Annons:
Etikettkultur
Läst 4762 ggr
Maria
8/1/15, 5:16 PM

Filmer - tema seniorer

Jag tänkte vi kanske kunde tipsa om filmer som handlar om äldre och har något med åldrande att göra.

Jag kommer bara på två så här med en gång och det är:

"Driving Miss Daisy", där Morgan Freeman spelar en chaufför till den åldrade Miss Daisy.

Sedan filmen "The Bucket list" (Nu eller aldrig, på svenska) där återigen Morgan Freeman och Jack Nicholson spelar två sjuka åldringar som gör upp en lista med vad de vill hinna med innan de dör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Carpinus]
8/1/15, 5:31 PM
#1

Intressant ämne!

Förmodar att "griniga gamla gubbar" platsar här, även om jag inte sett den (dem)?

En mer allvarlig film är väl Billie Augusts "En sång för Martin" med Sven Wollter och Viveka Seldahl.

"Sista sommaren" med Harry Fonda och Katharine Hepburn är ytterligare en.

[Carpinus]
8/1/15, 5:50 PM
#2

Cocoon var ju en rätt kul komedi i genren.

https://www.youtube.com/watch?v=s9BSsIX2j7M

Maria
8/1/15, 5:53 PM
#3

"Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" borde väl platsa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
8/1/15, 5:54 PM
#4

#2 Men vad bra det är att prata i sådana här trådar. 

Den filmen hade jag fullkomligt förträngt. Cocoon är ju jättebra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[sanna70]
8/1/15, 11:27 PM
#5

En komedi som gav mig goa skratt  🙂 "Vi hade i alla fall tur med vädret igen"

[Carpinus]
8/2/15, 5:11 PM
#6

Fuskade genom att googla  och hittade "The last station", med handlingen förlagd till den sista tiden i Leo Tolstoys liv.

Trailer. (Filmen finns i sin helhet på youtube.)

Annons:
Maria
8/2/15, 5:20 PM
#7

#6 Den skulle jag vilja se.

Bra skådisar. Helen Mirren och "Gandalf"😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
8/2/15, 5:32 PM
#8

#7 Ja, de blev tydligen Oscarsnominerade för sina roller här.

Maria
8/2/15, 5:35 PM
#9

Den filmen har gått mig helt förbi så tack för tipset.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
8/2/15, 5:38 PM
#10

#9 Hittar du den så berätta gärna hur den var. Jag är också lite nyfiken på den!

Maria
8/2/15, 5:38 PM
#11

Japp, ska försöka komma ihåg det😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
8/4/15, 1:14 PM
#12

En av mina favoritfilmer kanske ändå platsar i denna tråden när jag tänker efter. Den danska filmen "Blinkande lyktor" handlar om ett gäng kriminella som gör en stöt och gömmer sig i ett hus i skogen och kommer på att de orkar inte vara kriminella längre. Gängledaren har blivit för gammal för detta liv…

De startar en restaurang i huset  och det är en varm, rå och väldigt rolig film med en ung Mads Mikkelsen.

http://kenigen.blogspot.se/2012/10/bra-dansk-film-blinkende-lygter.html

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
8/4/15, 1:42 PM
#13

#12 Låter intressant! 🙂

Annons:
[Carpinus]
8/21/15, 1:26 PM
#14

Hotell Marigold ("The Best Exotic Marigold Hotel") kanske platsar här?

Handling enligt SF: "Till Hotell Marigold i Jaipur i Indien kommer en grupp människor, alla av olika anledningar; för att uppleva äventyr, för att få en ny höftkula, för att återfinna en gammal kärlek eller bara för att få en nystart. Däremot är omställningen från England till Indien svår för somliga. Men kanske är det just en kulturkrock som behövs för att inse att det aldrig är för sent för att börja leva?"

Trailer

[Carpinus]
8/21/15, 1:31 PM
#15

#14 Liksom uppföljaren Marigold Hotel II ("The Second Best Exotic Marigold Hotel") som kom i år.

Mer om denna film på Svenska Yle.

Trailer.

Maria
8/21/15, 2:36 PM
#16

Tack, det två filmerna ligger på min "att- göra- lista😉

Eller snarare att se…..

Fantastiska skådespelare är ju med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
8/21/15, 5:44 PM
#17

#16 Ja, det var en imponerande rolluppsättning! Såg att del 1 finns hos min filmbutik för 99:-.

Maria
8/21/15, 6:01 PM
#18

Vi brukar handla på Movieline i Majorna så jag ska kolla där.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
8/21/15, 6:23 PM
#19

Ja, det var hos Movieline jag kollade (fast jag brukar handla vid Packhusplatsen).

Maria
8/21/15, 6:26 PM
#20

Aha, då kanske vi har stött på varandra😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Carpinus]
8/21/15, 6:30 PM
#21

Inte otänkbart - jag träffade faktiskt på en före detta arbetskamrat där som jag inte hade sett på fyrtio år…

Maria
8/21/15, 6:32 PM
#22

Haha, ja världen är liten ibland som man säger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
9/6/15, 8:17 PM
#23

"Mandarinodlaren"

Regi: Zaza Urushadze

I rollerna: Lembit Ulfsak, Elmo Nuganen, Raivo Trass m fl

Sofia Olsson på SVT Kultur ger filmen "Mandarinodlaren" fem tärningar och skriver bl.a. "I "Mandarinodlaren" förekommer inte en enda kvinna, men jag tror heller aldrig att jag sett så fullödiga mansporträtt. Jag visste det inte, men jag har saknat skildringar av gubbkollektiv. Män som inte bara skjuter eller förvärvsarbetar utan också lagar mat, serverar te, baddar sår och stoppar om.

Det är på sätt och vis sorgligt att män som hushållsarbetar en smula framstår som radikala, men själva sysslorna förstärker faktiskt det pacifistiska budskapet i “Mandarinodlaren”. Ty att sköta markservicen är ödmjukande, och om man måste stoppa om en sårad och diska en blommig tekopp så framstår dödandet och hatet som än mer meningslöst."

Ford -57
9/8/15, 6:57 PM
#24

"Citronträd och Motorolja" med Anthony Hopkins i huvudrollen, riktigt sevärd👍

Maria
9/13/15, 11:34 AM
#25

Igår såg jag om en gammal favoritfilm av Tim Burton som platsar här i tråden.  "Big fish"

En ung man försöker lära känna sin far på faderns dödsbädd och försöker reda ut sanningen i alla historier fader har berättat genom åren.

En riktig Tim Burtonhistoria med ett fint djup

Dessutom en fantastisk rollista.

Trailer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
9/16/15, 12:44 PM
#26

Late Bloomers (2011) Isabella Rossellini och William Hurt (regi Julie Gavras) i en romantisk komedi om kärlek vid sextio.

Trailer.

[Carpinus]
10/9/15, 4:07 PM
#27

Distributörens presentation: "Erfarenhet åldras inte - höstens stora romantiska komedi. Oscar-belönade Robert De Niro och Anne Hathaway har huvudrollerna i höstens stora romantiska komedi "The Intern" i regi av Oscar-nominerade Nancy Meyers ("Galen i kärlek"). Den 70-åriga änklingen Ben har tröttnat på livet som pensionär och ger sig in i leken igen genom en praktikplats på en nätbutik för mode som drivs av karriäristan Jules."

_Trailer.
_

Annons:
Ford -57
10/9/15, 6:16 PM
#28

En sevärd film från en tid när man va lite yngre. Klart sevärd👍

[helga21]
10/9/15, 10:07 PM
#29

Höstsonaten med Ingrid Bergman i huvudrollen vilket också blev hennes sista film och regi Ingmar Bergman.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6stsonaten

[Carpinus]
10/9/15, 10:48 PM
#30

#29 Hur kunde vi glömma den?

[Carpinus]
10/23/15, 8:48 AM
#31

"Lily Tomlin och Julia Garner spelar mormor och dotterdotter på jakt efter pengar till en abort i Paul Weitz film "Grandma" som har premiär idag."---

"En förtjusande film", konstaterar SR:s Måns Hirschfeldt.

[Carpinus]
12/23/15, 5:44 PM
#32

Youth, Sverigepremiär januari 2016. Distributörens presentation: "Det är vår i Alperna och de två goda vännerna Fred och Mick firar semester tillsammans på en av ortens elegantaste hotell. Fred är en pensionerad kompositör och dirigent, medan Mick fortfarande arbetar som filmregissör. Båda närmar sig 80 år och har bestämt sig för att utnyttja sina sista år i livet fullt ut. De har dock lite olika uppfattningar om livets mening. Mick skriver frenetiskt på manuset till vad han tror ska bli hans sista stora verk, men Fred har ingen som helst önskan att återuppta sin karriär. Någon vill dock till varje pris höra Freds verk och se honom hålla i dirigentpinnen igen."

Regissör: Paolo Sorrentino

I rollerna: Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weisz, Paul Dano, Jane Fonda

Filmen har fått två Golden Globenomineringar.

Trailer.

[Carpinus]
1/6/16, 10:23 AM
#33

Något för alla som har Maggie Smith-abstinens efter Downton Abbey…😉

Kvartetten (Quartet)

"På Beecham House, ett pampigt hem för pensionerade musiker, har livet sin egen rytm. Men en ny gäst förändrar allt, inte minst för Cissy, Wilf och Reggie. Den nyanlända visar sig vara den excentriska operadivan Jean, tidigare gift med Reggie, som lämnade honom för en annan. Något Reggie aldrig kommit över." (SF)

2012, 98 min.

Skådespelare: Maggie Smith, Tom Courtenay, Billy Connolly, Pauline Collins, Michael Gambon, Sheridan Smith

Regissör: Dustin Hoffman

Nomineringar: Golden Globe - bästa kvinnliga huvudroll

Trailer.

[helga21]
1/6/16, 4:56 PM
#34

En välkänd personlighet är väl också Susan Hampshire. Mestadels känd för sina TV-serier och mest känd som Fleur i Fortsytesagan för oss svenskar. För denna fick hon en Emmy award när den visade i USA. Hon är dyslektiker och måste lära sig sina repliker vid första repetitionen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Susan_Hampshire

Annons:
[Carpinus]
1/11/16, 10:47 AM
#35

Utrikesminister Margot Wallström har på den pågående Folk och Försvar fört fram tanken på en framtida värnplikt inkluderande "pigga pensionärer".

Osökt kommer man förstås att tänka på den gamla TV-serien "Krutgubbar", och då är det intressant att kunna konstatera att denna serie som engelsmännen aldrig tycks tröttna på kommer som biograffilm i år (Dad´s army).

[Jimmy.L]
1/11/16, 11:03 AM
#36

Detta program gick på tv igår.

[helga21]
1/11/16, 8:47 PM
#37

Vi har i kväll varit på bio och sett en film som heter "En man som heter Ove" med Rolf Lassgård i huvudrollen. Se den!

https://www.youtube.com/watch?v=nA-YCYfh2oc

[Carpinus]
1/15/16, 2:06 PM
#38

Här är en packe filmer med seniormotiv.

[Carpinus]
1/17/16, 8:13 PM
#39

Har upptäckt att vi har ännu en filmtråd: i tråden "Filmkväll" går det bra att diskutera film i allmänhet, d.v.s. sådana som inte har "tema seniorer".

[Carpinus]
1/20/16, 3:05 PM
#40

Filmen Elena visas den 21 januari på SVT2 kl. 22.15.

Regi: Andrey Zvyagintsev. I rollerna: Andrey Smirnov, Nadezhda Markina, Yelena Lyadova, Alexey Rozin, Evgenia Konushkina, m.fl. Musiktemat är av Philip Glass.

Den handlar om Elena, förenad i ett kärvt äktenskap med Vladimir, en förmögen affärsman. De träffades tio år tidigare då hon var hans sjuksköterska. Båda har varsitt vuxet barn från tidigare äktenskap. Vladimir ogillar att Elena lägger sin pension på sin son Sergej och hans familj, medan hon anklagar Vladimir för att hans dotter Katia lever omoraliskt.

Trailer.

[Carpinus]
1/20/16, 3:32 PM
#41

 45 år.

_"Det är bara en vecka kvar till Kate och Geoff Mercers 45e bröllopsdag och planering för festen är i full gång. Men så landar ett brev till Geoff på farstun. Man har funnit kroppen av hans första kärlek, nedfrusen och välbevarad djupt i de schweiziska alpernas glaciärer. En allvarsam nyhet som kommer att få konsekvenser både för det 45-åriga bröllopsfirandet och deras äktenskap.
_

Andrew Haigh hyllades av kritiker och publik för Weekend (2011) och är nu tillbaka med 2015 års stora snackis i Berlin, där en lysande Charlotte Rampling och Tom Courtenay belönades med Silverbjörnen." bioguiden.se

Trailer.

Annons:
[Carpinus]
1/22/16, 8:18 AM
#42

#40 Såg "Elena", och tyckte att den var sevärd. Kanske inte den fyrapoängare som jag såg någon tidning gav den, men en trea skulle jag kunna tänka mig att sätta. Mycket grundligt berättad vardagsrealism, som efter en timme övergår i drama. Bra skådespelare i huvudrollerna! Filmen kan ses på SVT Play fram till den 28 januari.

[Carpinus]
1/25/16, 4:15 PM
#43

#14 #15 Har köpt in Marigold Hotel I och II i box, 99:-

#25 Har även införskaffat Big Fish 79:-

Maria
1/25/16, 4:18 PM
#44

#43 Vad roligt. Jag tror inte du blir besviken på Big Fish.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
1/25/16, 4:24 PM
#45

#44 Skall bli roligt att se Big Fish - tack för tipset! 👍

[Carpinus]
1/25/16, 4:26 PM
#46

Poesi

"Mija är en dam i 60-årsåldern med ett ungt och nyfiket sinne som lever med sitt barnbarn, en pojke i tonåren. En dag får hon för sig att utveckla sin poetiska ådra och börjar på en poesikurs. Plötsligt ser hon världen med nya ögon och tycker sig se skönhet överallt. Men verkligheten tränger sig på, pojken blir inblandad i en brutal våldtäktshistoria och Mija måste inse att livet kanske inte alltid är så vackert. Starkt och drabbande om livets utmaningar. Vinnare av Bästa manus Cannes 2010."

Källa: Folkets Bio

Trailer

[Carpinus]
1/28/16, 2:36 PM
#47

"Nyckel, hus, spegel" ("Key House mirror")

"De legendariska skådespelarna Ghita Nørby och Sven Wollter spelar huvudrollerna i en djupt gripande film om kärlek, minne och åldrande."---

"Nu närmar han (Michael Noer, regissör) sig kärlek på ett äldreboende med samma känsliga och närvarande realism, i ett drama som fångar livet i både dess svärta och dess ljus."

Sverigepremiär på Göteborgs Filmfestival.

Trailer.

[Carpinus]
1/29/16, 9:07 PM
#48

#43 Lite roligt att jag köpte Hotel Marigold på DVD den här veckan när den visas på SVT1 i morgon kväll…😃

Annons:
[Carpinus]
2/13/16, 9:39 AM
#49

Cloudburst

"Veteranerna och Oscarsvinnarna Olympia Dukakis (”Mångalen”) och Brenda Fricker (”Min vänstra fot”) är strålande som ett lesbiskt pensionärspar som rymmer från äldreboendet för att gifta sig i Kanada och plockar upp en liftare på vägen. Trivsam liten road movie på ovanligt tema."

Moviezine

Trailer.

[Carpinus]
2/13/16, 11:19 PM
#50

#44 Såg "Big Fish" ikväll. En härlig samling av skrönor - precis i min smak! 👍

Maria
2/14/16, 8:25 AM
#51

#50 Visst är den fin. Jag gillar scenen med begravningen där"figurerna" faktiskt dyker upp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
2/18/16, 9:19 AM
#52

"Heart of a dog" är en film som jag blivit nyfiken på.

"I ett trollbindande vackert kollage berättar Laurie Anderson om sin allra finaste vän, hunden Lolabelle. Hon utforskar på vägen stora frågor om samhällets förhållande till livet, döden samt den ovillkorliga kärleken. Efter Andersons make Lou Reeds bortgång 2013 fungerar den rörande Heart of a Dog som en meditativ eftertanke kring vad det egentligen innebär att vara en såväl kroppslig som andlig varelse i vår ovisst komplexa värld." SF.

Trailer.

[Carpinus]
3/3/16, 12:07 PM
#53

TV8 22:05 4 mars: Greedy.  "Gamle farbror Joe McTeague (Kirk Douglas) är rik som ett troll. Han har inga egna barn men däremot ett antal giriga släktingar som vill lägga vantarna på hans förmögenhet. Trots att de inte är särskilt förtjusta i farbror Joe gör de allt för att Joe ska minnas dem i sitt testamente." 

Det här blev Kirk Douglas sista roll.  Även Michael J. Fox medverkar i filmen från 1994. Regissören Jonathan Lynn gjorde även bland annat "Javisst, Herr (Premiär)minister" som var populära TV-serier även här hemma.

_Trailer.
_

Maria
3/16/16, 5:36 PM
#54

Såg en liten bra film häromkvällen med Gerard Depardieux.

"Mina eftermiddagar med Margueritte"

En man som träffar en 95-årig dam på en parkbänk och en vänskap börjar. Hon läser högt för honom och öppnar hans ögon för ord och böcker.

http://www.svd.se/udda-par-svart-att-motsta

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
3/16/16, 7:07 PM
#55

#54 Ja, den har jag sett, och den är verkligen mysig!

Annons:
Maria
3/16/16, 7:08 PM
#56

#55 Det var kanske rentav du som rekommenderade den?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
3/16/16, 7:14 PM
#58

Haha, jag har ju t.om svarat dig i tråden😃

Nu har jag i alla fall sett den.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
4/2/16, 3:55 PM
#59

_"Ett engelskt filmteam på jakt efter en skådespelare till filmen "Let Me Go" hittade Karin Bertling, 78 år, från Mellbystrand efter att ha sett henne i en roll i tv-serien "Bron". Efter en första mejlkontakt följde två provfilmningsdagar i Sverige varpå filmteamet sade att de ville ha Karin i filmen.

– Då visste jag inte hur stor rollen var, men det var alltså en av huvudrollerna.
"Le Me Go", regisserad av Polly Steele, är baserad på en verklighetsroman av tyskan Helga Schneider. Filmen behandlar den frostiga relationen mellan en dotter och hennes 90-åriga mor som sitter på ett ålderdomshem i Wien. Det visar sig att modern, spelad av Karin Bertling, lämnat sina barn vind för våg för att bli lägervakt i Auschwitz och delta i Förintelsen. Och modern är fortfarande övertygad nazist som 90-åring.

– Det är ju en drömroll! Roller som är elaka är ju de roligaste rollerna, säger Karin och tillägger:
– Hon är ju ond. Hon gör ju saker som man inte kan föreställa sig. Men man vet ju genom undersökningar att man kan få människor till att lyda order. Hon har svurit fullständigt trohet till partiet och Hitler och då är det för henne en självklar sak att lyda order.

Filmen spelades in i Minley Manor, ett jättegods i fransk stil i Hampshire utanför London. Den är inspelad på såväl tyska som engelska. En inte helt lätt nöt att knäcka.
– Det var fasen så mycket text. Man tror man kan sin läxa. Men jag tycker att det har gått över förväntan. Jag fick mycket beröm, säger hon."---_

GT

Anm. Karin Bertling är gäst i kvällens "Sverige" på SVT.

Maria
5/20/16, 4:55 PM
#60

Nu har vi inhandlat "En man som heter Ove" och det ska bli kul att se den.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Schnauzertik
5/20/16, 5:08 PM
#61

Vi har inte sett den ännu men kommer snart att hyra den.

Värd för Pensionärer

Maria
5/20/16, 5:09 PM
#62

#61 De hade den på Ica vid kassorna så det var därför jag kom på att jag inte sett den.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Nomen Nescio]
5/26/16, 8:07 AM
#63

"Den franska filmen ”Slutet gott, allting gott” av Pascale Pouzadoux, handlar om den 92-åriga Madeleine - mor, mormor, farmor och före detta barnmorska - som har bestämt sitt eget dödsdatum. Filmen bygger på en självbiografisk bok av Noëlle Châtelet med titeln La dernière lesson, om hur författarens egen mamma i nittioårsåldern lät meddela att hon tänkte begå självmord. Men filmens familj är förstås fiktionaliserad."---

"I Slutet gott, allting gott är det den 92-åriga Madeleine som passar på att annonsera datumet för sin egen död, när familjen samlats för att fira hennes födelsedag. Både barn och barnbarn protesterar förstås, men lilla farmor-mormor har bestämt sig. I handväskan har hon listan där hon stryker över de förlorade förmågorna: gå i trappor – stryk, ta ett bad – stryk, köra bil – stryk.

Slutet gott, allting gott är en charmig film där de olika familjemedlemmarna på olika sätt tar spjärn mot Madeleines åldrande. De blir liksom extra levande mot henne som gammelfond."---

SR

Maria
5/31/16, 8:24 PM
#64

Nu har jag äntligen sett "En man som heter Ove" En mycket bra och tänkvärd film.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
6/10/16, 3:16 PM
#65

"Optimisterna", dokumentär Norge/Sverige. Av Gunhild Westhagen Magnor. Med Goro Wergeland, Lillemor Berthelsen, Birgit Myklebust. Längd: 1.33. Från 15 år.

"De spelar volleyboll, har tränat mest hela livet och det börjar bli dags att mäta sig med omvärlden. Så rutinerade norska damer utan matchvana söker motstånd – och finner det i svenska Sollentuna. Damerna kallar sig "Optimisterna" och den yngsta spelaren har redan hunnit bli 66. I Sollentuna finns "Krutgubbarna" som också varit med ett tag."---

"Filmarna följer dem i hasorna hela vägen. Ibland har man känslan att teamet gått i täten, men det gör inte så mycket för det här är norsk feel good av samma charmfulla sort som "Häftigt och begeistrat" för tio år sedan. Då övade nordnorska körsångare i snö och storm – innan de åkte till ryska Murmansk och skrev autografer.

Filmvärlden är som alltid åldersfixerad så det är tur att Goro, 98, är en högst intagande personlighet. Hon är inte lagets stjärna – men definitivt filmens."

Expressen (2014)

Trailern ger verkligen mersmak!

[Nomen Nescio]
11/27/16, 1:18 PM
#66

"Joralf Gjerstad i norska Snåsa har tagit emot sjuka och olyckliga människor i mer än ett halvsekel. Han är en otrolig gubbe; lyssnar, småpratar, lägger sina stora helande labbar på värkande och sjuka kroppar. Även om händerna är kalla så blir det varmt ändå. Det är märkligt, säger alla. Jättemärkligt. Joralf själv har inga förklaringar till sin helande förmåga, han konstaterar bara lugnt att det är så det är."---

"Joralf svarar på sitt sätt. ”Man måste välja det goda och det ljusa”, säger han. Tar man fasta på det ljusa i tillvaron så orkar man kämpa vidare, då kan man vara generös och solidarisk."----

"Joralf säger på sitt vardagliga sätt: ”Alla ser att naturen är fin. Men många missar att se den finaste skapelsen: människan”. ”Mannen från Snåsa” är sannerligen en hyllning till Människan, med alla hennes brister och sorger."---

http://www.svt.se/kultur/film/mannen-fran-snasa

[Nomen Nescio]
12/19/16, 2:19 PM
#67

Kortfilm kanske, som omväxling? "Alla bara längtar", svensk dokumentär från 2016 av Martina Carlstedt.

"Nancy minns sina semesterflirtar, Malou längtar efter en parrelation, Camilla har städdag i sitt inre och Leif visar upp sina inredningspärlor. En rad korta nedslag i några 40-talisters liv i en humoristisk och tankeväckande dokumentär om vad det där med kärlek egentligen är."

SVT Play på kortfilmsdagen 21 december 2016.

[Nomen Nescio]
12/30/16, 8:55 AM
#68

"45 år eller 45 years

av Andrew Haigh.

Det görs många filmer om och för seniorer, som skildrar de sista ljuva åren i glada färger. Det här är något helt annat. När Kate och Geoff ska fira sin 45-åriga bröllopsdag kommer gamla hemligheter i dagen på ett sätt som vänder upp och ner på hela deras tillvaro. Tom Courtenay som vi minns från Långdistanslöparen, Billy Liar och Påklädaren, och Charlotte Rampling är fenomenala i rollerna. Filmens 95 minuter är en studie i självinsikt och självrannsakan på ålderns höst."

Senioren

Trailer.

[Nomen Nescio]
1/4/17, 8:23 AM
#69

#54 "Mina eftermiddagar med Margueritte" går som på matiné på SVT kl. 16.10 idag. Rekommenderas!

Annons:
Maria
1/21/17, 4:29 PM
#70

Här kommer en ungdoms/barnfilm av Martin Scorsese som är så bra😉 Det handlar om pojken Hugo och hur han lyckas få en äldre man att blomstra igen. Filmen heter också Hugo och finns på Netflix bland annat.

Fantastiska skådespelare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
5/5/17, 8:51 PM
#71

Denna filmen såg jag senast. "The Intern"

Robert de Niro blir "äldrepraktikant" i ett ungt framgångsrikt företag lett av Ann Hathaway.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eda
10/7/19, 8:58 AM
#72

Traditionstv har flera Youtubefilmer som främst vänder sig till äldre och demenssjuka vars syfte är att väcka minnen och igenkännandets glädje. De flesta filmsnuttarna är från 60-talet, se :  http://traditionstv.se/filmer.html

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Maria
10/7/19, 9:21 AM
#73

#72 Tack.🙂

Denna tråden var nog mer tänkt för "oss andra" Filmer som handlar om åldrandet och om äldre människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eda
10/7/19, 10:12 AM
#74

Det har du rätt i, men jag tyckte själv att det var rätt kul att titta på dem och känna igenkännandets glädje med bilder från 60-talet med t.ex. Radio Nord, Sven Tumba, Jacky Kennedy, Lill Lindfors, Forsythe-sagan, Höger-omläggningen och massa annat nostalgiskt.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Göstage]
11/16/20, 1:21 PM
#75

#32 "Youth" kan ses på SVT Play fram till den 27 november 2020. Jag gillade filmen, och Michael Caine imponerar (som vanligt).

[Göstage]
4/11/21, 1:19 PM
#76

Åldrande och åldringar på film - ett outslitligt tema.

Annons:
Upp till toppen
Annons: