Annons:
Etikettkultur
Läst 7695 ggr
[Carpinus]
2015-08-27 22:12

Sena karriärer

Har just tittat på ett program om Dagny Carlsson, 103, Sveriges äldsta bloggare, som nu sitter och chattar med tittarna efter programmet. Det fantastiska med Dagny är inte hennes ålder utan att hon är så rolig - det poppade upp oneliners mest hela tiden!

I den här tråden möter vi Dagny och andra som i likhet med henne sadlat om eller fått genombrott i någon form vid hög ålder.

Annons:
[Blue_Lugia]
2015-08-27 22:17
#1

Jag tycker hon är en stencool liten krutgumma! :)

[Carpinus]
2015-08-28 09:54
#2

Den som är nyfiken på Dagnys blogg hittar den här.

[Carpinus]
2015-12-08 22:54
#3

Sveriges äldsta radiopratare, Alice Östlund i Trollhättan, har fyllt 109. Hon har medverkat i sändningar på Radio Väst de åtta senaste åren. Hon är en av Sveriges åtta äldsta personer, den äldsta är född 1905.

"Jag trodde aldrig att jag skulle komma till 109. Och nu är jag här!", säger Alice, uppenbarligen förvånad, till P4 Väst.

[Carpinus]
2016-03-04 18:27
#4

Ikväll dyker Dagny upp i Skavlan, så då får det väl bli säsongens första titt på det programmet.

[Blue_Lugia]
2016-03-04 22:04
#5

Hur många såg?

[Carpinus]
2016-03-05 05:08
#6

#5 Jag såg avsnittet med Dagny på SVT Play. Hon är verkligen alert!

Annons:
Schnauzertik
2016-03-05 10:38
#7

Nu har jag också kollat på Dagny. En vaken personlighet . 

Om jag råkar bli så gammal hoppas att jag är lika skärpt.

Värd för Pensionärer

Maria
2016-04-02 14:11
#8

Jag spelar Wordfeud med en kvinna som snart är 90. Jag förlorar 80% ungefär😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
2016-04-02 14:13
#9

#8 Du får sikta på att vara lika bra som hon vid samma ålder! 😉

Maria
2016-04-02 14:14
#10

#9 Haha, ja det är ett bra mål😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
2016-05-08 17:14
#11

_"Grattis Dagny Carlsson på 104-årsdagen!
Sveriges piggaste bloggare firar i dag med nära och kära - och har fått en resa till Budapest i present.
– Vi äter och dricker och skålar i champagne, svarar födelsedagsbarnet när Expressen ringer."---

"I present har Dagny Carlsson fått en resa till Budapest. Dit ska hon nu resa i sommar.
– Där ska jag bada termobad och göra allt som finns att göra, säger Dagny Carlsson lyriskt.
Och hur ska du fira resten av dagen?
– Då får jag väl röja upp här efter allihop, kan jag tänka mig. Och så ska jag ta en promenad i det fina vädret, säger hon.
Vad är knepet för att vara så pigg som du är när man är 104?
– Man håller inte på och gnäller och tänker på att man är sjuk utan känner man sig lite dåligt så bryr man sig inte om det. Man går på ändå."_

Expressen

[Blue_Lugia]
2016-05-08 23:24
#12

Grattis Dagny!!! ^^

[Blue_Lugia]
2016-05-08 23:26
#13

Jag gillar hennes optimistiska inställning. :)

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-07-12 19:43
#14

Det var ett tag sedan vi hörde av Dagny, men nu har hon prövat på något nytt…

"Sveriges äldsta bloggare Dagny Carlsson är en kvinna som inte är rädd för nya utmaningar.

Vid 104 års ålder har hon nu för första gången provat på att boxas.

– Det var rätt så roligt, säger hon."---

GT

[Nomen Nescio]
2016-10-28 19:42
#15

"Det är aldrig för sent att uppfylla sina drömmar. Joy Zandéns liv har tagit en oväntad vändning vid 94 års ålder."---

"På 50-talet fick Joy Zandén jobb på en textilfirma och ritade många olika mönster. Men hennes drömmar var större och hon ville nå ut med sitt skapande. Så Joy Zandén tog båten till New York. – Jag släpade med mig min tunga portfölj med mönster och gick gata upp och gata ner på Manhattan. Alla sa "very nice", men ingen köpte något. Det var ett stort misslyckande, säger hon och tittar ut genom fönstret och blir tyst. Med det försvann självförtroendet och mönstren lades i byrålådan."---

"Men Joy Zandéns eget konstnärskap låg fortsatt åt sidan. Tills hennes dotter storstädade för några år sedan och plockade fram sin mammas mönsterrullar och bestämde sig för att visa upp dem. – Jag får samtal varje vecka. Nu var det till på köpet någon mammas mönster. Jag hade inte så stora förväntningar, men när jag fick se den hör orörda samlingen av mönster från 50-talet som ingen hade gjort något av fick jag verkligen puls, säger Hanna Wendelbo Hansson som är creative director på Sandberg Wallpaper. Nu har Joy Zandéns mönster blivit en tapetkollektion. Nyligen visades den upp på en designmässa i London."---

"Man kan säga att hon var före sin tid. Ritade mönster som inte var vanliga då. Nu har de legat i gömmorna och fått komma fram igen. Jag är trots allt glad att de sa nej i New York då, säger Hanna Wendelbo Hansson."

SVT

Eda
2016-11-02 08:26
#16

Mera Dagny-nytt!
Igår såg jag en intervju på länken: http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/dagny-carlsson-104-%C3%A5r-det-var-inte-b%C3%A4ttre-f%C3%B6rr/vi-AAjG4Zi?ocid=spartanntp

Där hon bl.a. säger att hon är väl antagligen: ”Ålderdomens motsvarighet till barndomens underbarn” och att "Det var inte bättre förr".
Hon har nyligen också skrivit en bok: Livet enligt Dagny - I huvudet på en 104-åring.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2016-12-09 11:51
#17

Ytterligare Dagny-nytt!
Dagny visar i en videofilm från SJ hur man bokar en tågresa!

https://www.facebook.com/hashtag/dagnycarlsson?source=feed_text&story_id=10154631700636203

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Nomen Nescio]
2016-12-13 18:21
#18

#3 "Extra tjock köttsoppa, det är vad som serveras på äldreboendet Strömkarlsgården i Trollhättan idag. Helt enligt födelsedagsbarnet Alice Östlunds önskan. – Jag har beställt extra tjock köttsoppa till mig, jag vill att det ska vara riktigt god mat till mig på min födelsedag, säger hon till Sveriges Radio P4 Väst där hon sedan 2007 blivit en känd röst som världens, förmodligen, äldsta radiokorrespondent. I dag fyller hon 110 år."---

"För radiolyssnarna i Bohuslän och Dalsland är Alice Östlund en välkänd röst. Varje vecka sedan 2007 rapporterar hon i P4 Väst från sin verklighet och ger sin syn på det som händer i världen. När hon idag får frågan av dem vad hon har för råd för att leva ett långt liv är svaret tydligt: – Man ska äta god och ordentlig mat på bestämda tider och så ska man jobba hårt… och fortsätta vara på gott humör, så går det bra. Men det är hemskt att man kan bli så här gammal."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/det-ar-hemskt-att-man-kan-bli-sa-har-gammal

[Nomen Nescio]
2017-01-23 08:24
#19

"– Knopp är lika viktig som kropp, säger Dagny Carlsson, 104 år och Sveriges äldsta bloggare. Och att ständigt utmana sig. Nu ska hon skaffa smartphone – och börja svajpa."---

Dagny Carlsson medverkar i kvällens Vetenskapens Värld. Läs mer här!

Det finns mer Dagny Carlsson i andra trådar på Pensionärer iFokus - använd sökfunktionen och sök på Dagny!

Eda
2017-01-23 16:01
#20

Dagny Carlsson fyller 105 år i maj i år. Helt otroligt!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
[Blue_Lugia]
2017-01-24 02:22
#21

Heja Dagny!

[Nomen Nescio]
2017-01-24 09:28
#22

Blir det filmen nu för Dagny? Ja, några trösklar verkar hon inte ha…😃

Carmarino
2017-02-02 10:57
#23

Kanske inte en sen karriär direkt, men åtminstone återupptagande av en karriär. Vera Lynn firar sin 100-årsdag den 17 mars med att ge ut ett samlingsalbum med sina klassiker. Det är alltså inte de gamla låtarna som släpps utan de är i omarbetad version.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Eda
2017-11-18 22:32
#24

Dagny Carlsson, 105, är chockad över de uppgifter om sexuella trakasserier som framkommit i och med #metoo-kampanjen. 
Nu har hon tröttnat på hur männen beter sig. 
– Jag tycker det är förfärligt att karlar ska vara så ohyfsade att de tafsar på folk, säger hon. 

** Aftonbladets artikel från 2017-10-31: 
**https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9g0dw/dagny-105-om-metoo-kampanjen

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2018-12-06 13:29
#25

"Man är aldrig för gammal för att lära sig  något nytt"
Reportage från tidningen Junia 2018-11-19 som handlar om  106-åriga Dagny Carlsson.
http://www.junia.se/reportage/tema/man-ar-aldrig-for-gammal-for-att-lara-sig-nagot-nytt/?fbclid=IwAR192gO8l6BBs9qvr5AzDmzhbXxOhBQrFl3qCRU3elgsEI2huEk6IlwGC8E

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2019-10-03 11:12
#26

Mycket om Dagny Carlsson nu 107 år stod det skrivit om i Aftonbladet 2019-10-01, artikel av Robert Rosén

”Bloggerskan Dagny Carlsson, 107, gästade Malmö under äldredagen.
Då passade hon på att ge sina tips till samhällets äldre.
– De ska inte tänka på sin ålder, säger Dagny Carlsson.” 

Se vidare: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP5E3L/dagny-107-de-ska-inte-tanka-pa-sin-alder?fbclid=IwAR29KIFSpgG7WgcWrVErGCF2e1k53ktXXZBfJbwZTjsYGH1fYuyHqT0wlWs

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[[eskils_]]
2019-10-13 11:20
#27

#26 Det ligger nog mycket i det. 🙂

Annons:
Eda
2021-02-12 17:30
#28

SENASTE NYTT OM DAGNY
Idag är Dagny 108 år och Sveriges äldsta bloggare och influencer.

”Tyvärr på grund av coronapandemin kommer jag inte ut på några aktiviteter så det blir svårt att hitta ämnen. Jag tar en kort paus i bloggandet och återkommer så snart jag har något roligt att berätta”, skriver Dagny i sin blogg.
Hon skickar även med ett hjärtskärande budskap till oss läsare:
”Jag mår bra och hoppas att ni inte glömmer bort mig”.

Källa:
https://se.laowl.com/108-ariga-dagny-carlssons-tuffa-beslutnbsp-hjartskarande-orden-till-folket-om-hennes-forsvinnande?fbclid=IwAR2Xeqhc0MBvLuwKyqy_13ErhZiJG4hi5I7pdyRvWCei8GsrVDBmVgTBJJE

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Carmarino
2021-02-12 17:32
#29

Tänkte faktiskt på henne häromdagen. Skönt att veta att hon fortfarande lever. Med tanke på hennes ålder och corona är det ju inte något man kan ta för givet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2021-02-13 06:22
#30

Grattis Dagny! 🌺🌹🌺


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Eda
2021-02-25 08:33
#31

Nu är Dagny vaccinerad. Hon säger: ”Jag tycker man är väldigt dum och oförutseende om man inte gör det. Man ska vara tacksam att det finns och att man får vaccinera sig”

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Pyttelite
2021-02-25 08:57
#32

#31: Håller med Dagny.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[[eskils_]]
2021-02-25 12:06
#33

#31: Dagny har så rätt, självklart ska man tacka ja till vaccinet. 👍

[Göstage]
2021-05-08 14:56
#34

Grattis på 109-årsdagen, unga dam!

”På något vis har jag blivit så populär, jag har fått massor med kort från okända människor som säger att de beundrar mig. Jag vet inte varför.”, säger Dagny.
  • Redigerat 2021-05-08 14:57 av [Göstage]
Annons:
Eda
2021-10-21 12:22
#35

Följande utdrag har varit publicerat i Expressen 14 okt 2021

”Men i våras tog bloggandet en olustig vändning när hennes vän och presstalesperson Elena Ström, 72, plötsligt författade ett blogginlägg där hon berättade att Dagny befann sig på sjukhus – men att hon under omständigheterna mådde bra.
Numera bor Dagny på ett ålderdomshem, och saknar möjlighet att blogga själv, berättar Elena Ström.
– Hon har bett mig skriva så att folk vet att hon lever. Efter omständigheterna – hon är 109, är hon pigg och väldigt glad. Men det är klart, hon är för första gången i sitt liv på ett äldreboende. Det är helt andra miljöer och en helt ny livsstil.”

https://www.expressen.se/noje/dagny-carlssons-nya-liv-pa-aldreboendet-/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

109-åriga bloggerskan Dagny Carlssons tid efter sjukhusvistelsen.
[Göstage]
2021-10-26 14:28
#36

#35 Dagny Carlsson skänker sin lägenhet till Cancerfonden - en miljongåva.

109-årige Dagny Carlsson bor numera på ett äldreboende efter längre än ett halvt sekel i sin lägenhet i Solna. Nu skänker hon sin bostad till Cancerfonden.
  • Redigerat 2021-10-26 14:28 av [Göstage]
Eda
2021-11-07 11:16
#37

109-åriga Dagny är nu i november 2021 åter på G med sin blogg efter ett uppehåll på sex månader!

Hon skriver bl.a. ” Jag har varit och fått manikyr och varit hos frissan. Man måste ju hålla sig fit for fight. Jag har nyligen åkt över guldbron tillsammans med min vän Ingela. Vi firade med att gå på kafé i stan. Nästa vecka ska vi på nya äventyr. Återkommer om det. Trevlig helg!”

🌺 Hennes bloggadress är: http://www.123minsida.se/Bojan/448168501

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Jag är tillbaka i bloggen - Hej kära följare. Efter en lång tids uppehåll är jag tillbaka på bloggsidan igen.  Det skall bli roligt att träffa alla mina kära läsare igen. Jag vill tacka för alla brev, mail och hälsningar på facebook, jag fått under min bortavaro. Jag har blivit intervjuad av oli...
Cojimar
2022-03-24 11:33
#38

Nu har Dagny Carlsson gått bort, i en ålder av 109 år. Vila i frid! 🌹


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Bloggaren Dagny Carlsson har gått bort, berättar Åsa Blanck som regisserade dokumentären Livet börjar vid 100, för Kulturnyheterna. Dagny Carlsson var frekvent omnämnd som en av världens äldsta bloggare, liksom Sveriges äldsta influencer. Dagny Carlsson blev 109 år gammal.
Carmarino
2022-03-24 11:46
#39

#38: Sorgligt, men hon fick ett långt och innehållsrikt liv. 😥


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-03-24 16:21
#40

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Jag trodde att hon var odödlig. Men nu har Dagny Carlsson gått bort, 109 år ung. Hon är en förebild för alla.
MonicaLagerquist
2022-07-12 11:45
#41

En färgstark person.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Upp till toppen
Annons: