Annons:
Etikettövrigt
Läst 7963 ggr
[Carpinus]
2015-07-30 08:39

Mystiskt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I den här tråden kommer det förhoppningsvis att dyka upp en del spännande, kanske i form av sägner och skrömt eller nutida mysterier som fortfarande söker sin lösning. Avsikten är dock inte att konkurrera med sajter som Övernaturligt iFokus eller Oförklarligt iFokus, utan att det kommer att rymmas inom den här sidans ramar. Men läs gärna med en nypa salt inom räckhåll… 😉

Eget fotografi.

Annons:
[Carpinus]
2015-07-30 09:17
#1

En vrakdel som sköljts upp på stranden av ön Réunion i Indiska Oceanen har ökat förhoppningarna om att man kommer att återfinna MH370, flygplanet som försvann med 239 personer ombord under så mystiska omständigheter i mars förra året.

Det hela sammanfaller med femtioårsminnet av "vårt eget MGH370", det som har kommit att kallas "Dahlsjöfallet" efter en av de försvunna.  Det handlar om fyra unga män som försvann samtidigt, tre arbetargrabbar från Haga i Göteborg som färdades i en Volvo och en kille från högreståndsmiljö i Djursholm som förmodligen råkade uppehålla sig i Göteborgsområdet vid samma tid. Intrigen blir inte mindre märklig om man därtill lägger att samma dag inträffade ett av de mest spektakulära rån som skett i Sverige, det s.k. grodmansrånet.

Att Dahlsjöfallet fortfarande engagerar människor ser man på bland annat Flashback, där spekulationer och tips fyller sida efter sida i tråden som ägnats åt fallet. Själv råkade jag beröra fallet på en allmän sida som jag trodde var insomnad, men där det plötsligt poppade upp detaljerade redogörelser om ärendet till svar.

Många tror väl som jag, att bilen hamnat i vattnet någonstans och tagit de tre killarna plus kanske den fjärde som liftare med sig i djupet. Men det finns de som bergsäkert hävdar att grabbarna hållit sig undan men att de blivit sedda här och där. Ett samband med grodmansrånet finns också invävt i vissa teorier.

Lördagen den 8 augusti kommer P4 klockan 23.00 att sända en dokumentär om Dahlsjöfallet. (Programmet kan sannolikt höras på webben och podden i efterhand.) Dessutom kommer det ut en bok i september om Dahlsöfallet, så gåtan lever ännu. Inte förrän det hittas en förklaring, kanske i form av ett vrak på havsbotten, lär den sluta att engagera.

En liten detalj som känns passande i mytbildningen är att när man klickar upp en länk på Expressen från förra året om fallet så möts man efter rubriken av "rör ej" i stora bokstäver. En intrigmakare kan ju gå igång för mindre…😉

[Carpinus]
2015-08-03 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Benknota i strandgruset på Nya Älvsborg. Säl, val eller…?

[Carpinus]
2015-08-10 21:01
#3

_"Sydöstra Sörmland är ett ufofönster – ett område där övernaturliga händelser ofta inträffar. I alla fall om du frågar riksorganisationen Ufo-Sverige.
– Ufofenomenet är egentligen flera olika fenomen. Det handlar inte om oförklarliga fenomen, utan om det som ännu inte har förklarats, säger Clas Svahn, vice ordförande i organisationen och journalist på Dagens Nyheter."---

"– Många är tacksamma att det finns någon som vill lyssna på deras berättelse. Det är inte alltid lätt att berätta om något som de inte förstår, säger Nyköpingsbon Carl-Anton Mattsson som har varit aktiv i organisationen sedan 70-talet."---

"– Vi står på toppen av ett kunskapsberg som ligger vid foten av en bergskedja som leder in i framtiden. Ufo-Sverige vill vara med och bygga den kunskapen, säger Clas Svahn."_

SN

[Carpinus]
2015-09-06 21:18
#4

"Det var på ett ställe som hette Höke i Kila. Där tjänade min hustru som ung i många år. Där såg hon tomtegôbber, två stycken. De var klädda i grå vammelskläder å hade röda mösser; det var toppluva med tofs. Byxorna räckte till knäna. Grå strumpor och svarta skor hade de. Och de hade helskägg; det var mörkt till färgen."

~Sven Andersson, Östanås, Kila, född 1840, i "Folkminnen från Näs Härad" (Nilsson/Bergstrand.)

I vår upplysta (?) tid är det kanske inte så många yngre som vet om att för bara några generationer sedan så var tomten ingen sagofigur utan en högst reell varelse för många. Min mor har berättat att till morfars verkstad i Säffle kom lagom till helgen ofta någon av hans kusiner från Kila på besök när de var in till stan för att handla. Morfar visste att kusinerna sa sig ha tomtar på sin gård och han drev nog gärna lite med dem om detta, men de var bergfasta i sin övertygelse om att det bodde tomtar på deras gård, de såg dem ofta. Bara tomtarna fick vara i fred och syssla med sitt så var de aldrig till besvär, förklarade kusinerna. Jag har studerat en del uppteckningar senare, och blivit lite förvånad över att hitta flera berättelser om tomtar just från Kilatrakten och grannsocknen Tveta. Kanske var tomten en starkt förankrad folklig tradition i trakten, kanske var det något annat…

Faktum är att jag personligen har träffat en person som var övertygad om att han sett en tomte. Nils i Malöga var en hedersman av den gamla sorten, född någon gång på tidigt 1900-tal. Hans namn kom på tal när jag talade med en gemensam släkting.

"Visste du att han har sett tomten?", sa släktingen helt apropå. Jag såg förvånad på honom. Nils, denne sansade nyktra och lugna människa, kunde det vara möjligt? Den gemensamme släktingen såg väl att jag var vantrogen, så han log och sa att jag kunde tala med Nils själv för han gjorde minsann ingen hemlighet av vad han sett.

Tillfället kom på ett kalas en tid senare, där Nils var med. Jag fick tillfället att prata med honom när han satt på trappan utanför huset. Efter lite prat om väder och vind förde jag fram frågan.

"Det sägs att du lär ha sett tomten". Nils drog lite på mun medan han stoppade sin pipa - han hade nog fått frågan förut.

"Jo, det stämmer allt", intygade han. "Det var en sen kväll när jag var i femtonårsåldern. Jag kom gående på vägen ner mot mossen vid Häggvik när han passera över vägen framför mig, på kanske femton-tjugo meters avstånd." Nils drog ett bloss på pipan innan han fortsatte. "Han var knappa metern hög, hade skägg och klädd i grått, fast mössan var grön. Konstigt nog blev jag inte rädd, jag bara stod och stirrade efter honom till dess han försvann inåt mossen."

Jag frågade om han var säker på vad han sett. Nils nickade eftertänksamt.

"Ja då, jag är lika säker som jag sitter här", sa han lugnt. "Det var tomten, inte tal om annat."

Nu är Nils borta sedan länge, och idag ser vi inga tomtar längre. Kanske är dom utrotade - kanske är det vi som saknar förmågan att se dem. Vem vet…😉

Anm. "Nils" hette egentligen något annat.

[GIKmio]
2015-09-09 21:29
#5

Falks grav utanför Habo är ett gåtfullt ställe.. varför finns det alltid färska blommor på rånarens grav? Många har försökt att vaka vid gravplatsen som är belägen en bit in i skogen för att ta reda på vem som lägger dit blommorna men ingen har lyckats lösa gåtan.

[Carpinus]
2015-09-09 21:48
#6

#5 Ja, det har man ju läst om, och nu har det blivit långfilm av historien ser jag. Hoppas att ingen kommer på något krasst svar, som att det är turistbyrån som lägger dit blommorna eller liknande. Tillvaron blir lite roligare om vi har små mysterier att fundera över! 🙂

Annons:
[Carpinus]
2015-09-09 22:43
#7

Apropå spökhistorier så finns det på den här länken 82 stycken inskickade till en tidning 1938. Lagom läsning på kvällskvisten för bättre nattsömn… 🥶

TjockaBerta
2015-09-10 19:17
#8

Nu läser jag Dahlsjöfallet på FB. Ganska spännande faktiskt och inte så mycket fria fantasier i tråden ( hittills i alla fall).

>>>Malum domesticum<<<

Maria
2015-09-10 19:44
#9

Jag tror själv inte på spöken men måste berätta om min mammas upplevelse som hon stod fast vid hela livet.

Där vi hyrde sommarstuga när jag var barn hade även min mamma bott om somrarna som barn. De hyrde av ett äldre par och mannen låg sjuk och min mamma promenerade hem en sen kväll när hon var tonåring och mötte farbrorn på den lilla vägen men hon blev generad för han hade bara nattskjortan på sig.

När hon kom hem och skulle berätta om mötet fick hon reda på att han just hade dött uppe på andra våningen och låg där i sin säng.

Hon hade svårt att sova den natten😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
2015-09-10 21:03
#10

#9 Här är en liknande historia om synen av en redan avliden. Hittade i en låda en fotostatkopia en berättelse från okänd källa som jag här gör min egna version av.

I Värmland fanns på sin tid en nationellt känd helbrägdagörare som hette F.A. Boltzius. Han hade en bror vid namn Emanuel, som bodde i Gävle och arbetade som revisor. Han var mycket omtyckt bland mindre bemedlade i staden som råkat i skuld och fått bohag utmätt - Emanuel Boltzius biträdde dem ofta gratis eller för en billig peng. Samtidigt var hans nazistiska sympatier välkända, vilket gradvis försämrade hans rykte. Han var lätt igenkänd när han vandrade runt på stan i blå slängkappa och skärmmössa med "Gestapostuk", så det gick knappast att ta miste på honom och någon annan.

Tisdagen den 26 maj 1956 har Gösta Andersson just intagit en kopp kaffe på ett fik i centrala Gävle. Just som han stiger ut på gatan passerar Emanuel Boltzius framför honom. Andersson, som känner Boltzius väl, hälsar "god morgon" och får ett knappt hörbart viskande svar tillbaka. Gösta Andersson reagerar på att Boltzius är blåblek och avtärd, och han förmodar att hans bland stadsborna kända hjärtsjukdom förvärrats.

Den här dagen väntar Andersson besök som skall komma med tåg, men när han kollar tiden ser han att han hinner uträtta ett postärende innan det är dags att gå till centralen. Inne på postkontoret återser han Emanuel Boltzius, som står lutad över en pulpet. Gösta Andersson kan inte slita blicken från Boltzius, som själv står och stirrar ut genom fönstret. Andersson känner medlidande med den gamle och uppenbarligen svårt medtagne revisorn. När Andersson fyllt i sina papper går  han till kassan och utför sitt ärende, och när han vänder sig om är Boltzius försvunnen. Han tänker inte mer på detta, utan styr stegen mot tåget.

Några dagar senare slår Gösta Andersson upp tidningen och ser att Emanuel Boltzius avlidit, vilket knappast kommer som en överraskning för honom, med tanke på hur den gamle mannen sett ut. Men så läser han annonsen och ser att Emanuel Boltzius avlidit söndagen den 27 maj, två dagar innan Andersson vid två tillfällen sett honom på stan. (Dödsdatumet stämmer med församlingens dödbok.)

Maria
2015-09-10 21:28
#11

#10 Det är sådana där spökhistorier som får håren på armarna att resa sig😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
2015-09-10 22:18
#12

#11 🙂

Ghosthunter
2015-09-15 13:56
#13

Boltzius kommer jag att ta upp på www.varmland.ifokus.se vid ett senare tillfälle och även Korset i Röjden, så ni som är intresserade….håll utsikt på Värmlandssajten.

Nu fick jag med lite reklam också😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]
2015-09-15 14:07
#14

#13 Ser fram emot kommande berättelser- och reklamen är fullt okej när det gäller en så bra sida (där fick du ytterligare lite reklam…)! 😉

Ghosthunter
2015-09-15 20:20
#15

Tack🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-09-22 08:38
#16

"-Förr i tiden var man rädd för de döda. Nu för tiden är det tvärtom. Det har skett en förgullning av spöken och gengångare. Man vill gärna ha kvar föreställningarna, men gör dem mer hanterliga,"säger Ebbe Schön apropå en undersökning om svenskarnas syn på döden och de döda. Mer om undersökningen i en artikel från TT.

Ghosthunter
2015-09-22 09:48
#17

Ja precis. Förr var man ju rädd för spöken och ville inte ha dom…….nu jagar folk spökena🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2016-05-08 09:50
#18

Inget övernaturligt, men mystiskt: att en åldrig granne inte synts till sedan en tid och det börjat lukta illa från lägenheten är inget ovanligt, det brukar för det mesta bara betyda en sak - att åldringen ligger död i sin lägenhet. Men när fastighetsägarens representant i sällskap med polis gick in i en 93-årings lägenhet i Malmö fanns inte ett spår efter hyresgästen. Drivorna av post visade sig ha sin början 2012, och kvarlämnad mat i kylen verkade vara från samma tid, men av den kvinnliga hyresgästen syntes inte ett spår. Trots att hyran betalas punktligt, sannolikt via autogiro, fick värden hyresnämndens godkännande att säga upp hyresavtalet och hyra ut lägenheten till någon annan. Dock är den boende garanterad en annan lägenhet om hon hör av sig, vilket knappast är så troligt.

Kvinnans enda anförvant, hennes make, dog i mars 2013 men redan då var hon alltså försvunnen, och ingen verkar ha efterfrågat henne vid det tillfället. Nu återstår det närmast tröstlösa uppdraget för polis och andra myndigheter att försöka ta reda på vad som hände kvinnan den där dagen 2012.

Källa.

[Carpinus]
2016-05-08 10:05
#19

Drängen Gate Svens sorgliga levnad tog sitt slut 1847, men det tog 166 år innan han fick sin begravning på kyrkogården.

Källa.

Maria
2016-05-08 10:08
#20

#18 Så märklligt

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Carpinus]
2016-05-09 22:49
#21
[Nomen Nescio]
2016-07-14 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Skummade igenom lite gamla diakopior för att se om det fanns något att lägga ut i vår nya kyrktråd. Hittade då en bild som jag aldrig granskat närmare, eftersom den blev så mörk. Det är från en kyrkruin, och när jag gjorde den ljusare hajade jag till, för det verkar stå en flicka t.v. i porten, trots att jag var ensam vid det här besöket. Nu skall jag inte överdramatisera, det är säkert en fixeringsbild, men lite märkligt ser det ut - tycker jag…

Har för övrigt en annan bild från samma kyrkruin som jag grubblat en del över, skall leta fram den också.

Nedan t.v. den mörka bilden, mittbilden ljusare och t.h. förstoring av "figuren".

Klicka på bilden för större version.

[Nomen Nescio]
2016-07-14 11:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 Här är den andra bilden jag nämnde från samma ruin. Den blåskimrade punkten uppe till höger har jag funderat en del över. Förmodar att det kan vara en brytningseffekt i linsen, men jag har inte fått samma effekt på några andra bilder tagna med den kameran.

[GIKmio]
2016-07-14 12:10
#24

#23 Det ser ut som en orb, men orber brukar vara vita. I alla fall dom jag sett på andra bilder. Bilden påminner lite om Borgviks hyttruin.

[Nomen Nescio]
2016-07-14 12:17
#25

#24 Den här ruinen finns längre söderut i landet, närmare bestämt i Gödestad i Halland. En mycket vacker och rofylld kyrkogård, som ortsborna vårdar förtjänstfullt.

[Nomen Nescio]
2016-07-14 12:54
#26

#18 Fallet med den försvunna kvinnan verkar ha  fått sin lösning  i Bílovec i östra Tjeckien, 100 mil från Malmö. Hon tycks ha avlidit där i mars 2013. Hennes man hade övergivit en annan lägenhet i Malmö, och de båda dog med några dagars mellanrum i Bilovec. Endast mannens död tycks ha blivit rapporterad till Sverige.

http://www.hemhyra.se/skane/forsvunnen-hyresgast-rapporteras-dod-i-tjeckien

[Nomen Nescio]
2016-07-21 14:58
#27

En man trampades till döds av kor vid en strandhage i halländska Påarp igår. Polisen har registrerad larmtid 20:44. Samtidigt skedde ett jordskalv i havet utanför Varberg, uppgifter dök upp på sociala medier klockan 20:40 enligt GP.

Även om det skalvet  inte kändes av människor i Påarp kanske djuren reagerade? Enligt forskare är det känt att djur agerar onormalt i samband med jordskalv, även mindre sådana. Kan skalvet ha samband med det som hände i Påarp?

Annons:
TjockaBerta
2016-07-21 15:06
#28

#27

Knappast. Han gick mellan kor och kalvar. Inte så klokt.

>>>Malum domesticum<<<

[Nomen Nescio]
2016-07-21 16:53
#29

#28 I alla fall verkar man inte helt säkra på vad som har hänt.

GP: "Svårförklarat hur man kunde dödas av kor".

[Nomen Nescio]
2016-07-22 15:48
#30

"En av de som såg händelsen var Tony Bäckman, som satt ute med några vänner för ett glas vin. Han beskriver att det fanns fler som var ute för att njuta av det vackra vädret.

– Men det var inga ungdomar, utan vuxna människor. Inga som störde några djur, säger han.

De aktuella korna ska sedan ha rört sig upp mot en stig, där mannen kom gåendes.

– Han känner att de blir närgångna och försöker gå bortåt, då är en ko efter honom och puttar honom, säger Tony Bäckman och fortsätter:

– Ganska snabbt är han omringad av hela flocken. De stampar och vrålar.

En person ringde till 112. När mannen ligger orörlig på marken tycks korna ha ansett att han inte längre var ett hot.

– Då rusar de mot oss. Vi blir oroliga och tar oss ner mot vattnet, men då viker de av igen, säger Tony Bäckman.

Enligt polisen ska mannen ha varit omringad av kor när ambulanspersonal kom fram, vilket gjorde att de inte nådde honom. Det stämmer inte, enligt Tony Bäckman. När korna flyttat på sig gick han och några andra personer fram till mannen."---

KvP

[Nomen Nescio]
2016-07-26 08:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

_"På ett par äldreboenden gick katten särskilt ofta in till pensionärer som var sjuka, även till personer den vanligtvis inte brukade gå in till.

Vissa katter vakade inför dödsfall. En katt gick in till den döende på dagen, parkerade sig i rummet, krafsade lite och la sig vid fotändan. Den döende kunde vara djupt sovande och märkte inte kattens närvaro. I något fall avvisades katten och i andra fall klappades den. När döden var nära gick katten alltså in till personer som den inte brukade besöka. Vanligen – men inte alltid – visste personalen att det inte var långt kvar.

Katterna gick ofta in till de svårt sjuka, enligt personalen hände detta nästan alltid inför dödsfall. I ett fall berättade personalen om en speciell situation. En person på äldreboendet var döende. Inga anhöriga fanns i Sverige. Katten gick in till personen flera gånger varje dag, trots att hen inte kunde prata alls. Efter ett par dagar avled personen.

Det finns flera berättelser om katter som känner på sig när någon ska dö. Det berättades om fall där dörren till den sjuka personens rum kunde vara stängd, men katten tydligt visade att han ville in. Katten stannade ofta därinne länge, även några timmar efter det att dödsfallet hade inträffat."---_

http://www.senioren.se/leva-uppleva/halsa-medicin/katten-en-vardande-van/

Egen bild.

[Nomen Nescio]
2016-09-27 07:27
#32

Idag ägnas Vetenskapsradion Forum på SR P1 klockan 14.30 åt folklore på Internet, bland annat om en fiktiv figur som kallas "Slender Man" som sätter skräck i barn och lättskrämda.

Kanske vår tids "Svarta Damen"? Hon fanns i lokala varianter i form av dåtida "rollspelare" som sägs ha fått sin inspiration från långfilmen "Damen i Svart" från 1958. Även i min hembygd i Värmland hade vi vår egen "Svarta damen" av kött och blod i slutet av 50-talet. Så småningom eskalerade "spökerierna" i att killen som klätt ut sig började anlägga bränder innan han till slut kunde gripas vid en brandplats i Karlstad.

Ghosthunter
2016-09-27 08:28
#33

Ah, Jag älskar Hillmanfilmerna. Jag har en DVD-box med alla filmerna!!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
2016-09-27 08:36
#34

#33 "Damen i Svart" har gått som matiné på SVT två gånger på kort tid. Den var kul att se, även om det inte var så svårt att gissa vem som var den skyldige. (Redan vid första visningen… 😃)

Annons:
Maria
2016-09-27 08:38
#35

Svarta damen bodde på en av Högsboskolans toaletter. Vi ungar stor i kö för att i mörkret upptäcka henne i spegeln.

Skolan är riven nu så jag antar att hon har flyttat😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ghosthunter
2016-09-27 18:50
#36

#34 Japp, men den är bra. Men min favorit bland Hillmanfilmerna är "Mannekäng i rött"🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
2016-09-27 19:26
#37

#36 Hur kommer det sig att du fastnat för Hillmanfilmerna? De är ju äldre än vad du är! 😃

Ghosthunter
2016-09-27 21:00
#38

Jag gillar det mesta som är gammalt i allmänhet. Är intresserad av historia och antikviteter bl.a och Just Hillmanfilmerna är mina favoriter, det är mycket Hitchcockstämning i dessa och han gillar jag också☺

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
2016-10-02 07:17
#39

#1 GT uppmärksammar Dahlsjöfallet med en stor artikel idag.

http://www.expressen.se/gt/pojkarna-har-varit-forsvunna--i-50-ar/

[Nomen Nescio]
2016-10-13 20:51
#40

#32 De så kallade skräckclownerna verkar lida av samma behov av uppmärksamhet som "svarta damerna" på sin tid, och ju mer det skrivs om dem, desto fler lär de bli…

[GIKmio]
2016-11-29 20:44
#41

1972 tilldelades  Philemon Arthur and the Dung en Grammis  för det självbetitlade albumet från 1971.  Protesterna mot att albumet fick priset var en av de bidragande faktorerna till att Grammisgalan lades ner fram till 1987. Men det stora mysteriet är inte hur dom kunde vinna priset utan villka som döljer sig bakom pseudonymerna? Vem är  Philemon Arthur?  och vem är  the Dung?..Egentligen..  Ett envist rykte säger att det skulle vara Thomas och Mikael Wiehe, ett annat att det skulle vara ett okänt skånskt musikerpar som inte ville hamna i rampljuset och hade krävt total tystnad.. Faktum är att endast ett fåtal personer ska ha känt till vilka dom riktiga personerna är.. Hursom helst, hemligheten bakom Philemon Arthur and the Dung  är efter 45 år fortfarande ett mysterium.

in kommer Gösta

Annons:
Carmarino
2016-11-29 21:48
#42

#41 Den är kult. :-)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2016-11-30 08:07
#43

Ja….haha…det var längesen jag hörde den. Men jag skrattar varje gång som jag hör In kommer Gösta😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
2016-12-22 20:36
#44

Japp, nu är det bevisat - forskare vid Lunds universitet har slagit fast att tomten sannolikt bor i Sverige, och  då är det förstås sant…

Fast när forskarna vill placera honom i Jokkmokk så skakar de säkert på huvudet i Hällbo utanför Bollnäs, för där har han varit synlig då och då. Kolla länkartikeln!

http://www.helahalsingland.se/halsingland/bollnas/har-har-tomten-siktats-pa-riktigt

[Nomen Nescio]
2016-12-23 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#44 Och så finns det nog en liten filial vid Skarvberget norr om Gävle…😉

"På E4 norr om Gävle har det skett många olyckor genom åren, speciellt vid Skarvberget. När vi undersökte saken närmare stötte vi på berättelser om vättar, tomtar, troll och väsen."---

"En annan teori är att tomtar spelar spratt på vägen och orsakar olyckor. Marianne Lundqvist jobbade som journalist i Hamrånge och fick höra talas om tomtarna. – Det sades att där ska man inte bygga för då kommer tomtarna. Det ska ha varit så att människorna rörde sig på mark som man inte ska röra, säger Marianne Lundqvist. På sajter och diskussionsforum på internet talas det i stället om vittra, ett folk som likt vättarna bor under marken, i stenblock eller i gamla träd. Motorvägen norr om Gävle ogillas av vittrorna. Därav alla olyckor.

Krister Wimark bor sedan länge i Hamrånge. Han har hört många historier om Skarvberget. Krister Wimark säger att han själv bor tillsammans med småfolk och vad han kallar för "något slags väsen" på sin gård. Han säger att han har en koppling till naturen. – Det är trollska områden där uppe i de skogarna. Det skulle inte förvåna mig om det finns hemliga dokument över saker som de stötte på när de skulle bygga vägen. Kanske handlade det om småfolk, jag vet inte riktigt, säger Krister om Skarvberget."---

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/vattar-anklagas-for-mystiska-olyckor-pa-e4

Egen bild.

[Nomen Nescio]
2017-01-05 16:45
#46

Drottningens uttalande i kvällens SVT-program om Drottningholm att det finns spöken där har redan väckt internationell uppmärksamhet, bl.a. i England och Tyskland.

http://www.di.se/nyheter/drottning-silvias-spoken-blir-internationell-nyhet/

[GIKmio]
2018-03-18 14:21
#47

Den 15 augusti 1977 upptäckte astronomen Jerry R. Ehman en stark radiosignal från rymden när han arbetade på ett radioteleskop vid Ohio State University i USA. Radiosignalen varade i 72 sekunder, och verkade inte härstamma från varken jorden eller vårt eget solsystem. Fascinerad och förvånad över signalen skrev Ehman Wow! på utskriften, vilket gett den namnet Wow-signalen.Signalen återkom aldrig igen och man har varken hittat den eller lyckats ta reda på var den kom ifrån..

Upp till toppen
Annons: