Annons:
Etikettmat-hushåll
Läst 6564 ggr
Maria
1/18/14, 1:19 PM

Vad blir det för mat? - Del 1

Idag så blir det kålpudding. Det är en av mina favoriträtter🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Hanna
1/18/14, 1:24 PM
#1

Nu hör jag inte riktigt till den här sajten. Men det är gott!! ❤️

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Maria
1/18/14, 1:27 PM
#2

Visst är det😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torin
1/18/14, 10:29 PM
#3

Jag har ätit broccolipaj. Till den hemlagad surkål.

Har gott om broccoli i frysen och tänkte att nu skall jag variera lite. Det har nämligen varit coleslaw några dagar + falafel.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
1/19/14, 8:34 AM
#4

Surkål som är så gott.

Jag brukar göra falafel själv. Gör en stor omgång och lägger i frysen. Jättegott det också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
1/19/14, 10:19 AM
#5

Kom på att jag ska göra broccoligratäng idag. De hade billig färsk broccoli på ICA igår.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torin
1/19/14, 11:49 AM
#6

Både broccolin och kålen kommer från egen odling.

Men falafen köpte jag fryst. orkar inte göra.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
Maria
1/19/14, 11:52 AM
#7

Roligt när man kan odla själv. Förr hade jag egen broccoli men vitkål har jag aldrig gett mig på.

Falafel är så lätt att göra själv tycker jag. Bara blötlägga kikärtor och koka och sedan mixa med vad man tycker om till en smet och sist steka eller fritera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
1/25/14, 1:54 PM
#8

Idag blir det gratinerad falukorv á la Mannerström.

Från hans bok "Husmanskonst"

Det tycker jag är en underbar titel på en svensk bok om mat🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torin
1/25/14, 3:15 PM
#9

Hittade ett recept på nätet

Indisk Pumpagryta med ris.

Gjorde deb trots att jag inte hade hela spiskummin. De skulle nämligen fräsas i olja. 

Det blev hyfsat gott och jag blev av med en pumpa.

Nu har jag ätit av pumpagrytan i tre dagar, blir väl en dag till.

På måndag kommer grannen hem från Stockholm. Hon har fått i uppdrag att köpa lite olika indiska kryddor åt mig.

Egentligen är det märklig hur smaksinnet förändrar sig när man blir äldre. Tycker att det mesta smakar ingenting numera.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
1/25/14, 3:41 PM
#10

Det är väl därför man bör beakta att gamla på sjukhus och boenden bör ha ganska välkryddad mat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
1/26/14, 2:08 PM
#11

Idag blir det wokade rotftukter.

Majrova, palsternacka, morötter, rotselleri, potatis och jordärtskocka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torin
1/26/14, 2:34 PM
#12

Oj, har du odlat majrova. Den är god om man inte låter den växa för länge.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
1/26/14, 2:41 PM
#13

Nej, det har jag inte tyvärr. Inte när jag odlade som mest heller.

Dessa är från ICA men ganska små och fina.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2/2/14, 12:21 PM
#14

Idag puttrar en älggryta på spisen. Jag har förmånen att ha frysen full med älgkött.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torin
2/2/14, 2:22 PM
#15

Här blir det bara vegetariskt. Håller på med min mangoldpaj fortfarande. Om två dagar blir det något annat.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
2/2/14, 2:43 PM
#16

Mangold är ljuvligt gott.

Det brukar jag odla varje år och jag brukar förvälla så att det räcker över vintern.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torin
2/2/14, 6:32 PM
#17

Saken är den att jag har odlat mer än jag hinner äta upp. Finns gott om mangold och squash i frysen. Nu måste jag käka upp det.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
2/2/14, 6:45 PM
#18

Hur gör du när du fryser Squash. Förväller du den först?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torin
2/3/14, 10:19 AM
#19

Ja visst, annars går det inte. Skär i långa klyftor och fryser i en plastpåse som jag stoppat i en gammal mjölkförpackning

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
2/3/14, 10:31 AM
#20

Smart. Jag hade ingen aning om att man kunde frysa Suash så. Tack.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Torin
3/5/14, 3:54 PM
#21

Fantasipaj. (pajdegen som vanlig, smör och vetemjöl) 

Måste hitta på något. 

Några potatis, två stora morötter och en stor lök. Hackat och fräst i järngrytan, lite vatten,  och lite veg buljong och rapsolja. 

Vispade två ägg med två förp. krämfräs och sedan ner med de nu mjuka grönsakerna. Kryddat m oregano.
In i ugnen och smakat av lite, det var gott. 

Blev inte så dumt, riktigt gott. Tog en stor bit som jag värmde i micron. Åt med surkål till.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
3/5/14, 3:56 PM
#22

Det lät ju riktigt gott. Surkål är inte dumt heller😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bamse6311
4/10/14, 7:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Tror att det får bli köttfärslimpa idag.
Gillar husmanskost.

Bästa hälsningar,
Bertil

Torin
4/10/14, 4:32 PM
#24

Blev vegetarisk ärtsoppa i dag. Gott med hård macka till.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

konichiwa
4/10/14, 6:54 PM
#25

Helstekt lever med gräddsås, lingon, potatis och brysselkål ;-)

Maria
4/10/14, 6:55 PM
#26

Åh, det var länge sedan jag åt lever.

Tack för tipset🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
4/12/14, 1:46 PM
#27

Jag fick tag i färsk vitkål idag så jag kommer förmodligen att göra vitkålsstuvning imorgon.

Kålen var visserligen från Tyskland men såg så fin ut att jag inte kunde låta bli att köpa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Torin
4/12/14, 5:19 PM
#28

Det blev bara lite coleslaw i dag. Hård macka med sesampasta till.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
4/12/14, 5:20 PM
#29

Coleslaw är gott🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bamse6311
4/14/14, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Gårdagens måltid blev karrékotlett med ris, rödvinssås och broccoli.

Gott i all sin enkelhet.

Bästa hälsningar,
Bertil

Torin
4/15/14, 2:12 PM
#31

Nu blir det komplicerat. Har just kommit hem från sjukhuset och ingen mat finns klar. Gissar på att det blir potatismos och falafel.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
4/15/14, 2:45 PM
#32

#31 Oj då. Hoppas du mår OK.

Gör du egen falafel?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bamse6311
4/15/14, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

I eftermiddag skall jag till morsan och hälsa på henne på vårdhemmet så när jag kommer hem ikväll så får det bli något enkelt liknande det på min bild.

Mao Chorizo och mos med grönsaker och lingonsylt.

Bästa hälsningar,
Bertil

Maria
4/18/14, 12:06 PM
#34

Nu är det ju ingen middag precis men ikväll ska jag göra Äggost.

Vi brukar äta det till Påsk.

Det är ju en ganska gammaldags "rätt" från Bohuslän om jag inte har fel.

Förr åt man den osötad till sill men numera är det för det mesta som dessert.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Torin
4/19/14, 4:37 PM
#35

Köpte vårrullar, var länge sedan.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

bamse6311
4/19/14, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

En av mina favoriter till både jul och påsk.

Bästa hälsningar,
Bertil

Maria
4/20/14, 7:48 AM
#37

Gravad lax är underbart. Det är den enda form av lax jag gillar.

Tyvärr har jag inte varit i form i år för att grava själv men jag köpte en bit. Gravlaxsåsen gjorde jag själv dock.

Så idag blir det rester med gravad lax och dillstuvad potatis. Mums.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bamse6311
4/20/14, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

#37 Maria.

Visst är det riktigt gott med gravad lax Maria.
Några sillinläggningar så här till Påsk är inte heller så dumt.

Bästa hälsningar,
Bertil

Maria
4/20/14, 2:47 PM
#39

Sedan är jag väldigt förtjust i stekt inlagd strömming också.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torin
4/20/14, 3:25 PM
#40

Problem. Har ingen vidare aptit. Kanske det beror på mediciner. Därför blir det inte den mat jag egentlign borde äta.

Mest blir det fika och någon macka. Köper i alla fall lite grönt att ha på. Gillar bladselleri och i går köpte jag faktiskt tomater. Men som sagt, det blir inte lagat det jag vill. Har två pumpor som jag skulle laga i någon gryta tänkte jag, men det blir liksom inte av.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

bamse6311
4/20/14, 3:43 PM
#41

#9 Maria.
Det är också en annan av mina absoluta favoriter.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Torin
4/20/14, 5:26 PM
#42

Hade tänkt äta vårrullar eftersom det var länge sedan. Som tur var läste jag på förpackningen INNAN jag tog ett par rullar. "KÖTT"! Oj då. Får väl ge bort paketet till en kompis. Jag trodde ju att jag tog vegetariskt. Så kan det gå.

Det blev i stället coleslaw och några falafel. Tog ett kokt ägg till detta för att det är påsk. Mätt blev jag.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Torin
4/22/14, 3:48 PM
#43

Nu har jag i alla fall gjort något kul. Tog upp en literförpackning med fryst broccoli, tinade den lite grand i micron så att det gick att hantera.

Vispade 4 ägg med en krämfräs och lite rivost, salt och peppar.

Lade broccolin i en glasform och hällde vispet över, kunde varit lite mer men hade ju bar nen krämfräs.

Satte in det i ugnen och tände veden. När det kommit upp i 400 så var det klart. Kanske skall säga att jag hade en plåt över mest hela tiden. Tog bort den på slutet för att få lite färg.

Det blev gott, men orkade knappt hälften. Resten blir väl i morgon, mikrat.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
4/22/14, 4:20 PM
#44

Det låter gott🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torin
4/23/14, 7:45 PM
#45

Det blev gott och är LCHF mat. Har nu ätit upp det och skall fundera på vad jag skall göra till i morgon. Tog ju upp fryst mangold ur frysen. Blir väl någon paj med det.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

VästkustFia
5/3/14, 4:27 PM
#46

#34 Kul att du gör äggost! Inte så vanligt längre men det är en favorit här också, och inte bara till påsk.

Vi äter den som mellanmål med syltklick och något salt tillbehör vid sidan av hellre än som efterrätt.

Jag har visserligen en bit kvar till pensionsåldern men kunde inte låta bli att kommentera Skämtar

Hoppas äggosten blev lyckad.

Maria
5/3/14, 4:50 PM
#47

#46 Jag har också några en del år till ålderspension men det gör inget😉 Äggost är alltid lika gott. Särskilt till frukost😛

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torin
5/3/14, 6:55 PM
#48

I dag var jag ute och jobbade i odlingen, det var kallt. Gick in och tände i vedspisen. Orkade inte laga något vettigt. Det blev makaroner, egentligen sådana där rör, vet inte vad de heter. Och så stekte jag upp några falafel. Det fick duga.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
Torin
5/15/14, 2:50 PM
#49

Problem. Lite pengar. Behöver handla men pensionen kommer först på söndag.

I dag blev det emellertid veg. Lasange som jag hade i frysen. Lite surkål till det och magen kommer att må bra.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
5/17/14, 2:12 PM
#50

Idag blir det stekt Makrill med stuvad Mangold som jag odlat själv.

Jag brukar köpa hel Makrill och filela själv och det var rom i ena Makrillen. Gott.

Foto: Stekt Makrill och egenodlad stuvad Mangold. Mums…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
5/18/14, 12:47 PM
#51

Nu börjar min nya Mangold titta upp i landet. Den är ju tvåårig så den jag använde igår är från förra året.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torin
5/19/14, 11:29 PM
#52

I dag gjorde jag följande:

Vispade 4 ägg + salt och svartpeppar. Rörde ner en stor burk Keso.

I frysen hade jag nästan en liter förvälld Mangold som jag lade i en glasform, smord med lite rapsolja.

Överst täckte jag med prästost som jag hyvlade i skivor.

Körde det i 225 grader i ugnen. Hoppas det blir gott. Det blir middag i morgon tillsammans med färsk surkål.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

farshus
5/8/15, 8:12 PM
#53

pannbiff med lök och potatis blev det idag

[strutter]
5/31/15, 12:46 PM
#54

Pastagratäng med kassler och paprika, som min särbo har lagat. Jättegott!

Vixxen
6/4/15, 5:26 PM
#55

Pastasås special och tagliatelle

Annons:
[strutter]
6/6/15, 3:34 PM
#56

Vegetariskt: rödbetsrakor med fetaost, mynta-yoghurt och bulgur.

VästkustFia
6/7/15, 10:26 PM
#57

Det blev en riktig restmiddag. Pasta med köttfärssås från igår som jag drygade ut med en stark grönsaksröra från i förrgår. Jättegott faktiskt!

[Carpinus]
6/21/15, 8:43 PM
#58

Har hittat god dansk Wienerschnitzel i butiken. Körda tjugo minuter i ugnen blir de av restaurangklass. Till detta blev det Pommes Frites och en kall öl. Hade tyvärr ingen sås hemma, men några citronskivor satte schnitz på anrättningen.

[Carpinus]
6/29/15, 2:57 PM
#59

Idag kan jag återknyta till TS, för det blev kålpudding. Inte lagat här hemma, men så nära hemlagat man kan komma ändå. Jag har ett matställe i kvarteret som har fyra-fem rätter om dagen att erbjuda (varav köttbullar alla dagar), och det är rejäla portioner (om man så önskar) med förnämlig sallad till.

Det är sista veckan före semestern som de har öppet, och när jag kollar menyn blir det nog flera besök innan de stänger för ledigheten. I morgon är det isterband som frestar…

[strutter]
6/30/15, 8:34 AM
#60

Det blir pasta med tonfisk och tomater och lite annat därtill.

[Carpinus]
7/6/15, 5:02 PM
#61

Nu känns det som om det är läge att göra en nötfärs Tandoori snart igen! Råkade se  när Susanne Jonsson på Go´kväll gjorde rätten, och prövade på att göra den själv.  Nu har jag gjort den ett antal gånger, och blir lika nöjd varje gång…

KöttfärsTandoori (jag använder nöt - eller blandfärs).

DesK
7/8/15, 10:46 AM
#62

Köttfärs Tandoori låter jättegott, det måste jag göra någon dag framöver. 

Idag blir det ett fat med charkuterier från Eriksons chark och Värmlandschark, samt ost, grönsaker med dipp och nybakat bröd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Carpinus]
7/12/15, 1:36 PM
#63

Igår blev det Tandoori, och det räcker till att äta idag också, plus en infrusen portion. Hade glömt att köpa Creme Fraiche, med redde ut det med hjälp av att det fanns A-fil i frysen.

I morgon lutar det åt korv Stroganoff. Falukorv, mjölk, kryddblandning  plus flytande margarin är vad som behövs, plus ris därtill.

DesK
7/12/15, 2:33 PM
#64

Här blir det baconlindad köttfärslimpa med kantarellsås och ångade grönsaker

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Carpinus]
7/12/15, 3:06 PM
#65

#64 Tur att jag hann äta innan jag läste det - det låter gott!

[[Boris Sager]]
7/12/15, 3:23 PM
#66

Jag blir jättehungrig av era recept, men orkar bara med filmjölk.

DesK
7/12/15, 3:26 PM
#67

#65 Det blir nog gott och kantarellerna har vi plockat alldeles själva 😃

#66 Filmjölk är också gott 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
7/12/15, 3:27 PM
#68

Idag blir det simpelt😉

Gryta på falukorv med ris till.

Grytan innehåller lök, purjolök, paprika, majs, gröna ärtor tomatkross med mera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
7/19/15, 12:29 PM
#69

Sommarlätt idag: rostbiff och potatissallad (inte hemlagad).

Annons:
[Carpinus]
9/15/15, 2:02 PM
#70

Idag var det favorit i repris på matsedeln: korv stroganoff.

[Jimmy.L]
9/15/15, 2:06 PM
#71

Stekt torsk med äggsås, potatis och broccoli.

DesK
9/16/15, 5:15 PM
#72

Rostbiff med stekt zuccini och sallad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
9/16/15, 5:18 PM
#73

Vildsvinswallenbergare med potatismos, brunsås, lingonsylt, sallad.

DesK
9/18/15, 9:43 AM
#74

Eftersom det nu finns fina svenska äpplen, så blir det säkert en äppelkaka till efterrätt, men före den blir det den berömda rätten……ingen aning! 🙂

Kika gärna på min artikel om just äpplen inne på Matlust

http://matlust.ifokus.se/articles/4e610146d4ebea5a5d003ddd-svenska-applen?articles-1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
9/18/15, 9:55 AM
#75

Kokas ärtsoppa här för fulla muggar till kvällsmaten.

DesK
9/19/15, 9:40 AM
#76

Ingen aning……blev wook med thaismak igår. Idag får vi se vad det blir 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
9/19/15, 9:43 AM
#77

Idag blir det strimlad kyckling i sötsur sås.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
9/19/15, 9:48 AM
#78

#76 Lika ovisst här!

Tror det blir hämtmat av något slag -Thairestaurangen ligger bra till! Känner för någon kryddigt så här i portgången till hösten…

DesK
9/20/15, 5:55 PM
#79

Ibland är ovissheten en positiv utmaning 🙂

Idag blir det stekt lax, ugnsstekta rödbetor med getostcrème, salkad och till efterrätt stekta svenska äpplen med ljusa russin, kokosflingor och en klick vaniljglass Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Ruffsetuss]
9/20/15, 6:37 PM
#80

Hej ny här på forumet 😊 idag blev det hemmagjord Kebabrulle och frukt efteråt 😀

[Carpinus]
9/20/15, 7:05 PM
#81

#79 Så sant!

Den måltiden var inte att leka med…  Själv valde jag friterat fläskkött på kinarestaurangen och blev mätt för det närmaste dygnet!🤪

#80 Välkommen! Låter spännande med hemmagjord kebabrulle - det har jag aldrig hört talas om tidigare.

DesK
9/21/15, 10:02 AM
#82

Hmm, salkad😮det ska stå sallad! 👍

Idag blir det, vad köket erbjuder 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Carpinus]
9/21/15, 10:23 AM
#83

#82 Det blir något liknande här också, eftersom det är städdag. Blir till att stoppa in handen i frösaboxen och se vad som följer med ut…

Annons:
[Ruffsetuss]
9/21/15, 10:39 AM
#84

Hemmagjord Kebabrulle : färdigt kebabkött från frysdisken , grönsaker , en kall sås typ Tsatsiki eller salladsdressing . Allt läggs på ett tunnbröd o rullas ihop 👌

[Carpinus]
9/21/15, 10:42 AM
#85

#84 Aha - tack! 🙂

[Jimmy.L]
9/21/15, 12:38 PM
#86

Stekt lax med sås, potatis sparris.

[Ruffsetuss]
9/21/15, 1:11 PM
#87

Idag blir det mat Ute på stan , säkert något väldigt onyttigt 😊

[Jimmy.L]
9/24/15, 4:32 PM
#88

Spagetti med köttfärssås, riven ost.

DesK
9/24/15, 6:36 PM
#89

Idag blev jag bjuden på ostbuffé på Osterian i Falköping 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Ruffsetuss]
9/24/15, 6:51 PM
#90

Kycklinggryta med Sötpotatis

Annons:
[Jimmy.L]
9/25/15, 7:53 AM
#91

Idag till middag blir det kryddstarknthaikyckling med kokosmjölk och en massa grönsaker samt ris till det.

[Ruffsetuss]
9/25/15, 11:53 AM
#92

Jag riktigt längtar efter plättar med vispgrädde o hemkokt Drottningsylt ! Det en glutenfri variant , mums 😊

[Ruffsetuss]
9/26/15, 5:40 PM
#93

Idag blev det Kabbanos med Broccolimos toppat med riven Parmesanost och en skivad Tomat

[Carpinus]
9/28/15, 2:12 PM
#94

Idag var jag till tandhygienisten på middagen, så jag kände inte för att brassa något själv utan valde fläskpannkaka på en bar som brukar ha god hemlagad mat. Enligt menyn skulle pannkakan kosta 88:-, men den var prisändrad till 74:- Jag tänkte inte mer på det, men när jag kom hem med maten insåg jag varför den var billigare. Pannkakan i sig var lite torr, men värst var att  fläsket i den var  hårt bränt och rätt oaptitligt.

Jag tycker att det var bra att de satt ner priset, men hade de sagt anledningen hade jag nog valt en annan rätt… 😮

[Ruffsetuss]
9/28/15, 5:23 PM
#95

Det där lät inge gott 😝 själv satt jag in en Pan Pizza i micron , inte direkt en hit det heller men lättlagat efter en dag på stan .

[Jimmy.L]
9/28/15, 6:06 PM
#96

Pyttipanna med ägg, rödbetor.

[Carpinus]
10/6/15, 1:08 PM
#97

Efter tandläkarbesök fick det bli en "mustig Thai Röd curry-soppa", som det står på pappförpackningen, bestående av kyckling med vattenkastanjer, kokosmjölk, riven ingefära, citrongräs och röd chili.  Värmande och gott i blåst och halvkyla!

Annons:
[Jimmy.L]
10/6/15, 1:29 PM
#98

Gör hamburgare här till kvällsmat.

DesK
10/6/15, 1:44 PM
#99

Här blir det kökets special 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Carpinus]
10/6/15, 1:55 PM
#100

#99 Låter spännande - nu får du berätta mer!

Maria
10/10/15, 9:49 AM
#101

Idag blir det detta receptet på röding i ugn.

Tyvärr funkar inte länken.

Det är i alla fall rödingfilé med ett täcke av philadephiaost blandat med västerbottenost. Serveras med stekta kantareller, broccoli och mandelpotatismos.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
10/10/15, 2:45 PM
#102

Det blir varmrökt jäxarmixkryddadlaxfilé, med potatis, dill, sås.

[Carpinus]
10/10/15, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Latheten segrade i mitt fall - det blev en turkisk Köfte från kolgrillen, grillade köttfärsbiffar med pommes (eller klyftpotatis), sallad, rödlök, gurka, tomat och tzatzikisås.

DesK
10/14/15, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#104

Idag blev det vegansk mat på stan med döttrarna, matig sallad och kladdkaka 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Ruffsetuss]
10/14/15, 9:37 PM
#105

Va skönt att det är fler som ville ha lättlagad mat 😃 lunch på stan med en granne, middag på Thairestaurant med en god vän .

DesK
10/15/15, 8:31 PM
#106

Idag blev det lika lättlagat 😇 Kebabrulle 😛 Tyvärr ingen tid för matlagning alls

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Carpinus]
10/22/15, 1:22 PM
#107

Köttbullar och makaroner får duga för dagen…

[Carpinus]
10/26/15, 9:55 AM
#108

Grillkorv och mos blir den enkla lösningen på dagens menysättning.

[Ruffsetuss]
10/26/15, 1:01 PM
#109

Till middag ska jag , min väninna och hennes barnbarn på 8 år äta på Taco Bar i Birsta City

[Jimmy.L]
10/26/15, 1:13 PM
#110

Pyttipanna, ägg, rödbetor.

Maria
11/1/15, 12:44 PM
#111

Idag blir det ärtsoppa. Kanske ingen söndagsmat men min man hade önskat det så ärtorna står och puttrar på spisen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
11/2/15, 6:20 AM
#112

I fredags blev det lättstekt färsk musikfisk, ugnsstekta grönsaker, en kall röra som sås och Alsacevin i glasen. I lördags blev det biff med wokade grönsaker, rödvinssås och ett härligt vin från Bourgogne i glasen. Igår hade vi besök av en dotter med familj, så det blev vegansk thaigryta, ris, nybakat bröd och till efterrätt honungspomelo och klementiner, bubblig tranbärsdryck i glasen 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Carpinus]
11/5/15, 11:47 AM
#113

Torsdag idag - någon som har ärtor och pannkaka på menyn?

[Jimmy.L]
11/5/15, 12:44 PM
#114

#113 Inte idag, det blir kyckling, ris, currysås, sallad till middag.

Maria
11/8/15, 3:53 PM
#115

Igår var sonen här och lagade en god grekisk lanträtt med citronmarinerad kyckling i ugnen. "Grekisk bondkyckling"

Idag blir det "Slampans spagetti" 😉 Spagetti Putanesca med kapris, sardeller och svarta oliver bland annat. Vi kommer nog bli törstiga…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
11/8/15, 8:53 PM
#116

Idag firade vi svärmors åttiofemårsdag. Vi var ca 30 personer och jag bidrog med en del av maten. Vi åt inbakad laxpaté, köttpaté, vegansk lök-och grönsakspaté, diverse såser och dressingar, matig vegansk sallad, grönsallad, linssallad, oliver, cornichons, syltlök, bubbel med och utan alkohol i glasen. Efterrätt var vegansk kladdkaka, glass och sorbet, traditionell prinsesstårta, småkakor och kaffe. Kan lugnt säga att alla blev mätta :D

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
11/8/15, 8:56 PM
#117

Det blev raggmunk med stekt fläsk, lingonsylt idag.

[Carpinus]
11/9/15, 2:28 PM
#118

Makaroner och köttbullar låg det på tallriken idag.

Annons:
DesK
11/9/15, 6:58 PM
#119

Här blev det vad köket erbjuder 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jimmy.L]
11/9/15, 7:06 PM
#120

Spagetti med köttfärssås.

Spectabile
11/9/15, 7:08 PM
#121

Här blev det biff a´la lindström idag.

[Carpinus]
11/10/15, 12:08 PM
#122

Fantasin strejkar - det blir falukorv och potatismos.

Schnauzertik
11/10/15, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Idag borde det  vara gåsamiddag 

Men det blir det inte utan Quiche Lorraine och lite vin som blev över i helgen.

Ska man våga ta något efter också?

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
11/10/15, 4:59 PM
#124

Botten upp 🍸.

[Carpinus]
11/10/15, 5:01 PM
#125

#123 Mumma!🙂

Annons:
Schnauzertik
11/10/15, 5:04 PM
#126

Ja det är gott med en lite skvätt men botten upp  vet jag inte om jag klarar, åtminstone inte om det är en hel flaska.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
11/10/15, 5:07 PM
#127

Häller ut dom och ersätter innehållet med saft 😉

[Carpinus]
11/10/15, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

#126 Nej, det vore synd på de fina sorterna! För min del räcker med ett glas av de märkena att sitta och mysa över en hel kväll. Min favorit köpte jag för mer än ett år sedan och är inte halvvägs ännu…

Egen bild.

Maria
11/10/15, 5:43 PM
#129

Jag gillar eller gillade rökiga Whisky. Lagavulin och Bowmore var favoriterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
11/10/15, 5:45 PM
#130

#129 God smak - se ovan! 😉

Maria
11/10/15, 5:45 PM
#131

😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
11/12/15, 11:41 AM
#132

Idag blir det nog frysskåpsroulette - jag sticker in handen och ser vad jag får ut…🙂

Annons:
[Carpinus]
11/12/15, 5:16 PM
#133

#132 Det blev plocksallad istället.

[Jimmy.L]
11/13/15, 5:32 PM
#134

Vad är erranoskinka för något? Liknar det parmaskinkan?

Maria
11/13/15, 5:34 PM
#135

#134 Menar du Seranoskinka?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
11/13/15, 7:10 PM
#137

Är den god och är det prisvärt?

Maria
11/13/15, 7:14 PM
#138

Det är väl en smaksak och visst är den god men prisvärd kan jag knappast tycka😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
11/13/15, 7:26 PM
#139

Då skippar jag den.

Annons:
DesK
11/13/15, 7:38 PM
#140

Fast 800:- för en hel sådan skinka är nog ändå ett juste pris

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
11/13/15, 7:52 PM
#141

#140 Det är säkert ett bra pris men såå god tycker jag inte den är😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
11/13/15, 8:49 PM
#142

Största problemet är nog att göra av med en hel sån skinka 😉 Minns att far min köpte en sådan i Spanien, när vi var där på semester. När vi var hemma med skinkan blev det fest………….också för vår Grand Danois 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
11/13/15, 9:48 PM
#143

Haha, nej då fick man nog ha en stooor fest😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
11/15/15, 2:55 PM
#144

Hittade en indisk restaurang idag som jag inte sett förut. Tog hem en "Tandoori Mixed Grill" , en grilltallrik  bestående av två sorters marinerad kyckling, lammfärsbiff och grillad färskost. Till detta citrus- och tandoorisås.

En färgstark och kryddrik mix som verkligen var både god och mättande! 🙂

Maria
11/15/15, 3:04 PM
#145

Haha, jag såg att vi ska äta samma som i trådstarten. Kålpudding alltså😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
11/15/15, 3:06 PM
#146

#145 "Börja om från början!"😉

Annons:
[Jimmy.L]
11/15/15, 3:13 PM
#147

#144 Såg gott ut. Här blir det varmrökt lax med citronsås, dill och en sallad.

[Carpinus]
11/16/15, 12:40 PM
#148

Falukorv och makaroner. Nöden har ingen lag.

[Carpinus]
11/21/15, 3:21 PM
#149

Och idag då? Jo, "Garlic Chicken Tikka", grillad kycklingfilé med marinerad vitlök, ingefära, chili, lime, tandoorisås och grön chutney.

Garlic nun -nybakat nanbröd med vitlök och färsk koriander.

Maria
11/21/15, 3:22 PM
#150

Idag blir det Chili con carne och imorgon någon form av röding i ugnen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
11/21/15, 3:32 PM
#151

spagetti med köttfärssås.

[Carpinus]
11/22/15, 3:29 PM
#152

Idag blev det en "Concarne", en inbakad pizza bestående av tomat, ost, köttfärs, skinka, lök, vitlök och gorgonzola.

DesK
11/22/15, 8:10 PM
#153

Här blev det stekt laxfilé med ugnsstekta grönsaker och hemgjord glass till efterrätt

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Carpinus]
11/24/15, 12:06 PM
#154

En köttbullar och makaronerdag.

[Jimmy.L]
11/24/15, 12:43 PM
#155

Ugnsstekt falukorv, potatismos.

[Carpinus]
11/25/15, 3:41 PM
#156

Idag blev det pannbiff och potatismos. Proppmätt! 🤪

[Jimmy.L]
11/25/15, 3:43 PM
#157

Stekt strömming, potatismos.

[Carpinus]
11/25/15, 7:05 PM
#158

Dags att stänga menyn för den här tråden, men den fortsätter med del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: