Annons:
Etikettfärdmedel
Läst 4133 ggr
[Carpinus]
6/27/15, 8:20 PM

"Transportstyrelsen:färre äldre borde få köra bil"

_"Det är fler äldre bilförare ute på vägarna än någonsin. Nu ska Transportstyrelsen utreda om det behövs en obligatorisk läkarundersökning för att de ska få behålla sina körkort,rapporterar NA.
Obligatoriska läkarundersökningar för de som passerat en viss ålder kan snart bli verklighet. Efter sommaren ska Transportstyrelsen starta en utredning om man ska införa obligatorisk läkarundersökning från en viss ålder för personer med körkort för personbil. Det berättar Transportstyrelsens chefsläkare Lars Englund till tidningen Nerikes Allehanda."---

 "Vad läkarundersökningen ska bestå av är ännu inte klart.
– Det är sådant vi ska utreda. Det kan vara åldersrelaterade sjukdomar, som demens och syn. Men nedsatt rörlighet eller dålig hörsel har inte någon större betydelse, säger Lars Englund till NA."---_

DN

Annons:
[Carpinus]
6/27/15, 8:20 PM
#1

Läkarundersökningarna borde väl ha varit en självklarhet för länge sedan?

Maria
6/28/15, 8:06 AM
#2

Jag tror att det är väldigt bra. Dessutom med tanke på hur trafiken faktiskt har ändrat under årens lopp och många har ett körkort som var taget långt innan dagens alla trafikregler och ökad trafik.

En annan sak som vården borde vara mer uppmärksam på är demens och patienter som utvecklar demens bör man kolla över körkoret också.

Precis som psykiatrin har blivit bättre på att titta över ex. vapenlicens för de som insjuknar i någon psykisk sjukdom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
6/28/15, 8:45 AM
#3

Tror utöver att ett läkarintyg innebär en hälsokontroll så kan det även förbättra äldres självkänsla i trafiken. Att man, till skillnad från yngre förare, gått igenom en "hälsobesiktning" kanske gör att man som äldre förare blir mindre ifrågasatt. Det gamla "gubbe i hatt"-syndromet lever ju ännu, trots att hattarna blivit ovanliga…

Maria
6/28/15, 9:33 AM
#4

#3 Jo det kan absolut ha en betydelse.

Att bli av med sitt körkort på grund av åldersrelaterade åkommor är ju alltid ett känsligt ämne och man borde på något viss se det som att man  visar ansvar istället för ett nederlag. Hur nu det ska gå till?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
6/28/15, 9:59 AM
#5

#4 Det är som du säger ett känsligt ämne, och det kommer säkert att bli en hel del överklaganden. Samtidigt sker det ju redan idag att körkort dras in, inte bara för förseelser, utan även på grund av hälsoskäl. Det skedde en skärpning 2012 för läkares skyldighet att rapportera hälsoproblem som kan inverka på förmågan att köra bil, fr.o.m. det året skall en läkare anmäla personer som bedöms vara ”olämpliga” som förare, före det gällde benämningen ”uppenbart olämplig”.  Senaste uppgiften jag sett är att över 7000 körkort återkallas årligen av hälsoskäl. Bland dessa finns säkert ett rätt stort antal åldersrelaterade sjukdomar.

Min sedan många år avlidne far körde under sina aktiva år, då han var företagare och försäljare, åtskilliga tusen mil årligen på svenska vägar. Även som pensionär körde han mycket, men så när han var sjuttiotre förklarade han att "nu får det vara bra med bilkörningen" - detta trots att han var pigg och sjukdomsfri. Han märkte att  tempot blivit för högt för honom i trafiken, och från den dagen satte han sig aldrig bakom ratten igen.  Han levde till han var nittio, men aldrig när man frågade honom om han inte ångrade att han slutat köra bil så tidigt att han uttryckte någon saknad över bilkörandet. Jag tycker att han är ett bra exempel på det du efterlyser, det egna ansvarstagandet.

Maria
6/28/15, 10:06 AM
#6

#5 Ja absolut. Det skulle vara fler därute som din far.

Om man på något sätt kunde få saken att vändas från nederlag till ansvar. Reklam kanske?

I Göteborg så åker t.ex pensionärer gratis buss och spårvagn dagtid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Carpinus]
6/28/15, 10:36 AM
#7

#6 Reklam, eller kanske snarare information, är en väg att gå, plus hjälp av empatiska läkare. Det är lätt att vi tar körkortet för givet  och en allmän rättighet, men så är det ju inte, varken för pensionärer eller andra. För många unga idag är det naturligt att aldrig skaffa körkort (inte bara av ekonomiska skäl), till skillnad från vår generation, där det var lika självklart att skaffa körkort som att konfirmeras (säger jag som inte är konfirmerad…).

Jag bor i en grannkommun till Göteborg. Även här åker vi pensionärer gratis på buss, spårvagn och regiontåg inom kommungräsen, men korsar vi gränsen till Göteborg får vi betala. Synd att inte kommunerna kan samverka (tillsammans med Västtrafik)!

Maria
6/28/15, 10:48 AM
#8

Jag är ju född 62 och har inget körkort. Känner mig ganska ensam i min bekantskapskrets med detta. Däremot har jag kört moped sedan jag var 15.

Vår son ha heller inte körkort men det är flera i hans ålder så det är ganska vanligt bland ungdomar nuförtiden. Givetvis beroende på hur man bor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
8/5/15, 8:18 PM
#9

_"Det svenska systemet bygger på att läkarna ska anmäla patienter de anser inte bör fortsätta köra bil. Anmälningarna går till Transportstyrelsen som återkallar körkorten. I fjol återkallades 2.500 körkort.

– Det tycker vi inte är tillräckligt, vi vet ju att det är 25.000 personer varje år som får demensdiagnos och de allra flesta av dem borde få sitt körkort återkallat, säger Lars Englund, chefsläkare Transportstyrelsen.

– Vi har ju hoppats mycket på det här med läkarnas anmälningsskyldighet, det skulle vara ett sätt att kompensera för att vi inte har periodiska läkarkontroller. Men vi ser ju att det inte fungerar riktigt som det var tänkt, fortsätter Lars Englund."---_

SVT

[Carpinus]
8/20/15, 3:37 PM
#10

_"Den 76-åriga kvinnan susade fram på motorvägen utanför Malmö – på fel körbana.
– Själv tyckte hon att alla andra bilar körde fel, säger polisens pressinformatör Stephan Söderholm."---

Själv signalerade 76-åringen hej vilt till övriga trafikanter.
– Kvinnan tyckte att de körde på fel körbana, säger Stephan Söderholm, informatör på polisen.
Polisen kunde snabbt stoppa husbilen. Inte ens då förstod kvinnan vad som var problemet. Kvinnan var dock inte rattfull. Hon fråntogs körkortet direkt."---_

Kvällsposten

[[eskils_]]
4/8/19, 1:29 PM
#11

Här är en glad 92-åring som lät sig testas som bilförare, blev godkänd, och nu tänker göra om testet en gång per år. 🙂

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bertil-92-ville-testa-sin-korformaga-fick-nej-av-transportstyrelsen

Upp till toppen
Annons: