Annons:
Etikettmat-hushåll
Läst 4576 ggr
DesK
2/9/17, 7:11 PM

Vad blir det för mat? Tråd 7

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken lyder, vad blir det för mat? Tråden är tänkt som inspiration för oss alla. Så det får bjudas på allt från enkla mackor till festmiddagar. Bilder är på Danska smörrebröd, gjorda av min Danska väninna och fotade av mig 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Jimmy.L]
2/9/17, 7:13 PM
#1

Blev ärtsoppa idag med pannkaka.

Carmarino
2/9/17, 7:14 PM
#2

Pasta med skinka och citronsås.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2/10/17, 8:39 AM
#3

Idag vet jag inte men över helgen så blir det nog fiskfärsbiffar en av dagarna. Det var längesedan och jag älskar det.

Helst ska det vara blandat vitfisk. Gärna tork och kolja.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
2/10/17, 8:43 AM
#4

pannbiff med lök idag.

DesK
2/10/17, 8:54 AM
#5

Ingen aning, men det får bli något lättätet, efter gårdagens mastodontbuffé.

Maria har du något bra recept på dina fiskfärsbiffar?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2/10/17, 8:59 AM
#6

Nej inte alls. Jag bara blandar färsen med ägg, salt och peppar och en massa hackad dill och sedan steker. Är färsen väldigt lös så kan jag ha i någon tesked potatismjöl.

Jag har en väninna som alltid har hackad purjolök i färsen och det är också gott.

Jag brukar ibland göra spenatstuvning eller mangold till eller någon röra med majonäsbas. Det varierar så att säga😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
2/17/17, 12:50 PM
#7

Bakad potatis med skagenröra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/17/17, 2:48 PM
#8

Korvstroganoff med ris gör jag idag.

Agafia
2/22/17, 3:26 PM
#9

Fyllda paprikor .

Carmarino
2/22/17, 3:30 PM
#10

Pasta med köttfärssås.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/22/17, 3:31 PM
#11

Korv med stuvad spenat, potatis.

[Jimmy.L]
2/23/17, 11:35 AM
#12

Stekt torsk med hemgjord citronsås och hemgjord potatismos samt ärtor till det.

Maria
2/23/17, 11:37 AM
#13

#12 Det låter gott🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Jimmy.L]
2/23/17, 11:40 AM
#14

#13 Tack, jag rullar torsken i sesamfrön, och i potatismosen har jag lite riven muskotnöt.

Maria
2/23/17, 11:42 AM
#15

Det blir bara godare och godare😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
2/23/17, 11:48 AM
#16

🙂

Agafia
2/23/17, 11:13 PM
#17

Oj inte bra att läsa om allt gott här ….. Så här sent …… blir sugen

[Jimmy.L]
2/24/17, 10:10 AM
#18

Gör en tonfisksallad idag.

Carmarino
2/24/17, 11:54 AM
#19

Korv Stroganoff med ris och brytbönor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/25/17, 8:35 AM
#20

Lövbiff, pommes, sås, sallad.

Annons:
Åsa S
2/25/17, 9:16 AM
#21

Idag blir det potatis och purjolökssoppa till lunch och på eftermiddagen firar vi min mor som fyllt år med åsas snabbsemlor (jag fyller dem med mandelmassa+ lite smör redan vid bakningen så är det bara att dela och fylla med grädde sedan). Sedan blir det tacokväll har släkten på besök här i sommarstugan och det är lite barn med och då kan alla välja vad de vill ha. Har redan gjort pulled pork för de som hellre vill ha det än köttfärs med taco krydda och sedan blir det glass efteråt.

[Jimmy.L]
2/26/17, 9:13 AM
#22

Idag gör jag enchiladas med kyckling och till det blir det sallad.

Eda
2/28/17, 8:28 AM
#23

Varma falukorvsmackor

Kanske inte världens nyttigaste mat precis, men en av mina favoriter sen långt tillbaka i tiden. 
Hackar falukorven i tunna kuber, lägger dessa på smörbredda formbrödsskivor. Över detta tunna skivor av gul lök eller purjo, därefter ketchup eller chilisås och ovanpå detta ostskivor, sen in i ugnen. C:a 225 grader. Gärna sallad till. Enkelt och jättegott tycker jag!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Jimmy.L]
2/28/17, 8:33 AM
#24

Blodpudding med bacon, lingonsylt, potatis.

[Jimmy.L]
3/2/17, 11:04 AM
#25

Stekt falukorv med stuvad blomkål, potatis.

Provar även göra creme brulee till efterrätt.

DesK
3/5/17, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Igår firade min dotters 20-årsdag

Förrätt

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
3/5/17, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Huvudrätt

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
3/5/17, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Dessert

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
3/5/17, 8:55 PM
#29

Såg gott ut DesK. 🙂

DesK
3/5/17, 9:01 PM
#30

Det var mycket gott, men vi blev alldeles för mätta! Även vegansk middag kan vara extremt mastig🤪

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
3/5/17, 9:01 PM
#31

Så gott DesK. Här blev det levergryta idag

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
3/5/17, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
DesK
3/5/17, 9:03 PM
#35

Maria, levergryta är så himla gott och känns som en lite bortglömd rätt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
3/5/17, 9:06 PM
#36

#35 Ja det är gott ibland. Vi brukar ha kapris i och knaprig bacon.

(jag tog bort två tomma inlägg. Det strulade med min bild)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
3/5/17, 9:06 PM
#37

Jag gillar inte lever.

DesK
3/5/17, 9:12 PM
#38

Jimmy, har du bara ätit skolans lever?

Lever är en riktig delikatess, när den tillreds varsamt och med rätt tillbehör, t ex som Maria säger ovan🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
3/5/17, 9:16 PM
#39

#38 Ja, jag gillade inte smaken.

Maria
3/5/17, 9:18 PM
#40

Det är nog många som inte gillar lever men alla i  min familj äter det som tur är😉 men skolans lever kan ju vara avskräckande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
3/5/17, 9:20 PM
#41

Gissar att det var grislever som du fick smaka. Kalv- eller kycklinglever är något helt annat! Våga prova någon gång 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Jimmy.L]
3/5/17, 9:22 PM
#42

#40 Kan vara så, jag ogillar även skaldjur. Men visst blir jag bjuden så äter jag.

Carmarino
3/6/17, 11:25 AM
#43

#32 Det ser jättegott ut. Har inte ätit lever på länge, så jag blev riktigt sugen när jag såg bilden. En riktigt vällagad bit stekt lever, med gräddsås och ris eller potatis till, är en riktig delikatess enligt mig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/6/17, 11:45 AM
#44

#43 *Ryser* 

Idag blir det ribs med rödvinsås, ris och kokt blomkål.

Carmarino
3/6/17, 11:48 AM
#45

#44 Gillar inte ribs och rödvinssås, men det andra låter gott. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/6/17, 12:02 PM
#46

#45 😛

[Jimmy.L]
3/7/17, 11:45 AM
#47

Sjömansbiff med potatis.

Carmarino
3/7/17, 12:27 PM
#48

Kokt torsk med dillsås och potatis.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
3/7/17, 12:42 PM
#49

#48 Låter gott, när ska jag komma.

Carmarino
3/7/17, 12:55 PM
#50

#49 För en timme sedan. 😃

(Jag äter ju middag mitt på dagen, inte på kvällen.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/7/17, 1:02 PM
#51

😭

Carmarino
3/7/17, 1:08 PM
#52

#51 Men du ska ju äta sjömansbiff. Det hade blivit en lite konstig kombination om du ätit kokt torsk till det. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
3/7/17, 1:09 PM
#53

Här är det födelsedag igen, så det blir lax under citron- och spenattäcke och citronig cheesecake till  efterrätt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
3/7/17, 1:13 PM
#54

#52 Kan ju ha tagit det till lunch.

#53 Låter smaskens.

Carmarino
3/11/17, 2:49 PM
#55

I dag åt jag pasta med räksås och dill, och med ångkokta grönsaker till.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
3/11/17, 2:58 PM
#56

Det blir biff stroganoff till kvällsmat med ris.

DesK
3/11/17, 8:53 PM
#57

Här blev det biff med svampsås och råstekt potatis, självklart stekt i mikron.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
3/12/17, 10:11 AM
#58

Idag ska vi äta ärtsoppa. Tur att jag kom ihåg att lägga ärtorna i blöt under natten😉

Till efterrätt blir det risgrynspudding.

Känns som riktigt gammaldags mat haha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
3/12/17, 10:54 AM
#59

Ska banka ut och göra schnitzel, efterrätt blir det chokladparfait.

ruterdamsex
3/12/17, 10:58 AM
#60

Mat idag? Jo det blir resten av fredagsmiddagen, nämligen kalvlever anglais. Suveränt gott. Maken stod vid spisen den här gången. Han har just fått veta om brist på B12 så lever är perfekt. MUMS!

Maria
3/12/17, 11:01 AM
#61

#60 Det åt vi förra helgen😉 fast jag gör en variant med vispgrädde i för att få mer sås.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
3/12/17, 11:07 AM
#62

#60 Det låter jättegott - fast jag hade nog gjort som Maria; lagt till vispgrädde för att få mer sås. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/15/17, 1:38 PM
#63

Idag åt jag kycklingleversauté med ris och haricot vertes - inte hemlagad, men god ändå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/15/17, 1:45 PM
#64

Det blir pastagratäng idag med chorizo.

ruterdamsex
3/17/17, 10:08 AM
#65

Idag kommer bror på lunch. Hans lånehund får en skål vatten.Vi tvåbenta kalasar på pasta med parmesan och baconsås. En gul lök, två tomater, två vitlöksklyftor och en liten chili får svettas länge och väl i en skvätt vitt vin. Bitar av knaperstekt bacon sätter smak med salt, peppar och lite chilisås.  Efterrätt blir skuren apelsin i lite romsås.

[Jimmy.L]
3/17/17, 10:13 AM
#66

Lagar lasagne idag.

DesK
3/17/17, 9:30 PM
#67

Vegansk wok med glasnudlar blev det idag🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
3/25/17, 12:01 PM
#68

Omelett med skinka och gröna ärtor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
3/25/17, 12:30 PM
#69

Idag har fantasin inte varit så stor så det blir kyckling i curry med ris.

Katterna blir i alla fall glada för de älskar kokt kyckling😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Jimmy.L]
3/27/17, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Lunch vid Mångfaldens hus i Turinge.

Oxkött med sås, potatis, röd vinbärsgelé, sallad, vattenmelon.

Carmarino
3/28/17, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Världens snabbaste och enklaste kycklingfilé med ris. Åtminstone tycker jag att den är världens snabbaste att laga. 😃

Nåja, det tar lite tid i ugnen, men då behöver man inte passa den. Brukar göra den på ett kilo kycklingfilé, så att jag har en massa middagar i frysen att ta till när jag inte orkar/hinner laga någon mat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
3/29/17, 10:59 PM
#72

#71 Fiffigt, så gör jag också både med kyckling(lår)filéer  och laxsidor.

Carmarino
3/30/17, 5:05 AM
#73

#72 Har testat att göra den med älgkött också. Det blev väldigt gott det med. Bytte bara ut lite av ingredienserna i såsen. Använde krossade enbär, viltfond och vinbärsgelé istället för peppar, kycklingfond och diverse kryddor. Här är receptet om någon vill testa:

Ingredienser
ca 1 kg frysta kycklingfiléer (eller älgstek)
1–2 msk kinesisk soya
0,75 dl (75 g) flytande eller smält smör
5–10 dl grädde (jag tar 10 dl, för jag vill ha mycket sås)
1–2 msk kycklingfond
1 tsk – 2 msk Dijonsenap (beroende på hur stark senapssmak man vill ha)
1–2 msk sweet chili
1–2 tsk sambal oelek
1–2 msk krossad, valfri peppar
Chiliflakes och Tabasco efter smak
(Till älgsteken: 10–12 krossade enbär, viltfond och ersätt kryddorna med 2–3 msk röd vinbärsgelé.)

Gör så här
Lägg de frysta filéerna i en eldfast form.
Blanda ingredienserna till såsen och tillsätt grädde.
Häll detta över filéerna.
Ställ in formen i kylskåp över natten (eller dagen om man vill äta på kvällen). Eller låt stå i rumstemperatur 3–4 timmar.
Sätt ugnen på 225 grader.
Ställ formen i mitten av ugnen 40–45 minuter.
Kontrollera att filéerna är genomstekta.
Servera med antingen ris, potatis, kamutvete eller bulgur.

Man behöver inte använda just dessa kryddor, utan ta de man själv tycker om. Det är bara att testa och se vad som blir gott. 🙂

✨✨✨


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
3/30/17, 8:19 AM
#74

Carmarino det tipset får du flera ✨ för 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[[eskils_]]
3/30/17, 10:39 AM
#75

#73 Tack för recept! Låter intressant, ska testas. 👍 Fast det låter som rätt lång tid i den höga värmen. Litar på dig dock.

Carmarino
3/30/17, 12:34 PM
#76

Tack DesK. 🤗

#75 Du kan säkert välja lite kortare tid, men jag gillar att kycklingen är väl genomkokt. 🙂

Den blir dock inte torr även om den är inne i ugnen så länge, så jag skulle inte rekommendera kortare tid än 30-35 minuter - och självfallet rekommenderar jag mycket sås som den kan puttra i. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
3/30/17, 1:02 PM
#77

Såsig tjej Carmarino. 😉

Carmarino
3/30/17, 1:03 PM
#78

#77 Ja, både bildligt och bokstavligt. Gillar inte att stressa. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/30/17, 1:07 PM
#79

#78 Du passar in på Kap Verdeöarna. 🙂

Carmarino
3/30/17, 1:12 PM
#80

#79 Nä, där är för varmt. 🥵


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/5/17, 1:03 PM
#81

Soldatens ärtpuré blev det idag. Ja, egentligen är det ju Soldatens ärtsoppa, men jag är inte särskilt förtjust i soppa, så jag använder bara lite vatten när jag värmer den, och då blir det puré. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
4/5/17, 1:59 PM
#82

#81 Det är onsdag idag 😎

Här blir det omeletterullar fyllda med gravad lax och keso plus sallad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
4/5/17, 2:04 PM
#83

#82 Jag vet, men imorgon ska jag på möte på kvällen, och då vill jag inte utsätta övriga deltagare för "Soldatens kanonad". Därför blev det en dag för tidigt. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
4/5/17, 2:33 PM
#84

#82Du kan ju skylla på en ny parfym. 😃

Carmarino
4/5/17, 6:19 PM
#85

#84 Lite svårt dock att bortförklara ljudet med ny parfym. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
4/5/17, 6:31 PM
#86

Automatisk spray 😉

Carmarino
4/5/17, 6:47 PM
#87

Ärtsoppa brukar aldrig låta som spray. Det är snarare mullrande kanoner.😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
4/5/17, 7:45 PM
#88

Skyll på åskan då. 😃

Carmarino
4/6/17, 6:44 AM
#89

Det hade kanske funkat. Problemet är bara att det inte åskar idag. Inte har jag någon hund att skylla på heller. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
4/6/17, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Lunch, köttfärsbiff, med championsås, potatis, sallad. 

Fotad med mobilkamera.

Annons:
Carmarino
4/9/17, 2:08 PM
#91

Ugnsbakad torsk med dillsås och färskpotatis.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
4/9/17, 3:08 PM
#92

Korvstroganoff med ris.

[Jimmy.L]
4/11/17, 3:27 PM
#93

Ugnsstekt fransyska med potatis, sallad och fem pepparsås.

[Jimmy.L]
4/19/17, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Oxjärpar med gräddsås, potatis, lingonsylt, sallad.

[Jimmy.L]
4/30/17, 8:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Det blev varmrökt lax igår på Mångfaldens hus.

Idag tänkte jag laga ryssröra i pitabröd.

[Jimmy.L]
5/2/17, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Pasta med renskav, zucchini, lingon, gräddsås och sallad till lunch.

[[eskils_]]
5/7/17, 11:30 AM
#97

#96 Ser gott ut (om man slipper Coca-Colan).

Annons:
[Jimmy.L]
5/7/17, 12:59 PM
#98

#97 Sällan jag dricker cola men ibland lyxar jag till det.

[Jimmy.L]
5/14/17, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Elviras högrevsburgare åt jag idag vid Elviras Kök och Café i Turinge. Ligger inte så vackert till med trafik nedanför men man har vacker inredning med 91:an som tema och i sommar öppnar 91:an museum för andra sommaren i rad.

[Jimmy.L]
5/18/17, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Lunch vid Elsas Skafferi, i Mariefred, Pannbiff med Champinjonsås och en grönsaksbuffé.

Trevlig personal som tog betalt men sen vet jag inte. Ingen förklaring om man skulle ta salladsbuffén först jag letade efter tallrik innan jag förstod man ska lägga det på tallriken. Smöret till brödet fann jag en plastbit i. Maten fick jag hämta vid köksluckan. Goda grönsaker trots broccolin var lite överkokt. Kul med olika röror till salladen. Pannbiffen god kryddad men snålt med bara en.

Lär nog inte återkomma till Elsas Skafferi för fler luncher.

[Jimmy.L]
5/20/17, 7:13 PM
#101

Är det någon som ätit sikrom som kan beskriva hur det smakar?

DesK
5/20/17, 8:26 PM
#102

Menar du löjrom?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
5/20/17, 8:29 PM
#103

Det står sikrom.

"bröd från Rosala med skagen och sikrom"

https://www.vikingline.se/hitta-resa/kryssningar/mat-och-dryck/dagskryssning-afternoon-tea/

Det ska jag äta på båten mot Åland i juni.

DesK
5/20/17, 8:41 PM
#104

Om sikrom är annorlunda än löjrom, så smakar de sannolikt lite olika. Jämför rom från insjööring och från bäcköring.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Jimmy.L]
5/20/17, 8:43 PM
#105

Okej men smaken på rom är det salt?

DesK
5/20/17, 8:58 PM
#106

Om salt är tilsatt, så garanterad salt smak, annars kan det vara en svag saltsmak, beroende av var firren ifråga har vistats

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
5/20/17, 9:01 PM
#107

Tack, ska bli spännande att smaka det.

DesK
5/20/17, 9:07 PM
#108

Jimmy.L den här typen av frågor finns det en annan sajt för 😇

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
5/20/17, 9:23 PM
#109

Vilken?

DesK
5/20/17, 9:31 PM
#110

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
5/20/17, 9:32 PM
#111

Aha, missade det.

Annons:
Carmarino
5/21/17, 12:06 PM
#112

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/21/17, 12:29 PM
#113

Tack fröken Carmarino. 🤗

Carmarino
6/21/17, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Idag blev det mozzarellasallad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
6/21/17, 12:46 PM
#115

Köttfärsbiff med stekt potatis blir det idag.

[Jimmy.L]
6/25/17, 3:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Högrevsburgare vid Elviras Kök & Café.

[[eskils_]]
6/30/17, 6:58 PM
#117

#73 Nu har jag testat ditt kycklingrecept, Carmarino. Gjorde halv sats, bytte ut sweet chili och sambal oelek mot en näve färska champinjoner och ett par charlottenlökar. Blev jättegott! 👍

Carmarino
7/1/17, 12:01 PM
#118

#117 Vad roligt. Ja, det är ett väldigt bra grundrecept, som man kan smaksätta precis hur man vill.

Har för mig att det i grundreceptet skulle vara krossad grönpeppar och mycket mer senap än jag använder, men för övrigt inte så jättemycket mer i kryddväg. Eftersom jag personligen inte tycker om varken grönpeppar eller (för mycket) senap, så ändrade jag så att kryddningen passar mig.

Tror säkert att man kan ha i paprika och purjolök också, men eftersom jag är extremt känslig mot bägge (blir jättesjuk i flera dagar) så har jag inte tagit med dem som ingrediensförslag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
7/12/17, 1:29 PM
#119

Idag blir det biff med egengjord kyftpotatis, pepparsås, sallad.

[Jimmy.L]
7/14/17, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

”A trip to America” Hette hamburgaren jag provade på Gripsholmsgrillen i Mariefred.

Hamburgare med pepper jackost, svartrökt sidfläsk, bbq och coleslaw.

[Jimmy.L]
8/2/17, 8:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Lunch vid Bistro Kastellet smörgås med rostbiff från Skärgårdskött med Kastellets remouladsås .rostad lök och cornichon.

Carmarino
8/13/17, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Idag blev det Pasta Parisienne. En "egenkomponerad" rätt, där jag har försökt att återskapa en pastarätt jag fick på en italiensk restaurang i Paris.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/28/17, 5:31 PM
#123

Tog inget foto idag, men jag lagade stuvad vitkål, som avnjöts med stekt falukorv. Mums.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
8/28/17, 5:44 PM
#124

#123 Åh så gott. Det år vi för inte så länge sedan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
8/28/17, 5:58 PM
#125

Läste ett recept på stuvad vitkål förra veckan, och blev så sugen på att göra det. När jag sedan såg att det var extrapris på vitkål (5 kr/kg) så var det ingen tvekan. Falukorv hade jag i frysen, så det var bara att sätta igång. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
8/28/17, 8:22 PM
#126

#125 Hur kan det löna sig att odla vitkål?🤪

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
8/28/17, 8:25 PM
#127

Det är väl som färskpotatisen som går för runt 1 kr i butik.  Butikerna köper upp flera ton och får det billigt.

Carmarino
8/29/17, 11:02 AM
#128

#126 och #127 I de här fallen gissar jag att det är affären som "tar smällen" för att locka kunder till affären. Tror inte att de som säljer kålen, potatisen eller vad det nu är, får så lite betalt. Åtminstone hoppas jag att det är så.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
8/29/17, 11:23 AM
#129

Är det ett överskott får ju bönderna lite betalt det har vi ju sätt på mjölken. En mjölkbonde jag känner tvingades lägga ner för något år sen tyvärr.

Carmarino
8/29/17, 2:11 PM
#130

Ja, det är många mjölkbönder som tvingats lägga ner. Mycket beroende på att man istället importerar billiga mejeriprodukter från utlandet, eftersom det finns ett överskott på marknaden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21240442.ab


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/29/17, 2:17 PM
#131

När det gäller det extremt låga priset på vitkålen och potatisen så tror jag däremot att det enbart är för att det är en lockvara under t.ex. en vecka. Sedan går priset upp till det normala igen.

Det är väl ungefär som jordgubbar till midsommar, fast där är det tvärtom. Dagen innan midsommar, och midsommarafton stiger priset på jordgubbar oftast med en femma eller tia per liter. På midsommardagen går det ner till ordinarie pris igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
8/29/17, 3:04 PM
#132

#131 Jag hittar självplock för 10 kr st av vitkålen.

http://www.plocka.nu/

Jag tror inte det är en lockvara, vitkålen och rotfrukter beskrivs som billiga produkter.

Annons:
Carmarino
8/29/17, 3:49 PM
#133

#132 Ja, just vitkålen brukar vara billig. Fast jag tror att den brukar kosta lite mer än 5 kr/kg i affären. Det motsvarar nog ungefär priset vid självplock, för ett normalt kålhuvud brukar väga ca 2 kg.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
8/29/17, 3:51 PM
#134

#133 Nog normalpris jag har sätt att dom tar 5-10 kr kg även under vintern.

Upp till toppen
Annons: