Annons:
Etiketthobby
Läst 3441 ggr
[Nomen Nescio]
2016-07-03 07:54

Sportspegeln

Jag upptäckte Pensionärer iFokus för ganska precis ett år sedan och har hunnit bilda mig en skaplig bild av ämnena som diskuteras här. Det är nog ett rätt bra tvärsnitt av samhället i stort, vi pratar om väder och vind, hobby och familj etc. Däremot kommer ämnet idrott sällan upp, mer än i formerna motion och veteranidrottare.

Så nu undrar jag lite nyfiket om det finns något allmänt sportintresse här? Gillar ni idrott och kanske rent av håller er med favoritsporter och -lag, eller hör ni till dem som ogillar/avskyr sport och tycker att det är alldeles för mycket av den varan på TV och i tidningar?

En och annan har kanske själv idrottat och har minnen på gott och ont från den karriären (som kanske rent av fortfarande pågår) - nu finns det en sporttråd att dela med sig i och ta del av!

Annons:
[Jimmy.L]
2016-07-03 07:58
#1

Ser det mesta inom sport.

[Nomen Nescio]
2016-07-03 08:01
#2

Personligen är jag lite sportfåne, även om intresset nog mattats av en del i takt med nya dopingavslöjanden och kommersialiseringen av idrotten - jag baxnar inför övergångssummorna i fotboll t.ex. och undrar hur det skall sluta…

Idrottat har jag gjort, men jag har aldrig blivit lika framgångsrik som de i släkten som blev elitidrottare i sina grenar. Däremot har jag många fina minnen från "idrottskarriären", trots att den alltså inte blev så lyckosam.

Just idag tänker jag bänka mig framför TV:n och hålla tummarna för Island och deras ledare Lasse Lagerbäck i kvartsfinalen mot Frankrike i fotbollens EM. Någon mer som tänker se den matchen?

Maria
2016-07-03 08:01
#3

Jag är så ointresserad av idrott så att jag inte ens visste att det skulle vara fotbolls EM. Tack vara arbetskamrater och andra runt mig så har jag ändå hängt med lite😉

Min man är lika lite intresserad som jag men de har haft storbildsTV på hans jobb för allmänheten nu när Sverige har spelat så han blev liksom tvungen att följa med i EM.

Som ung seglade jag och har varit med i mindre regattor. Det är väl hela min karriär i sportvärlden😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2016-07-03 08:18
#4

Vi som följt fotbolls-EM gläds nog åt de isländska anhängarnas hejaramsa, ett taktfast "huh" som utstöts allt snabbare och utmynnar i en avslutning som påminner om "raketen" som vissa av oss nog lekt på julgransplundringar och liknande som barn. Det hela kallas för "vulkanen" och känns väldigt isländskt, men en lokal journalist har avslöjat att islänningarna faktiskt har lånat det från skotska laget Motherwells fans.

Men ändå känns det speciellt när spelarna efter genomförd match stämmer upp i "vulkanen" med sina fans efter matchen. Fast lika dramatiskt som Nya Zeelands rugbylandslag All Blacks förberedelse "haka", en traditionell maorisk krigsdans, inför matcherna är det ändå inte - att möta ett sådant gäng efter den hälsningsproceduren skulle nog ha "skrämt skiten ur mig"på sin tid… 😃

[Jimmy.L]
2016-07-03 08:23
#5

Sport är bäst på plats. Favoritsporter är fotboll, ishockey, speedway, folkrace, bandy, cykling.

[Nomen Nescio]
2016-07-03 08:27
#6

#4 Fast "hakan" kan komma till heders även i gulligare sammanhang - som här, då en brud rörs till tårar när hennes släkt hyllar brudparet med en "haka"… 🙂

Annons:
[helga21]
2016-07-03 12:39
#7

Då jag är uppvuxen på en lite ort där fotbollslaget var mina idoler så har jag sett rätt mycket fotboll i gärdsgårdsserien lajv. Annars tycker jag om ishockey och tittade som barn och tonåring på allting från länskamperna till OS och VM tillsammans med min sporttokige far. Nu är det så mycket sport av olika slag så man får välja. Jag ser inte på fotboll på TV med vissa undantag, Sveriges match mot Belgien var ett sånt. Och så hejar jag på Island så klart. Vasa-loppet ser jag självklart! Min man är fullständigt befriad från sportintresse!

[Nomen Nescio]
2016-07-04 13:39
#8

Dåligt samvete för att du suttit framför TV:n och kollat fotbolls-EM? Nu går det att få ett svepskäl till det… 😉

"De flesta associerar inte en match på TV med god hälsa för den som ser på matchen, men faktum är att det finns studier som visar att det kan vara hälsosamt att se på sport på TV och inte bara när man tränar framför den. När matchen drar igång så kommer den som ser på eventet att dra nytta av kroppens reaktioner som till exempel en snabbare hjärtfrekvens, bättre blodflöde och ökad aktivitet i det sympatiska nervsystemet."---

"Det finns faktiskt tester som visar att vi kan påverka kroppen enbart genom att tänka oss in i situationer och sammanhang. Nervystemet skickar signaler även då det bara handlar om tankar."---

Fast…:

"Det tycks alltså vara nyttigt att se på sport men allting är förstås relativt. Om du väljer att sitta i soffan med en öl och betta på Champions League istället för att ta ett varv i skogen så kan man inte säga att du har gjort det bästa valet för din hälsa. Men om det är ett sportevent eller en repris av Rederiet så är sportevenemanget det bästa valet."

Källa: sporthälsa.se.

[GIKmio]
2016-07-05 06:45
#9

Det är bara ett se vilken genomslagkraft idrott ger genom att se vad som hände i ett av Europas minsta länder. Känns som hela Islands befolkning hyllade sina fotbollshjältar.Huh Huh Huh.. Idrott är inte bara roligt och fascinerande, det skapar också gemenskap och god hälsa. Men jag är ingen sportfåne eftersom mitt intresse innebär mest fotboll och hockey. Jag kan titta på några sporter till men jag kan klara mig utan om jag är tvungen.

[Nomen Nescio]
2016-07-05 08:28
#10

Eftersom vi pratat en del om denna "vulkan" är det väl på tiden att vi bereder plats för ett praktutbrott,  nämligen vid spelarnas ankomst hem till en stolt nation.

Edit: tyvärr har klippet senare tagits bort av användaren.

[GIKmio]
2016-07-05 21:15
#11

När vi ändå är inne på små nationer får inte glömma att det finns en kvar bland dom fyra som återstår i EM. Hur det har firats i Wales vet  jag inte men dom har inte någon direkt erfarenhet av stora mästerskap dom heller. Senast det begav sig var VM 1958 i Sverige. Därför fick inte en av dom största inom brittisk fotboll, Ian Rush spela vare sig VM eller EM. Men visst dras man med av andra länders skrällar och får vibbar av en varm sommar för 22 år sedan.

[Nomen Nescio]
2016-07-05 21:58
#12

Stalltips: den som vill hänga med i Wales läktarsång i morgon bör träna på melodin  "Sloop John B."(eller "Jag hade en gång en båt".) 

#11 En annan klassisk fotbollsspelare från Wales var landslagsmålvakten Neville Southall, som stod i Evertons mål 1981-1998. När han lade målvaktshandskarna på hyllan 2002 var han 43 år och ligans äldste spelare.*🤓

*Southall dyker upp i bild efter 1:12 på Wales officiella EM-video 2016, Together stronger med Manic Street Preachers. Ian Rush syns några sekunder efter Southall.

Agafia
2016-07-05 21:59
#13

Själv är jag totalt ointresserad av EM , VM , OS ……..

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-07-05 22:09
#14

#13 Tur att det finns SM då! 🙂

Skämt åsido, du är förstås inte ensam att inte vara intresserad. Fast på Island fanns det faktiskt inte många ointresserade när laget spelade EM-match mot England - 99,8% av dem som inte åkt till Frankrike följde matchen enligt uppgift. Av 330 000 innevånare var det bara 658 som inte tog del…

Källa.

[Nomen Nescio]
2016-07-05 22:15
#15

Stefan Löfven hör nog till idrottstokarna. Till sitt tal i Almedalen idag hade han tagit reda på vad bicykleta (cykelspark) heter på isländska , nämligen "hjólhestaspyrna". Bra jobbat!

[Nomen Nescio]
2016-07-07 15:47
#16

_"1967 var han en 22-årig bisittare under Wimbledon.
I dag, 50 år senare och med över 650 matcher i bagaget, ska tennisoraklet Björn Hellberg hyllas på plats i London.
– Det är rätt fenomenalt att man fått vara med under så många år, säger Hellberg till Sportbladet."---

"Hellberg kommer under kvällen hyllas på en restaurang i London av representanter från den anrika turneringen. Med sig har han även frun Inger, som han förlovade sig med på en pub under Wimbledon 1979."---_

Sportbladet

[GIKmio]
2016-07-07 16:19
#17

#16 Han har sagt en gång att han såg en tennismatch där nivån på spänningen var lika hög som att sitta och se på när målarfärgen torkar 🙂

[Nomen Nescio]
2016-07-07 16:27
#18

#17 Det kanske var den här: "– Den längsta och den sämsta match jag har sett är den när John Isner från USA mötte fransmannen Mahut. Den matchen höll på i tre dagar. Fruktansvärt dålig match, tog aldrig slut. Bara mellandagsmatchens spel var längre än en flygresa mellan Miami och London. Det hände ingenting. Publiken vacklade ut efter tre dagars pina. Det är den längsta och sämsta match jag någonsin sett."---😃

SVT

[GIKmio]
2016-07-08 15:22
#19

#18 Det är möjligt 🙂

Idrotten skapar inte bara band mellan länder, kulturer och folkgrupper. Det finns även en baksida precis som inom det mesta. En är det ständiga fusket. Då tänker man genast på doping, men historien är full av all sortens fuskare. Som i OS i Montreal 1976. Vissa kan gå hur långt som helst för en vinst..

Under OS i Montreal 1976 dominerade  femkamparen ryssen Boris Onisjtjenko fäktningen totalt. I matchen mot britten Fox var det något som inte stämde. Trots att Onisjtjenko inte var i närheten av Fox med sin värja så tändes lampan som signalerar träff. Onisjtjenkos värja beslagtogs och vid kontrollen visade det sig att han monterat in en liten elektronisk utrustning innanför kåpan som gjorde att han kunde styra domarnas utrustning och få in träffar genom att trycka på en knapp. Han skickades hem till Sovjetunionen  och stängdes av på livstid som en av OS-historiens största fuskare.

[Nomen Nescio]
2016-07-14 18:56
#20

På måndag är det invigning av årets Gothia Cup, men redan på söndag flyttar deltagarna in i skolor runt om Göteborg och de kommer att sätta färg på stan den kommande veckan. Mer än 1600 lag från över 80 nationer kommer att spela c:a 4500 matcher! Här är en fin liten film från förra årets invigning som nog även den icke fotbollsintresserade kan gilla…

Gothia Cup 2016

Annons:
[helga21]
2016-07-14 21:57
#21

# 20 Världens största fotbollsturnering om jag inte missionering mig?

[Nomen Nescio]
2016-07-15 15:09
#22

#21 Värdens största fotbollsturneringar för ungdomar definitivt, möjligen också alla kategorier.

Maria
2016-07-15 15:27
#23

Man brukar se mängder med ungdomar här i området som är inkvarterade i olika skolor. Ett jätteroligt evenemang.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2016-07-15 15:49
#24

Jag talade med en stolt morfar i helgen. För sex år sedan var hans barnbarn med och spelade i Gothia Cup som knatte, och i år kommer grabben tillbaka som domare, arton år gammal. Jag tycker att det är otroligt fint när ungdomar satsar på att döma fotboll, och blir lika upprörd varje gång av att läsa hur någon av dem utsatts för glåpord av spelare, ledare eller föräldrar.

[Nomen Nescio]
2016-07-15 21:48
#25

Inte ens ett arrangemang där barn från över 80 länder möts i fredlig hyllning till fotbollen får vara en frizon mot en grym omvärld…

"– Vi har en god beredskap och vi är beredda på det mesta men vi har inte utökat vår insats eller ändrat någonting i våra förberedelser med anledningen av händelserna i Nice", säger Leif Wetterskog insatschef på Polisen till SVT.

Bra att de har en god beredskap men hemskt att det skall behövas…😕

[Nomen Nescio]
2016-07-17 18:43
#26

Så har vårt stillsamma kvarter förvandlats till hemvist för några busslaster förväntansfulla turneringsdeltagare i Gothia Cup. Tycker nästan lite synd om ungdomarna som inkvarterats här eftersom hela vårt stadscentrum förvandlats till en stor grop under saneringsarbetena med få affärer, men förhoppningsvis åker gästerna in till Göteborgs centrum och shoppar mellan matcherna.

[Nomen Nescio]
2016-07-18 17:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Så är Gothia Cup igång, och engagerar liten som stor, tvåbent som fyrbent.

Annons:
Carmarino
2016-07-18 18:23
#28

#27 Det verkar som hunden väldigt gärna vill vara med och leka där ute. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2016-07-18 18:59
#29

#27 Blev spelarna utskällda?

[Nomen Nescio]
2016-07-18 19:04
#30

#28 De kastade bollen med händerna alldeles för lite för att det skulle locka riktigt ordentligt…

#29 Nej, men domarna blåste visst för sällan, för den signalen verkade väldigt intressant!

[Nomen Nescio]
2016-07-18 19:08
#31

"SVT och Barnkanalen satsar stort på årets upplaga av Gothia Cup, både i tv och på webben.

Det är första gången SVT satsar stort på Gothia Cup. Från måndag till torsdag sänds en match per dag i SVT Play. Och på fredag och lördag sänds samtliga finaler.

Utöver det sänds ett dagligt Gothia Cup-magasin i Barnkanalen och SVT Play klockan 19:30."---

SVT

[Nomen Nescio]
2016-07-19 08:31
#32

Tyvärr går heller inte Gothia Cup fritt från "tafsare", det är bedrövligt att det inte skall få finnas något utrymme där barn får vara barn… 😕

Dessutom har turneringen drabbats av det första inbrottet i sovsalar som länsats på allt av värde - det återkommer varje år, trots att arrangörerna tydligt upplyser om att värdeföremål, datorer och mobiler måste hållas under tillsyn.

Källa.

[Jimmy.L]
2016-07-19 08:33
#33

#32 Bedrövligt. 😕

[Nomen Nescio]
2016-07-19 16:32
#34

Dessvärre visar det sig att mannen var ledare för ett av de deltagande lagen och agerade tillsammans med sitt lag. Hur djupt kan man sjunka? 😮

http://www.expressen.se/gt/killgang-forgrep-sig-pa-tjejer-pa-gothia-cup/

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-03 10:35
#35

På fredag är det OS-invigning, men redan idag startar damfotbollen sin turnering, där Sverige ställs inför Sydafrika i första matchen. (TV3 kl. 17.50.) För min personliga del känns intresset rätt ljummet, jag hoppas mest på en fredlig turnering, att inte de aktiva blir smittade av det smutsiga vattnet eller zikavirus, samt att dopingfallen stannar på låg nivå. Rent sportsligt får det förstås gärna bli en och annan svensk medalj…🏆

http://sport.ifokus.se/discussions/576568a0ce12c41e34000cc7-sommar-os-i-rio-2016?discussions-1.

[Jimmy.L]
2016-08-03 10:52
#36

Vattnet ja. Det var inte hälsosamt att simma i det.

[Nomen Nescio]
2016-08-03 11:12
#37

#36 Nej, man blir bedrövad över att se hur illa ställt det är! Kanske kan OS innebära att det kommer mer i fokus? Det orenade avloppsvattnet släpps alltså ut direkt i havet, och nyhetsbyrån AP:s undersökning visar att 1400 aktiva och massor av turister plus lokalbefolkningen förstås riskerar att bli smittade av vattnet. GP skriver:

"De första resultaten från undersökningen visade för ett år sedan virusnivåer som var 1,7 miljoner gånger större än vad som hade ansetts oroande i Europa och USA. Med den koncentrationen räcker det att svälja tre teskedar vatten för att vara närmast säker på att smittas med virus som kan orsaka mag- och andningssjukdomar, och i mer ovanliga fall drabbas av inflammationer på hjärtat eller hjärnan."---

[Jimmy.L]
2016-08-03 11:14
#38

Landet borde aldrig ha sökt OS och istället satsat på att förbättra miljön.

[Nomen Nescio]
2016-08-03 11:18
#39

#38 Precis! Men, som det uttrycktes  i SvD häromdagen : "Men med fyra dagar kvar till invigningen sopas problemen under mattan och fasaden putsas vackert tv-fin för att dölja alla sprickorna i grunden.

Nu är det fest! Ta en caipirinha, släpp loss i en samba och låt hjärtat bulta av förälskelsen så länge den varar. Baksmällan och det oundvikliga uppbrottet kommer ju ändå med eftertankens kranka blekhet."

[helga21]
2016-08-04 11:06
#40

Gick det att genomföra i Peking så går det väl i Rio också!

Schnauzertik
2016-08-04 11:59
#41

SvD har en bilaga som heter "allt du behöver veta om OS" eller något liknande.

För mig duger det bra om bilagan är helt tom. 😎

Värd för Pensionärer

Annons:
Carmarino
2016-08-04 12:01
#42

#41 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2016-08-04 21:01
#43

Simmerskan Therese Alshammar får det ärofulla och mäktiga uppdraget att bära den svenska fanan på invigningen imorgon natt..

Sportbladet

[Nomen Nescio]
2016-08-04 21:17
#44

#43 Ett bra val! 👍

[Nomen Nescio]
2016-08-04 22:07
#45

OS-invigningen brukar vara populär även bland icke idrottsintresserade. Den sänds klockan 23.00 på TV3 imorgon, men den som hoppas på att det skall bli lika påkostat som i London för fyra år sedan kan möjligen bli besviken. Rio har bara tiondelen av Londonbudgeten för sin invigning, å andra sidan kan man ju det där med karnevaler, så det kan nog bli livat ändå…

[GIKmio]
2016-08-05 01:48
#46

#45 Precis  som många tycker att Eurovision Song Contest är en meningslös tillställning så drar uppvisningsnumren i mellanakten en stor del tittare. Samma sak med en OS-invigning.. Kan vara riktigt fascinerande show att se.. För alla..

[Nomen Nescio]
2016-08-05 02:02
#47

#46 Absolut!

Reservation för starttiden - så här anger Expressen invigningsprogrammet  fredag kväll: 

Schema OS i Rio – fredag 5 augusti

23.00 Invigning

Tv-tider OS – 5 augusti – TV3

20.00 Studio Rio

00.00 OS-studion**
01.00 Invigning**

Så om det är 23.00 eller 01.00 som gäller är ovisst…😕

Edit.

[Nomen Nescio]
2016-08-05 10:08
#48

Den långa längtan är över för tävlande och publik. Först den högtidliga invigningen, och sedan intar de aktiva arenorna för tävlingar i världsklass.

Jag talar förstås om VM i kubb som går av stapeln i Stånga på Gotland den kommande helgen.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-07 10:21
#49

#48 För andra året i följd gick segern i Kubb-VM till Tyskland- Kubbings & Fortschritt 99 kubbade hem mästerskapet före Berras sorkar från Rone.

Källa.

[helga21]
2016-08-07 18:54
#50

Och Brasiliens damer spöade skiten ur de svenska i matchen som gick i natt. Fick stryk med 5-1.

[Nomen Nescio]
2016-08-07 21:33
#51

Första svenska medaljen, ett silver, tog Emma Johansson i damernas linjelopp på cykel.

Finns en liten hörna för eventuella OS-intresserade på Sport iFokus.

[Jimmy.L]
2016-08-08 06:18
#52

Och Sarah Sjöström tog guld i 100 meter fjäril.

[Rhonda]
2016-08-08 07:33
#53

Motorsport är den enda sporten jag tittat på. (ej motorcyklar)

Pappa körde en stock-car på 50-talet o 2 av mina bröder körde vintage stocks . 

Intresset ligger nog i mina gener.😉

[Nomen Nescio]
2016-08-08 08:02
#54

#52 Var uppe i natt och såg förlustmatchen mot Nigeria i fotboll och hade tänkt se Sarahs lopp också, men när hon gjorde sitt guldlopp hade jag slumrat till på soffan…😴

[Nomen Nescio]
2016-08-17 11:15
#55

De svenska fotbollsdamerna har bjudit på högspänning i sina två senaste matcher, där de ur underläge besegrat såväl USA som Brasilien på straffar. Tjejerna gjort en kanoninsats och vuxit för varje match, och självförtroendet är säkert på topp inför finalen på fredag. Där väntar Tyskland, som Sverige mött och förlorat mot i många mästerskap. Oavsett hur det går där har tjejerna gjort det strålande, och det blir nog stort firande i Kungsan när de återvänder!👍

Annons:
[Jimmy.L]
2016-08-17 13:36
#56

#55 Kungsträdgården upptagen i helgen.

Carmarino
2016-08-17 15:02
#57

#56 Det återstår att se - det är ju "bara" damlaget. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-08-17 15:23
#58

De hinner kanske inte hem till söndag i och för sig, och planeringen pågår förmodligen.

#56 Fast tjejerna har ju faktiskt blivit firade i Kungsan vid tidigare tillfällen.

[Jimmy.L]
2016-08-17 18:31
#59

#58 Tar säkert en vecka för dom att röja Kungsträdgården efter festivalen som hålls där just nu, det brukar se ut som ett bombnedslag i Kungsträdgården dagarna efter We Are Stockholm. Hoppas dom hinner ändå röja om det blir OS-guld även om jag är tveksam.

Såg nu det är RIX FM Festival på onsdag nästa vecka då är det svårt att hylla damerna där.

Tillfällig scen på Medborgarplatsen för hyllningar av OS-laget kan det vara något?

[Nomen Nescio]
2016-08-17 18:46
#60

Någonstans går det säkert att klämma in dem.

Carmarino
2016-08-18 15:17
#61

Det är ju läge för hyllningar även om de "bara" tar silver. Herrlaget blev ju väldigt firade för sitt brons 1994. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2016-08-18 15:25
#62

#61 Firandet i Rålambshovsparken i Stockholm 1994 minns man.. en OS-final för damer är stort där dom bästa är med till skillnad mot herrarna..

Annons:
Carmarino
2016-08-18 15:43
#63

#62 Då får vi hoppas att Rålambshovsparken är tillgänglig för firande när damerna kommer tillbaka till Sverige, oavsett om de fått silver eller guld. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-08-18 16:07
#64

#61 Länken i #58 går till en skildring av firandet efter att damerna tog silver i VM 2003. Den gången kom det 13.000 till Kungsan.

Carmarino
2016-08-18 16:15
#65

#64 Det går framåt. 🙂
Vad jag menade med att jag hoppades att Rålambshovsparken är ledig var att eftersom Kungsan är bokad så får de ju fira tjejerna någon annanstans. Dög Rålambshovsparken till herrarna så duger den väl till tjejerna också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-08-20 06:56
#66

De föll, men de föll sannerligen med flaggan i topp de svenska fotbollstjejerna! Med bara den minsta tur hade de fått till en kvittering i slutforceringen, men det ville sig inte riktigt.

Nu kan de, och även andra medaljörer, se fram emot att bli vederbörligen firade vid hemkomsten. och tydligen är det Kungsan som är aktuell trots allt. Exakt tid har dock inte meddelats.

[Jimmy.L]
2016-08-20 07:57
#67

#66 Tydligen på söndag kl 19. Blir trångt i Kungsträdgården med skymd sikt.

[Nomen Nescio]
2016-08-20 19:11
#68

#67 Publiken kan få ta emot ytterligare en guldmedaljör i form av Jenny Rissveds, som otippat tog hem mountainbikeloppet. Totalt har Sverige vunnit två guld, sex silver och tre brons. Starkt jobbat!

[GIKmio]
2016-08-23 17:15
#69

Tittar nu på orientering på SVT.. Det har hänt en del sedan Plex tid då det inte var samma kamerabevakning i skogen..Stackars Plex som provade på att kommentera orientering en gång i tiden och såg enbart en sekunds skymt av dom tävlande bland alla granar..

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-23 17:39
#70

Minns när Radiosporten bevakade tiomila på nattradion (de kanske gör det fortfarande) och jag lyssnade på det vid något tillfälle när jag jobbade natt. Fast de satt ute i skogen och viskade hela tiden för att inte röja kontrollerna, så det var omöjligt att höra vad de sa, trots att jag hade normal hörsel på den tiden…

[Nomen Nescio]
2016-09-05 10:19
#71

På onsdag ger beridna högvakten silvermedaljören i hästhoppning från OS Peder Fredricson sin hyllning. Han är inbjuden av rida med i vaktparaden och skall hedras vid slottet. Om han har med sig sin häst från OS står inte i meddelandet - han kanske hoppar över det…

[Nomen Nescio]
2016-10-11 09:41
#72

Det har ju framkommit i den här tråden att det är si och så med sportintresset bland besökare och medlemmar här. Fast Zlatan brukar de flesta ha hört talas om, och en och annan kanske tror att han fortfarande spelar i vårt fotbollslandslag. Men tidigare i år förklarade Zlatan att det fick vara nog med landslaget, och nu får vi alltså klara oss utan honom. Samtidigt har vi fått en ny förbundskapten som heter Janne Andersson.

Och hur har det nu gått utan Zlatan? Ja, riktigt bra, visar det sig: landslaget har spelat tre VM-kvalmatcher, och är fortfarande obesegrade med sina två vinster och en oavgjord. Nu har spelet i ärlighetens namn inte varit så bra, åtminstone inte i de två första matcherna, men det är skönt att se att landslaget inte stod och föll med en spelare…👍

[Nomen Nescio]
2016-10-21 15:43
#73

Boule sägs ju vara pensionärssporten framför alla andra. Om det är sant vet jag inte, men nu har veteran VM-skakats av ett fuskavslöjande, meddelar TT:

"Den tyske spelarens bouleklot varken rullade eller studsade som det borde. När domaren i veteran-EM i Monaco beordrade kontroll efter kvartsfinalen mot Sverige visade sig klotet vara manipulerat med en kvicksilvertyngd inlindad i bomull."---

Det hela får mig att tänka på den sanna historien om den svenske släggkastaren som borrade ur innanmätet på släggan och därefter presterade världsresultat. P O Enqvist har skrivit en bra roman om den händelsen, "Sekonden".

[Nomen Nescio]
2016-11-10 08:07
#74

Älskar att se när föreningar och enskilda idrottsmän visar att de bryr sig om mer än poäng och rekord! Vad som först verkade vara en oetisk värvning av en minderårig spelare visade sig vara något helt annat… 

http://www.svt.se/sport/fotboll/femaring-med-i-engelsk-proffstrupp

[Nomen Nescio]
2016-11-12 17:27
#75

"1908 var året Chicago Cubs senast vann World Series i baseboll.

1908 var också året som den livslånga Cubs-supportern Mabel Ball föddes.

När laget nu äntligen bröt den 108 år långa sviten så fick även Mabel Balls saga sitt slut.

Hon somnade in på sjukhuset bara dagar efter viktorian – och nu blir Ball omskriven över hela världen."---

Expressen

[Nomen Nescio]
2016-12-12 14:41
#76

"Före detta allsvenska fotbollsspelare, elitidrottsmän och motionärer. Den gemensamma nämnaren är sport när ett hundratal ”gubbar” samlas på Ullevi varje vecka."---

– Vi snackar om fotboll, tippar ihop och fikar tillsammans, säger Lennart Wing, som är en av arrangörerna."---

"– Vad som helst som vi tror kan vara av intresse för dem som kommer hit. Vi har bland annat haft en politiker, en urolog och en åklagare här, berättar Leif Carnebring, som fixar programmen tillsammans med Lennart Wing."---

Varje vecka i över 20 år har idrottsseniorerna samlats för att tjôta bort några timmar en dag i veckan. Ibland går några ur gänget på en fotbollsmatch ihop eller en golfrunda med sina gamla lagkamrater. Men oftast räcker timmarna tillsammans på Ullevi för att behovet av gemenskap ska vara mättat till nästa gång. Snittåldern på besökarna ligger på 70-75 år och vid varje träff dyker mellan 100 och 120 gubbar upp, Men hittills lyser kvinnorna med sin frånvaro. – De är välkomna, även om de nog tycker att ordet ”Gubbdagis” låter avvisande. Men alla får komma och det är ingen medlemsklubb, försäkrar Lennart Wing."---

Ingeborg Nilsson berättar om en studie av tio män i åldern 68-80 år som alla var aktiva i en brottarförening i norra Sverige. Männen tränade tillsammans en gång i veckan vilket förstås höll dem igång både fysiskt och mentalt. Ändå var det egentligen inte själva brottningen som var det allra viktigaste. I stället var det känslan av att dela ett gemensamt intresse och engagemang som gav mest utbyte. Atmosfären blev tillåtande och man ställde upp för varandra."---

GP

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-18 07:41
#77

Irma Johansson, OS-guldmedaljör på sin tid och gammal skididol klämmer fortfarande lagg.

"Irma Johansson är i dag 84 år. Men hon åker fortfarande skidor varje dag så länge det finns snö. De dagar då marken är bar cyklar hon fem kilometer. Det är en kall novemberdag i Börjelsbyn, en dryg mil utanför Kalix. Gårdsplanen har förvandlats till en isbana när det tidigare fallna regnet har frusit till is. Utrustad med ett par stavar och en OS-jacka från Sveriges olympiska kommitté har Irma Johansson dock inga problem att spatsera över gårdsplanen för att visa upp sitt skidförråd."---

"Kärleken till idrotten har alltid funnits i Irma Johansson liv. Direkt efter morgonkaffet blir det antingen skidor eller cykling, varje dag, året om. – Är jag inte i gång varje dag så mår jag inte bra, det är bra för hälsan att röra på sig. Men ibland måste man sparka sig i stjärten och säga: Nu far du!"---

Se reportage i Expressen

[GIKmio]
2018-04-28 10:22
#78

Snart dags för Hockey-VM .. Den 4 maj startar turneringen i Danmark.. Vilket i sig säger en del om hur mycket som hänt dom senaste 40-50 åren. Och det är bra att hockeyn vidgar sig och blir populärare runtom i världen.. Min mamma är 78 år och hon tyckte om att titta på Kanada när dom spelade när hon var ung för antingen slogs dom eller så gjorde dom massor av mål 🙂 Ett klipp från den gamla goda tiden och VM 1963 och 1969 ( dock trist då politik blandas in i idrotten) då det var orimligt att ett VM med dom bästa lagen i världen skulle spelas i Danmark, med medverkan av Sydkorea..

Upp till toppen
Annons: