Annons:
Etikettvård-omsorg
Läst 439 ggr
Carmarino
2017-03-14 15:46

22-åring blir ordförande i vård- och omsorgsnämnd

I Helsingborg satsar man på yngre politiker. Kommunens yngste politiker blir nu ordförande i vård- och omsorgsnämnden. Det verkar dock som om han faktiskt har viss förståelse för de äldres situation, så man ska nog inte döma ut honom på grund av åldern. Hans svar på frågorna är ju både vettiga och sansade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2017-03-14 15:49
#1

Tyvärr har Helsingborgs Dagblad börjat göra om de flesta artiklarna till betalartiklar, och det hade de gjort efter att jag läste artikeln. Hann dock kopiera texten innan dess, så här är den.

Yngste politikern tar över de äldres frågor

Jonny Cato Hansson (C), 22 år, blir ny ordförande i vård- och omsorgsnämnden. Han vill sätta fokus på äldres ofrivilliga ensamhet. Han sträcker också ut handen till Socialdemokraterna för att finna breda lösningar framöver.

Maria Nilsson (C) avgår som vård- och omsorgsnämndens ordförande, vilket HD berättade i förra veckan.

Nu är det klart att hon ersätts av Jonny Cato Hansson. Han är Centerpartiets kommunalråd på halvtid och ska även ta över stadens näst största politiska nämnd. Frågorna är inte främmande för honom, han har fram till nu varit ersättare i vård- och omsorgsnämnden.

Jonny Cato Hansson var rekordunga 20 år när han blev kommunalråd. Nu, två år senare, blir han även ansvarig för de äldres och de funktionshindrades frågor.

Det sägs till och från i debatten att äldre politiker inte förstår sig på dagens ungdom. Men förstår du dig på dagens äldre?

– Det hoppas jag. Men jag är väldigt ödmjuk och har respekt för att folk tycker att jag är ung och oerfaren. Därför kommer jag att lyssna på medarbetarna i alla verksamheter, på de boende, på de anhöriga och höra vad de tycker fungerar bra och vad som kan bli bättre. En förutsättning för att jag ska lyckas är att jag lyssnar, säger Jonny Cato Hansson.

Din företrädare Maria Nilsson är också din politiska mentor. Vad kan hon främst hjälpa dig med nu?

– Vi pratar nästan dagligen. Hon har varit ett väldigt viktigt stöd och blir ännu viktigare framöver. Hon har en oerhörd kompetens inom vårdområdet och är en väldigt skicklig politiker.

Uppdraget som nämndsordförande är på halvtid. Dessutom är du kommunalråd. Hur ska du hinna med allt?

– Jag studerar också på heltid, statskunskap. Det är en av de saker jag får lägga av med. Det gäller att hitta en balans.

Det har stormat rejält kring de styrande blågrönas äldre- och handikappolitik. Hur är det att ge sig in i det getingboet?

– Det är kanske en av de största utmaningarna man kan ta sig an just nu. Därför är jag väldigt ödmjuk. Det kommer att bli tufft emellanåt. Sedan hoppas jag att vi tillsammans med Socialdemokraterna kan komma överens om stora delar av framtidens äldreomsorg. Det finns frågor vi kan enas om. Som hur vi ska få ner de höga sjuktalen bland de anställda.

Varför öppnar du handen mot Socialdemokraterna?

– Den hätska debatt som varit har skadat Helsingborgs äldreomsorg. Det finns berättigad kritik. Men det är också viktigt att peka på vad som fungerar bra och att staka ut framtiden tillsammans. Äldreomsorgen är alldeles för viktig för att inte ha en bra dialog om.

Striden har främst gällt de blågrönas beslut att lägga ut fyra vårdboenden för äldre och fyra LSS-boenden för funktionshindrade i privata händer.

– Jag förstår att människor blir upprörda när det begås fel i våra välfärdsområden. Och det har funnits inledande brister på vårdboendena. Jag hoppas verkligen att vi ser förbättringar framöver.

– Men man ska också ha med sig att vi aldrig tidigare har ställt så höga krav på entreprenörerna. Där gäller det att vi gör bra uppföljning och att avtalen följs.

Vilka frågor tänker du främst driva som ordförande i nämnden?

– Det pratas alldeles för lite om den ofrivilliga ensamheten. Den berör mig mycket. Jag kan ta min egen farmor som exempel. När hon slutade på keramiken miste hon sitt sociala sammanhang. Det var inte bra. Vi behöver vänner och aktiviteter under hela livet.

Vad tänker du göra åt det?

– Våra frivilligkrafter är enormt viktiga. Jag ska lyssna på dem och höra vad vi kan göra mer för dem. Jag vill också att vi utvecklar de mötesplatser vi har idag. Där är träffpunkterna väldigt viktiga.

Men för ett år sedan ville ni lägga ner fem av stadens träffpunkter?

– Vi lyssnade in och förstod att träffpunkterna betyder väldigt mycket för helsingborgarna.

Jonny Cato Hansson har de senaste åren ofta talat om hur viktig maten är för de äldre. HD lät nyligen kocken Jean-Louis Marchandise testa maten på fyra vårdboenden. Bara ett, Åbrädden, fick bra betyg.

Vad säger du om det?

– Det är klart att det finns ett förbättringsområde. Vi har satsat mycket på maten och måltidssituationen, att det är trevliga och harmoniska miljöer. Samtidigt är maten och smaken individuell. Jag vill lyssna och känna av vad de boende tycker.

– Sedan vill jag att fler vårdboenden får egna tillagningskök. Vi invigde nyligen ett nytt kök på Borgvalla i Vallåkra.

Planen är att ett vårdboende om året ska få eget kök. Varför inte fler?

– Det är en ganska stor investering och kommunen går mot en mer ansträngd ekonomi. Sedan är det inte praktiskt optimalt med eget kök på alla ställen.

När Jonny Cato Hansson tar över ordförandeklubban kan han se sin syster bland de övriga politikerna. Jenny Björklund Hansson är ersättare för Vänsterpartiet i vård- och omsorgsnämnden.

Hur blir det?

– Vi är vana vid att inte vara överens inom politiken, säger Jonny Cato Hansson med ett leende.

– Det har också fungerat bra den tid som varit i nämnden. Det tog ett par månader innan de andra förstod att hon är min syster. Det är ett bra betyg, tycker jag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: