Annons:
Etikettövrigt
Läst 16713 ggr
DesK
10/19/16, 10:54 AM

Dagens datum 2

Vad har hänt på dagens datum genom åren? 

Den förra tråden finns här: http://pensionarer.ifokus.se/discussions/56af22ee8e0e741ac6001504-dagens-datum-1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Schnauzertik
10/19/16, 11:57 AM
#1

Svarta måndagen.

19 oktober 1987 skedde ett stort ras på världens börser som backade med 20% och mer på en del ställen, men trots detta så låg många börser på plus vid årets slut.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
10/28/16, 4:25 PM
#2

Tidigt på morgonen den 28 oktober 1981 upptäcker man den ryska ubåten U-137 i Karlskrona skärgård som gått på grund.

Carmarino
10/28/16, 4:41 PM
#3

#2 Tänk att det är 35 år sedan redan!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
10/28/16, 4:53 PM
#4

#3 Tiden rinner bara iväg.

Carmarino
10/28/16, 4:54 PM
#5

#4 Ja, det känns som om veckan bara består av fredagar och måndagar numera, och det var ju midsommar alldeles nyss. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
10/29/16, 8:43 AM
#6

Idag är det 18 år sedan den fruktansvärda branden på Backaplan i Göteborg där 63 ungdomar dog.😕

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskoteksbranden_i_G%C3%B6teborg

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
10/29/16, 9:24 AM
#7

#6 Maria, var på Backaplan var det?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
10/29/16, 9:27 AM
#8

Jag vet ju exakt var det är men svårt att förklara idag då det är så mycket nya byggnader överallt. Det är så omgjort.

Är jag där så kan jag så att säga peka.

Här kommer lite information i alla fall.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskoteksbranden_i_G%C3%B6teborg

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
10/29/16, 9:28 AM
#9

Meen det är ju samma länk två gånger. Jag tyckte det var med en karta🤫

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
10/29/16, 9:34 AM
#10

Blev mest nyfiken, eftersom det ju var mitt köpcentrum, när jag bodde i Backa och nu bor ju mina döttrar där i närheten 🙂 Vi får ta en fika där nån dag, så får du peka 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
10/29/16, 11:45 AM
#11

Mitt värsta minne av branden var när jag jobbade på sjukhus då och vi satte så många som möjligt av patienterna i dagrummet eftersom nyheterna på TV var på hela tiden.

En äldre man i rullstol tyckte att det var ju "inte så farligt" det var ju mest "sådana" och han menade så klart att det inte var så många "svenska" ungdomar😡😕

Jag minns att jag under egen tystnad och hans protester körde in honom på hans rum och stängde dörren.

Det är nog enda gången jag gjort något i vården som inte var helt OK.🤫

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
10/29/16, 11:47 AM
#12

Såg ett av offren var på TV i veckan hela ansiktet var förstört. 😕

DesK
10/29/16, 11:47 AM
#13

Maria, jag hade gjort likadant som du! Gubben min har talat om för mig, var diskoteket låg. Det ligger en indisk affär rätt nära där, som vi har handlat i.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
10/29/16, 11:55 AM
#14

#13 Ah vad bra att du vet.

Jag var där i maj för jag skulle göra en magnetröntgen av skallen och då märkte jag hur mycket som hade förändrats på plats.

Det är sällan jag är i de delarna av Göteborg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
11/4/16, 5:49 PM
#15

Idag är det 60 år sedan sovjetiska trupper invaderade Ungern och för 94 år sedan upptäckte den brittiske egyptologen Howard Carter ingången till farao Tutankhamuns grav.

Den 4 november är också en bra dag att födas på, om man vill bli operasångare. Både Kjerstin Dellert och Malena Ernman fyller år idag (91 resp. 46).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/11/16, 8:21 AM
#16

Idag är det chokladens dag - dags att frossa choklad alltså. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/11/16, 9:09 AM
#17

#16 C är väl inte lördag idag :)

Carmarino
11/11/16, 10:36 AM
#18

#17 Nä, men chokladens dag är idag så då får man äta choklad fast det inte är lördag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
11/13/16, 7:50 AM
#19

Idag är det ett år sedan terrordådet i Paris med 130 döda och över 350 skadade.

Carmarino
11/19/16, 6:55 PM
#20

Idag är det hela 43 år sedan Fem myror är fler än fyra elefanter hade premiär.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
11/19/16, 7:06 PM
#21

#20

Carmarino
11/19/16, 7:09 PM
#22

#21 Ja, just det. Samma som jag länkade till. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/19/16, 7:11 PM
#23

😞

[Nomen Nescio]
11/19/16, 7:43 PM
#24

I morgon är det domsöndagen. En tuff dag för oss muntergökar…

https://www.youtube.com/watch?v=FsxTmk3C7Hc

Carmarino
11/20/16, 6:03 PM
#25

Idag fyller "tjejen från Blåst på konfekten", Bo Derek, 60 år. Suck, alla blir vi äldre… 😭
Även Ulf Lundell (67), Anders Glenmark (63) och Henrik Dorsin (39) fyller år idag.

För 98 år sedan (1918) drunknade konstnären John Bauer och hans familj, i fartygsolyckan med ångaren Per Brahe på Vättern.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
11/21/16, 8:05 AM
#26

Känner extra stor sympati med "Sommar iFokus" så här års - jag själv har allt mer känt ett behov av att vägra vinter.  Alltnog, idag påminns vi på den sidan om att det  är "Världshejardagen", där tanken är att man skall säga "hej" till tio okända personer. Nu är jag säker på att jag inte kommer att uppfylla det kravet, men jag gillar idén, precis som jag gillar att det finns sommarivrare. 

Titta gärna in på "Sommar iFokus" och säg hej du också!👋

[Nomen Nescio]
11/25/16, 7:40 AM
#27

"35 procent av världens kvinnor har upplevt fysiskt och/eller sexuellt våld. I vissa länder har uppemot 70 procent av kvinnorna utsatts för fysiskt och/eller sexuellt våld. Våldshandlingarna mot kvinnor och flickor är inte begränsade till ett specifikt politiskt eller ekonomiskt system, utan förekommer i samtliga samhällen världen över."---

unwomen.se

Idag är det internationella dagen mot våld mot kvinnor.

Annons:
Carmarino
11/27/16, 3:04 PM
#28

I dag är det första advent, och därmed också Kattens dag.

Ulf Elfving fyller 74 år idag. Det skulle Jimi Hendrix också ha gjort om han fortfarande hade varit i livet. Även Sanna Nielsen fyller år idag, men hon blir bara 32.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/30/16, 1:00 PM
#29

För 298 år sedan (1718) så hamnade Karl XII i vägen för en "illasinnad knapp" (eller vad det nu var), vid Fredrikstens fästning i Halden.
1939 startade Finska vinterkriget.
1977 inträffade Tuveraset utanför Göteborg.

Kända födelsedagsbarn:
Jonathan Swift, född 1667, förmodligen mest känd som författare till Gullivers resor.
Artur Hazelius, född 1833, grundare av Nordiska museet och Skansen.
Mark Twain, född 1835, författare till bl.a. Tom Sawyers äventyr och Huckleberry Finns äventyr.
Gustaf Dalén, född 1869, uppfinnare m.m., fick nobelpriset i fysik 1912.
Winston Churchill, född 1874, brittisk politiker.

Avlidna detta datum:
Oscar Wilde, död 1900, irländsk författare
Evel Knievel, död 2007, amerikansk stuntman
Lars-Gunnar Björklund, död 2012, svensk journalist och sportkommentator


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
11/30/16, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#29 Tänder AGA-fyren till Gustaf Daléns ära.

http://www.dalenmuseet.se/

Carmarino
12/2/16, 1:25 PM
#31

Idag firar vi 250 år med fri press i Sverige - åtminstone är det 250 år sedan 1766 års Tryckfrihetsförordning infördes.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/6/16, 8:18 AM
#32

Den 6 december 1917 förklarade sig Finland självständigt från Ryssland. Stort grattis på självständighetsdagen Finland!

Carmarino
12/7/16, 12:16 PM
#33

Idag (eller imorgon, beroende på vilken kalender som används) för 390 år sedan (1626) föddes drottning Kristina.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/8/16, 3:28 PM
#34

Idag är det 36 år sedan John Lennon mördades.
En hel del år tidigare (1907) så avled Oskar II.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
DesK
12/9/16, 8:17 PM
#35

Skådesspelaren Kirk Douglas fyller 100 år idag. Så nu kvalar han in i vår tråd om megaåldringar 🙂 http://pensionarer.ifokus.se/discussions/565c8df28e0e747ce6002a60-hundra-plus?discussions-1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nomen Nescio]
12/10/16, 8:24 AM
#36

120 år sedan Alfred Nobel avled. Nobeldagen, flaggdag.

Carmarino
12/17/16, 2:29 PM
#37

Idag för 113 år sedan genomförde Bröderna Wright (Orville och Wilbur) den första lyckade luftfärden med ett flygplan.

Den engelske sångaren, och under en tid även Elvis Presleys rival om fansen, Tommy Steele fyller 80 år idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
12/17/16, 3:54 PM
#38

#37 Lite skämmigt att medge att jag stod på Tommysidan i kampen mellan Elvis och Tommy. Elvis och Jailhouse rock var barnförbjuden, medan Tommys filmer var matinéer - det avgjorde det hela! Fast smaken ändrades så småningom…

Carmarino
12/17/16, 4:00 PM
#39

#38 Ja, smaken ändras verkligen. När jag var barn avskydde jag the Beatles. Varje gång de spelade "sjolafschoo" (She loves you) på radion höll jag och min kompis för öronen. Inte var vi särskilt bra på engelska heller. 😃 (Fast det är ju ursäktligt - vi hade inte ens börjat skolan.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/21/16, 4:08 PM
#40

Noterar att det är skumtomtens dag idag.

Carmarino
12/21/16, 4:40 PM
#41

#40 Har faktiskt plockat fram de flesta ingredienserna till att göra skumtomtefudge. Så vi får se om jag plockar fram resten av ingredienserna också, och verkligen gör fudgen.🙂(Tror dock inte det blir förrän imorgon i så fall.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
12/21/16, 4:44 PM
#42

Idag fyller Kiefer Sutherland 50 år. Tänk vad åren går. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/23/16, 12:22 PM
#43

Idag fyller Drottning Silvia 73 år.

[Nomen Nescio]
12/24/16, 11:15 AM
#44

#43 Drottningen fördes till sjukhus sent på födelsedagskvällen, enligt Expressen. Orsak okänd ännu så länge.

Edit: "Yrsel efter en tids förkylning" säger rapporterna. Låter inte alltför dramatiskt.

[Nomen Nescio]
12/26/16, 6:53 AM
#45

Tolv år sedan tsunamikatastrofen i Thailand inträffade.

http://story.aftonbladet.se/vagen/

Maria
12/26/16, 7:43 AM
#46

Ja fy, den katastrofen glömmer man inte i första taget.

Ja g var själv inte personligen drabbat men hade en del runt mig som drabbades😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
12/26/16, 8:04 AM
#47

#45 Ja det var en otäck katastrof.

Maria
12/26/16, 8:11 AM
#48

Min sons två bästa vänner försvann. De befann sig på en liten ö i Andamanerna vid tsunamin.

Det var svåra dagar. Jag hade daglig kontakt med en av mammorna.

Efter 10 dygn så fick hon ett telefonsamtal från en indisk kvinna som sa på bruten engelska att han levde.

Det visade sig att det satt människor i Indien med uppgift att kontakta anhöriga till överlevande. De kunde inte så mycket engelska men någon tid senare så fick hon höra hans röst på riktigt.

Båda kompisarna fick behandlas i sjukvården när de väl kom till Sverige.

Jag hade också en arbetskamrat som försvann tillsammans med sin man. Deras första resa utan sina barn. De klarade sig inte.

       En annan kille jag känner var där tillsammans med sin syster, mamma och moster och han fick åka hem till Sverige ensam.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Jimmy.L]
12/27/16, 12:40 PM
#49

Den 27 december 1991 kraschade ett SAS-plan i Gottröra.

Carmarino
12/31/16, 1:00 PM
#50

Idag är det nyårsafton.
För 137 år sedan, 1879 demonstrerade Thomas Edison för första gången offentligt den elektriska glödlampan.
Allas vår "Siwan", Siw Malmkvist, fyller 80 år idag. Hurra, hurra, hurra! Det är inte den bästa versionen av "Slit och släng", men hon har ett rätt häftigt kompband. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/31/16, 1:40 PM
#51

Siwan är ju också en fena på att sjunga på andra språk. Den här hade jag aldrig hört förr.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
12/31/16, 2:02 PM
#52

Och så denna Siwanfavorit med Lee Hazlewood🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
12/31/16, 2:09 PM
#53

#50 Klart man måste hänga med på grattandet av Siwan! 🍸

Carmarino
1/6/17, 4:14 PM
#54

Idag är det Trettondedag jul.

För 110 år sedan, 1907, öppnade Maria Montessori sin första skola och sitt första daghem i Rom, Italien.

För 650 år sedan, 1367, föddes kung Richard II av England.
"Några" år senare, 1955, föddes Edmund Blackadder/Mr. Bean, d.v.s. Rowan Atkinson.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
1/8/17, 8:53 AM
#55

Idag är det 82 år sedan Elvis Presley föddes.

https://www.youtube.com/watch?v=pljYD7ncmSU

En annan bemärkt person som är född på detta datum är Stephen Hawking, 75.

http://www.gp.se/nyheter/zappat/grattis-stephen-hawking-idag-fyller-du-75-1.4103405

Annons:
[Jimmy.L]
1/12/17, 7:47 AM
#56

Idag fyller HMS Småland 61 år, hon ligger i Göteborg som museumfartyg nu mer.

[Nomen Nescio]
1/12/17, 8:12 AM
#57

#56 Om uppgifterna på Maritimans hemsida stämmer så är hon till och med 65 år, men att det är 61 år sedan hon kom i flottans tjänst. Vad gjorde hon i så fall under de fyra första åren? 🤔(Kompletterande byggnation och intrimning kanske?)

Födelsedagsbarnet

[Jimmy.L]
1/12/17, 8:31 AM
#58

#57 Man räknar hur många år i tjänst hon varit i.

Det tar några år att bestycka ett fartyg med kanoner, torpeder, radar, stridsledningscentral och sedan ska allt testas. 

Är samma sak med Visbykorvetterna. Dom är byggda under 2000-talets början med dom första levererades först 2009.

[Nomen Nescio]
1/12/17, 8:34 AM
#59

#58 Då är jag med!

[Nomen Nescio]
1/13/17, 6:32 AM
#60

Idag är det dags att ropa julen ut - det är ju tjugondag Knut! Och som det inte skulle vara nog så är det dessutom fredagen den 13:e - turdag eller otursdag, välj själv. Jag väljer nog att ta det som en vanlig fredag.

[Jimmy.L]
1/16/17, 9:04 AM
#61

Den 16 januari 1960 blev Saab 35 Draken det första svenska flygplanet som överskred dubbla ljudhastigheten.

Carmarino
1/17/17, 9:45 AM
#62

Lite födelsedagsbarn idag. Nåja, "barn" är väl att ta i, men ändå… 🙂

Darth Vader fyller 86 år idag. Ja, d.v.s. mannen som gör Darth Vaders röst, nämligen James Earl Jones.

Författaren och journalisten Jan Guillou blir 73 år.

Mannen med gummiansiktet, Jim Carrey, fyller 55 år.

Regissören Lukas Moodysson blir hela 48 år idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Nomen Nescio]
1/18/17, 11:14 PM
#63

Idag var det 37 år sedan Tjörnbron påseglades och raserades.

(Mer i ämnet här.)

Maria
1/19/17, 9:25 AM
#64

Oj är det så länge sedan.

Jag minns att vi kunde se Tjörnbron från ena hörnet på tomten och när jag hörde detta på radion var jag tvungen att gå ut och titta för det lät så otroligt men jag såg ju att det var sant😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
1/19/17, 10:26 AM
#65

För rojalisterna är det kanske läge för lite prinsesstårta till eftermiddagskaffet idag, för prinsessan Birgitta fyller nämligen 80 år.

Dansbandsentusiasterna kan ta en liten svängom till t.ex. Vid en liten fiskehamn, och gratulera Stefan Borsch på 70-årsdagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
1/20/17, 7:31 AM
#66

Klockan 07.50 idag beräknas vi vara tio miljoner invånare i Sverige, åtminstone enligt SCB:s statistiska beräkningar. (Först senare kan man säga något mer exakt när det skedde.) Här finns SCB:s befolkningsklocka som tickar fram hur många vi är för tillfället.

En annan historisk händelse idag är att Donald Trump svär presidenteden i USA, vilket vi kan följa på SVT2 från klockan 18.00.

[Nomen Nescio]
1/20/17, 7:47 AM
#67

#66 Minns när jag gick i folkskolan att magistern talade om att vi var drygt sju miljoner invånare i Sverige och att jag då tyckte att det var förfärligt "möcke fôlk"…🤔

[Nomen Nescio]
1/20/17, 7:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

#67 Lurad! Medan jag skrev föregående inlägg passerade vi tio miljoner- det skedde en minut för tidigt… 😃

Maria
1/20/17, 8:52 AM
#69

WOW😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
1/20/17, 8:53 AM
#70

Och just nu är vi 10000031 invånare. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/20/17, 10:24 AM
#71

Idag för 80 år sedan hölls presidentinstallationen första gången denna dag. Tidigare var det 4 mars som gällde. Det var när Franklin D. Roosevelt blev USA:s president för andra gången, 1937.

Vi gratulerar också Edwin "Buzz" Aldrin, den andre mannen på månen, som fyller 87 år idag.

Det är även "lösenordsbytardagen" idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
1/20/17, 10:54 AM
#72

#70 Har du förökat dig så många gånger. 😉

Carmarino
1/20/17, 10:56 AM
#73

#72 Nej, jag fick lite hjälp. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/20/17, 10:58 AM
#74

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/23/17, 11:23 AM
#75

Några födelsedagsbarn idag:

Allas vår MacGyver, Richard Dean Anderson, blir 67 år. Såg att hans farfar var svensk. Inte undra på att han var så uppfinningsrik. 😉

Caroline, prinsessan av Hannover/Prinsessan Caroline av Monaco, firar sin 60-årsdag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
1/26/17, 9:58 AM
#76

Idag är det 70 år sedan bl.a. Sveriges arvprins Gustaf Adolf omkom vid en flygolycka på Kastrup.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/olyckan-som-kom-att-pragla-hela-monarkin/

Annons:
Carmarino
1/31/17, 4:05 PM
#77

Några av dagens födelsedagsbarn:

Den österrikiske tonsättaren Franz Schubert föddes den här dagen för 220 år sedan, nämligen 1797.

Alla korsordslösare känner till åtminstone efternamnet på den japanske författaren Kenzaburo Oe, som fick Nobelpriset i litteratur 1994. Han fyller 82 år idag.

Även punkikoner börjar bli till åren. John Lydon, som är mer känd under namnet Johnny Rotten, var sångare i punkgruppen Sex Pistols. Idag blir han 61 år.

Vi miste även ett antal personer den här dagen. bl.a.:

Världens kanske mest kända björns "fader" A.A. Milne. Han avled 1956, knappt två veckor efter sin 74-årsdag. Björnen är förstås Nalle Puh.

Fritiof Nilsson Piraten, avled 76 år gammal 1972. Han skrev bl.a. Bombi Bitt och jag, som filmatiserades 1967 och där en mycket ung Stellan Skarsgård gjorde sin debut i rollen som Bombi Bitt. Piratens gravsten är känd för sin mycket speciella inskription. Inget namn står på gravstenen, utan istället står det:
"Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 jan. 1972."

Evert Taube avled 1976, 85 år gammal. De svenska visornas fader. Det finns nog inte många som inte kan nynna med i åtminstone några av hans visor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/1/17, 1:20 PM
#78

Idag fyller både Clark Olofsson och Erik Åsbrink 70 år.
Det hade vitt skilda yrken - eller? 😉
Clark är en välkänd svensk brottsling (han bytte 1991 namn till Daniel Demuynck) och Erik Åsbrink var Sveriges finansminister 1996–1999.

Den här dagen 2003 exploderade den amerikanska rymdfärjan Columbia över Texas och brann upp under återinträde i jordens atmosfär. Samtliga sju astronauter ombord omkom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2/9/17, 7:54 PM
#79

Svenske journalisten Knut Stålberg dog den 9 februari 2015 i en ålder av 96 år

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2/17/17, 5:40 PM
#80

För 264 år sedan, 1753, bytte Sverige från den julianska till den gregorianska kalendern. Det innebar att den 17 februari följdes av den 1 mars.

Idag fyller "Dame Edna" 83 år, d.v.s. den australiske skådespelaren Barry Humphries, som skapade figuren Dame Edna 1956.

Även den svenske trubaduren Bengt Sändh fyller år idag, men han är lite yngre; bara 79 år. Det är han som gjort min favoritsommarsång alla kategorier. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/19/17, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Idag fyller Globen 28 år.

Carmarino
2/21/17, 1:46 PM
#82

Några av dagens födelsedagsbarn

Norges kung Harald V, född 1937
Den svenske skådespelaren Börje Ahlstedt, född 1939
De amerikanska skådelspelarna Tyne Daly (spelade bl.a Maxine Gray i Vem dömer Amy), och Anthony Daniels (C-3PO i Star Wars-filmerna), bägge födda 1946
Den svenske f.d. fotbollsmålvakten Ronnie Hellström, född 1949
Den svenske författaren Håkan Nesser, född 1950
Den amerikanske skådelspelaren Kelsey Grammer (från bl.a. Skål och Frasier), född 1955

och jag


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/21/17, 2:07 PM
#83

Grattis.

Annons:
Carmarino
2/21/17, 2:11 PM
#84

Tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/21/17, 2:24 PM
#85

🌺🎂🤗

Carmarino
2/21/17, 2:35 PM
#86

#85 God tårta. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2/21/17, 4:12 PM
#87

Grattis Carmarino🌺

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2/21/17, 4:20 PM
#88

Tack Maria. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2/21/17, 7:12 PM
#89

GRATTIS på födelsedagen! 🌺 Hoppas att du har haft en toppendag 🎁🎂🍸☀️

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Eda
2/22/17, 7:37 AM
#90

22 februari är den 53:e dagen på året i den gregorianska kalendern. Det återstår 312 dagar av året (313 under skottår).

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Carmarino
2/22/17, 8:45 AM
#91

Tack DesK. Glömde faktiskt oftast bort att jag fyllde år, så det var en dag som alla andra. Fyller samma dag som min brorsonson, så vi hade kalas redan i söndags - mest han, men jag fick hänga med på ett hörn.Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/22/17, 8:57 AM
#92

#91 Fröken börjar bli gammal. 🥳

Carmarino
2/22/17, 9:02 AM
#93

#92 Börjar bli? Det var länge sedan jag började bli det, men tack för finkänsligheten. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/22/17, 9:07 AM
#94

🙂

[Jimmy.L]
2/25/17, 10:34 PM
#95

I dag fyller den klassiska hockeyfilmen "Slagskott" 40 år!

Maria
2/26/17, 8:55 AM
#96

#95 Jag älskar den filmen. Jag har nog sett den minst fem gånger.😂

Jag såg den första gången på Stenungsunds enda biograf.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2/27/17, 1:42 PM
#97

Idag för 150 år sedan (1867) föddes den svenske tonsättaren och musikskriftställaren Wilhelm Peterson-Berger. Han dog, 75 år gammal, i december 1942. Mycket av hans musik för tankarna till sol och sommar, bl.a. hans "Intåg i Sommarhagen". 🙂

Skådespelaren Jarl Kulle skulle idag ha fyllt 90 år (född 1927). Han växte upp i Rebbelberga utanför Ängelholm, i nordvästra Skåne. Som en hyllning till honom så döptes aulan i Rönneskolan om till Jarl Kullescenen, och den används nu till diverse teaterföreställningar och andra evenemang.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/1/17, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Den 1 mars 1561, för 456 år sedan, tändes Kullens fyr för första gången. Då var Skåne danskt och byggnationen av fyren hade beordrats av kung Fredrik II av Danmark. Den var då av typen papegojfyr.

Den är Sveriges starkaste och högst belägna fyrljus, 78,5 meter över havet.

En del "dramatiska" scener ur tv-serien Kullamannen, från 1967, spelades in uppe vid fyren, och den syns även en hel del i introt till serien (börjar ca 00.30).

Vi som känner till trakten hade ganska roligt åt att barnen gick från Himmelstorpsgården upp till fyren på 5-10 minuter. Det är en liten nätt promenad på 4-5 kilometer, kanske mer, i kuperad terräng med mycket skog och branta berg. Ännu roligare hade vi åt att de cyklade till Höganäs, på 10-15 minuter. Det är ca 12 mil och tar ca 20 minuter med bil.

Fotot är scannat från ett analogt foto, så kvaliteten är inte den bästa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/9/17, 8:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Den 9 mars 1945 rullade de vita bussarna ut från Sverige mot tyska koncentrationsläger.

Foto Jimmy.l

Eda
3/9/17, 10:28 AM
#100

Det är något jag tycker att svenskar kan vara stolta över!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Jimmy.L]
3/13/17, 8:41 AM
#101

Idag för 75 år sedan beslagtar den svenska regeringen sjutton tidningar för att de publicerat uppgifter om nazisternas tortyr av norska motståndsmän.

Carmarino
3/13/17, 9:16 AM
#102

#99 Min moster (ingift) kom hit med de vita bussarna 1945.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/24/17, 1:46 PM
#103

För 20 år sedan, 1997, inledde 39 medlemmar av den amerikanska domedagssekten Heaven's Gate ett massjälvmord. Medlemmarna drack en dryck innehållande gift. Detta för att de trodde att det skulle komma ett rymdskepp och hämta dem. De trodde att rymdskeppet fanns på kometen Hale–Bopp, som då passerade jorden.

Den svenske skådespelaren Samuel Fröler fyller 60 år idag. Han har bl.a. spelat skärgårdsdoktorn Johan Steen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/5/17, 7:16 PM
#104

Dagens födelsedagsbarn (några av dem i alla fall):

Anki Lidén, svensk skådespelare, fyller 70 år
Agnetha Fältskog, svensk sångare och artist, medlem i gruppen ABBA, fyller 67 år
Jan Harpo Svensson, svensk popmusiker, fyller 67 år
Henrik Stenson, golfare, mottagare av Svenska Dagbladets guldmedalj 2016, fyller 41 år

Och så några av dem som lämnat oss
För 30 år sedan – 1987 – Jan Lindblad, 54, svensk filmproducent och naturfilmare (född 1932)
För 23 år sedan – 1994 – Kurt Cobain, 27, sångare i rockgruppen Nirvana (född 1967)
För 16 år sedan – 2001 – Sonya Hedenbratt, 70, svensk jazzsångare, skådespelare och revyartist (född 1931)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
4/10/17, 2:04 PM
#105

Idag firas "bulle-med-bulle-dagen" i Skåne. (Borde egentligen heta bulle-i-bulle, och vad jag minns så kallades den så tidigare.) OBS! Artikeln är från 2013, eftersom Helsingborgs Dagblad numera lägger det mesta bakom en betalvägg, så ock årets artikel.

Själv protesterar jag dock kraftigt mot bilden på hur man gör. För det första så delar man inte bullen med kniv, utan man gör ett hål i sidan av bullen och gröper ur inkråmet. Sedan mosar man inte chokladbollen/arraksbollen heller, utan trycker in den hel.

Åtminstone gjorde man inte det på den tiden jag gick i skolan, och det är rätt många andra som sagt samma sak. (Man brukade ju inte ha med sig en kniv till skolan.) Det är en rätt mäktig bulle, så den åts för det mesta på eftermiddagarna de dagar det inte varit något gott i matsalen. 😃

I Ängelholm hade man en lite annorlunda variant, som jag tycker är mycket godare. Där gröpte man ur frallorna på samma sätt, men istället för att trycka i en chokladboll i bullen så fyllde man den med jordnötter. På den tiden fanns det små påsar jordnötter, som räckte precis lagom till en stor fralla.

De salta jordnötterna ihop med den söta bullen blev en smakkombination som heter duga. Inte alls lika sötsliskigt och mäktigt som bulle-i-bulle. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
4/20/17, 9:35 AM
#106

Den 20 april 1947 föddes Björn Skifs. Ett stort grattis på 70-årsdagen till denna allkonstnär, artist, skådespelare och komiker..

Maria
4/20/17, 9:55 AM
#107

Ja han är så bra tycker jag. Han har gjort en himla massa bra musik och jag älskar hans röst. Han är ju dessutom en fantastisk komiker😃

Jag har träffat honom "backstage" en gång i Göteborg på trädgårdsföreningen och kan intyga att han var trevlig också😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
4/20/17, 1:39 PM
#108

De största artisterna brukar vara trevliga och ödmjuka. Det är de halvstora och små som tror att de är världsstjärnor och därför beter sig som divor. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/2/17, 5:07 PM
#109

Igår var det inte bara 1 maj utan även den byxfria dagen.  🙂

Carmarino
5/2/17, 5:09 PM
#110

#109 Så då var du ute i bara kalsongerna? 😛


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/2/17, 5:10 PM
#111

#110 japp, och fröken med rumpan bar? 😛

Annons:
Carmarino
5/2/17, 5:14 PM
#112

#111 Nä, jag visste ju inte ens att det var byxfria dagen. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/2/17, 5:16 PM
#113

#112 Du får ta det idag i stället. 😉

Carmarino
5/2/17, 5:19 PM
#114

#113 Det är alldeles för kallt, plus att man måste se till att hålla på traditionerna och inte fira på fel dag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/2/17, 5:21 PM
#115

Äh. Det borde införas varje dag, tycker jag. 😃

Carmarino
5/3/17, 3:20 PM
#116

Idag är det Polens nationaldag.

Det är också 10 år sedan den brittiska flickan Madeleine McCann försvann under familjens semester i Portugal.

För 10 år sedan avled skådespelaren Thomas Ungewitter i en cykelolycka, där han i hög fart körde in i en bildörr som plötsligt öppnades.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/3/17, 3:40 PM
[Jimmy.L]
5/3/17, 3:44 PM
#118

#116 En otäck händelse med flickan.

Annons:
Carmarino
5/4/17, 2:28 PM
#119

Idag är det Star Wars-dagen; May the 4th be with you.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/12/17, 2:49 PM
#120

För 110 år sedan idag föddes Katharine Hepburn. Hon avled 2003, 96 år gammal.

Susan Hampshire, som många kommer ihåg som Fleur i Forsythesagan, blir 75 år idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
5/14/17, 1:30 PM
#121

Här vilar en svensk arbetare stupad i fredstid vapenlös värnlös arkebuserad av okända kulor Brottet var hunger Glöm honom aldrig Texten påminner oss om den hemska händelsen i Ådalen 14 maj 1931.

Carmarino
5/18/17, 2:07 PM
#122

Idag är det internationella korvdagen, eller korvens dag. Så har ni inte ätit middag än kan ni ju satsa på att laga något med korv. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
5/18/17, 2:08 PM
#123

#122 Oj finns det en sådan dag också😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
5/18/17, 2:11 PM
#124

#123 Det finns nog dagar för allting verkar det som. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/18/17, 2:17 PM
#125

Jag får ta fram korven idag 🙂

Annons:
Carmarino
5/18/17, 2:45 PM
#126

Har du inte precis ätit pannbiff Jimmy? Eller det var bara "lättlunchen"? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/18/17, 4:06 PM
#127

#126 Korv till i morgon ju, min bästa fröken.

Carmarino
5/18/17, 4:09 PM
#128

#127 Men det är ju idag det är internationella korvdagen. 😛


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/18/17, 4:14 PM
#129

#128 Då får jag väl ge dig korv. 🙂

Carmarino
5/18/17, 4:15 PM
#130

#129 Jag har redan ätit middag, och på kvällsmackan har jag ost. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/18/17, 4:18 PM
#131

#130 Då får du ingen falukorv. 🙂

Carmarino
5/18/17, 4:45 PM
#132

#131 Det gör inget. Åt det flera gånger förra veckan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
5/20/17, 9:40 AM
#133

För 50 år sedan idag, 20 maj 1967 äntrade Jimi Hendrix scenen i Mariebergsskogen i Karlstad för en bejublad spelning.

Carmarino
5/24/17, 5:58 PM
#134

Idag för 61 år sedan (1956) hölls den första Eurovision Song Contest i schweiziska Lugano. 14 länder deltog och det var värdlandet Schweiz som vann med bidraget Refrain, framfört av Lys Assia.

Nobelpristagaren i litteratur, Bob Dylan, fyller 76 år idag.

Fler födelsedagsbarn:
Gary Burghoff, ("Radar" i M*A*S*H) fyller 74 år.
Priscilla Beaulieu Presley, tidigare gift med Elvis Presley, fyller 72 år.
Jill Johnson, countrysångerska och låtskrivare, fyller 44 år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/26/17, 3:30 PM
#135

För 110 år sedan idag föddes Marion Mitchell Morrison (född Marion Robert Morrison). Han är nog mer känd under sitt artistnamn: John Wayne. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/1/17, 4:15 PM
#136

Idag är det 50 år sedan The Beatles gav ut albumet Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/1/17, 4:23 PM
#137

För 95 år sedan föddes Povel Ramel och han dog för 10 år sedan, dock inte förrän 5 juni, nyss fyllda 85 år alltså.

Den amerikanske skådespelaren Morgan Freeman fyller 85 år idag och The Rolling Stones gitarrist Ronnie Wood blir 70 år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/3/17, 6:17 PM
#138

Idag fyller "glamrockens drottning" Suzi Quatro 67 år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/13/17, 4:28 PM
#139

Skådespelaren Stellan Skarsgård fyller 66 år idag, och sångaren/programledaren Måns Zelmerlöw kan blåsa ut 31 ljus i födelsedagstårtan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
6/18/17, 4:05 PM
#140

Idag firar Seychellerna sin nationaldag, till minne av antagandet av konstitutionen 1993.

Sir Paul (McCartney) fyller idag 75 år.

Ingrid Bergmans tvillingdöttrar Isabella och Ingrid (Isotta) Rosselini blir idag pensionärer - i Sverige åtminstone. De fyller 65 år.

Magnus Uggla har ett par år kvar till pensionen, han fyller bara 63 år idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
7/4/17, 5:46 PM
#141

Arne Hegerfors föddes 4 juli 1942 i Göteborg. Stort grattis på 75-årsdagen Arne. Vi är många som saknar sportkommentatorn, programledaren och ordvitsaren i TV-rutan.

Carmarino
7/16/17, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

Idag är det skåneländska flaggans dag (eller skånska flaggans dag). Den infaller tredje söndagen i juli.

Bilden är från Pixabay.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/23/17, 6:32 PM
#143

Idag fyller Titiyo Jah 50 år. Hon är förmodligen mest känd för låten "Talking to the Man in the Moon".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/24/17, 4:15 PM
#144

Carl Johan "Loa" Falkman fyller 70 år idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/26/17, 5:26 PM
#145

Sir Mick Jagger fyller 74 år idag.

Hade f.d. bordtennisspelaren Stellan Bengtsson bott kvar i Sverige hade han kunnat ta ut sin pension från och med idag. Han fyller nämligen 65 år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
7/26/17, 7:11 PM
#146

Grattis till Hällefors skidkung Torgny Mogren som fyller 54 år idag.. VM-guld i stafetten 1987, OS-guld i stafetten 1988 och VM-guld på femmilen i Falun 1993 bland annat.. Mogren ung och oerfaren i VM-stafetten i Obertsdorf 1987 (Mogrens första mästerskap) och nervös inför sista växlingen. Thomas Wassberg kom med dom lugnande orden -Nu är bollen din pojkjäävel!!

Annons:
Carmarino
8/3/17, 5:08 PM
#147

Idag fyller Gunwer Bergkvist 85 år. Hon var bl.a. med i programmet Estrad, och var en av de fyra som spelade spelet Skattkammarön (ca 27:30 in i programmet).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
8/8/17, 6:24 PM
#148

Cornelis Vreeswijk nederländsk trubadur som var bosatt i Sverige i större delen av sitt liv och stått för en av dom största visskatterna i svensk musikhistoria. Cornelis blev aldrig svensk medborgare, men grattis på din 80 årsdag i dag, 8 augusti 2017 i din musikhimmel, du store mästare..

Carmarino
8/15/17, 6:47 PM
#149

Idag är det 30 år sedan bestraffning med rotting förbjöds officiellt i brittiska skolor, dock med undantag för friskolorna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/15/17, 6:49 PM
#150

Om Martin Ljung fortfarande hade levt så hade han firat sin 100-årsdag idag. Han avled 30 september 2010.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
8/15/17, 7:09 PM
#151

#150 - Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?- Nej han är ute och rör på sig! !Han var en härlig komiker..😃

Carmarino
8/16/17, 12:18 PM
#152

Idag är det 40 år sedan Elvis Presley dog.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/16/17, 1:24 PM
#153

För den som vill testa sina Elvis-kunskaper finns det en quiz här:

https://www.sydsvenskan.se/2017-08-16/quiz-vad-kan-du-om-elvis

Jag fick 11 av 12.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
8/16/17, 2:07 PM
#154

#151 Apropå Martin Ljung; här är ytterligare några pärlor.

Viking

Skojten

55:an Olga


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
8/16/17, 2:12 PM
#155

Jag minns den dagen så väl.

Vår granne dog samma dag och jag hade hötr på radion om Elvis.

Pappa firade flaggan på halv stång och jag skänkte både grannen och Elvis en tanke😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
8/21/17, 8:17 AM
#156

Idag är det Alla pensionärers dag. Grattis! 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
8/23/17, 10:56 AM
#157

Köttbullens dag idag.

[Jimmy.L]
8/27/17, 8:29 AM
#158

Den 27 augusti 1922 hölls folkomröstning om rusdrycksförbud i Sverige.

Carmarino
9/1/17, 4:43 PM
#159

För 78 år sedan inleddes Andra världskriget, när tyska trupper gick över gränsen till Polen.

För 46 år sedan bildades föreningen BRIS (Barnens rätt i samhället) av författaren Gunnel Linde och journalisten Berit Hedeby, efter att en treårig flicka blivit misshandlad till döds av sin styvfar tidigare under året.

För 40 år sedan grävdes 160 tunnor med giftigt avfall upp på BT Kemis fabriksområde i Teckomatorp.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
9/11/17, 8:06 AM
#160

Den 11 september 2003 avled utrikesminister Anna Lindh (S) av de skador hon fick då hon knivskars på varuhuset NK dagen innan.

Annons:
Carmarino
9/22/17, 9:02 AM
#161

Idag är det höstdagjämningen, klockan 22.02 i kväll närmare bestämt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/6/17, 4:00 PM
#162

Idag fyller Arne Qvick 80 år.

Förre fotbollsspelaren Kennet Andersson, som var med i landslaget som tog brons i USA 1994, fyller 50 år idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Eda
11/19/17, 8:15 AM
#163

Idag ”den 19 november är det den Internationella Världstoalettdagen
Dagen är sedan 2014 en officiell FN-dag och syftet är att uppmärksamma 
hur livsavgörande det är med toaletter. I Sverige ser vi toaletter som något självklart, men för många människor är det en fråga på liv och död

Grundläggande sanitet är en mänsklig rättighet, men trots det lever var tredje människa i världen, 2,3 miljarder, utan tillgång till en toalett. För att uppmärksamma problemet har FN utsett den 19 november varje år till Världstoalettdagen.”
http://www.wateraid.org/se/vart-arbete/vad-det-handlar-om/sanitet/varldstoalettdagen-2017……………….

En halv miljard indier utan toalett – ny film ska ändra vanorna  

Publicerat måndag 18 september kl 12.22 i Nyheter (Ekot) 
"Flickor som gör sina behov ute riskerar våldtäkt"

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Carmarino
8/16/18, 2:12 PM
#164

Madonna fyller 60 år idag. Oj, vad tiden går. 😮


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Eda
9/22/18, 9:17 AM
#165

Den 22 september1955 fick Storbritannien kommersiell Tv.

I Sverige var den officiella starten för Tv-sändningar 1956, även om försök inleddes redan 1950 av KTH.
1951 tillsatte den svenska regeringen en statlig utredning som fick öknamnet "televisionsfördröjningskommittén"!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
10/4/18, 8:22 AM
#166

Idag är det kanelbullens dag!  Den är en i Sverige och i Finland årlig temadag, instiftad 1999 av Kaeth Gardestedt.

Enligt sajten Herregud & Co kunde man idag läsa; " Det finns två sätt att bli en större människa… Äta mycket bullar eller bry sig om andra människor! / Jonas Helgesson.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Carmarino
10/4/18, 10:34 AM
#167

#166 Det ena sättet utesluter väl inte det andra. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Eda
10/4/18, 10:47 AM
#168

Jag tänkte detsamma! Eftersom jag för tillfället inte har några av egen tillverkning tänker jag faktiskt köpa ett par.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Carmarino
10/4/18, 10:51 AM
#169

Bakade i fredags, så jag behöver bara ta ut en (eller två) ur frysen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Eda
10/11/18, 7:41 AM
#170

Internationella flickdagen infaller varje år den 11 oktober. Det är en av FN:s internationella dagar, instiftad av FN:s generalförsamling i december 2011, för att uppmärksamma flickors särskilt utsatta situation.
Dessutom är det chokladens dag, men det har det stått om här tidigare  år 2016.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Carmarino
7/21/19, 2:25 PM
#171

#142 Idag är det skånska flaggans dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
7/24/19, 5:22 PM
#172

#171 Grattis Skåne och flaggan! 🙂🥳

Upp till toppen
Annons: