Annons:
Etiketthälsa
Läst 5782 ggr
Torin
2013-11-21 13:06

Pensionärsgympa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här finns ingen gympa typ "Friskis & Svettis". För ett par år sedan ledde en sjukgymnast en grupp, då var vi i gympasalen till en skola. Jag var ensam man bland ett 15 tal kvinnor. Stuntar i det, vi behöver alla röra på oss.

I somras träffade jag föreståndaren för Korpen i Orsa. Hon berättade att hon hade en gympa för pensionärer, den skulle starta på höstkanten.

Nu har jag varit där två gånger.

Första gången var vi ett tiotal pensionärer som fick göra olika saker. Dra i långa gummiband, balansera på en halvrund grej, lyfta små hantlar, kliva upp och ner på en box m.m. Nåja, jag ville ju ha lite mer av gymnasik, men det fick gå ändå. Man måste ju pröva allt.

I dag var det dags igen. Men nu var inte ledaren där utan man skulle träna i gymmet. Där var fullt av maskiner som man skulle lyfta och dra i. gå-band att promenera på och en pryl för att öva rodd. Jag fick spader!

Lägger med en bild från när jag gick på Trim-korpen i Mölndal för några år sedan

Tänk att det inte går att få gymnastik utan alla dessa grejor. Jag får väl gå ut i vedboden och trava om veden i stället och gå längre promenader med hundarna.

Motionerar du? Hur då?

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
Leffe
2013-11-22 12:13
#1

Jag tränar i en av landstingets ställen. Där finns även dietister och arbetsterapeuter. Så man kan göra mycket på ett ställe. På gymdelen har de cyklar, gångband, benstyrketräning och armträning. Sedan finns gummiremmar för att stärka speciella muskler, bollar. Sedan får man träna balansen. Det är något de börjar med när man är omkring 65 år och det är för att man ska bli svårare att ramla hemma och ute.

Torin
2013-12-19 23:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu blev jag riktigt glad!

Har hittat Friskis&Svettis i Mora 

Det roliga är att de har även motionsjympa i Berget skolans gymnastiksal i Orsa. de börjar igen vecka 2. Den 7 januari kl 1900.

Dit skall jag gå. Undrar om jag som förra gången blir ensam karl med 10 kvinnor. Nå det får väl gå.

Hoppas att det kan gå att få fler deltagare.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

birgitha
2013-12-21 16:50
#3

Har aldrig gympat och kommer aldrig att gympa. Det enda jag gör är att följa sjukgymnastens råd om träning med stretching för rygg och höfter. Det kan man näppeligen kalla gymping, eller?

Torin
2013-12-21 17:38
#4

Inget fel på stretching. Det viktiga är att man håller kroppen i form. fortsätt med det om det känns bra.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Torin
2013-12-27 14:38
#5

Trevligt att man inte är ensam om att vilja jympa.

Svenska folket tränar allt mer och regelmässigt, det visar en ny undersökning. I Dalarna märks det bland annat av i Falun, där planerar de två största gymmen en utökning under nästa år. 

Läs resten!

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Torin
2014-02-04 21:28
#6

Tisdag kväll. Just hemkommen från Friskis & Svettis. Lagom mör. Är nog den äldsta deltagaren. Idag 5 man och femtioelva kvinnor, en del fula andra vackra gissar jag, för jag ser knappt att de är där. Glasögonen immar igen och jag har fullt sjä med att hänga med. 

Hade ingen lust att gå, lätt yr och illamående tyckte jag, men tvingade mig. Nu är allt det där borta. Var nog nyttigt.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-26 08:18
#7

Ljungbyhedgymnasternas seniorgrupp verkar ha det roligt tillsammans, inte minst tack vare den nya pådrivande tränaren.

http://www.hd.se/2017-01-26/har-skapar-vi-massor-av-endorfiner

Eda
2018-10-05 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

I min blogg har jag nu jort ett inlägg som handlar om sitt-och lättgympa, som passar många äldre och och personer med rörelsenedsättning.
Dels om vilka övningar som fungerar i hemmet och dels om tips på hur man kan hitta var det finns grupper för sitt- och lättgympa i Sverige. 

Se: https://handikapptips.wordpress.com/2018/10/03/sittgympa-och-lattare-gympa/
Bloggen är ideell och har inte någon försäljning eller vinstintresse.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: