Annons:
Etikettsamhället
Läst 1119 ggr
Sjuttan
2018-07-17 10:03

Telefonbedrägerier.

Har ni råkat ut för att banken ringer? Man ser att rätt nummer o namn kommer upp så lätt att tro på. Någon trevlig artig person berättar att det dragits pengar från ditt konto av någon annan av dig själv. I mitt fall var det tre uttag som sammanlagt skulle vara ca 4000:-. Började fråga hur jag brukade logga i på min konto! Då drog jag öronen åt mig och avslutade samtalet. Har sedan lärt mig att banken ringer aldrig! Detta är nu ett par år sedan och ett ny sorts telefonbedrägerier har plågat mig en tid. Först började ett 08-nummer ringa om o om igen. Om jag svarade fanns ingen där. Sedan har det varit ringande från många olika nummer utomlands, de senaste dagarna bl a Seychellerna, Malawi, Danmark. Stor lättnad när jag nu fått tips om en app som funkar att blockerar de här numren, man får först en text i rött med varning och sedan får man upp en ruta där man kan blockera numret. Appen heter TRUE CALLER och är verkligen en fantastisk hjälp. Dessa samtal kom även nattetid. De som ringer vill att vi ska tro att vi missat samtal och att vi ringer upp. Om vi gör det kostar det en massa pengar och dessa personer håvar in en bra förtjänst. De flesta av er känner säkert till det här men om någon inte gör det är jag glad om jag kan tipsa någon.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Maria
2018-07-17 10:08
#1

Jättebra tips🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2018-07-17 10:15
#2

Bra tips Sjuttan. Själv ringer jag aldrig upp om det är ett nummer jag inte känner igen. Brukar googla numret, och då får man oftast upp några sidor där andra har skrivit in vem som ringt.

Sedan min bank en gång satte "mjukspärr" på mitt konto (vilket gjorde att jag inte kunde betala hos tandläkaren), så vet jag att de inte behöver ringa mig för att spärra kontot.

De hade märkt en "onormal aktivitet", och därför spärrat kontot för uttag. Tydligen hade mitt kort blivit skimmat på något sätt, för jag hade det kvar i plånboken och det hade fungerat ett par timmar tidigare. Därför tror jag att det skimmades i bankomaten jag tog ut pengar i efter jag hade handlat.

Det var inga stora summor som försvann, och jag fick tillbaka alltihop. Blev faktiskt lite imponerad över att banken ansåg det som "onormal aktivitet" att det skett inköp i Norge. Helt rätt, för jag har aldrig handlat i Norge, men jag undrar ändå vad det var som gjorde att de valde att spärra det. Kanske för att jag några timmar tidigare hade handlat och tagit ut pengar i Sverige? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-07-17 10:37
#3

Man behöver inte ha nån app för att blockera telenummer. Bara gå in i inställningar i historiken på det telenummer som ringt och välja blockera.

Gällande utlandssamtal så skall man aldrig svara på ett sånt såvida man inte vet nån som är just i det landet, men då kan man skicka sms först och dubbelkolla. Att svara på bedragares ringningar utomlands kan kosta rätt mkt pengar. 

Jag har ju Telia som leverantör och jag har blockerat alla utgående betalsamtal (utlandssamtal oxå så klart). Detta i förebyggande syfte utifall nån app skulle få för sig att ringa utan mitt medgivande.

Dioramabyggare
2018-07-17 11:04
#4

Om jag får uppringning från någon med ett nummer jag inte känner igen så svarar jag inte, och är jag osäker på vem som ringer så kollar jag upp vem nummret går till. Står det då antingen något om att nummret är okännt eller att det går till ett företag jag inte haft kontakt med tidigare så ignorerar jag uppringningen.

Sjuttan
2018-07-17 13:12
#5

Himla bra att kunna tipsa varann så här. Visst kan man blockera utan app, men med appen får man upp på displayen att samtalet tidigare är rapporterat av många som spam e dy. Man behöver alltså inte själv kolla upp numret. Dessutom står det vilket land samtalet kommer från. För mig är det mycket bra men kanske inte för alla.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[VSK]
2018-07-17 13:20
#6

Googlade lite om dessa bedragare och tydligen så Jobbar Telia hårt med detta och spärrar de så fort de kan. Bra jobbat av Telia. Artikeln från förra året.

http://www.corren.se/nyheter/telia-sparrar-misstankta-nummer-om4673681.aspx

Annons:
Sjuttan
2018-07-17 17:51
#7

#6 Tror det är svårt, de flyttar till nya länder hela tiden. Jag har nog fått från mellan 15-20 olika nummer de senaste veckorna. Min operatör är Comviq, de försöker göra drabbade nummer mindre sökbara och man får byta nummer utan kostnad om det ändå blir för mycket. Den person på kundtjänst som jag prata med har precis samma problem själv. Det brukar ju vara så att bedragare hela tider byter metod för att kunna fortsätta.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[VSK]
2018-07-17 18:06
#8

#7

De som driver appen du använder lär ju få information de med precis som Telia. Självklart kommer det nya okända telenummer hela tiden. Exakt samma problem är det ju med virus och antivirusprogram.

Sjuttan
2018-07-18 18:34
#9

#8 Jovisst. Fattar inte vad jag skrev som är fel.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[VSK]
2018-07-18 19:52
#10

#9

Ser inget direkt fel du har skrivit. Jag var nog otydligt tror jag. Det jag menade är att jag är tacksam att min telefonoperatör står för filtreringen så slipper jag ha en strömätande app som gör samma jobb.

Sjuttan
2018-07-18 22:33
#11

#10 förstod inte vad du menade. Men trevligt att du är nöjd.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2018-07-20 13:36
#12

LURAD ÄNDÅ! Fick idag en telefonräkning från juni. Nästan 700 kronor! Förutom min fasta månadsavgift! Ringde förstås operatören för att rätta till det här misstaget. Men NEJ detta var inget misstag jag måste av misstag råkat klicka på uppringning, det hade blivit en uppkoppling på en halvtimme! Detta hade hänt innan appen. När jag får det beskedet blev jag chockad, föll i gråt, snyftande sa att de måste skydda sina kunder från sånt' här. Sa även att för en pensionär är detta en smäll som inte kan förstås av människor som jobbar och har lön. Mannen jag pratade med bad mig vänta och försvann en stund. Återkom sedan och sa att han försökt ta bort fakturan men det gick inte eftersom det ringts från mitt nummer. Man känner sig som en idiot. Han blev mkt ledsen över det inträffade, sa bl a att han mådde dåligt över det här och kopplade in mig på en tjänst som gör att jag inte kan ringa ut för en större summa än min fasta månadsavgift. "Det borde vi gjort tidigare" sa han. Till slut sa han att "jag klarar inte det här, jag drar av 300 kr på fakturan"! Fin tröst i eländet var inte bara den ekonomiska hjälpen utan även medkänslan. Nu kan det dessutom inte hända igen. Tänk att det finns änglar på det mest oväntade ställen.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Carmarino
2018-07-20 14:01
#13

#12 Så skönt att vet att det finns människor med både hjärna och hjärta fortfarande. 🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
2018-07-20 14:20
#14

Kan bara hålla med #13

Upp till toppen
Annons: