi har inte femman. 

Måste slå ett slag för TVs morgonprogram, jag har tittat på fyrans morgonprogram de flesta vardagarna, sedan vi flyttade hit till vårt hus. En trevlig samling som håller i det hela och en trevlig blandning gäster och andra olika inslag. Sedan får man med sig både nyheter och väder också 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nomen Nescio]
2016-11-11 14:29
#69

#68 Just morgon-TV var något jag trodde att jag skulle ägna mer åt som pensionär, men det händer aldrig att jag sätter mig framför teven så dags. Däremot lyssnar jag på P1 Morgon, oftast redan från 05.30. Skall försöka övervinna den där barriären och ge morgon-TV en chans, fast i så fall väljer jag nog SVT för att slippa reklamavbrotten.

Annons:
DesK
2016-11-11 14:34
#70

#69 Jag använder reklamavbrotten till diverse morgonbestyr, som inte kan uträttas vid TVn. Jag borde lära mig att lyssna oftare på P1. De har så många bra program 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[helga21]
2016-11-11 19:29
#71

Kollar in både Fyrans och SVT nyheter i synnerhet de regionala. Idag har jag sett Mord och inga visor som går i repris på SVT 1 kl 16.10 från 1980-talet. Lagom spännande för mig 😃

[Nomen Nescio]
2016-11-13 09:01
#72

Inga överraskningar, "Allt för Sverige" och Midnattssol är förkryssade i mitt program för kvällen.

[helga21]
2016-11-13 11:34
#73

# 72 De spelar jag in och ser på Beck som är ny.

[Nomen Nescio]
2016-11-14 08:43
#74

I kväll är det premiär för tredje säsongen av Historieätarna (SVT1 kl. 20.00). Ikväll drar vi till Norrland och mitten av 1800-talet i  i sällskap med Erik och Lotta. Jag har tittat då och då på programmet, och kanske bänkar jag mig även ikväll.

Sedan blir det som vanligt en titt på Tjockare än vatten klockan 21.00 på samma kanal.

[helga21]
2016-11-14 16:40
#75

Bittra druvor SVT 2  kl 22.15

"Med fickorna fulla av pengar, en stor portion charm och ett osedvanligt gott minne tog Rudy Kurniawan vinvärlden med storm. Trots sin ungdom blev han snabbt en av världens hetaste vinkännare. Han köpte årgångsvin för fantasipriser och han älskades av både samlare och auktionshus. Men när han började sälja vin från sin egen privata samling väcktes misstankar om att något inte stod rätt till. I hemlighet startade en utredning som skulle avslöja en av de mest utstuderade bedragarna i modern tid."

[Nomen Nescio]
2016-11-15 12:37
#76

Inga överraskningar ikväll: Det sitter i väggarna och veckans brott är inrutad rutin vid det här laget.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-11-16 08:31
#77

Ikväll ger jag nog "Konstnärsdrömmen" på SVT1 kl. 21.00 en chans.

[Nomen Nescio]
2016-11-17 07:49
#78

Gillade konstnärsdrömmen igår, även om jag inte var ense med juryn om att det var Ali som skulle få lämna.

Ikväll blir det Svartsjön klockan 21.00 på TV3 för min del.

[helga21]
2016-11-17 17:23
#79

När antibiotikan sluta verka kl 20.00 på SVT 2

"Avslöjandet har väckt ilska i Danmark. Myndigheten som skulle skydda befolkningen från farlig antibiotikaresistens valde istället att värna om den mäktiga grisindustrins ekonomi. På näringens önskan slapp avelsgårdarna under flera år att bli undersökta och multiresistenta bakterier spred sig snabbt."

[Nomen Nescio]
2016-11-18 11:57
#80

Magert för min del i kväll, men jag försöker nog avverka avsnitt 5 och 6 av Twin Peaks på femman 23.50-02.00.

[Nomen Nescio]
2016-11-19 13:00
#81

Twin Peaks avsnitt 7-8 i kväll/natt. Kollar kanske långfilmen  "A game of shadows"(Sherlock Holmes) på samma kanal (femman) dessförinnan, alternativt "Hobbit - en oväntad resa" på sjuan.

Står nog över Moraeus i Orsa,  jag tycker inte att gästerna varit lika intressanta i år.

[Nomen Nescio]
2016-11-20 09:36
#82

Enligt söndagstraditionen blir det "Allt för Sverige" och "Midnattssol" av kvällens tablå.

Tittade faktiskt lite på Moraeus i Orsa i går kväll, och det var rätt kul att se Annsofie von Otter ställa upp och köra för Flamingokvintetten. (Liksom förstås njutningen att senare i programmet höra henne sjunga Piaf.)

[Nomen Nescio]
2016-11-20 22:21
#83

#43 Börjar tunnas ut bland  deltagarna i "Allt för Sverige", men ännu hänger de två tippade kvar, även om det såg lite illa ut för en av dem i kvällens avsnitt.

Det är många serier nu,  jag som annars inte är så förtjust i dramaserier har nästan något att bevaka varje kväll, och snart börjar "Homeland" också…

I morgon har jag satt ett kryss för matinén, Ådalen 31. Har visserligen sett den förut, men den tål att ses igen! (SVT1 13.50). På kvällen tänkte jag först se "Historieätarna", eftersom det handlar om 50-talet, vilket intresserar mig. (ST1 20.00). Därefter är det ett nytt avsnitt än "Tjockare än vatten" (SVT1 21.00).

Annons:
Carmarino
2016-11-21 08:45
#84

#83 Tycker det har varit extremt orättvisa utslagstävlingar de senaste gångerna. Bägge gick ut på att memorera en massa på kort tid, och förra veckan gällde det dessutom att kunna gå/springa snabbt (I Ales stenar är det långt mellan stenarna). Det gynnar dem som har bra korttidsminne och bra fysik, så det är inte så konstigt att den ena favoriten hade lite problem både förra gången och denna (förutom det med fysiken då).

Hoppas det blir lite rättvisare tävlingar de kommande veckorna. Fast i slutet kommer väl den "gamla vanliga" labyrinten, som också är otroligt orättvis. Hur många av oss hade klarat av att "känna" hur länge en halvtimme är?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-11-21 08:59
#85

#84 Ja, tävlingarna kunde nog vara både roligare och mera rättvisa och ändå utslagsgivande. Annars gillade jag Köpenhamnsutflykten - värdfamiljerna var lite roliga! Samtidigt som de ville markera alla människors likhet oavsett land så blåste de själva delvis under våra schabloner (?) om de frigjorda danskarna och de hämmade svenskarna. "Medan danskarna är Trump så är svenskarna Clinton", hävdades det. Själva var de Bernie Sanders…🙂

[Nomen Nescio]
2016-11-22 07:33
#86

"Allt för Sverige" vann den Emmyutmärkelse de var nominerade till. De fick priset för fjolårets upplaga.

Ikväll blir det "Det sitter i väggarna" och "Veckans brott". Förstås…😉

[Nomen Nescio]
2016-11-22 12:15
#87

Vetenskapens värld: "Människans många liv", del 2 av 2. "När vi åldras slutar andra personers åsikter vara så viktiga för oss. Många upplever det som den bästa tiden i livet. Åldrandet är inte längre en skrämmande period, utan en tid när vi äntligen kan bli de vi är. Programledare: Victoria Dyring."…

Kan ses på SVT Play till 5 dec. (Eller repris på SVT2 26 november).

[Nomen Nescio]
2016-11-23 10:36
#88

I kväll fortsätter jag att titta på Konstnärsdrömmen på SVT1 kl. 21.00. Dessutom skall jag titta på "Veckan brott" via SVT Play, eftersom jag valde "Simpsons - långfilmen" igår kväll.

[Nomen Nescio]
2016-11-24 09:00
#89

Ikväll missar jag inte "Året var 1956" , SVT2 20.00. Fortsätter med Svartsjön på TV3 21.00.

[Nomen Nescio]
2016-11-25 08:56
#90

Galor är inte riktigt min grej, men ikväll gör jag kanske ett undantag och ser på SVT:s jubileumsprogram (SVT1 20.00).

Skönt att Twin Peaks slutade förra helgen, så man kommer i säng i tid! Efter att ha sett 230 minuter så somnade jag de sista tio minuterna, så jag vet fortfarande inte vem mördaren var…🤔

Annons:
[helga21]
2016-11-25 11:08
#91

# 90 De minnesprogrammen som varit i SVT 2 kl 19.30 mitt under  Rapport har varit väldigt bra tycker jag.

[Nomen Nescio]
2016-11-25 18:46
#92

#91 Ja, jag har tittat lite på dem och gillat dem också.

[Nomen Nescio]
2016-11-26 12:07
#93

Vill du lyssna på julmusik av klassiskt snitt går det bra på P2 klassisk jul, som finns i etern 25 november- 8 januari.

Känner du för lite lättsammare julmusik finns P4 Bjällerklang som ett alternativ 25 november- 9 januari.

Topplistor iFokus kan du föreslå och poängsätta jullåtar.

[Nomen Nescio]
2016-11-27 09:10
#94

Fortsätter i de inkörda hjulspåren: Allt för Sverige och Midnattssol ikväll.

[helga21]
2016-11-27 09:49
#95

# 94 Jag också 😃

[Nomen Nescio]
2016-11-28 09:23
#96

Ännu hänger förhandstipsen med i "Allt för Sverige"! Vad gäller "Midnattssol" undrar jag om de hinner knyta ihop intrigen i de två återstående avsnitten, eller om man bäddar för en uppföljare.

I kväll fortsätter jag att följa "Tjockare än vatten" (SVT1 kl. 21.00).

[helga21]
2016-11-28 12:14
#97

# 96 Jag undrar det också och om man får veta vad det hanldar om? 🤔

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-11-29 09:00
#98

Mönstret håller i sig: först "Det sitter i väggarna" och sedan "Veckans brott".

[helga21]
2016-11-29 11:36
#99

Ikväll är det ett program om djursjukvård för er som har djur. Det handlar om de stora bolag som köpt upp stora delar av veterinärvården.

"Frida Grönholm ger sig in i den infekterade konflikt som kantar svensk djursjukvård. Vem kan man lita på när priserna går upp och våra husdjur närmast kan få lika kvalificerad vård som vi människor?"

I SVT 2 kl 22.15

perk
2016-11-29 14:43
#100

Gillar norska Mobilfotograferna på SVT1  22.30 i kväll🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[Nomen Nescio]
2016-11-29 14:49
#101

Då är den femte tråden öppnad här. Omfattar program fr.o.m. i morgon onsdag.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: