Etikettnyheter
Läst 4505 ggr
[Carpinus]
2015-08-22, 10:52

Självmord - vår tids ättestupa för de utlevade?

_ "Män över 75 år har den högsta självmordsfrekvensen, men är en grupp som ofta glöms bort när problemet diskuteras. Nu utbildas flera tusen personer i landet för att lära sig upptäcka och stötta äldre som mår dåligt.
Risken att en man över 80 tar sitt liv är mer än tre gånger högre än genomsnittet för befolkningen. Det visar Socialstyrelsens dödsorsaksstatistik för 2014 som kom nyligen. Risken för självmord är högst bland äldre män och efter 75 års ålder sker en kraftig ökning."---

"Under lång tid har det talats alldeles för lite om äldre som mår dåligt menar Susanne Rolfner Suvanto.
– Man har en syn kring att äldre inte har en psykisk ohälsa och när det gäller suicid så är det nog många som associerar det till att det skulle vara någon form av aktiv dödshjälp. Att man är svårt sjuk och ändar sitt liv i slutskedet. Så är det inte, det är oupptäckta och obehandlade depressioner, säger Susanne Rolfner Suvanto."_

SVT Nyheter

Maria
2015-08-22, 11:03

Här kommer lite skrivet om en tidigare arbetskamrat till mig och hans arbete. Det är om samma ämne. Jag var på hans avhandling. Intressant.

http://www.dagen.se/%C3%A4ldre-m%C3%A4n-i-riskzonen-f%C3%B6r-sj%C3%A4lvmord-1.113222

/Maria

Tjeja
2015-08-22, 11:06

Fyy vad sorgligt! Hade verkligen ingen aning! Visste att det var vanligare hos medelålders män än folket i övrigt men att det är ännu värre högre upp i åldrarna hade jag ingen aning om! 

Blev ledsen nu.. alla dessa stackars ensamma deprimerade män över 70 skulle kunnat vara min pappa lika gärna.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
2015-08-22, 11:08

Ja, gemene man har nog ofta en föreställning om att självmord hör till yngre åldrar.

/Maria

[Carpinus]
2015-08-22, 11:43

Man hör ju saker i bekantskapskretsen, för alla enskilda berättelser som bildar ett mönster är av naturliga skäl inget som det skrivs i tidningarna om.

En släkting berättade att en äldre person som var känd som ganska "rå" en dag kom fram och tog honom i hand.

"Du skall ha tack, Arne! Du är en av dem som alltid behandlat mig väl, och du skall veta att det aldrig funnits någon osämja oss emellan", sa den här personen. Släktingen blev lite brydd, för hans bekant brukade aldrig vara så känslosam, men snart kom det annat att tänka på. 

Dagen efter fick han meddelande att personen samma dag varit och pratat med flera personer, tagit farväl, som man sedan insåg. Därefter åkte han hem och satte gevärspipan i munnen och tryckte av.

Efter det var det flera av de personer som den olycklige kontaktat som frågat sig själva varför de inte reagerat hårdare på besöket, och om det hade gått att förhindra den tragiska utgången. Svaret på de frågorna får de aldrig, men förmodligen hade man inte kunnat göra något - enligt senare uppgift hade mannen läkarskräck och levt med känslan att han var obotligt sjuk men inte vågat gå till doktorn. Ibland kanske det går att förhindra sådana här tragedier om vi lär oss att vara observanta på tecken på nedstämdhet.

[Carpinus]
2015-08-28, 13:40

"På vuxenpsykiatriska kliniken i Norrköping har man i sommar sett en ökning inom ett par grupper av de patienter som kommit dit efter ett självmordsförsök - unga vuxna och äldre över 70 år.

– Vi har ju sett i sommar i alla fall att vi haft en grupp med äldre-äldre som varit frekventa hos oss. 70 plus upp till 90-95 till och med, samtidigt som vi har en grupp med yngre personer också som försökt ta sitt liv, säger Karin Mossberg, är verksamhetschef på psykiatriska kliniken i Norrköping."---

"Och bland patienterna över 80 år är det många som känner att de levt färdigt.

– De tycker att de inte har något att leva för och att de levt ett långt och bra liv, säger Karin Mossberg.

De senaste åren har platserna på särskilt boende som äldreboende minskat i Sverige. Och andelen sjuka äldre som har stora behov av vård och omsorg och ändå bor kvar hemma har ökat, enligt Socialstyrelsen."

SR P4 Östergötland

Tjeja
2015-08-28, 13:44

Svårt för omgivningen att hantera detdär när en riktigt gamal person är nöjda med sitt liv och liksom "mätta" på att leva utan att vara deprimerade i egentlig mening.

[Carpinus]
2015-08-28, 13:52

#6 Ja, det är ett problem!

I de fall det ändå är en dold depression så är det tragiskt om det blir så att detta inte tas på allvar hos de äldre. Senast igår berättade den fantastiska Dagny Carlsson på TV om hur hon blev änka vid 90 och tyckte att livet mist sin mening. Idag är hon 103, och när hon fyllde 100 valde hon själv "Min bästa tid är nu" som hyllningssång.

Tjeja
2015-08-28, 14:20

#7 Absolut! Därför det blir så svårhanterligt när det inte är en depression för det blir så svårt att tänka sig och urskilja det. Och sedan tanken.m vad gör man med en gammal och nöjd person som inte är deprimerad och ändå vill dö? Hur bemöter man dem? För man kan ju liksom inte ta livet av en sådan person heller. Samtidigt som bristen på stöd och autonomi i det fallet kan leda till depression bara därför istället. Och vad har man då vunnit på det? Det är inte heller värdigt. Ett dilemma altså. Och inte heller jag har något rakt enkelt svar på det.

[Carpinus]
2015-08-28, 15:11

#8 Nej, jag tror inte någon har svar på det, för det är nog väldigt individuellt. Sedan kanske det förekommer att  en del som efterlämnar brev om att man "levt färdigt" gör det bara för att inte strö salt i såren hos de efterlevande.

Bra i alla fall att problemet uppmärksammas!

Tjeja
2015-08-28, 15:17

Eller hur? Skulle nog behöva skrivas mer om. Jag trodde jag var upplyst i dessa frågor men jag blev ändå tolalt överraskad över att så många äldre äldre också försöker ta självmord. :-(

[Carpinus]
2015-09-27, 18:44

_"Den äldre mannen led av flera olika fysiska sjukdomar och kände sig deprimerad. Han kontaktade hemsjukvården och berättat att han hade självmordstankar, men därifrån sågs hans problem inte som direkt akuta. När hemtjänstpersonalen kom till mannen dagen efter hittade de honom sittande med ett rep runt halsen. Han sade att han hade självmordstankar men han ville bli lämnad i fred. Personalen gjorde som han sade och kontaktade hemsjukvården, som i sin tur ringde till en läkare på vårdcentralen. Läkaren och hemtjänstpersonalen beslutade sig för att besöka mannen, men när de kom till lägenheten hittade de honom livlös med repet om halsen."---

"Efter händelsen har, enligt vårdgivaren, flera åtgärder vidtagits för att minimera riskerna för att något liknande ska inträffa. Tydliga riktlinjer, information och utbildningar är något av det som lyfts fram. Den redovisningen nöjer sig IVO med och "avslutar ärendet utan att vidta åtgärder"._

NT

Tjeja
2015-09-27, 20:05

😭 behövs mer information om detta till hemsjukvården och hemtjänsten tror jag! Dem behöver få fortbildning i att hantera liknande situationer med tanke på hur stor del av alla självmord som faktiskt begås av äldre 😕

[Carpinus]
2015-09-27, 20:11

#12 Ja, det är sorgligt…

[Ruffsetuss]
2015-09-27, 20:20

Tyvärr är äldres självmord inte ett rop på hjälp . De överdoserar inte sömntabletter för då kan de bli hittade i tid . Utan medparten använder skjutvapen , dränker sig eller hänger sig . Det här berättade en sjuksköterska inom Geriatriken för mig , jag blev både överraskad o bedrövad att det var så då . Det har inte gått framåt med preventionen mot självmord hos äldre sedan dess verkar det som 😕

Tarotstollan
2015-09-27, 22:25

Hade en avlägsen släkting som slängde sig ut från sin balkong på 8:onde våningen, han var 92 år.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Topsy]1
2015-09-28, 15:29

Jag är absolut inte främmande för att avsluta mitt liv i förtid, om jag ser det som nödvändigt. Är inte deprimerad. Det är ju något som bara jag kan ta ställning till, det är ju mitt liv.Ddet är heller inget man gör för att man tycker det är roligt.

[Carpinus]
2015-09-28, 16:35

#16 Jovisst, det får man acceptera, men självmord får inte bli en  problemlösare för samhället. Om det verkligen är så som sägs i TS att "många ser det som en aktiv dödshjälp" så kanske inte steget är så långt till nästa steg i utvecklingen - att man rycker på axlarna och lämnar deprimerade människor i sticket när det kanske hade kunnat gå att lösa. 

Läser man om personen i #11 så ställer man sig ju frågan varför han 1/ kontaktar hemsjukvården och berättar det, 2/ väntar till nästa dag och sitter med snaran kring halsen när personalen anländer. Tycker att hela det handlandet förefaller som om ett rop på hjälp, annars hade han gjort slag i saken i tysthet. Eller i #4 - vad hade hänt om en enda av dem han sa adjö till hade frågat hur det var fatt?

Att man nu, som det sägs i TS, utbildar flera tusen personer att lära sig upptäcka och stötta äldre som bär på en depression tycker jag är bra - och på tiden!

[Topsy]1
2015-09-29, 06:00

Självklart ska man hjälpa när det går och naturligtvis får det inte bli en samhällslösning. Men när är en person sjuk och när är hon det inte? Vem bestämmer vilket? Orsaken (ständig värk, t.ex) ger ju verkan (depression/självmordstankar). #11 var ett solklart rop på hjälp, personen var deprimerad. Men jag är inte lika säker i #4. Vi är olika som människor. En del går ner sej medan andra tänker mer "klart" (förstå mej rätt). Håller fullständigt med om att mer utbildning behövs. Personligen tror jag man kan komma ännu längre om man fullt ut respekterar den enskildes rätt att få bestämma själv om ens liv är värt att leva eller inte. Som det är nu blir man omyndigförklarad och inspärrad på psyk om man nämner något om sådana tankar. Med den utsikten skulle åtminstone jag knipa käft. Så, mer hjälp och utbildning, men också full respekt och öppenhet!

[Carpinus]
2015-09-29, 07:45

#18 Någonstans i detta närmar vi oss kanske dödshjälpsdebatten, men det är nog ett ämne för sig, och som berör fler än åldringar. Tycker väl att vi i stort sett har samma åsikter.

[Topsy]1
2015-09-29, 07:47

Så är det nog :-) Ha en bra dag!

[Nomen Nescio]
2017-01-10, 06:53

"Trots att äldre är en växande åldersgrupp med högre risk för självmord än yngre, finns det väldigt lite forskning om äldres självmordsbeteende, både i Sverige och internationellt, säger Margda Waern, professor i allmän psykiatri vid Göteborgs Universitet, med särskild inriktning mot suicidforskning.

Självmord förekommer dubbelt så ofta hos män som är 80 år och äldre, jämfört med män i 20-årsåldern, säger hon. I antal per 100 000 invånare handlar det om 38 självmord jämfört med 19."---

"Bristen på kunskap tror hon beror på en åldersdiskriminering i samhället.

– Det tror jag delvis beror på en slags ageism, det vill säga att man anser att det skulle vara normalt att äldre personer blir trötta på livet när de kommer upp i hög ålder. Ibland får jag höra att 'men om jag var gammal och sjuk så skulle jag fundera på att ta livet av mig, det är inget konstigt med det', säger professor Margda Waern.

Därför ska det stora forskningsprojektet som nu startar på Göteborgs universitet studera skillnader mellan män och kvinnor, liksom olika åldrar, med hjälp av forskare inom bland annat genetik, neurokemi och socialpsykologi .

Kunskapen ska också resultera i ett utbildningspaket för vårdpersonal."---

SR

Maria
2017-01-10, 07:12

#21 Också en gammal arbetskamrat😉

Spännande forskning.

/Maria

Upp till toppen