Tidigare:
"Anton Pedersen, 96, får inget svar från socialtjänsten på sin enda, och stora, fråga: Får jag flytta till Brunnsgården, 100 meter bort? För svaret blev hjälp med tvätt och städning - som han redan har."---
"Anton Pedersen tycker att han borde ha rätt till lite hjälp. För det är först för några år sedan han i modern tid har behövt uppsöka exempelvis sjukvården.
– Då hittade de mig inte i datorerna. Så de frågade mig när jag senast besökte vården och då svarade jag på 1940-talet, när jag gjorde tjänst i det militära. Fram tills nyligen har han alltså inte behövt anlita sjukhuset på hela 70 år."---
Smålänningen oktober 2015
(Tidigare diskuterat i Seniornyheter i korthet-1)
Nu har förvaltningsrätten sagt sitt:
"97-årige Anton Pedersen har rätt till särskilt boende. Det slår Förvaltningsrätten fast i en dom."---
"Med hjälp av gode vännen Jussi Johansson överklagade Anton beslutet till Förvaltningsrätten i Växjö. I sin skrivelse berättar Anton att han känner hur krafterna börjar tryta och att den hjälp han erbjöds inte känns tillräckligt för att ha ett gott och tryggt boende.
I fredags kom så beslutet. Förvaltningsrätten gav Anton Pedersen rätt; han ska beredas plats på särskilt boende och det är nu socialnämnden sak att ordna detta.
– Nu har vi läst domen och vi är nöjda och glada, säger Jussi Johansson.
Det har varit en lång väntan. Redan somras tog processen sin början.
– Jag är jätteglad över detta. Anton fyllde ju 97 i oktober och hans hälsa har ju inte blivit bättre under den här tiden."---
Smålänningen
Men:
"Under veckan berättade Smålänningen att Förvaltningsrätten ger Anton Pedersen sitt stöd i kampen för särskilt boende. Samtidigt kom signaler från socialförvaltningen om att man överväger att överklaga domen."---
"Socialnämndens ordförande Bo Ederström (M) säger att han inte hinnit läsa och sätta sig in domen, men att om det visar sig att de kan ha principiell betydelse för biståndshandläggarnas arbete och beslut kan det bli aktuellt med ett överklagande."---
"Bland de skäl som Förvaltningsrätten för fram för sin dom är den upplevelse av otrygghet som Anton Pedersen har plus att det inte finns anledning att tro att hans fysiska tillstånd ska kunna förbättras med tanke på hans höga ålder.
– Trygghetsfaktorn är ju något som vi ska ta hänsyn till. Däremot är det inget som säger att man ska ta hänsyn till en persons ålder. Vi är som individer olika och drabbas i olika åldrar av sjukdomar.
Så i dag vill Bo Ederström inte spekulera kring om det blir ett överklagande eller inte."---
Smålänningen