Annons:
Etikettekonomi
Läst 1575 ggr
[Nomen Nescio]
12/25/16, 8:39 AM

Mellandagsrean - dags att shoppa loss?

Knappt har sista julklappen blivit öppnad förrän det är dags för mellandagsrean, men konsumentverket varnar för falska prisuppgifter.

För egen del försöker jag undvika butiksträngseln den här tiden på året, men att rean lockar märker man ju, och många väljer att ge bort presentkort istället för varor i julklapp med tanken att man får mer för pengarna efter jul. Någon här som brukar bege sig in i hetluften i affärerna?

Annons:
[Rhonda]
12/25/16, 8:51 AM
#1

Jag har inte varit på mellandagsrea på ca 35 år o jag har bott här i 40 år.

TjockaBerta
12/25/16, 8:53 AM
#2

Nej. Det är inget nöjda att ge sig ut och handla grejer, tycker jag.

>>>Malum domesticum<<<

[Jimmy.L]
12/25/16, 8:54 AM
#3

Var länge sen jag var på mellandagsrea.

Åsa S
12/25/16, 8:55 AM
#4

Nä de få dagar under jul vill jag bara ta det lugnt stressa runt kan man göra under annan tid på året

Agafia
12/25/16, 9:16 AM
#5

Det enda jag ska handla idag är 2 liter havremjölk , dock inte på rea 😉

Maria
12/25/16, 9:39 AM
#6

Jag har aldrig förstått mellandagsrean.

Kan det vara lönsamt för butiker att ha rea den tid på året då folk verkar ha minst i plånboken?😮 Januari lär ju vara den fattigaste månaden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Jimmy.L]
12/25/16, 9:46 AM
#7

#6 Mellandagsrean lockar faktiskt folk till butikerna. Och många gör elektronik under mellandagarna i hopp om att göra klipp.

Carmarino
12/25/16, 11:17 AM
#8

Det är helt hopplöst att ge sig ut i affärerna under mellandagarna. Svårt att få parkeringsplats och fullt av folk överallt så man inte kommer fram. Dessutom brukar populära varor ta slut innan man hinner dit.

Förra året så handlade jag visserligen på mellandagsrean, eftersom den teve jag höll koll på var prissänkt med en tusenlapp. Jag insåg dock att det var betydligt smidigare att köpa den på nätet. Visserligen har jag den fysiska affären mindre än 10 minuters bilväg härifrån, men postutlämningen ligger mycket närmare och där finns gott om parkeringsplatser precis utanför. Dessutom är det ingen trängsel där heller. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/25/16, 11:49 AM
#9

#8 Cykla eller gå till affären. 🙂

Carmarino
12/25/16, 12:23 PM
#10

#9 Äger ingen cykel och behöver inte köpa något i år. Dessutom orkar jag inte gå flera kilometer och samtidigt släpa på en massa "reafynd". 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/25/16, 12:57 PM
#11

#10 Tänkte du köpa hela butiken. 😉

Carmarino
12/25/16, 1:39 PM
#12

#11 Nej, men det behövs inte så många prylar för att det ska bli tungt när man gått 25 meter - och sedan blir de bara tyngre och tyngre för varje meter ytterligare. Till slut känns det som om man bär på en elefant, även om prylen bara väger 4-5 kilo. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/25/16, 2:37 PM
#13

#12 Du får börja styrketräna. 🙂

Annons:
Carmarino
12/25/16, 3:09 PM
#14

#13 Nä, jag låter bli att shoppa istället. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
12/25/16, 3:40 PM
#15

Och starten har gått…: "Årets julhandel väntas slå nya rekord. Branschen räknar med att butikerna säljer för närmare 78 miljarder under december vilket är 3,5 procent mer än förra året.

Hur mycket av omsättningsrekordet som hänger på mellandagsrean är oklart, men handeln brukar räkna med att en tredjedel av omsättningen sker under mellandagsrean. Då har folk  köpt julklapparna och lägger pengarna på sig själv eller hemmet. "---

SVT

"I Mariebergs galleria utanför Örebro laddar man nu för en ökad omsättning på rean.

– I år tror vi att den kan bli ännu större, eftersom det är få lediga röda dagar. Det gör kanske att man inte reser bort i samma utsträckning. Istället stannar man hemma och shoppar då en del, säger Sofie Källgren, biträdande centrumchef."---

SVT

[helga21]
12/25/16, 6:16 PM
#16

Nej jag har redan riskokare och fritös 😃

Tarotstollan
12/25/16, 9:43 PM
#17

Det finns en del praktiska saker jag skulle behöva köpa men oftast är sådant inte nedsatt pris på eller redan slut när jag orkar ta mig till affären.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Nomen Nescio]
12/25/16, 10:09 PM
#18

Det finns ju en del uppgifter som pekar på att den som tänkt köpa något kan ha skäl i att vänta ut mellandagsrean, eftersom priserna brukar sänkas efter att den har varit.

Maria
12/25/16, 10:12 PM
#19

Rea på rean så att säga…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TjockaBerta
12/26/16, 5:15 PM
#20

Och så hände det sig att jag begav mig till ett ABC-centrum och fyndade ett par tofflor idag 😃

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Upp till toppen
Annons: