Annons:
Etikettövrigt
Läst 4593 ggr
[Carpinus]
7/8/15, 5:00 PM

Hedersläktaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du läst eller hört om någon som gjort något bra, eller som är i behov av lite uppmuntran - då kan du skriva om det i denna tråd.

Annons:
[Carpinus]
7/8/15, 5:04 PM
#1

Selma, 8, och Greta,10, är två systrar med hjärtat på rätta stället.

VF skriver:  "Åttaåriga Selma Stjärnhem från Karlstad vill att fler äldre ska få uppleva roliga saker. Hon har nu startat Selmas Utmaning, en kampanj som redan fått stor spridning och som uppmanar allmänheten att göra något positivt för gamla människor."--- "Tanken är att samla in pengar för att kunna göra roliga saker för gamla människor. Även storasyster Greta Stjärnhem och kusin Ella Persson hjälper till. Bland annat vill de spela bingo med äldre och ta med djur till ålderdomshem som de boende kan hälsa på."---

"I tisdags sålde Selma och Greta Stjärnhem och Ella Persson fika utanför Konsum i Herrhagen och fick in 431 kronor åt aktiviteter för gamla. Målet är att de ska samla in minst 1000 kronor. Imorgon från och med klockan 10 är de på plats igen för att sälja bakverk. Än så länge har de fått bra respons från äldre. – Det var flera som sa "tack för att ni tänker på oss", berättar Selma Stjärnhem. Hon påpekar att en insats inte behöver kosta mycket. – Man kanske kan träffa en äldre och hitta på något - kanske gå på en promenad eller så kan man gå till ett ålderdomshem och ta med en hem, säger Selma Stjärnhem."

[sanna70]
7/8/15, 5:18 PM
#2

"Skriver för att glädja."

"Bertil Monegrim, 79, sitter vid sitt köksbord i lägenheten i Vällingby och skrattar. Här han har suttit och skrivit insändare – i över femtio år."

http://godanyheter.aftonbladet.se/bertil-har-skrivit-insandare-50-ar-att-sprida-gladje-till-omgivningen/

[Carpinus]
7/8/15, 5:57 PM
#3

#2 Ja, det namnet känner man igen från insändarsidorna - kul att få ett ansikte till namnet!

[Carpinus]
7/8/15, 6:04 PM
#4

En ros till alla er skrivare som hjälpt till att putta sajten upp i hösta aktivitetsindex från i princip 0 på bara några veckor! 👍

[Carpinus]
7/9/15, 8:17 AM
#5

Ingemar Gross är advokat men betackar sig för att försvara åldringsrånare.

"Jag tar inga uppdrag där det handlar om personer som är ute och stjäl från gamla människor. Det är ett val jag har gjort", säger han till GP. Baxar gärna upp honom på hederstribunen för det ställningstagandet!

[sanna70]
7/9/15, 9:35 AM
#6

Här kommer en annorlunda "Hjälte" men väl värd att uppmärksammas 🙂

 http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/jeremy-katten-ar-en-hjalte/

Annons:
[[Boris Sager]]
7/9/15, 3:39 PM
#7

Och hunden här i USA, som räddade sin matte från att bli överkörd. ( Har ingen länk tyvärr)

[Carpinus]
7/9/15, 4:46 PM
#8
[GIKmio]
7/9/15, 4:52 PM
#9

#2 Han satt mycket i publiken i Robert Aschbergs program på TV3 förr i tiden. Oftast med ett leende på läpparna när kameran fångade honom.

Ford -57
7/9/15, 7:09 PM
#10

#5 Det må jag säga är en rakryggad advokat, det skulle finnas fler av det virket.     All heder och ära åt honom.👍

[Carpinus]
7/10/15, 2:53 PM
#11

Ser du stjärnan i det blå? Allt du önskar kan du få…Heders fritidsledaren Emma på äldreboendet Ekedal som uppfyller drömmar!

"Besöka barndomens badplats, cruisa i cabriolet och flyga helikopter. På ett äldreboende i Skövde får de boende berätta om sina önskedrömmar – och se dem gå i uppfyllelse. – Det är inte slut för att man flyttar in på äldreboende. Det finns så mycket liv kvar, säger initiativtagaren Emma Pekár."---

"Drömmarna är vitt skilda. Den äldre herren som önskade få sätta sig i en cab har fått göra det. En av kvinnorna var på den arbetsplats där hon jobbade i 23 år, en annan ska snart åka till sin barndoms strand – och en tredje har varit i sin gamla bostad och upptäckt att rosenbusken hennes man planterade för 40 år sedan står kvar än i dag. En fjärde har flugit helikopter."

http://www.expressen.se/gt/aldreboendet-som-uppfyller-drommar/

[Carpinus]
7/14/15, 11:38 PM
#12

Sydsvenskan: "Sten Sandvall är 71 år och bor i Malmö. I vanliga fall brukar han ta bilen upp till sommarstugan i Gällivare när det vankas semestertider, men inte i år. – Jag tänkte äh, jag tar cykeln i stället."--- "– Aldrig i mitt liv har jag cyklat såhär långt förut. Nu har jag bara 30 mil kvar ungefär och allt känns jättebra."---

Och jag som tycker att det är långt att gå de femhundra meterna till affären…
Men bra jobbat Sten, kliv upp på tribunen och ta hojen med dig!

[[Boris Sager]]
7/15/15, 2:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ja, #8 Figo!! Älskar sådana historier! Vi vill också hedra honom:)

Annons:
[Carpinus]
7/16/15, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En gång raggare, alltid raggare! Heder år de yngre raggare som tog med sin föregångare och hennes kompisar på cruising i Eskilstuna!

"Raggare från flera klubbar i Eskilstuna bjöd under torsdagen pensionärer på en cruising genom stan."---
"Totalt tolv raggarbilar från olika klubbar var med i tåget och Ann-Mari Lindberg tillsammans med Inga Börstell valde noga vilken bil de vill åka. De föll till slut för en guldig cheva.
– Det här är ju hur spännande som helt, säger Ann-Mari Lindberg. Jag har ju aldrig åkt en sådan här bil förut.
– Har du inte? Det har jag, säger Inga Börstell och berättar hur hon och hennes man åkte raggarbil när de var i 20-årsåldern.
Motorerna mullrade när raggarbilarna lämnade Backsippan för att sedan plocka upp äldre från dagverksamheterna Omtanken, Nyckelringen, Svalan, Solpunkten och Träffpunkten."---

Eskilstunakuriren

stickanw
7/16/15, 3:36 PM
#15

Och visst är det en 58 Impala på bilden?

[Carpinus]
7/16/15, 3:54 PM
#16

#15 Jag är inte expert nog att våga säga säkert, men jag har levt i tron att det är en Bel Air 58. Skulle tro att du är den som har rätt…

(Passerade bilen i förbifarten, så jag vet inget närmare om just det här fordonet).

Gasoline
7/16/15, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Det är svårt att säga vad det är för något när man bara ser fronten i princip. Denna bild är iof på en modell bil, men såhär ser en 58 impala ut, med tre baklysen på varje sida samt med luftintaget (?) på taket, bel air har bara två lysen på varje sida och den där grejen på taket som jag inte riktigt vet vad det är :-) Vet inte om det är mer som skiljer rent utseendemässigt, men därav har iallafall jag lite svårt att se vad det är. Oftast brukar jag kolla bakljusen, är dom tre på varje sida är det en impala :-)

[Carpinus]
7/21/15, 11:17 AM
#18

Som motvikt till alla vittnesmål om den ondska som drabbar utsatta människor är det skönt att höra berättelser om Godheten - som här:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/rullstolsbluffen-gar-inte-som-planerat/

👍

Maria
7/21/15, 11:49 AM
#19

#18 Absolut. Jag är en godtrogen optimist så jag är inte förvånad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
7/22/15, 10:54 AM
#20

#19 Dessvärre finns det sådana som livnär sig på den mänskliga godtrogenheten. Kvinnor över 80 (dit du ju inte hör) har inte längre råd att tro gott om okända.

"Den övervägande majoriteten av offren är kvinnor födda på 1920-talet.

– Kvinnor lever längre. Och de har guldsmycken, som förövarna smälter ner och säljer, säger Jacob Linton (poliskommissarie i Lund).

Någonstans runt 80-årsåldern går gränsen för bedragarnas utvalda offer.

–  Från 80 och uppåt, det är den heta målgruppen för de här gängen. Det är förstås ingen slump att man går på de mest försvarslösa. En 50-åring som får en sådan påhälsning släpper ju inte in dem, säger Jacob Linton." (Sydsvenskan)

Fast nu lämnade jag ämnet för den här tråden - debatten om brott mot åldringar hör ju hemma på annat håll!

Annons:
[Carpinus]
7/25/15, 11:00 AM
#21

Jag är själv ingen "fejare", men initiativet Pay It Forward på FB som det står om i en tråd på Livskvalitet iFokus vill jag gärna höja tummen för - goda gärningar kan vi inte få för mycket av! 👍

[sanna70]
7/25/15, 11:09 AM
#22

#21 Tack Carpinus. 🙂

Tanken med gruppen är att sprida det goda så varmt välkomna ❤️

[Carpinus]
7/29/15, 9:58 PM
#23

Mera goda gärningar: Lennart Dregnér i Munka Ljungby är en lokal eldsjäl som tillsammans med likasinnade samlar burkar och Petflaskor till förmån för lokal välgörenhet. Från augusti förra året till juni år hade man pantat för 25.200 kronor, och  uppmärksamhet i media i våras gav verksamheten  ytterligare skjuts.

Nu i augusti skall man bjuda pensionärerna på Solhagahemmet till Hembygdsparken, där de bjuds på räkmacka.

Källa HD

[Carpinus]
8/7/15, 2:29 PM
#24

Vårdbiträdet Alexander Persson är väl värd att inta podiet!

Svalöv "Ett vårdbiträde kommer in till lasarettet i Landskrona med en sjuk äldre man. Inte förrän mannen är inlagd och känner sig trygg lämnar vårdbiträdet lasarettet. Innan han går knyter han en påse med frukt och kexchoklad vid vårdtagarens säng. Nu hyllas han på nätet och på jobbet för sin insats."---

"– Det är mitt jobb. Jag var inte stora delen utan det var alla runt omkring. Min kollega Caroline Holm till exempel som jobbade över den kvällen och kom och hämtade mig på lasarettet efteråt. Det viktiga är att alla får veta att det är vi tillsammans, sjuksköterskor, vårdbiträden och undersköterskor som gör det här, säger han."---

"– Mer än så är det inte. Människovärdet finns kvar oavsett ålder. De äldre ska få den respekt och hänsyn som de förtjänar, säger han."

Skånskan

[Carpinus]
8/14/15, 4:25 PM
#25

Konditorn Robin,27, får gärna ta med sig några kakor nu när han hamnar på hedersplats:

"I vanliga fall slänger konditorier de kakor och bakelser som blir över från dagen. Ett slöseri menar konditorn Robin Falck som i stället kör ut de överblivna bakverken till kommunens äldreboenden."---

"– Att en så ung människa tänker på de gamla och kommer med kakor tycker jag är enastående, säger Elsa Karlsson som bor på Solrosen."---

SVT

[Carpinus]
8/16/15, 10:50 AM
#26

#1  "I våras fick 8-åriga Selma Stjärnhem i Karlstad idén att förgylla tillvaron för gamla människor som har det ensamt och tråkigt. Idag var det dags att förverkliga drömmen.

Det blev kalasstämning på demensboendet Vardaga i Karlstad när Selma Stjärnhem,  storasyster Greta Stjärnhem och kusinen Ella Persson dök upp och bjöd på hembakade kakor och pyssel idag."---

"– Jag tänker att de behöver glada tavlor och kanske barn som sjunger för dem, säger Selma Stjärnhem."

SVT

👍

[Carpinus]
8/17/15, 7:43 AM
#27

Undersköterskan Michelle Jansson överraskade en vårdtagare som sörjde över att inte längre kunna plocka blåbär och kantareller med att bjuda på såväl blåbär och mjölk och en smörgås med stekta kantareller.

"Att något så litet kan göra en annan människa så lycklig och en vanlig dag till en fantastisk dag – det värmer mitt hjärta", skriver hon i en fin insändare i Expressen.

Michelle är förstås garanterad plats på vår hedersläktare!

Annons:
[Carpinus]
8/24/15, 11:26 AM
#28

#14 "_Sommartider är bilcruisartider. Och självklart ska också våra äldre få chansen att prova på sätena i en riktig amerikanare, tyckte personalen på hemvården i Trollhättan, och anordnade en bilcruisingtur för sina brukare."---

"Uppklädda och på strålande humör tog de chansen och åkte med på en riktig cruisingtur. Allt tack vare personalen inom hemvården i Trollhättans stad, som hade anordnat eventet. Och så givetvis raggarna som de raggat upp._"---😎

TTELA

[Carpinus]
8/28/15, 9:32 AM
#29

Lyfter på baseballkepsen för väntjänsten i Nyköping!

"I går var det dags igen. Efter sommaruppehållet tog Väntjänsten med sig några från äldreboendet Hållet på promenad. – Det är jättebra att få komma ut. Annars sitter vi där "hemma" och tittar på varandra, det är inte alltid så roligt, säger Ingemar. Fem män och en kvinna möttes i går strax före klockan elva utanför äldreboendet Hållet i Nyköping. Sällskapet arbetar ideellt i föreningen Väntjänsten, som bland annat regelbundet tar med äldre på flera av Nyköpings äldreboenden på promenad."---

SN

[Carpinus]
9/1/15, 4:14 PM
#30

"Aktivitetssamordnaren Margret Karlsson har nominerats av kollegor till Tidningen Kommunalarbetarens "Hjälte" för att hon sprider glädje på Ekparkens äldreboende i Göteborg.

På frågan om vad som är det bästa med hennes jobb svarar hon:

"Ja, du. Jag började arbeta med äldre och dementa 1974. Det bästa är det man får igen. Aha-upplevelsen. Även om de inte vet vad jag heter så vet de när de ser mig att nu är det bus på gång, nu blir det lite goa skratt. Jag brinner för mitt arbete, jag gör verkligen det."

Fyrtio år som glädjespridare - nog är man en hjälte då!

[Carpinus]
9/9/15, 4:44 PM
#31

Plats i församlingen för Marlene!

"Livet rasade samman när Inger Einarssons valp dog – endast sju månader gammal. Han hade drabbats av en dold njursjukdom och fick avlivas. Då bestämde sig vännen Marlene för att samla in pengar till en ny hund. 
– Jag blir alldeles varm. Att det finns så många fina människor, säger en rörd Inger Einarsson, 75."---

"På någon vecka hade hon fått ihop 7 000 kronor och målet var nått. Då satte hon sig i bilen och åkte ner till Vindslöv i Skåne för att köpa en ny valp som hon sett på annonssajten Blocket. Men på resan ner var hon orolig. Ville Inger verkligen ha en ny hund? – Så fort jag fick se hunden försvann all oro. Det gick som ett rus i gruppen. Han var så söt. Sedan åkte hon hem till Inger Einarsson – som inte en aning om vad som väntade. – Jag sa: "Åh, vad är det där för gullig hund?". När jag förstod att den var min kom tårarna, säger Inger Einarsson."---

GT

[Carpinus]
9/21/15, 7:39 PM
#32

"Frisörelever från Polhemsskolan besökte i veckan Stigslunds äldreboende för att öva klippning.

– Det är ett win-win-koncept, säger verksamhetschef Bo Österholm

Den här dagen är det en grupp på fem elever som har fått följa med sin lärare Annica Ivarsson till Stigslund för att öva klippning och bemötande av äldre kunder."---

"Laila Andersson, som bott på boendet i drygt två år, tycker det är praktiskt att få håret fixat på hemmaplan.

– Jag har åkt till Sätra tidigare till min gamla frisör, men nu börjar jag få sämre rörlighet."---

GD

👍

[Carpinus]
10/14/15, 8:21 PM
#33

"Det var strax före klockan 10 på onsdagen som polis, ambulans och räddningstjänst larmades om ett drunkningstillbud i Arilds hamn.

Ett äldre par från Västkusten som var på tillfälligt besök blev dagens hjältar. De gick ut på piren och växlade ett par ord med en man ombord på en fiskebåt. I nästa ögonblick låg mannen på båten i vattnet.

– Prata om tur. Det äldre paret hörde plask och mannen tar sig då ner i båten och håller mannen i vattnet flytande tills vi kom till platsen, berättar Ulf Björklund på räddningstjänsten.

Paret som gjorde insatsen är över 80 år gamla."---

HD

[Carpinus]
12/31/15, 9:55 AM
#34

På nyårsdagen är det 65 år sedan Säffle fick sina stadsrättigheter, och det betyder att landets kanske sista (?) stad nu når pensionsåldern.  För övrigt var det på Säffle BB jag själv trädde in i denna värld.

Det går väl inte att komma ifrån att om man nämner vad Säffle är mest känt för så kommer en viss monolog snabbt på tal…

https://www.youtube.com/watch?v=Sx58z5V6FsY

Annons:
[Carpinus]
2/17/16, 9:12 PM
#35

Alltför länge sedan någon bjöds upp på hedersläktaren, men nu är det dags att uppmärksamma en mycket beundransvärd kvinna.

"Elise Lindqvist, snart 80, blev utsatt för sexuella övergrepp som barn och prostituerade sig under flera år. Länge missbrukade hon droger och alkohol. I dag kallas hon ”Ängeln på Malmskillnadsgatan” och arbetar för att stötta kvinnor som säljer sex."---

Läs reportaget om henne på dn.se.

[Carpinus]
4/12/16, 8:20 PM
#36

Jag är liiite skeptisk till de där Facebookhistorierna där någon säger sig ha hjälpt någon annan och får tiotusen likes och en artikel i en kvällstidning med jättebild för en historia som inte alltid verkar vara helt kontrollerbar.

Men den här tycker jag är klockren, inte minst eftersom det inte är hjälparen själv som var den som spridde nyheten om sin insats. All heder till Adam, och till Behrang som var den som såg vad som hände.

Maria
4/12/16, 9:12 PM
#37

#36 Jaa, jag håller med. Det är sådant som gör att man tror på mänskligheten❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
4/13/16, 2:15 PM
#38

Instämmer också. Mycket bra gjort av killen på restaurangen och fint att det har uppmärksammats.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Carpinus]
4/19/16, 5:55 PM
#39

Michael J Baines från Kristinehamn, mannen som räddar gatuhundarna i Bang Saen, är garanterad en plats på hederstribunen.

Maria
4/19/16, 6:04 PM
#40

#39 Åh vilken fantastisk insats han gör för dessa hundar❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
4/19/16, 6:11 PM
#41

#40 Ja, hans medkänsla berör verkligen! 👍

Annons:
[Nomen Nescio]
8/25/16, 4:20 PM
#42

Vi läser ibland om tveksamma ingripanden inom räddningstjänst och sjukvård, men alla fall där de "bara gör sitt jobb",  räddar liv och ger människor ett fortsatt liv tillsammans ger sällan rubriker. 

Här är ett sådant fall - applåder till vardagshjältarna! 🌺

[Nomen Nescio]
8/30/16, 10:46 AM
#43

En stunds läsning här och man får tillbaka tron på mänskligheten…

[Nomen Nescio]
8/30/16, 4:48 PM
#44

Polis, polis, potatismos? Nja, snarare gôtt mos…👍

"Under tisdagsförmiddagen fick polisen i Stockholm in ett samtal från en äldre man som berättade att han hade blivit bestulen. En polispatrull ryckte ut till mannens bostad, men när de kom dit visade det sig röra något helt annat än stöld. – Det var lite olika historier som mannen berättade, men i slutändan visade det sig handla om att mannen var ensam och hade inte fått äta på länge, säger polismannen Viktor Adolphson. Polispatrullen som var på plats upptäckte att mannens kylskåp var tomt och att han inte heller hade någon hemtjänst. – Poliserna rotade runt i bostaden och hittade lite potatis och gjorde potatismos till honom, han hade inget där hemma, stackaren."---

Expressen

[Nomen Nescio]
9/1/16, 1:54 PM
#45

#42 Fler hyllningar till sjukvården:

"Som tack för all hjälp som 70-årige Johannes Aalto fick från vårdpersonalen på sjukhuset valde han att överraska dem med något väldigt gott.

– Jag har aldrig någonsin blivit så kärleksfullt omhändertagen, vilket jobb vårdpersonalen gör, och så lite betalt de får, säger han.

I förra veckan drabbades 70-årige Johannes Aalto, från Strängnäs, av aggressiv tjocktarmsinflammation och fick åka in till Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Han låg inne i fyra dagar innan han till slut skrev ut sig själv i måndags, något som Eskilstunakuriren var först med att uppmärksamma."---

"Johannes tycker att man inte klanka ner på vården i Sverige.

– Jag blir ju så förbannad när man skriver negativa saker om vården. Mälarsjukhuset är Sveriges bästa inom omvårdnad och personal. De är som familjemedlemmar för en, det är svårt att förklara."

Expressen

[Nomen Nescio]
9/5/16, 10:49 AM
#46

Ett äldre par körde av vägen med sin MC på en småväg i Sandvikens kommun och låg intill sitt fordon. Då inträffade det förunderliga: först på plats var skogsmästarstudenten Pontus och hans klass, och just Pontus hade tidigare genomgått utbildning i  omhändertagande av personer som fått nackskador till följd av höghastighetsolyckor! Han insåg nu att han måste stabilisera den skadade kvinnans nacke, och detta kan ha räddat henne från förlamning. Hur stor var chansen att just en person med den utbildningen skulle råka komma förbi? Slumpen kan vara på sitt mest gynnsamma humör ibland-  dagens blomma till Pontus och till slumpen! 🌺

[Nomen Nescio]
10/14/16, 4:20 PM
#47

Dagens pepperonipizza tillfaller omtänksamme och klipske Eric i Nebraska!

"Eric Olsen i Nebraska, USA, blev orolig för sin farmor Claire. Efter orkanen Matthews härjningar i Florida där hon bor hade han inte lyckats få tag i henne på två dagar. Han bestämde sig för att någon behövde ta sig till huset för att kolla läget med farmor. Då slogs han av en tanke – varför inte beställa hem en pizza till henne? Sagt och gjort slog han numret till Papa John's i hennes hemstad och beställde en pepperonipizza."---

"Claire var i sin tur inte så sugen på att öppna dörren. Hon var rädd för att det rörde sig om någon typ av blåsning eftersom hon inte beställt någonting. Men när pizzabudet ropade genom dörren att det var hennes barnbarn som beställt bestämde hon sig för att öppna. Då fick hon såväl en pizza i handen som Erics röst i örat. – Han sa "farmor, jag har inte hört från dig på två dagar, jag blev orolig. Du måste väl vara ganska hungrig nu". Pizzan smakade fantastiskt, säger Claire. Pizzabudet Lance fick i sin tur en upplevelse av sällan skådad karaktär. Claires reaktion slog högre än vilken drickspeng som helst, berättar han för WFTV."---

Aftonbladet

Maria
10/14/16, 4:38 PM
#48

Smart kille🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Nomen Nescio]
11/17/16, 2:19 PM
#49

Siri är ju given på hederstribunen!

"Många tänker kanske att livet på ålderdomshemmet innebär vila och lugn och ro. Men för 98-åriga Siri Karlsson i Åtvidaberg var det först på hemmet som hennes passion för sömnad utvecklades.

Det var först när Siri gick i pension som hon på riktigt fick leva ut sin passion för sömnad. Hon kontaktade den ideella Sri Lanka-föreningens loppis för att fråga om de var intresserade av att ta med sig handsydda klänningar till barnhemmet som föreningen driver i Sri Lanka. – Det är så roligt att sy söta klänningar åt barn som inget har. Jag vill inte lämna klänningarna efter mig utan jag vill att de skulle komma till nytta, säger Siri Karlsson.

Eftersom Siri Karlsson sytt barnklänningar sedan 65-årsålder, har det genom årens lopp hunnit bli en del, närmare bestämt, 2000 klänningar. – Ibland förvånas jag över hur jag kunnat hinna med så mycket, men det är ju många år mellan 65 till 98 år, och jag har ju alltid varit ivrig, säger hon."---

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/98-aringen-siri-syr-klader-till-barn-i-sri-lanka

[Nomen Nescio]
12/23/16, 2:49 PM
#50

"Det var nyligen som Margareth Hansen, som fyller 89 på julafton, var med om en skrämmande upplevelse. Hon blev rånad på öppen gata utanför Coop-affären i Porsgrunn i Norge. Tjuven tog 7100 kronor som hon precis tagit ut från banken – och det var allt hon hade kvar till nästa pensionsutbetalning vid nyår. – Jag tycker det var fruktansvärt. Jag kunde ha ha gett lite av mina pengar om det var någon som hade behövt det, säger hon till VG."---

"Men hennes humör och självförtroende har blivit bättre tack vare allt stöd hon har fått. VG uppmärksammade händelsen och efter det har donationerna strömmat in. På torsdagsmorgonen hade det kommit in nästan 16 000 kronor från både kända och okända människor."---

"Hon säger att hon måste försöka pigga upp sig själv nu när det varit lite svårt de senaste dagarna. Förutom att ha blivit rånad så ramlade hon dessutom illa i hemmet och blev liggandes i mer än två dagar. Men efter att ha fått hälsningar, tröstande ord och donationer som överstiger summan Margareth blev av med kan hon inte annat än tacka. Och erkänna att det kanske blir en trevlig jul ändå. – Är det konstigt att jag börjar gråta när folk är så snälla? avslutar hon."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J8d97/88-aringen-ranades-pa-sista-pensionen--nu-ar-hennes-jul-raddad

En julros till Margareth och till de som hjälpt henne.

[Nomen Nescio]
12/24/16, 12:29 PM
#51

Så här års är det  läge att uppmärksamma alla yrkesarbetande som är i tjänst över helgerna och som ser till att inte samhället stannar. 🌺

(Jobbade själv jul eller nyår under ganska många år, och hade inga problem med det. Fast alla som har barn kan säkert uppleva det annorlunda.)

Upp till toppen
Annons: