Annons:
Etikettövrigt
Läst 786 ggr
Eda
10/7/19, 9:03 AM

Telefonapp för larm

**Känner ni till den nya telefonappen för samtal till SOS Alarm som har blivit en succé? 
**Appen har laddats ner till fler än 900 000 mobiler på en månad.
Appen introducerades för en månad sedan, under denna tid har t.ex. en sjuk person räddats i fjällen och flera personer som gått vilse har hittats.
Appen kan naturligtvis också användas om någon ramlar och skadar sig och inte kan tala om var hen befinner sig.
Se:http://www.news55.se/tt-nyheter/aldre-flitigast-i-sos-appens-succe/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Carmarino
10/7/19, 9:39 AM
#1

Har läst om den och tittat lite på den. Funderar på att ladda ner den, men har en annan SOS app (på engelska) sedan tidigare. Där kan man lägga in mobilnummer till de personer man vill ska få ett SMS om det händer något. Den råkade jag testa av misstag i somras.

Det var brandlarm på jobb så alla gick ut ur byggnaden. Just den dagen var det strålande solsken och jag vet inte riktigt hur det gick till när jag larmade. Appen ligger som ett "band" tvärsöver låsskärmen och tydligen hade jag råkat trycka på den så att sms:en skickades ut, för plötsligt ringde en av dem som sms:et hade gått till och undrade hur jag mådde. Fattade ingenting först, men så sa han att han hade fått ett sms där det stod "Call me now as I might be in trouble" och en länk till en karta som visade var jag befann mig.

Man kan stoppa det om man bara ser det, men eftersom det var så soligt ute så såg jag inte något på skärmen. Kände mig lite dum, men det var bra att få testat att appen fungerade i alla fall. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
10/7/19, 9:44 AM
#2

#1 av: Carmarino

Vad är det för app du har ? Låter intressant om man går vilse i svampskogen.

Carmarino
10/7/19, 10:00 AM
#3

#2 Den heter SOSmate. Öppnar man själva appen så finns det knappar för "Panic", "Whistle" och "Police siren". Trycker man på Panic så startar en nedräkning på 10 sekunder och sedan larmar den. Det bör alltså vara samma som "bandet" på låsskärmen. Trycker man någon av de andra två så kommer det upp en ikon som man kan trycka på för att aktivera en visselpipa eller polissiren. Kan vara bra med en visselpipa om man inte orkar skrika själv och inte har någon visselpipa med sig.

När det gäller "bandet" så har jag valt att ha det, men man kan även ha en knapp. Det finns lite olika inställningar att välja mellan. Själv tyckte jag bandet var mest praktiskt, för det verkade vara den som är lättast att komma åt utan att behöva låsa upp skärmen.

Här är lite information om hur den funkar:

https://www.youtube.com/watch?v=1y3Z7GCccR4


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
10/7/19, 11:26 AM
#4

Tack!

Upp till toppen
Annons: