Annons:
Etikettövrigt
Läst 586 ggr
Turbo10
2017-03-20 17:34

Ålder.

Jag har  funderat på om jag hamnat i rätt forum. Är 60 år och har sjukersättning sen många år.  Är jag pensionär eller sjuk.  Vilka rabatter gäller för mej? SL vet jag men resten. Pensionärsrabatt på mataffärer o s v.  Det här ämnet har säkert tagits upp tidigare, i så fall ber jag om ursäkt. Lite tips tar jag gärna emot, det blir jobbigt ibland att leta själv.  Sist men inte minst, så känner jag mej som en äkta pensionär och en stolt sådan.  Skickar en stor kram till alla som är sjuka och inte är pensionärer ännu och  naturligtvis er alla andra.

Annons:
Maria
2017-03-20 18:28
#1

Känner du dig verkligen som en pensionär? 😉 Själv har jag 50% sjukersättning och 10 år kvar till ålderspension. 

Jag vet inte vad det är för rabatter för de/oss med sjukersättning. Kanske det varierar mellan kommuner men annars kan nog försäkringskassan kanske svara?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eda
2017-03-20 19:01
#2

Inte för att jag tror att du har just asperger, men i ett forum för asperger har jag läst följande:

”Det är rätt att du som har sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning kan få ett intyg för förmånstagare (FK1999A). 
Det är Försäkringskassan som utfärdar ett sådant intyg. Intyget ger dig rabatt på vissa resor, entreavgifter med mera.”

När det gäller t.ex. SF-bio får man som pensionär 20% rabatt vid uppvisande av legitimation eller förmånsintyg.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

DesK
2017-03-20 19:26
#3

Välkommen hit! Vissa rabatter får man per automatik, när man blir ålderspensionär, andra måste man söka själv. Sedan får man ofta reklam för t ex 55-plussare. Det kan vara allt möjligt, en sak som jag har sett på senare tid är, är ett slags rabatthäfte, som man får betala för. Jag avråder från den typen av erbjudanden. De som tjänar på dessa är de som säljer rabatthäftena, ingen anna n.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Turbo10
2017-03-20 19:32
#4

Jag har bara fysiska besvär, ca 8-10 olika sjukdomar och diagnoser. Har försökt att tyda olika regler men blir inte ett skvatt klokare. Har varit sjuk sen 18 års ålder, men har kämpat på i arbetslivet tills för 12 år sen. Då var det kört. Försäkringskassans intyg har jag haft länge, men tänker kanske på rabatter på olika affärer, t ex pensionärsrabatt vissa dagar. Ja, jag låter väldigt förvirrad och känner mej så också.  Maria, jag känner mej stolt att räkna mej till den äldre kategorien av våra medborgare, så mycket som dom har tillfört oss. När jag läser vad jag har skrivit så ser jag att det är ett  meningslöst inlägg egentligen, men väljer att inte radera (om man nu kan). Kramis till er alla som läser detta.

Maria
2017-03-20 19:41
#5

#4 Jag menade absolut inte att du inte ska vara stolt. Jag blir bara alltid så förvånade över de som kallar sig pensionärer som inte har fyllt 65. För mig känns det främmande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Turbo10
2017-03-20 21:15
#6

Jag fattar vad du menar. Jag har själv tänkt att pensionär blir man vid 65.  Kramis

Annons:
perk
2017-03-21 10:25
#7

Det ska gå att beställa ett förmånsintyg från Försäkringskassan som visar att man har sjukersättning och kanske andra ersättningar.

Men det verkar som om man måste kontakta FK, det går inte att hämta hem på nätet.

Blev upplyst om detta intyg för ett tiotal år sedan, då jag åkte med Swebuss från Karlstad till Malmö. För på Swebuss kunde man få rabatt med intyget.

Men jag har fortfarande inte fått mig för att beställa intyget😕

http://forslag.forsakringskassan.se/ideer/varfor-star-inte-detta-pa-eran-hemsida/

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Upp till toppen
Annons: