Annons:
Etiketthelger-årstider
Läst 2409 ggr
[Carpinus]
12/15/15, 7:54 PM

Köpegran, hämtgran eller plastgran?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar väl bli dags att ta ställning till vilken julgran det skall bli? Själv gör jag mig det lätt för mig och avstår helt från gran, möjligen kan det bli en liten cypress på rumsbordet.

Den som är i valet och kvalet finner en del tips om rätt granval här.

Annons:
[helga21]
12/15/15, 8:01 PM
#1

Här har vi en som utsågad i trä som står på bordet. Med 4 katter i huset och full möblering så har vi ingenstans att ställa den.

Zepp
12/15/15, 8:11 PM
#2

Har flera granar på tomten.. de får räcka för mig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
12/15/15, 8:15 PM
#3

Mina katter hade nog suttit i granen om jag tog hem en så nej.

[Carpinus]
12/15/15, 8:24 PM
#4

#3 Påminner mig om när jag hade en lösspringande kanin i huset i barndomen. Pelle hade ett projekt som uppenbarligen gick ut på att fälla julgranen genom att gnaga av stammen. Han skulle kunna ha blivit en utmärkt bäver - åtminstone på land…

Spectabile
12/15/15, 8:36 PM
#5

En äkta gran ska det vara 🙂Vi har löfte från en skogsägare att ta en gran så det är bara att ge sig ut och såga av en. Det ska lukta gran, det är det som är tjusningen. Hur den ser ut är mindre viktigt för när den är klädd är den fin ändå. Om det är milt när vi sågar av den så tar vi in den direkt, inga mellanlandningar i garage eller källare för det funkar dåligt. För det mesta börjar den växa och då får den stå kvar inne ett bra tag. Om det är snorkallt ute så börjar dom barra ganska snabbt och då är det ajöss med den vid trettondagen.

Schnauzertik
12/15/15, 8:40 PM
#6

Håller också på en riktig gran. Vi köper ofta  silvergran eller kungsgran för att den inte ska barra så mycket.

Värd för Pensionärer

Annons:
Maria
12/16/15, 9:39 AM
#7

Vi har inte haft gran på många år då vår äldste katt Moritz har försökt att vara "toppstjärna" några gånger😃

Vi har ljus i en liten björk på gräsmattan.

Vår son däremot har gran hemma och de har köpt en vanlig gran.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
12/16/15, 9:58 AM
#8

Lite om grantraditionen i Boda:
"Å se:n skull ä ju järås iårning e gran innô å. Då add vi bar en träfot, e … e träkåss som vi vo ti båkåstugu å sätt fast då. Så skull granä in å. – O tårkô väl då? – Ja, på en gång nästan. [jaa] Jaha. Män int … fånns int nå tokô finässôr som nu int. [nääj] Nä. – Va … häll okâ add i oppi granä då. – Ja, ä va tafsôr å tjäxôr å, som däm sadô. Ä va tokô. pappiskaramällôr då, si du. Å så var ô … vett je okâ däm kâll dôsô … ä kâllô vi tjäx vi. Ä va som nå toki sôkôrmassa som däm. – Jaha, tokô håLô. – Aa visst, âllô möjligô figurâr mâ … ja, ä va änglâr å … å vet okâ ä va âllt på dämda se:n då, va … män annas var ô âllô möjligô fasonâr på di. Så add vi fôll äpLôr å pepårkâkur å toki där. Se:n add vi som nå gLâsfogLâr."---

Översättning? Den finns här, på Språk- och folkminnesarkivet, där man även kan höra en ljudupptagning av hela berättelsen om julen i Boda, Dalarna.

Maria
12/16/15, 10:00 AM
#9

Haha, det var ju rena rövarspråket😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
12/17/15, 9:00 PM
#10

Hade riktig gran i många år men sen var det några bekanta till mamma som skulle flytta och då skulle de slänga en massa grejer bl.a. soffgrupp, snurr fåtölj och en ihopsatt plastgran! Jag fick alltihopa gratis!
Så den plastgranen har jag nu använt i många år och den håller fortfarande även efter att en katt legat och sovit på några grenar i några år innan hon blev för tung och grenarna  böjde sig. Då fick hon inte sova där mer!😉
Fast jag saknar doften av riktig äkta gran!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

TjockaBerta
12/17/15, 9:28 PM
#11

Vi brukar snö en gran från landet; egen mark

>>>Malum domesticum<<<

[Carpinus]
12/18/15, 1:46 PM
#12

_"Kanske går det att skönja en liten trend bland granarna i år: även om rödgranen är populärast verkar kungsgranen öka i popularitet.
– Enligt de rapporter jag fått från Skåne så har flera sålt långt över förväntan. De har sålt mycket kungsgran, mer än vad de gjorde i fjol, säger Gunnar Göthner, granodlare som driver företaget Gunnars Granar."---

"Att betala för att hugga sin egen gran är också något som blir populärare.
– Det tror jag kan ha ökat lite grann. Men det hänger också ihop lite med hur vädret är."---

"Om man vill åsamka så lite klimatpåverkan som möjligt finns det några tips.
– Det viktigaste är att man köper en svensk rödgran och att den ska vara så pass närproducerad som möjligt. Sedan finns det också kravmärkta granar, det ska vara relativt lätt att få tag på, säger Jonas Rudberg, sakkunnig på Naturskyddsföreningen.
Ungefär åtta av tio sålda odlade granar är rödgranar, berättar Jonas Rudberg.

Kungsgranen är sämre för miljön då den kräver ogräsbekämpningsmedel och för att det ofta tillsätts konstgödsel när den odlas. Men det allra sämsta är att köpa en ny plastgran.
– Det är klimatsmart att köpa en levande gran. Vi gjorde en studie på det då vi ändå räknade med en plastgran med en livslängd på tio år, vilket troligtvis är ganska högt räknat. Men du har massa plast i den och stålstomme, säger han."---_

Sydsvenskan

Minns jag inte fel så hade mina föräldrar  en plastgran i över 30 år. De klädde den inte år från år, utan hade den stående i delat skick klädd och klar i en större tvättkorg med lock.

[helga21]
12/18/15, 2:04 PM
#13

Smarta föräldrar du hade 😃

Annons:
[Carpinus]
12/18/15, 2:12 PM
#14

#13 Ja, faktiskt! Jag tycker att de tio år som SNF räknat på låter som en låg livslängd för en plastgran. Gjorde en snabbgoogling och hittade direkt sådana som haft sin plastgran i 17, 20 och 22 år, så jag tror att SNF i så fall kalkylerat med att  granarna försvinner på annat sätt än genom slitage.

Tarotstollan
12/18/15, 10:55 PM
#15

Jag har i alla fall haft min plastgran i över 20 år, tror att det blir  21:a året denna julen! Den lär hålla några år till!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[helga21]
12/19/15, 11:37 AM
#16

Min har jag haft sedan jag var 17 år 😃

[Carpinus]
1/3/16, 12:27 PM
#17

Så var det dags att se årets första julgran kastas ut från en balkong (förmodar att det inte är en plastgran…). Lite märklig sedvänja det där med att slänga granarna på gården och räkna med att fastighetsskötaren skall ta hand om den, när det bara är hundratalet meter ner till gårdskomposten.

http://www.hemhyra.se/riks/sa-slanger-du-granen-utan-att-fa-ris

[helga21]
1/3/16, 12:52 PM
#18

# 17 Här eldar vi upp dem på valborgsmässoafton. Grannarna här på gatan är fem hus och vi har ingen gran. Ändå så räknar vi till både 7 och 8 granar som ligger i vår förbränningsställe.

TjockaBerta
1/3/16, 12:53 PM
#19

Sopbilen hämtar hos oss.

>>>Malum domesticum<<<

[Carpinus]
1/8/16, 8:23 AM
#20

"Snart är det dags att slänga ut julgranen, men det kan vara svårt att veta vad man ska göra av den. Ett sätt är att slänga granen i sjön, och därmed förbättra uppväxtmiljön för fisk som abborre och gös. Det är något som nu görs på Värmdö i Stockholms skärgård.

Att anlägga så kallade ris- eller julgransvasar på botten av en sjö är en gammal tradition som på senare år börjat dammas av på nytt.

Och i takt med ett allt sämre fiske i till exempel delar av landets skärgårdar så kan julgranar skydda och ge en utmärkt lek- och uppväxtmiljö, inte minst för småfisk.

– Vitsen med julgranar i vattnet, under ordnade former, är att de skapar gynnsamma livsmiljöer för flertalet fiskarter, säger fiskevårdaren John Kärki.

– Samtidigt kommer smådjur, som fisken äter, och gömmer sig bland granarna. Det blir helt enkelt ett litet ekosystem som skapas, säger Tom Arnbom från Världsnaturfonden."---

SVT

Annons:
[Carpinus]
1/13/16, 8:02 AM
#21

”Nu är glada julen slut, slut, slut julegranen kastas ut, ut, ut…"

Tjugondag Knut.

[Jimmy.L]
1/13/16, 8:50 AM
#22

#20 Även inne i centrala delarna av Stockholm kommer man sänka ner julgranar i vattnet.

[Carpinus]
1/13/16, 8:55 AM
#23

Minns från barnaåren att min far skapade granvasar på sitt abborrgrund i Vänern, så det är nog som det sägs i artikeln en gammal metod som nu dammas av på nytt.

[Carpinus]
1/17/16, 8:27 AM
#24

Getterna i Glanshammar älskar att plundra granar, och sätter i sig bark och barr i jetfart.

[Jimmy.L]
1/17/16, 8:34 AM
#25

SÅ lääämpligt 👍

[Carpinus]
1/17/16, 8:40 AM
#26

Ja, bäääättre kan det inte bli!🙂

[helga21]
1/17/16, 5:24 PM
#27

# 24 Den var bra!

Annons:
svenake
1/18/16, 9:01 AM
#28

Sågad figurgran på bordet, 30 cm. Ekologisk och återbruk  ;) .   

Sätter upp den 23 dec och plockas ner 13 jan.

[helga21]
1/18/16, 3:20 PM
#29

Kan du dela på den så att den blir platt?

svenake
1/18/16, 11:46 PM
#30

Jodå, den gick att dela på.   Köpt på loppis, så den var återanvänd.  Och jag har återanvänt den varje jul sedan dess.   Inget barr, slipper bära hem, slipper såga ner nya granar varje år, snygg, alltid på plats i källaren, lätt att bära upp, lätt att bära ner,  bara fördelar!  En röd pappersduk på bordet den 23 dec och så den granen , så vet man att det är jul. Enkelt.

[helga21]
1/18/16, 11:54 PM
#31

Min är från 1971 och gjord på terapin där jag arbetade. Den går att dela i två delar så att den blir platt. Och så finns det plats för små ljus i den också. Helt perfekt.

[Nomen Nescio]
11/8/16, 12:55 PM
#32

Även om det inte är dags ännu att behöva ta ställning i den här frågan så väcker jag upp frågan för den kommande säsongen. Själv granvägrar jag - möjligen kan det bli en bordscypress.

[Jimmy.L]
11/8/16, 1:00 PM
#33

Skaffar ingen gran.

Maria
11/8/16, 1:03 PM
#34

Vi sätter som vanligt ljus i den lilla björken utanför. Ingen gran här sedan vi blev kattägare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
TjockaBerta
11/8/16, 1:18 PM
#35

Jag har sett ut årets gran

>>>Malum domesticum<<<

Carmarino
11/8/16, 3:36 PM
#36

Brukar köpa en vanlig rödgran, men blir allmer irriterad på trenden att "stympa" grenarna, d.v.s. klippa av de längsta för att granen ska se jämn ut. För mig som har levande ljus i granen funkar inte det. Det behövs utstickande grenar att sätta ljushållarna på, för annars kommer de för nära grenarna ovanför och då är det lätt hänt att granen börjar brinna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
11/28/16, 12:52 PM
#37

 "Fulgranen" i Lövånger har blivit en viral succé. Bilden på det som beskrivs som Sveriges fulaste gran har delats och kommenterats hundratals gånger på sociala medier – och nu funderar Lövångerbygdens utveckling på att göra "fulgranen" till ortens signum."---

TT

[Nomen Nescio]
12/12/16, 8:03 PM
#38

#14 "Traditionen med att ha inomhusgran kommer ursprungligen från Tyskland och den allra första svenska klädda granen sägs vara från 1741.

På 1980-talet fick plastgranen sitt stora genombrott och ersatte den traditionella julgranen hos många och sen dess har svenskarna varit delade i två läger. Äkta eller plast. Men ur miljösynpunkt finns det egentligen bara ett val enligt Paula Lenninger på Länsstyrelsen. – Om man ser det ur ett livscykelperspektiv är det många gånger bättre med en vanlig svensk gran framför en plastgran. En princip man kan tillämpa är att ju mer närvuxet desto bättre eftersom den stora miljöpåverkan ifrån granarna kommer från framförallt transporten, säger hon.

Men oavsett om man väljer en mer miljövänlig äkta gran eller en gran i plast är det viktigt att tänka på vad som händer med granen när julen är slut. – Om man har en vanlig gran ska man ta den till en återvinningscentral och sortera den som trädgårdsavfall. Har man en plastgran är det bäst att fråga kommunen hur den ska sorteras för det är olika på olika ställen, säger Paula Lenninger på Länsstyrelsen."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/julgran-akta-eller-i-plast

Tror Lenninger att alla plastgranar är engångsgranar? Det verkar nästan så…

[Nomen Nescio]
12/16/16, 9:13 PM
#39

Omkring 10.000 småkryp av 50 olika arter såsom kvalster, bladlöss och spindlar  kan man få på köpet när man införskaffar en odlad gran, säger en biolog. Han säger samtidigt att småttingarna inte är farliga, och att de inte överlever den för dem onaturliga miljö som våra boenden består av.

Källa.

landsbygdsbo
12/16/16, 9:19 PM
#40

Jag tror att de som bott i kåken före mig skulle bli grymt besvikna om jag bröt traditionen med en äkta gram huggen hemve. I hallen Bredvid den öppna eldstaden (som inte används) ska den så. Med pynt som delvis är sedan förrförra seklet.

Det liksom hör till i den dragiga gamla kåken

[Nomen Nescio]
12/18/16, 6:54 PM
#41

"Valet mellan rödgran och kungsgran är inte alltid hugget som stucket för julfirare som vill dansa runt äkta vara. Men smågranar tycks också bli alltmer populära i stugorna – som komplement eller alternativ till en normalstor gran."---

"För Joacim Granhof, på Riksdagsmannagården utanför Karlshamn, märks en ökad försäljning av just små granar. - Vi ökar försäljningen av det vi kallar barngranar, mellan 80 och 110 centimeter höga, som blivit ett alternativ för många, säger Joacim Granhof.

Men rent allmänt ser han en vikande försäljning av de normalstora granarna. Det är en utveckling han drabbats av i några år. - Vi märker tyvärr att hushållen väljer bort julgranar mer och mer. Jag tror att det kanske är en bekvämlighetssak, att man väljer att inte ha en gran hemma hos sig själv om man firar jul hos någon annan, säger Granhof."---

TT

Annons:
[Nomen Nescio]
1/8/17, 2:00 PM
Tarotstollan
1/10/17, 7:21 AM
#43

#42. Dessutom får ju getterna något att pyssla med istället för att bara gå i en hage utan något annat än snö och hö.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Göstage]
12/15/19, 2:03 PM
#44

Den eviga frågan återkommer…

Åsa S
12/17/19, 7:07 PM
#45

Plastgran har 3st, 2 av dem är köpta på second hand de går att använda i många år

Eda
12/20/19, 9:58 AM
#46

När vi tidigare bodde i en lägenhet med mycket hög takhöjd hade vi ibland en stor tall som alternativ till gran.  För mycket länge sedan, när vår yngsta var en vildbasare i 1-årsåldern,  fick vi sätta tallen inne i en barnhage eftersom  hon  välte den flera gånger!

Numera har vi en plastgran (ganska naturtrogen) på balkongen.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: