Annons:
Etikettkultur
Läst 2229 ggr
[Carpinus]
7/11/15, 10:54 PM

Läst och sett (bok och film).

Den här tråden utgår för att undvika dubbletter.

Film finns under "Filmkväll" och litteratur under "Läslustan".

Annons:
[Carpinus]
7/11/15, 10:58 PM
#1

Mina eftermiddagar med Margueritte (La tête en friche)

Baserad på en succéroman av Marie-Sabine Roger

Från 2010, längd 88 minuter.

Regi: Jean Becker.

Med : Gérard Depardieu, Gisèle Casadesus och Sophie Guillemin.

Text på omslaget: "En charmerande berättelse om ett av de där oväntade mötena som kan förändra livet. I en liten park brukar Germain, femtio år och knappt läskunnig, koppla av och mata duvorna. En dag råkar han sätta sig bredvid 95-åriga Margueritte, en passionerad bokälskare - och de två inleder en djup och intensiv vänskap med litteraturen i centrum. Mina eftermiddagar med Margueritte är en hjärtevärmande film om livets underbara överraskningar."

Eget omdöme: Hade egentligen inga förväntningar, men blev glatt överraskad av denna "feel good-film" som jag köpte för några tior igår. Inte minst är samspelet mellan de två huvudrollsinnehavarna minnesvärt. Filmen har i regel fått bra betyg på nätet, och själv vill jag nog tilldela den fyra stilla leenden  på en skala av fem.

GladGladGladGlad

[Carpinus]
7/24/15, 7:06 AM
#2

En kvinna i Munkedal som fått deckaren "Murder Bag" av sin make fann när hon skummade igenom kapitelrubrikerna i innehållsförteckningen överskrifter som "Hur går det till att bajsa?" och "Sitter jag rätt på toan?"

Det visade sig att tryckeriet lyckats blanda in sidor från boken "Charmen med tarmen" av den tyska läkaren Giulia Enders i deckaren, och man tar på sig ansvaret för att Munkedalsdamen råkat få en riktig skitbok.

Källa: TT

Maria
7/24/15, 9:57 AM
#3

"The bucket list" måste väl platsa i denna tråden😉

En underbar film med Jack Nicholson och Morgan Freeman om två döende äldre herrar som gör en lista på vad de vill hinna med innan de dör.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nu_eller_aldrig

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
7/24/15, 10:02 AM
#4

#1 Den har jag också liggande i hyllan men ännu inte sett. Då ska jag passa på någon regnig kväll.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
7/24/15, 6:34 PM
#5

Jag har läst en av mina favoritböcker ett antal gånger. En gripande bok om mobbing, utanförskap och en stor portion fantasi. En bra bok, men mindre bra filmversion. Vi talar om Den oändliga historien av Michael Ende.

[Carpinus]
8/22/15, 9:29 AM
#6

"Ottos liv" av Claes Andersson har jag inte läst, men jag har blivit nyfiken på den efter denna recension.

Annons:
[Carpinus]
11/14/15, 4:16 PM
#7

En dikt om Alzheimers av Owen Darnell (som jag inte vet något om) fångade mitt intresse idag. Den börjar:

"Do not ask me to remember,

Don’t try to make me understand,

Let me rest and know you’re with me,

Kiss my cheek and hold my hand."---

Kan läsas i sin helhet här.

Leffe
11/14/15, 9:12 PM
#8

Den bästa bild jag någonsin set är Blåsningen med Paul Newman och Robert Redford. Såg den på bio första gången. När filmen slutade satt vi alla i publiken kvar alldeles tysta några sekunder. Sedan började alla applådera

Maria
11/14/15, 9:37 PM
#9

#8 Åh ja, den kommer jag ihåg. Jag såg den på bio med min bror. Vilken upplevelse…och musiken. "The Entertainer" av Scott Joplin. Den kunde jag spela på piano😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
11/14/15, 9:43 PM
#10

#8 Jag som inte ens kan spela piano och då ännu mindre den låten

[Carpinus]
11/14/15, 9:44 PM
#11

Ja, det var en riktigt bra film, och musiken var perfekt! Minns att någon hade förvarnat om att det skulle vara ett lurigt slut, ändå var upplösningen väldigt överraskande.

Maria
11/14/15, 9:45 PM
#12

Jag blev påtvingad 6 års privatlektioner som barn😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
11/14/15, 9:45 PM
#13

# 8 Instämmer den var bra😃

Annons:
[Carpinus]
11/29/15, 9:58 AM
#14

Jag har en bok av fotografen Mikael Svensson, Mölndalsån från 2007. Sedan dess har han dokumenterat Klar- och Dalälven, och nu har han begivit sig i kast med Lule älv. Den här bilden ur den boken tycker jag är alldeles fantastisk!

[helga21]
11/29/15, 5:28 PM
#15

Läser just nu en bok som jag läst för flera år sedan men som plötsligt blev väldigt aktuell igen. "Oheligt krig" av Loretta Napoleoni. Den handlar om terrororganisationer av olika slag. Både IRA, ETA och PLO är med.

[Carpinus]
1/20/16, 2:39 PM
#16

Föreslår att vi flyttar över filmskådandet till tråden "Filmkväll" i fortsättningen och böckerna till "Läslustan".

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: