Hobby

Tips för sömnad & hobbyverksamhet

2017-03-21 08:17 #0 av: Eda

Foton:
Nålpåträdare från Iris hjälpmedel hemsida 
Lupp och lins från Varsam hemsida
Arbetslampa, förstoring, magnetnåldyna, nålpåträdare & själpåträdande synålar från Bibbis Textil hemsida 
Jag har butikernas tillåtelse att visa bilderna

De flesta får sämre syn med stigande ålder, själv sätter jag ofta på mig dubbla glasögon när jag ska trä på synålar, läsa pytteliten text på etiketter m.m.

Men även om man har större synproblem och vill fortsätta att kunna brodera eller hålla på med annan synkrävande hobby som t.ex. modellbygge finns hjälp att få.  

Mitt senaste blogginlägg handlar om hjälpmedel vid synnedsättning, de flesta gällande sömnad som t.ex. magneter som fungerar som nåldyna och nålplockare, ”självpåträdande synålar”, nålpåträdare för synålar & symaskin och färgade stickor & virknålar.  

Men jag har också skrivit om arbetslampor, förstoringsglas, luppar, mätstickor och specialmåttband som man också kan ha glädje av vid hobbyarbeten av olika slag.

Se: Hjälpmedel gällande sömnad m.m. vid synnedsättning

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
🌺Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna!

Anmäl
2017-04-26 15:28 #1 av: Eda

Foton från Bibbis textils hemsida: 
Elektrisk sax 
Rullkniv 
Fiskars lilla fjädrande Softoutsax 
Bygelsax  

Jag har nu gjort ett nytt blogginlägg gällande sömnad vid funktionsnedsättning. Nu mest gällande saxar & skärverktyg som man inte behöver så mycket styrka till.  Se: Ytterligare sömnadstips vid funktionsnedsättning

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
🌺Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna!

Anmäl
2017-05-03 07:07 #2 av: DesK

Tack för jättebra tips!

Désirée

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.