Annons:
Etikettodling
Läst 4485 ggr
[Carpinus]
7/6/15, 8:04 AM

Tips mördarsnigeljägare emellan

Eftersom jag bor i lägenhet har jag inga direkta problem med mördarsniglarna, annat än att jag måste hoppa åt sidan när de korsar min promenadstig. Annars verkar mördarsnigeljakt vara något av en folksport numera, och Hilkka i Gävle tycks vara en framgångsrik jägare - 50.000 mördarsnigelliv säger hon ha på sitt samvete bara i år.

För den som vill hålla sniglarna borta utan att tillgripa våld rekommenderar Hilkka koppartejp eller koppartråd runt krukor och pallkragar. Däremot avstår hon från olika former av medel, eftersom det även drabbar de mer harmlösa vinbergssnäckorna*.

Har du något specialknep för att eliminera mördarsniglarna?

*Edit (#3).

Annons:
DesK
7/6/15, 8:10 AM
#1

Fick tips om att lägga ut kaffesump runt odlingarna, så nu provar jag det

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Carpinus]
7/6/15, 8:23 AM
#2

För kanske tjugo år sedan när jag var ute på luffen i Halland träffade jag en bondmora som stolt förevisade sina myskankor för mig.

"Perfekta som mördarsnigeljägare!", påstod hon då, och nu ser jag att ankorna åter är i ropet för det jobbet - lustigt nog även denna gång i Halland. Eftersom vår inhemska myskanka är en svensk lantras gör man även en artbevarandegärning om man införskaffar några,  i mån av möjlighet.

JMW
7/6/15, 8:29 AM
#3

Vinbergssnäcka 😉

Grodan
7/6/15, 8:38 AM
#4

#3 Äter de mördarsniglar?

Annars äter igelkott mördarsniglar också.

Salt har jag hört ska döda mördarsniglar.

Jag har i år rätt många, inget som bekommer mig eg men jag har jordgubbar som folk gärna vill smaka - bra sätt att få besök - men de var väldigt ätna på i år av mördarsniglar. Min mor satte ut pytsar med öl vid jordgubbarna som de tydligen skall föredra istället, men jag vet inte om det fungerade, det har tyvärr regnat bort nu…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Carpinus]
7/6/15, 8:42 AM
#5

Här är ytterligare några tips från chefsträdgårdsmästaren i Botaniska Trädgården i Göteborg Anders Stålhand (passande efternamn på en snailkiller!) hur man håller mördarsnigeln och diverse andra skadegörare borta från där gräs och gröda gror. Jag har varit rätt många gånger i Botaniska, och när jag tänker efter har jag faktiskt aldrig sett en mördarsnigel inom det reviret.

#3 Så klart att den heter "vinbergssnäcka", jag råkade okritiskt skriva vad som stod i artikeln jag länkar till.

Achatina
7/6/15, 9:03 AM
#6

Leopardsniglar/pantersniglar äter mördarsniglar. Dessutom är de vackra och har ett intressant levnadssätt. När det är varmt ute eller vad anledning de nu har för att ligga och vila så lägger de sig tillrätta under krukor och dylikt som en hund lägger sig tillrätta i soffan. 

Brukade plocka sniglar och lägga i plastpåsar i frysen. De hade ett eget frysfack så man inte kunde ta miste på vad som var vad. Hade en lärare som hade en balja med lut där allting som påminde om en snigel hamnade, således även snäckor men menst sniglar, det pyste till och så var de borta. Färgen på sörjan var falurödfärgsaktig.

Något jag har funderat på men inte gjort själv i praktiken är att göra en ö med en cirkulär vallgrav runt om och kanske ett tak över? Hälla öl i vallgraven och lägga döda sniglar på ön.

Annons:
Sindri
7/6/15, 9:12 AM
#7

#5 av: Carpinus

Intressant artikel, men det om myror vet han inte mycket!! De bosätter sig gärna under mina jordgubbsplantor och man hittar en hel del ihåliga gubbar i landet! De gillar även smultron och hallon. Så nog gör de skada!

Maria
7/6/15, 3:42 PM
#8

Jag klipper mördarsniglar med sekatör. Jag är noga med att ta upp de döda för annars kommer fler sniglar då de verkar vara kannibaler.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
7/7/15, 12:09 AM
#9

En sak man också ska komma ihåg att vi har en svensk snigel som ser likadan ut som mördarsnigeln. Enda sättet att skilja dom åt är vid dissekering. Men som jag förstått så håller den svenska mest till i skogen.

Förut så enda jag hört som tog mördarsniglar (i alla fall vuxna) är myskankor. Sen vid nåt tillfälle så läste jag att även vildsvin äter dom. 

Inte så länge sen jag läste (tror det var nånstans här på ifokus) att där måsar häckar finns inte mördarsniglar. Inte hört förut att måsar tar dom så vet inte om det stämmer, men jag antar att dom i så fall tar de små i alla fall.

För min egen del (peppar peppar) så har jag inte haft nå mördarsniglar i trädgårn (fast de ska tydligen finnas i närheten). Men kanske beror på att jag varje år har ett måspar som bygger bo på mitt tak och senare nu under sommaren så finns det måsar här runt omkring. Sen vet jag inte  om det är en leopardsnigel som jag såg i min trädgård häromdan (sett ett par förut nåt år). Och tidigare i år så vandrade en igelkott över tomten. Så jag kanske har de "beskyddare" som behövs för att hålla dom borta.

Vet att jag för nåt år sen såg en mörkbrun snigel på en väg bara nåt hundra meter härifrån, men den letade sig inte hit, inte som jag sett i alla fall.

Nåt jag däremot har gott om är de där vanliga små snäcksniglarna.

.

Sindri
7/7/15, 12:34 AM
#10

Haha, här har vi haft gott om häckande måsar, och likaså mördarsniglar. Fast i år är det värre än någonsin.

Den svenska skogssnigeln är för det mesta svart, men det finns även brunare exemplar. Nu kommer uppgifter om att den svenska skogssnigeln parat sig med mördarsnigeln, vilket gör att den blir mer köldtålig. Annars har ju hoppet varit kalla vintrar!

Jag var ute och "sanerade" idag efter regnet och till min glädje såg jag flera leopardsniglar. Jag tycker verkligen det är fruktansvärt att ta kål på sniglarna - blir spyfärdig, men när mina squashplantor var utplanterade var de här och raderade ut över halva beståndet på ett dygn! 😭

#1 av: DesK

Hur gick det med kaffesumpen? Dricker inte kaffe men om det funkar kan jag tänka mig att brygga eller koka hinkvis med kaffe!

Grodan
7/7/15, 1:08 AM
#11

.

**.
**

..::…… 😈………::..              ÖL FUNKAR!!! **..::…… Djävlas………::..
**

.

**.
**

Trots att det regnade idag.

Tyvärr dör mördarsniglarna av det och jag vet inte hur plågsam den döden är, men men… jag slipper jaga dem… o mörda dem… de tar ju livet av sig själva där i ölpytsen

Alltså. Ta en pyts, glass-skål whatever, häll i folköl typ, ställ i trädgården på olika platser där du har mördarsniglar. Resten sköter de.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

annia1
7/7/15, 4:29 AM
#12

Sindri det med fiskmåsar vet jag inte om det är så eller inte. 

Att de är fler än nånsin beror nog på vädret. För mördarsniglar gillar fuktigt väder. Så den tid vi haft med allt regnande så har de nog förökat sig i rekordfart. Vid torka så minskar de. Och de lägger alltid ägg så de är skyddade mot torka. Så en tanke från min egen sida. Om man klipper upp allt man har i växtväg i trädgården lite grann så inga blad ligger mot jorden så finns det ju inget ställe för dom att lägga äggen skyddade. 

***
Jag läste på wiki att det finns djur som i vissa fall äter arten, som igelkott, grävling, vildsvin och sen en sorts skalbagge plus vissa fågelarter däribland myskankor. Tyvärr så står det inte vilka andra fågelarter. Och som jag fattar så är det inte alla tex igelkottar som äter utan vissa av dom.  När det gäller skalbaggar så var det nåt i norge att dom upptäckt att en viss sorts skalbagge äter dom, men jag vet inte vilken sort.

en sida på nätet så fanns det en som använde outspädd spolarvätska som hon la ner sniglarna i. Enligt henne så dog dom direkt, men det var viktigt att det var outspädd. 
Ett expriment som gjordes för många år sen. Flera familjer fick låna en robotgräsklippare för att se om det gjorde nån skillnad och det gjorde det. För dom så blev det fritt på sniglar. Men dom visste inte varför. Om det var att gräsmattan hölls så kort eller om det var elslingan som går runt tomten som höll dom borta.

En sida skrev om skal från kakaoböna. Det skulle tydligen bli näring åt växterna och hålla sniglar borta. Om jag fattar det rätt så var det att skalen är så vassa.
En annan sak. Sen tydligen gillar inte sniglarna doftpelargon och om jag förstår det rätt så gillar inte heller mygg doftpelargon. Så om det stämmer så kanske är nåt man kan satsa på om man inte vill hålla på med massa andra grejer.

.

DesK
7/7/15, 7:46 AM
#13

#10 Sindri, jo kaffesumpen verkar hjälpa en del, vi har nu lagt ut kaffesump runt våra pallkragar och nu hittar vi inga sniglar i pallkragarna i alla fall. Annars är nog Annias förslag bra, likaså Grodans öltips. Sedan har jag läst på nätet att koppartejp på överkanten av pallkragarna ska fungera, så det funderar jag på att testa.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Carpinus]
7/7/15, 8:00 AM
#14

#13 Koppartejpen rekommenderas av Hilkka i länken i #0.

DesK
7/7/15, 8:04 AM
#15

#14 Ooopps 😊 Den länken kikade jag i, men hade redan glömt allt bra som står där….minnet är bra, men kort! 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
7/7/15, 8:38 AM
#16

Har tyvärr inte pallkragar utan det är mer fritt fram och odlingar lite här och där, så att avgränsa - tyvärr…….

Klippa dem skall ju vara det minst plågsamma sättet, så det får bli det. Öl och annat gift är inte kul då jag gärna vill ha kvar leopardsniglarna.
Hur mycket jag än skulle städa så har jag grannar som inte gör det så sniglarna kommer hur som helst.

Det är tyvärr bara att leva med, men äckligt är det!

Achatina
7/7/15, 12:44 PM
#17

#9 Ah fast nej… Läser man på om den snigeln så framkommer det att, visst vi har haft den här länge så den räknas som inhemsk men den är i allra högsta grad kontinental.

Maria
7/7/15, 12:48 PM
#18

Som barn och som ung så minns jag de svarta skogssniglarna som kom fram när det var fuktigt.

Någon gång på 80-talet när vi hade sommarstuga så minns jag att vi diskuterade varför vissa sniglar hade "blivit" bruna och sedan så eskalerade det och namnet mördarsnigel fick man läsa om.

Jag vet egentligen inte när den fick fäste i Sverige och även i Sverige så har den väl brett ut sig mer och mer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
7/8/15, 10:33 AM
#19

_Värmland: "Det blöta vädret i maj och juni har minst sagt gynnat mördarsniglarna – i sommar är de fler, glupskare och aggressivare mot växter än någonsin. 2015 kan bli det värsta snigelåret sedan 2007, menar experter."---

"– Det har varit mycket förut, men jag tror det kommer bli värre i år och det är även ett problem i andra delar av Sverige, säger Per Brunström."---

"Om man kombinerar flera bekämpningsmetoder går det att hålla dem i schack. För att undvika att de lägger ägg i ens trädgård kan det hjälpa att hålla gräsmattan kortklippt.
Det går även bra att bekämpa dem med gift och fällor, men enligt Ted von Proschwitz är det mer effektivt att halshugga eller klippa mördarsniglarna.
– Gå ut med en ficklampa på kvällen, då sniglarna är nattaktiva, och hitta var de befinner sig. Samla ihop dem och gör ett snitt en halv centimeter från framändan. Då dör de omedelbart, säger han."---_

VF

Achatina
7/8/15, 2:16 PM
#20

#19 Fast dödar man de på stället så måste man ju ta bort liken annars dras de dit som flugor. Var nån gubbe för några år sen som hade fäst ett rakblad i enden av ett borstskaft, snigeln halshöggs och trycktes ner i jorden i samma rörelse.

Annons:
[Carpinus]
7/20/15, 9:26 PM
#21

Ölknepet har ju några varit inne på. Här finns ett tips på hur man bygger en ölfälla med en plastflaska, lite tejp och en flaska öl (för utvärtes bruk).

annia1
8/19/15, 2:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Tack vare tråden titta här inne på svensk natur så skrev jag till en snigelsexpert. Var i första hand frågor om pantersniglar då jag har såna i trädgårn och tog en bild på en sån. 

Men jag fick tips om en sida som naturhistoriska museet har som handlar om sniglar. 

När det gäller mördarsniglar så står det om vad dom äter och helst låter bli. Bland annat så finns det i alla fall tre växter som de helt låter bli. kermesbär (vad det nu är) ringblomma och pelargoner. Det verkar som de är giftiga för mördarna.

Sen fanns det annan intressant information där. Att om mördarna äter tex tagetes så blir de hungrigare och äter mer. Och tvärtom så fanns det växter som tex bondbönor att åt dom det så blev de mindre hungriga och åt mindre.

Så har man mördarsniglar så bör man definitvt inte ha tagetes i trädgårn.

Bilden är på den pantersnigel som jag tog bild på häromdan.

.

[Carpinus]
8/19/15, 6:40 AM
#23

Intressanta upplysningar, och kanske något att tänka på för dem som jagar sniglar från morgon till kväll - det kan finnas alternativ att tackla problemet!

Spännande med pantersnigeln, tror faktiskt aldrig att jag stött på den under mina strövtåg.

[Carpinus]
1/16/16, 8:36 PM
#24

Beklagar, men den som tror att kylan knäcker mördarsniglarna kommer nog att bli besviken. Enligt landets största auktoritet innebär vinterkylan liten risk för snigeln, värre är det om det blir torrt i maj.

Länk.

[helga21]
1/16/16, 8:55 PM
#25

Tar upp dem och klipper itu dem och lägger dem i plastpåse och i förbränning. En av mina grannar som jagar varje kväll lägger dem i klorin.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spansk_skogssnigel

Maria
1/16/16, 8:58 PM
#26

Jag klipper dem också itu med en sekatör som jag bara använder till sniglarna och så går de till komposten.

Min ene katt jagade mördarsniglar första året i huset. Jagade var väl synd att säga men han fångade dem och bar in dem i köket😛

Kul att se ränder efter sniglar på golvet.

Till slut lärde han sig att det var för äckligt att bli så kletig om munnen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
1/16/16, 9:00 PM
#27

Lägg dem för Guds skull inte i komposten. De är fulla med ägg.

Annons:
Maria
1/16/16, 9:02 PM
#28

Jag menar den kompost som tömmes regelbundet hos oss. Ett slutet stort kärl som är nedgrävt i marken.

Komposterbart material kanske jag skulle skrivit.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: