Tur att inte övergången är idag. Tänk vilket kaos det skulle bli nu när det är så mycket mer trafik och folk som visar upp ett allt för respektlöst beteende mot andra.....hade blivit många långfingrar och hängandes på tutorna
**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**
"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"
Jag var inte född ( inte ens tilltänkt då mina föräldrar inte träffats ) men har läst och sett dokumentärer. Lasse Brandeby gjorde en fin dokumentation av det hela då han tidigt på morgonen 3 september 1967 väckte en hel villastad i Göteborg i filmen Kurt Olsson- Filmen om mitt liv
Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..
#5 Jo, det var fri hastighet ute på landet - åtminstone vad jag minns. Folk körde som galningar på små, smala, slingriga vägar. Där det idag är max 70 km/h körde man ofta 100-120 km/h. Bilarna var ju inte heller så säkra som de är idag, och vinterdäck fanns väl knappast, så det är inte konstigt att många körde av vägen.
#5 Ja, det kan jag tänka mig att de gjorde. Men jag tycker att många kör lika fort idag, Nä, vinterdäck fanns inte. Jag undrar om det inte t.o.m dröjde in på 80-talet innan de kom...men jag kan ha fel?...kanske var det lagen om vinterdäck som började gälla först då?
**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**
"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"
Jag minns på 1960-talet då dubbdäcken kom. Så fick de som
köpte dubbdäck ett märke att klistra bak på bilen för att varna bilister bakom
att de kunde stanna snabbt Om jag inte minns fel så var det ett reflexmärke,
men där kanske jag minns fel.
#13, #14: hur såg det märket ut? Jag själv föddes 1960, och jag minns i och för sig ett blått kvadratiskt märke med rundade hörn och ett rött stiliserat däck i profil, med några "vassa taggar" runtom. Kanske det var ett sådant märke?
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.