Annons:
Etikettresor
Läst 2478 ggr
[Nomen Nescio]
11/16/16, 5:06 PM

Semestermålet 2017

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tankar, planer och idéer om den egna semestern 2017, eller nyheter och funderingar om resebranschen i stort finns det plats för här.

Här finns föregående tråd, för 2016. 

Annons:
[Nomen Nescio]
11/16/16, 5:11 PM
#1

"I vinter är det prisvärda weekendresor i österled som gäller. Vinterns stora raket är Prag, som klättrar rakt in på plats tre på topplistan över de mest bokade weekendstäderna i vinter – efter London och New York – tack vare en ökning av bokningarna på över 80 procent. Även Krakow, Budapest och Warszawa ökar starkt. Det visar färsk bokningsstatistik från Ticket, Sveriges största privatresebyråkedja."---

Expressen

DesK
11/16/16, 5:17 PM
#2

Skulle just skriva i den förra tråden. Vi planerar en liten julbordsresa med alla våra barn och barnbarn. Får se vart den går…..

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
11/16/16, 5:31 PM
#3

Blir att turista på "hemmaplan" nästa år, sommarens planer i Stockholm.

  • Skärgården.
  • Leka turist på välkända turistställen i stan.
  • Slottsbesök.
  • Fika.
  • Restaurangbesök tänkte prova nya trenden med "finare" hamburgare.
  • Museum.
[Nomen Nescio]
11/16/16, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 Oj, vad tiden springer iväg! Snart julbordstider, "redan"…

#3 Låter som en väl sammansatt lista! Själv kommer jag också att hålla till på hemmaplan och fortsätta mitt ö-luffande i Göteborgs södra skärgård.

[Jimmy.L]
11/16/16, 7:17 PM
#5

#4 Låter trevligt det med.

[[eskils_]]
11/16/16, 9:06 PM
#6

#4 Låter mysigt! Göteborgs skärgård är väldigt fin, nästan lika fin som Stockholms…

Annons:
[Nomen Nescio]
11/20/16, 11:47 AM
#7

Allt fler dras till Österlen - inte minst utländska turister.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/osterlen-lockar-till-sig-allt-fler-turister

[Jimmy.L]
11/24/16, 7:46 PM
#8

Lägger till på min lista kryssning till Åbo eller Åland.

[helga21]
11/25/16, 11:11 AM
#9

Lyckades inte ta mig till Torekov i år så det får blir nästa sommar. Däremot så lyckades jag få köra över bälten  två gånger t.o.m till Jylland.

Pialinn
11/28/16, 3:04 PM
#10

Jag är alltid på semester! Jag blir kvar i Portugal minst 17 månader till. Står med min lilla husbil ca 250 m från havet i en liten by nära gränsen till Spanien. Eftersom husbilen är tysk-registrerad har jag besiktning vart annat år.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Nomen Nescio]
12/12/16, 10:49 AM
#11

Fyrtiofem procent av svenska turister vill slippa trängas med landsmän under utlandssemestern, uppger GP, som presenterar resmålen där man löper störst risk att tvingas höra det egna tungomålet.

#10 Låter behagligt!

[Jimmy.L]
12/12/16, 10:57 AM
#12

#11 Själv tycker jag det är trevligt att träffa andra svenskar på semesterresor. Har stött på svenskar i Thailand, Egypten, Kap Verde, Danmark, Finland, Estland.

[Nomen Nescio]
12/12/16, 3:00 PM
#13

#12 Kan bara instämma, även om jag inte varit runt i världen så mycket.

Om man reser till Östersund är det troligt att man kommer få  höra svenska talas. Staden hör till de  europeiska städer som The Guardian rekommenderar  som fina vinterdestinationer.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/ostersund-och-are-med-pa-guardians-lista

Annons:
[Jimmy.L]
12/13/16, 8:09 AM
#14

SvD - Resmålen som lockar mest i jul!

[Nomen Nescio]
12/26/16, 7:05 AM
#15

Som väntat blev siffrorna för Turkietturismen katastrofala i år, och trenden lär fortsätta.

"Det finns många siffror som bekräftar krisen inom den turkiska turistindustrin. Totalt 2016 har antalet anlända turister minskat med 30 procent jämfört med 2015. Men om man ser till juli och augusti, de två stora turistmånaderna, så var minskningen 50 procent."---

SR

[Jimmy.L]
12/26/16, 8:00 AM
#16

#15 Ja så länge konflikten pågår i närområdet kommer många turister undvika Turkiet.

[Nomen Nescio]
12/28/16, 6:38 PM
#17

En resesajt meddelar att de svenska nätsökningarna på Burma, Montenegro och Japan har ökat markant och tyder på att de är "trendmål". Någon här som besökt dessa länder? 

http://www.expressen.se/allt-om-resor/otippade-resmalen-svenskarna-drommer-om/

Åsa S
12/28/16, 10:04 PM
#18

#11 Är väl mera så att turistmålen anpassas till turisterna och på områden med mest svenskar anpassas mat etc. för svenskar.

Föredrar faktiskt resmål med få svenskar. Har ex. semestrat på fastlandet i Grekland i fel del, så inga resor går dit från sverige utan vi bilade runt mötte inte en skandinav på 2v det är en helt annan typ av semester än när man är på nån grekisk ö där det finns massor av svenskar. Och kyparna svänger sig med svenska fraser på restaurangen och säger -jaha ni är svenskar vi kan byta ut chortan mot potatismos istället när de förstår vilket land man kommer ifrån.

[Jimmy.L]
1/3/17, 8:26 PM
#19

Kikade vad tvådagar på Göta Kanal skulle kosta för mig med turen Motala - Söderköping.

6049 kr.

Lite väl dyrt tycker jag.

[Nomen Nescio]
1/3/17, 11:21 PM
#20

#19 Visst är det saftigt!

Annons:
[Jimmy.L]
1/4/17, 8:00 AM
#21

#20 Verkligen. Hela resan vågar jag inte ens kolla vad det kostar.

[Nomen Nescio]
1/5/17, 7:44 PM
#22

Södra Thailand är nog inget ställe att ta en sistaminutenresa till just nu…☔️

http://www.expressen.se/nyheter/oversvamningarna-i-thailand-ar-de/

Lill-Mari
1/6/17, 8:34 PM
#23

Någon som har tips på resor i Sverige eller utomlands för en singelpensionär? 

Bo på hotell i Sverige med enkelrum kan bli dyrt. Resa på långsemester till spanien låter lockande…men själv…kanske det kan bli lite jobbigt

[Jimmy.L]
1/6/17, 8:55 PM
#24

#23 Det finns bussresor där man ofta får trevliga resekamrater. Har en granne som är singelpensionär som åkte på en bussresa till Tyskland och som hade en trevlig resa och som fick nya vänner. 

Kryssning till Helsingfors eller Tallinn går även åka till Riga med Tallink/Silja blir billigare om man skaffar gratis medlemskap. Vet att Birka Cruises även har sådan rabatt till Åland. 

Vandrarhem eller bed end breakfast i Sverige håller ofta hög klass och är billigare än hotell.

Lill-Mari
1/6/17, 9:00 PM
#25

Tack för dina tips! bussresa kanske kunde vara nåt…svårt att nå vandrarhem utan bil kanske….Kryssningar har jag varit på så många gånger…tänkte mig sol och värme

[Jimmy.L]
1/6/17, 9:08 PM
#26

Vingresor har något dom kallar för Ving Solo. http://www.ving.se/ving-solo

[Jimmy.L]
1/6/17, 9:12 PM
#27

N.N Jag hittade lite paket för Göta Kanal som var billigare än att åka hela sträckan.

http://www.sveciatravels.se/?pid=1561b9f009a8b8&lang_id=sv

http://www.upplevelsepaket.se/sv/

Surrade med VSK om Narvik och att jag skulle vilja åka dit han blev lite sugen på det med. 😎

Annons:
Maria
1/6/17, 9:19 PM
#28

Jag har cyklat längs Göta kanal med övernattning i en liten stugby. Det var en trevlig tripp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
1/6/17, 9:24 PM
#29

#28 Ja, jag är sugen på att göra något liknande i sommar.

[Jimmy.L]
1/7/17, 7:49 AM
#30

#22 Det fortsätter falla regn och nu kan dom flyta omkring på gatorna.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/svenska-paivi-fast-i-oversvamningarna

[Nomen Nescio]
1/8/17, 1:30 PM
#31

"Lutheråret 2017 gör Tyskland till ett hett resmål. Turismen i Luthers fotspår har varit ett växande fenomen de senaste tio åren, men beräknas nu slå alla rekord. 2017 kallas Lutheråret därför att det i oktober är 500 år sedan Martin Luther spikade upp sina 95 teser på Wittenbergs kyrkport. Det blev startskottet för reformationen som kom att skaka Europa. Och nu flockas turisterna till platserna där reformatorn Martin Luther föddes, levde och dog."---

"För många i kyrkorna är pilgrimsresor något vanlig, som resor till Jerusalem eller vandringar till Santiago de Compostela. Men nu seglar Lutherland i centrala Tyskland upp som ett alternativ även om det är svårt att beräkna exakt hur många svenskar som åker. – Fördelen är att en Lutherresa bara tar fyra, fem dagar. Det hinner man med lite vid sidan om. Att åka till Israel tar ofta minst det dubbla, menar Åke Danielsson. Måsten för dem som åker till Lutherland är att besöka Wittenbergs Slottskyrka där Luther spikade upp sina 95 teser den 31 oktober 1517 och borgen Wartburg dit han flydde undan den katolska kyrkans dödsdom 1521."---

TT

[Jimmy.L]
1/10/17, 5:56 PM
[Jimmy.L]
1/11/17, 7:14 AM
#33

Stockholm kan komma att bli ett populärt resmål under 2017. I en ny årslista från New York Times hamnar staden nämligen högt upp över platser som rekommenderas som resmål.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-rankas-hogt-som-resmal

[Nomen Nescio]
1/12/17, 12:27 PM
Annons:
[Jimmy.L]
1/12/17, 5:51 PM
#35

#34 Bara sommaren bli bättre än förra året så spelar det ingen roll var i landet man tillbringar semestern.

Eda
1/12/17, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Folkhögskornas sommarkurser är något min man och jag gillar, vi har nog under årens lopp gått på ett 30-tal! På resoriFokus har jag skrivit lite utförligare om kursutbud, länkar m.m.
Se: http://resor.ifokus.se/discussions/587741c38e0e747229000aa8-resa-kombinerad-med-aktivitet?discussions-1

Fotot är från Stensunds folkhögskola, där vi var på kurs förra sommaren

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Jimmy.L]
1/14/17, 12:46 PM
#38

#37 Ja det gäller att planera i tid och ofta får man "boka tidigt rabatt" hos många resebolag.

[Jimmy.L]
1/19/17, 7:15 PM
#39

Jag bokade en semestertripp i slutet av juli idag.

DesK
1/19/17, 7:51 PM
#40

#39 Vart bär det hän? *nyfiken*

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
1/19/17, 7:59 PM
#41

#40 Blir en minitripp i Östergötland.

Annons:
Eda
1/19/17, 11:18 PM
#42

Min man och jag har just anmält oss till inte mindre än två kurser i juni på Österlens folkhögskola, nära Tomelilla. Den ena heter En smak av Österlen, som handlar om: Prova lokalproducerad mat och besöka några kända sevärdheter som Stenshuvuds Nationalpark, Glimmingehus, Ale Stenar, sparrisodling, spettekaksbageri, Mandelmanns trädgård mm.
Den andra kursen heter Vandra och fotografera på Österlen.

Kurserna är med bara tre dagars mellanrum så vi försöker att få bo kvar på skolan mellan kurserna. Tillsammans blir det 11 dagar, det ser vi fram emot!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Nomen Nescio]
1/20/17, 7:38 AM
#43

#42 Låter som riktigt intressanta kurser - hoppas det går bra att få vara kvar på folkhögskolan mellandagarna!

DesK
1/20/17, 7:45 AM
#44

#42 Låter som jättetrevliga kurser. Berätta gärna om dem, när ni kommer tillbaka 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
1/20/17, 7:47 AM
#45

Håller med om att det låter spännande och trevligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eda
1/20/17, 8:01 AM
#46

#43 När jag pratade med dem lovade de att det skulle fungera med att vi skulle få bo kvar till 90% om de båda kurserna blir av, det har hänt att kurser inte blir av om det är för få som anmäler sig. Om de inte kan fixa rum får vi försöka hitta något i Tomelilla eller Lund.

En gång för länge sedan när vi hade anmält oss till en datakurs, som inte blev av och vi fick väldigt sent reda på det, hade vi under de aktuella dagarna vi hade semester bara att välja på en tovningskurs eller etsningskurs. Eftersom jag kan tova och min man vägrade att tova hattar blev det etsningskursen i Värmland. Kursen var mycket givande med etsning, kopparstick, torrnål, aqvatint m.m. trots att jag inte kan teckna för fem öre.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Jimmy.L]
1/23/17, 8:17 AM
#47

Januari brukar vara en hektisk månad för resebyråerna och januari 2017 är inget undantag, tvärtom meddelar flera resebyråer att reseförsäljningen gått upp jämfört med tidigare år.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/hogt-tryck-efter-utlandsresor

[Nomen Nescio]
1/23/17, 8:34 AM
#48

#47 Ändå har det väl inte varit sådant där skräpväder som får människor att bege sig mot varmare trakter? Tvärtom har det ju varit dåligt väder på många vanliga resmål,  t.ex. i Thailand.

Annons:
[Jimmy.L]
1/23/17, 8:37 AM
#49

#48 Ja jag har en kompis som kom hem i natt efter en månad i Thailand där vädret inte var så bra dom räknat med.

[Jimmy.L]
2/7/17, 12:35 PM
#50

Intresset för att turista i Sverige fortsätter att öka, om än med något långsammare takt. Störst ökning av turister står kalkstensön i öst för. Det visar nya siffror från Statistiska centralbyrån.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stralande-siffror-for-turismen

[Jimmy.L]
2/7/17, 12:38 PM
#51

Paddla kajak är en sak. Äta gourmetmiddag en helt annan. Samtidigt kan ju kombinationen vara alldeles, alldeles underbar… Kanske i mörkret? Möjligheterna är många när turistföretagen runt Kinda kanal spånar idéer.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/sa-ska-turisterna-lockas-hit-om4489242.aspx

DesK
2/9/17, 6:04 PM
#52

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: