Annons:
Etiketthälsa
Läst 1874 ggr
[Nomen Nescio]
11/19/16, 11:55 AM

75.000 äldre allvarligt undernärda

"75 000 svenskar svälter varje år. 15 000 av dem riskerar att dö av undernäring, ofta efter plågsamma biverkningar: urinvägsinfektioner, tandlossning och depressioner. – Vissa socialchefer hävdar att det är naturligt att dö av svält. Det är det inte. Att bli gammal i Sverige innebär diskriminering, säger Yngve Gustafson, professor i geriatrik."---

2014 gjordes en studie vid Umeå universitet, på 832 äldre på boenden och i hemmet med hemtjänst. Resultatet visade att mer än hälften av de gamla var undernärda och 13 procent led av allvarlig undernäring. Dietisten Maine Carlsson upptäckte i studien dubbelt så många fall av undernäring som personalen hade upptäckt. – Vi sammanställer just nu nya siffror i Umeå och ingenting tyder på att det blivit bättre. Omkring 75 000 äldre i Sverige är allvarligt undernärda och 15 000 av dem riskerar att dö inom en nära framtid."----

"Lösningen, enligt Yngve Gustafson, är att arbeta i vårdteam, i samråd med de gamla. – Läkarna måste ta sitt ansvar. De är väldigt ofta frånvarande och ordinerar läkemedel utan att ens undersöka patienten. Man ska till exempel alltid vägas in. Om patienten sedan tappar vikt inom en vecka ska utredning göras."---

"Yngve Gustafson är inte förvånad, i en kultur som han anser räknar gamla som en belastning. – Vår kultur är inriktad på unga, aktiva, friska människor. Den är en av världens kulturer som är mest negativt inställd till äldre."---

"Men det finns bra exempel att snegla på, menar han. – Ju skörare patienter och stora komplikationsrisker, desto större kunskap krävs. I asiatiska länder är det hög status att arbeta med demenssjuka, det får bara de skickligaste göra. Det kinesiska tecknet för gammal betyder klok, vis, skicklig, erfaren och vördnadsvärd. Professorn skräder inte orden. Det har han sett för mycket för. – Även i vår lagstiftning diskrimineras äldre. Efter 65 är man utlämnad till kommunernas godtycke och ekonomi, oavsett behov."

Aftonbladet

"Den är en av världens kulturer som är mest negativt inställd till äldre"- hårda ord! Kan man bli annat än ledsen över detta förhållande? 😕

Annons:
lutralutra
11/19/16, 12:05 PM
#1

Kan det ha att göra med att kroppen har svårare att ta till sig näring när man är äldre eller liknande?


[Nomen Nescio]
11/19/16, 12:13 PM
#2

#1  " Den svåra undernäringen har många olika orsaker. Men det handlar väldigt mycket om bristande kunskaper om vilka behov olika äldre människor har. Ett annat jätteproblem är den övermedicinering vi ger äldre som påverkar både aptit och förmåga att tillgodogöra sig näringsämnen".

Gustafson i en intervju i SvD i slutet av augusti.

Maria
11/19/16, 12:45 PM
#3

Jag har ju haft förmånen att träffa Yngve Gustafson och jag beundrar hans strider för de äldre.

Idag är det stora problemet, enligt mig, att arbeta med äldre är ett slags "slaskjobb". Det behövs utbildning och därigenom kommer kunskapen som ofta brister.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
11/19/16, 7:42 PM
#4

B 12 är vanligt med underskott av hos äldre.

[Nomen Nescio]
11/21/16, 8:21 AM
#5

"Lisbeth Carlborg föddes i Köpenhamn 1925 men åkte som 20-åring till Sverige i hopp om ett bättre liv. Hon fick anställning som hattmodist, gifte sig med John och blev så småningom en energisk fyrabarnsmamma. Lisbeth var en elegant kvinna, men vid livets slut var kroppen tunn som en fågels. – Jag är inte förvånad över siffrorna om undernäring för vi fick på alltför nära håll se den, säger svärsonen Krister Westerlund, ordförande för Alzheimerföreningen i Sverige.."---

"– Mamma fick nu snabbt läkemedelsbehandling och dagen efter även ett korttidsboende. Då hade jag stått och skrikit till biståndshandläggaren att ”hon svälter ju ihjäl framför era ögon. Nästa dag såg dottern till att mamman kom till vårdcentralen och blev då varse att läkaren hade satt henne på diet, fast hon var så svag att hon inte kunde stå. – Han hade ordinerat lightkost på grund av diabetes 2, samt näringsdrycker. I stället för mycket fett och proteiner. Jag sa vad jag tyckte och läkaren blev klädsamt röd om öronen, berättar Kristina. Vågen på vårdcentralen visade på 38 kilo."---

"Till slut valde Kristina och Krister att flytta Lisbeth till ett demensboende i Malmö. – Där gick mamma raskt upp tolv kilo, men hon var ju gammal och hade redan fått dåligt immunförsvar, säger Kristina."--- "Ordföranden i patientföreningen berättar att han dagligen gör akuta uttryckningar när vård och omsorg sviker och därmed stryper de äldres medborgerliga rättigheter. – Ibland får jag tanken att svensk sjukvård vill att dessa gamla ska dö av svält."---

Aftonbladet

lutralutra
11/23/16, 12:19 AM
#6

Kan dock hålla med om att det slarvas mycket inom vården av de äldre enligt mina erfarenheter. Inte på stället jag jobbade men där min f.d svärfar låg. 

Han var svårt sjuk och personalen glömde bort att ge honom lunch… Svärmor krävde förflyttning illa kvickt.


Annons:
Carmarino
4/19/17, 6:06 PM
#7

Drygt 40 000 äldre inom äldreomsorgen lider av undernäring, det visar en ny rapport som bygger på statistik från Socialstyrelsens statistikdatabas. Nu reagerar företrädare för två av de största pensionärsförbunden i Sverige.

I genomsnitt 15,6 procent av de 253 000 äldre över 65 år som är i behov av hemtjänst, bor på korttidsboende eller särskilt boende lider av undernäring. Fler än 100 000 riskerar att bli undernärda, det framkommer i statistik från det nationella kvalitetsregistret Senior alert och Socialstyrelsen.

Det här är ju inget nytt, utan har pågått länge. Min mor flyttade till ett äldreboende försommaren 2013. Knappt ett och ett halvt år senare dog hon. Då hade hon minskat minst 15 kilo i vikt sedan hon kom dit. Vet inte hur mycket hon vägde när hon dog, så jag kan inte säga exakt hur mycket det var, men jag skulle inte bli förvånad om det till och med var runt 20 kilo.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
4/20/17, 10:04 AM
#8

Att beakta i detta samman är att vi endast har s k passiv dödshjälp, dvs man låter patienten svälta och törsta ihjäl. Dock vet jag inte om dessa är medräknade i statistiken. Personligen anser jag att denna passiva dödshjälp är oetisk.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
4/20/17, 1:43 PM
#9

Den är inte bara oetisk, den innebär även ett långt lidande för personen som råkar ut för den också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
4/20/17, 3:59 PM
#10

Passiv dödshjälp är att man inte längre ger patienten livsuppehållande behandling och har ingenting med äldres mathållning att göra.

Det är två helt olika frågor men så klart kan man kanske slå ihop frågorna då mathållningen verkar vara under all kritik på sina ställen.😡

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
4/20/17, 5:22 PM
#11

Det är väl i högsta grad livsuppehållande att se till att de äldre får tillräckligt med mat - men jag förstår vad du menar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
4/20/17, 6:12 PM
#12

Maria det är sant, men jag ser faktiskt ingen större skillnad på att man låter en strokepatient som sondmatas dö av att man sätter ut all mat och allt vatten. De sa att det är en form av passiv dödshjälp.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
4/20/17, 6:49 PM
#13

Det går aldrig att dra riktlinjer rakt av i sådana här fall utan det blir ju  genom samtal med anhöriga och mycket avvägande som man bestämmer" vården"

Det finns strokepatienter som kan leva ganska bra liv med sondmat. Det beror ju alldeles på hur stor skada stroken har gett.

Är det t.ex en äldre människa med stora hjärnskador, icke närvarande,  och kroppen lever enbart genom att man tillför näring och vätska så blir ju kanske frågan om hur länge man ska fortgå. Kroppen far illa och sår kan uppstå mm. En sond kanske behöver bytas och då kanske frågan uppstår om den ska sättas dit igen?

Man gör ju ingett sådant här utan att samtidigt låta patienten få palliativ sedering.

Den passiva dödshjälp jag varit med om har alltid varit ytterst varsam och med patientens bästa som prioritet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
4/20/17, 6:52 PM
#14

Tack Maria för att du berättar så bra hur det går till. Förlåt för att jag kapade tråden en aning.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
4/20/17, 6:57 PM
#15

Det är ett ämne som är både känsligt och väl värt att prata om egentligen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: