Annons:
Etikettkultur
Läst 7279 ggr
[Carpinus]
2015-07-13 08:13

Utflykter i vår historia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På den tiden jag hade bil ägnade jag en del av mina semestrar att åka runt och beskåda fornminnen och gamla byggnadsverk. Årnås, eller Aranäs, är en borg som kom i ropet efter Arnböckerna.

I SvD skriver Dick Harrison idag om borgar, bl.a. om just Aranäs.

Egen bild.

Annons:
[Carpinus]
2015-07-13 08:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den borg som väl födde mitt intresse från första början var Edsholms slottsruin vid Slottsbrosundet i nordvästra Vänern. Jag växte upp i dess närhet, och gjorde många besök på egen hand och även någon gång med skolan.

Edsholms fogdeborg tros ha uppförts av Erik Kettilsson Puke runt 1380, och den fick stå till dess den brändes 1434 under Engelbrektsfejden. Borgens strategiska läge bevisades så sent som under andra världskriget, då en bunker uppfördes  i slottsruinen.

Borgen förknippas med den rika fru Rangela, en historia som har traderats i generationer i närområdet, och som Selma Lagerlöf fångade upp i "Luciadagens legend".

Bilderna har jag tagit själv. Den högra är en illustration från en informationstavla vid borgen, som visar hur den kan ha tett sig i originalskick.

[GIKmio]
2015-07-13 22:08
#2

#1 Där har man varit många gånger. Tyvärr förstördes mycket när man anlade järnvägen precis intill.

[GIKmio]
2015-07-13 22:13
#3

#0 När man är inne på Arn och Västergötland så besökte jag Varnhems klosterkyrka för 10-15 år sedan. Ett rogivande ställe med mycket historia.

[Carpinus]
2015-07-13 22:21
#4

#3 Ja, där har jag också varit - samtidigt som det pågick renoveringsarbete på ruinerna, men det gick rätt bra att se ändå. Har lite bilder därifrån men det är dia. Kanske scannar jag in dem vid tillfälle.

[GIKmio]
2015-07-14 19:50
#5

Det är svårt att undvika Glimmingehus utanför Simrishamn i Skåne när man talar om historiska platser. Nordens bäst bevarade medeltidsborg. Som även har funnits med i några svenska filmer.

Glimmingehus Wikipediasida

[Carpinus]
2015-07-14 21:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#6

#1 Reser man med båt utifrån Vänern och passerar Edsholm kommer man till Borgvikssjön, en vik av Vänern. Där ligger det lilla samhället Borgvik, inkorporerat i Grums kommun och idag med omkring 350 innevånare. Här producerades järn från 1627 till 1924, och Borgviks bruk var på sin tid en stor koncern med intressen inte bara inom järnbranschen - man innehade gruvandelar, ägde skog och uppförde sågar, drev jordbruk och körde kvarnar. Vad många kanske inte känner till är att järn från Borgvik ingår i Eiffeltornet.

Efter att bruket lades ner föll Borgvik in i något av en törnrosasömn, men på senare år har samhället fått en renässans. Allt fler turister besöker den lilla bruksorten  för att uppleva miljön kring kvarnruinen med många välbevarade byggnader i sinnersten, oputsad slaggsten. Sliperiet, kulturhus och konsthall i ett, lockar också många besökare.

Eget foto.

Annons:
[[Boris Sager]]
2015-07-15 02:44
#7

Glimmingehus, Mälarhusen, Sandhammarens fyr ! Härliga platser :)

[GIKmio]
2015-07-15 16:34
#8

#6 Karl XII besökte Borgvik under sin färd mot Norge 1718. Kungen ville ge byn stadsrättigheter den dag han återvände. Nu blev det inte så..

[Carpinus]
2015-07-30 09:40
#9

S:t Elin är ett av våra inhemska helgon och starkt förknippad med Skövde. Nu hotas hennes heliga marker av industriutbyggnad, fruktar en oroad debattör i Skaraborgs Läns Allehanda.

SLA

Mer om S:t Elin för den vetgirige.

[Carpinus]
2015-08-03 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#10

Jag har bott i Göteborg (med omnejd) i dryga 45 år, men inte förrän idag har jag stigit i land på Nya Älvsborg. I samband med att jag kunnat bocka av det här "måstebesöket" tog jag en förfärlig massa bilder, varav några kommer här.

Men först lite rudimentärt om Nya Älvsborg!

Upprinnelsen till att Kyrkogårdsholmen mitt i hamninloppet till Göteborg blev platsen för Nya Älvsborg var att danskarna intog den 1644 och uppförde en förläggning där 200 man inkvarterades. När svenskarna med holländskt understöd lyckats fördriva inkräktarna började man planera en ersättare till det föråldrade Älvsborgs fästning här, och den nya anläggningen stod klar 1653.

Under årens lopp kompletterades fästningen, sålunda tillkom genom Erik Dahlbergs försorg tornet med kyrkan 1691-1709. År 1719 utsattes fästningen för ett tungt anfall, något som man än idag kan se spår av i form av kanonkulor i putsen på tornet.

Mer att läsa:

RAÄ

Wadbrings historiesidor

SFV

Bild 1-7 (egna.)

[Carpinus]
2015-08-03 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#11

#10 Ytterligare bilder från Nya Älvsborg. (Fick förminska bilderna en del så att de skulle få plats. Bildtexterna blev därför lite väl små.)

Maria
2015-08-04 14:22
#12

Vad roligt att du äntligen kommit dit😉 Fina bilder.

Jag var där en hel del när sonen var liten. Alltid lika trevligt och då hade vi matsäck med oss. Sonen var alltid lika fascinerad av "kulan i väggen"

Sist jag var där så var det på ett julbord vilket också kan rekommenderas att se ön i vinterskrud.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
2015-08-04 14:33
#13

#12 Ja, nu "när proppen är ur" kan det mycket väl bli fler besök! En sak lärde jag mig direkt, och det är att stanna mellan två turer. Då får man (nästan) hela anläggningen för sig själv medan den nya gruppen guidas.

Men är det inte halt på vintern?

Annons:
Maria
2015-08-04 14:46
#14

#13 Nu ska jag vara ärlig och säga att vi gick direkt till restaurangen men hann att se en del på vägen så att säga som inte var hal. Det var dessutom på kvällen men vackert med hamnen i kvällsskrud.

Det var ingen tid att gå runt på ön men lite roligt att sitta och äta bland de gamla valven.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
2015-08-09 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Bohus fästning är ett robust minnesmärke över vår tidiga nordiska historia. Jag minns själv hur otroligt spännande det var att i barnaåren besöka fästningen, och sedan har det blivit några besök ytterligare under årens lopp, även om det varit långt emellan dem.
Tydligen är fallande besökssiffror ett problem för fästningens styrelsemän, och nu har entreprenören Mats Lövgren tagit upp detta på debattplats i GP och föreslår åtgärder för att göra Bohus fästning mer attraktiv att besöka. Bland annat framför debattören idén att anläggningen bör återställas från ruin till fästning, eftersom den inte brandskattats av fiender utan av ortsborna själva. Lövgren skriver:

"Bohus fästning började uppföras år 1308 av norrmännen. Hela fjorton gånger har fästningen belägrats men aldrig blivit militärt erövrad. Fredsavtalet vid Roskilde år 1658 innebar att norrmännen fick avträda Bohuslän och Bohus fästning till Sverige. Hundra år senare hade fästningen spelat ut sin militära roll och det beslutades om rivning. Kungälvsborna fick rätt att hämta sten för att bygga sin stad. I mitten av 1800-talet stoppades dock raseringen och i stället påbörjades bevarande och restaureringen av det som var kvar."---

"Bohus fästning är en dyr ruin som i dag bara kostar pengar. Det finns ingen kulturhistorisk anledning till att fästningen är en ruin – som nämnts har den aldrig blivit militärt besegrad. Därför ser Riksantikvarieämbetet – de som skyddar våra fornminnen – inga principiella problem i att Bohus fästning återigen skulle byggas upp." ---

"I dag läggs minst sex miljoner skattekronor om året på att Bohus fästning ska förbli en kuliss. Borgen är värd ett bättre öde, bättre användande av skattemedel och med det, ett bättre affärsbeslut."

Egen bild.

[Carpinus]
2015-09-20 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Flabäcken är en liten oansenlig vattenfåra  inom Mölndals kommun och utgör gräns mellan Kållereds och Lindomes socknar och mellan landskapen Västergötland och Halland. Hundra meter bort rusar trafiken på E6 förbi, längre upp längs bäcken ligger en gammal soptipp, och några hundra meter bort finns en köpstad med ett stort IKEA-varuhus.

Men fram till freden i Brömsebro 1645 var detta riksgräns mellan Danmark och Sverige, och vid tre tillfällen inom loppet av tolv år (1591, 1601 och 1603) hölls här riksmöten mellan svenska och danska sändebud.  Det var alltså innan Göteborg fick sina stadsrättigheter (1621), och det här var något av utmarker, åtminstone på den svenska sidan. Kungsbacka på andra sidan gränsen hade fått sina stadsrättigheter långt tidigare, men var ingen stad enligt vår uppfattning idag. Även om fogdarna försökte stävja det förekom det trafik över riksgränsen bybor emellan med smuggling och informationsutbyte, men den som greps kunde räkna med att få plikta med livet.

Området innehåller gott om fornlämningar - här finns en fornborg, gravhög, någon hällkista, två gravfält samt en hålväg. Mellan Flabäcken och Kungsbacka ligger den intressanta ljungheden Sandsjöbacka, och då liksom nu färdades resenärer till och från kontinenten den här vägen.

Minnesstenen restes 1979.

Egen bild.

Ghosthunter
2015-09-20 22:06
#17

Ja tyvärr så imponerar inte Edsholms slott numera. Inte nog med att det är så lite kvar, det ligger så inträngt mellan motorvägen och loppisen. På tal om Borgvik. Det är vackert där. Hela orten är som ett museum…mycket k-märkt där☺

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-09-21 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Dessvärre ligger väl stora delar av Edsholmsborgen under väg- och järnvägsbanken, och delar av murarna har nog försvunnit till andra byggnationer under århundradenas lopp. Men det finns en hel del arkeologisk fynd som gjorts vid flera utgrävningar, inte bara lösfynd, utan även sådant som gjort att man verkar ha kunnat bilda sig en rätt god uppfattning om hur borgen såg ut. Förmodar att det ligger till grund för teckningen på bilden (#1).

Borgvik är verkligen en pärla, och fortfarande utvecklingsbart!

Borgviks karolinerherrgård (egen bild.)

Ghosthunter
2015-09-21 12:54
#19

Borgviks herrgård är stiligt….men det känns lite dystert där….som om all olycka i världen har inträffat innanför väggarna!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2015-11-30 10:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu när stormen Gorm dragit vidare kan det ju passa med några bilder från ett hembesök hos Gorm den gamle i Jelling, tagna vid en avstickare på väg hem från Tyskland för några år sedan. Jellingemonumenten finns med på Unescos världsarvslista, och de utgör de första kända tecknen på övergången från hedendom till kristendom i Norden.

Annons:
[helga21]
2015-11-30 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#21

I # 16 nämns freden i Brömsebro. Vi var där i somras. Man kan tro att det var en dagsutflykt men det är  cirka 4 mil dit. Vi var in till Kristianopel på vägen dit.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Freden_i_Br%C3%B6msebro

"Staden Kristianopel (danska: Christianopel) anlades 1599 på order av Kristian IV av Danmark på ön Korsaskär i närheten av den forna staden Avaskär.

Danmark anlade under den här tiden en rad gränsbefästningar för att skydda sig emot de svenska stormaktsambitionerna, befästningarna låg i rad: AkershusBohusVarbergHalmstadLagaholmChristianstad och Christianopel."

Den Danska delegationen bodde där under fredsförhandlingarna i Brömsebro. Den svensk bodde i Småland i Söderåkra på Möre hotell på den då svenska sidan. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kristianopel

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6der%C3%A5kra

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6re

För mig är Kristianopel i första hand en festplats dit jag brukade åka till och där Gyllene Tider spelade en lördag kväll och 3 människor blev nedtrampade och omkom.

http://www.blt.se/kultur-noje/morka-minnen-tynger-25-ar-efter-tragedin-pa-masten/

[helga21]
2015-11-30 14:52
#22

Så om det inte varit för freden i Roskilde 1658 så ha de jag varit dansk 😃

[Carpinus]
2015-11-30 14:52
#23

Spännande läsning och bilder! Tyvärr beskärs ju bilderna i bildspelet - tror du att du skulle kunna lägga ut närbilden av stenen separat - det är den värd! 😉

[Jimmy.L]
2015-11-30 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Fästningen Godnatt Karlskrona skärgård blev ju inte vad man hade tänkt från början.

[helga21]
2015-11-30 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag gör ett försök så kan ni läsa vad det står på den.

[Carpinus]
2015-11-30 15:10
#26

#24 Spännande byggnad…

#25 Syns tydligt och bra!

[Jimmy.L]
2015-11-30 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#27

Vaxholms Fästning, byggd 1548 och sedan dess förändrad till hur det ser ut idag. Ett tag var det ett fängelse. Under 1900-talet provsköt man murarna med mer modernare artilleri murarna höll inte och man flyttade ut kustartilleriet till havsbandet. Idag är det ett museum med tema kustartilleriet men även hotell och restaurang samt "fångarna på fortet".

Annons:
[helga21]
2015-11-30 15:23
#28

# 24 Har du hört historien om Godnatt och Godmorgon?

En båt hade fått problem och låg stilla där  fyren Godnatt  skulle byggas. Ett annat fartyg kom och seglade förbi. De hjälpte inte det som hade fått problem som man gör till sjöss. Men så i gryningen fick de fart på båten igen och upptäckte då det fartyg som hade seglat förbi stå still. De ville nu ha hjälp med det fick de inte utan de andra segla de förbi dem  och sa  Godmorgon. Där ligger nu en annan fyr som kallas för Godmorgon 😃

http://www.sfv.se/globalassets/kulturvarden/2007_04/s4-godnatt_fastningsfyren_pa_karlskrona_redd.pdf

[Jimmy.L]
2015-11-30 15:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#29

Ett stenkast från Vaxholmsfästning ligger Oskar-Fredriksborgs befästningsanläggning med två befästningsverk det övre och det undre med en mycket mycket brant förbindelsegång. Byggd 1870-1877.

Den är vanligtvis stängd men man brukar ha öppet en gång om året för visningar. Det finns även ett torpedbatteri här.

Notera eldröret i bildspelet vikt ca 25 ton.

[Jimmy.L]
2015-11-30 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Och mitt i mot Oskar-Fredriksborg finner man Fredriksborgs fästning, byggd  1735.

[helga21]
2015-11-30 17:29
#31

25 ton. Hur fick de dit det🤔

[Jimmy.L]
2015-11-30 17:55
#32

#31 med lyftkran. Det är ju bara själva kanonröret som är bevarad den kunde sänkas och höjas på toppen av fästningen i denna brunn. Har funnits större pjäs längs Värmdölinjen. Denna är ju en ärtbössa om man jämför med dom imponerade Adolfkanonerna i Norge som än idag är bevarade.

[Jimmy.L]
2015-11-30 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#33

Kastellet Stockholm flög i luften efter krutförrådet exploderade men man byggde upp den igen.

[Carpinus]
2015-11-30 18:23
#34

Många spännande bilder som gör en nyfiken! 👍

Annons:
[helga21]
2015-11-30 18:29
#35

# 31 OK jag trodde det var äldre. Innan lyftkranarnas tid.

[Jimmy.L]
2015-11-30 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Lyftkran är inget nytt, Styckekranen på Skeppsholmen.

[helga21]
2015-11-30 18:53
#37

# 36 Men man ska frakta dit dem också 😃

[Jimmy.L]
2015-11-30 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Mårten Trotzigs gränd Gamla Stan, Stockholm.

[Jimmy.L]
2015-11-30 21:12
#39

Ni som bor i Göteborg eller är allmänt intresserade av Oscar II fort har ni sätt denna grupp på facebook

https://www.facebook.com/Oscar-II-Fort-368825414347/

[Carpinus]
2015-11-30 22:03
#40

#39 Nej, för min del så är jag inte på Facebook, men det verkar vara ett intressant ämne!

[Jimmy.L]
2015-12-01 07:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#12 Även Stockholm har sin kanonkula. Denna är inmurad i en vägg. 

Historian om detta finns här

Annons:
[Carpinus]
2015-12-01 07:25
#42

#41 Grevesmuhl - en så´n fuskis! 😉

[Carpinus]
2016-04-23 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

På Störtfjället i Mölndal står det en "kur" (bild 3) som väl gissningsvis är en ventilationsanläggning till en tidigare militäranläggning i berget. Härifrån är utsikten god ända bort emot Frölunda och Askim (bild 4).

Ungefär 100 meter in i skogen har det legat en "betongkula" (bild1 och 2) som jag förmodar utgjort något form av värn eller väderskydd. Med åren har den blivit nedklottrad och fylld med diverse bråte, men inte värre än att den borde ha gått att restaurera. Fast i samband med byggnation av ett nytt bostadsområde på gamla Kvarnbyvallen har "kulan" försvunnit - om den sprängts eller forslat bort är oklart. Lite synd, för den hade kunnat fungera som ett minnesmärke över platsens tidigare historia.

[Jimmy.L]
2016-04-23 13:59
#44

Gissar på skyddsrum eller splitterskydd, står den på ett berg?

[Carpinus]
2016-04-23 14:09
#45

Ja, "tornet" står på ett berg (4). Min första tanke var någon form av vakttorn, men enligt en person i Hembygdsföreningen är det ventilation. "Kulan" låg lite längre in på samma bergtopp.

[Jimmy.L]
2016-04-23 14:15
#46

Okej då fanns det en anläggning där med trolig LV plats.

[[eskils_]]
2016-04-23 17:51
#47

Trevlig tråd, mycket intressant att läsa och titta på, ska titta närmare när jag får mer tid. Gillade också TV-serien "Hemliga svenska rum" som gick för något år sedan.

[GIKmio]
2016-04-23 17:58
#48

#47 Gillade också det programmet. Ganska korta avsnitt, men intressant.

Annons:
[Jimmy.L]
2016-04-23 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Pianolådorna norra Djurgården i Stockholm. En försvarslinje som byggdes upp under första världskriget.

[Jimmy.L]
2016-04-23 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Stridsvagns hinder i samma skog.

[Jimmy.L]
2016-04-23 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Långholmen en av ett 40-tal luftvärnsställningar som fanns i Stockholm under andra världskriget.

[Jimmy.L]
2016-04-23 18:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

#43 Kulan är ett skyddsrum, har sätt bilder på liknande i Stockholm och Uppsala samt äldre bilder. Dom såldes främst till civila.

Här ett splittervärn på Skeppsholmen i Stockholm.

[Carpinus]
2016-04-23 18:18
#53

#43 Okej, intressant! Jag skall höra mig för vid tillfälle om jag kan få fram lite lokal information.

[Jimmy.L]
2016-04-23 18:26
#54

#53 Söker man på runda skyddsrum får man fram lite som denna. Det jag vet är att dom ska vara byggda av Skånska Cement.

[Carpinus]
2016-04-23 18:27
#55

Ja, det ser ut att vara en liknande typ.

Annons:
[[eskils_]]
2016-04-23 18:53
#56

#49-50 Har sett dessa saker för länge sedan i skogarna nära universitetet men visste inte vad det var. Nu vet jag. 👍

[Jimmy.L]
2016-04-23 19:06
#57

#56 Är där jag tog bilderna.

Ghosthunter
2016-04-23 19:10
#58

Ja, Hemliga Svenska rum var en bra serie🙂

Såna där stridsvagns hinder finns det gott om runt Borgvik här i Värmland.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Jimmy.L]
2016-04-23 19:13
#59

#58 Ja jag har sätt många bilder från Värmland med stridsvagnshinder och bunkrar.

[Carpinus]
2016-05-06 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Landshövdingens residens i Göteborg, en gång i tiden platsen för en händelse av nationell betydelse.

Den 28 maj är byggnaden öppen för besök.

Klicka på bilden för större version.

[[eskils_]]
2016-05-11 15:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

En dag vart fjärde år visar Statens Fastighetsverk sina hemliga rum. I år är det dags igen, den 28 maj. Man kan t ex titta in i Västra stallet eller Kronobageriet där det bakades 60 000 limpor om dagen för flotta och artilleri. Båda på Östermalm i Stockholm.

"Under Hemliga rum vill SFV berätta om och öppna dörrar till rum och platser som annars inte visas. Ta chansen och lär dig mer om det kulturarv alla i Sverige äger gemensamt."

http://www.sfv.se/sv/sevardheter/hemligarum/

[Jimmy.L]
2016-08-24 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#62

Siaröfortet är nog det största fjasko bygget i det svenska kustförsvarets historia. Ständiga problem med bygget och omodern när den stod klar.

Försvarsmakten hade stället ett tag som övningsplats innan ön togs över av Strömma som gjorde det till ett museum och vandrarhem i ena träbyggnaden.

Nås från Stockholm Strömkajen med Blidösundsbolaget under vår och sommar.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-09-08 16:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Hur länge Göteborgarna hämtat vatten vid källan i Kallebäck vet man inte, men första gången den nämndes i skrift var 1692, då Göteborg var stad sedan sjuttio år.  Anteckningarna låter oss att veta att man vid den tiden med hjälp av  häst och vagn forslade stora tunnor med vatten in till staden.

Detta fortgick nästan ett sekel, men 1785-1787 utfördes det omfattande arbetet att dra en vattenledning bestående av genomborrade stockar från Kallebäck in till Kungsportsplatsen, där en reservoar anlades. År 1787 invigdes vattenledningen av självaste Gustaf III, och källan kallas därför även "Gustafs källa". De närmaste åren lät stadsarkitekten C W Carlberg uppföra ett källhus som fortfarande finns kvar, och år 1801 reste man en minnessten över Gustaf III:s besök.

[Nomen Nescio]
2016-09-08 17:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

#63 Inne i stan utvidgades vattenledningsnätet med tappstationer vid Kungsporten, Stora Torget (nuvarande Gustaf AdolfsTorg) och Domkyrkan. Fontänen vid Domkyrkan ritades 1817 av Jonas Hagberg och finns fortfarande kvar, även om den flyttades ett kort stycke 1903 i samband med att Västra hamnkanalen fylldes igen.

[Nomen Nescio]
2016-09-08 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#64 År 1881 kompletterades anläggningen med en järncistern som rymde 300 kubikmeter i en reservoarbyggnad ritad av Johan Gabriel Richert.

Kallebäcks källa är byggnadsminnesförklarad sedan 1973.

Mer att läsa:

https://delsjoomradet.se/fornlamningar/kallebacks-kalla/

http://www.higab.se/fastigheter/kallebacks-kalla/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalleb%C3%A4cks_k%C3%A4lla

[Jimmy.L]
2016-09-08 17:05
#66

#63 - #64 Intressant historia.

[Nomen Nescio]
2016-09-08 17:12
#67

#66 Tack! Knäppte bilderna vid Domkyrkan i förrgår, eftersom jag inte var riktigt nöjd med de jag hade tidigare. Skall väl tillägga att vattnet i tappen vid Domkyrkan numera är kopplat till det kommunala vattennätet.

Redan år 1891 köpte Pripps Kallebäcks källa, och år 1976 när man invigde sitt bryggeri i Västra Frölunda hade man anslutit den med en nio kilometer lång vattenledning till Kallebäcks källa, så en stor del av Sveriges befolkning lär ha druckit vatten från Kallebäck. Pripps hade ju under många år även Coca-Colas Sverigebryggeri.

Maria
2016-09-08 17:14
#68

Här var jag i helgen och tittade på den gamla kvarnen som bland annat malde benmjöl. Edets benstamp.

http://www.sim.se/produkter/vastra-gotalands/edets-benstamp

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
2016-09-08 17:15
#69

#65 Tjusig byggnad.

Annons:
Maria
2016-09-08 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Här kommer en bild på själva hjärtat

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ghosthunter
2016-09-08 17:18
#71

#65 Det ska visst spöka i det vattentornet. Intressant tycker jag naturligtvis😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Jimmy.L]
2016-09-08 17:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#72

Batteri Arholma stod klar 1968 och är en stor kustförsvarsanläggning med en 10,5 cm tornautomatpjäs m/50. 

Anläggningen las ner år 2000 och skulle rivas och plomberas men räddades av öborna och stället är nu mer vandrarhem och museum.

[Nomen Nescio]
2016-09-08 17:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

#70 Vacker bild!

#72 Spännande anläggning och hänförande utsikt!

#71  Det ligger en gammal folkskola alldeles vid tegelreservoaren där jag vill minnas att det har inträffat en dramatisk händelse av något slag, men jag har inte de uppgifterna tillgängliga just nu. (Se även Kallebäcks by.)

Kallebäcks lider hade ju dåligt rykte förr i tiden, då det bodde diverse från staden förvisat folk i jordkulor och liknande, och resenärer till och från Borås lär ha blivit utsatta för överfall titt som tätt. Och bara för några år sedan levde området i någon mån upp till sitt rykte som tillhåll för enstaka ljusskygga individer, fast annars är det nog hederligt folk numera i Liderna…

Ghosthunter
2016-09-08 19:13
#74

#73 Och inte så långt därifrån, så ligger det en kolerakyrkogård.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2016-09-08 19:34
#75

Och på tal om att spöka, så ska det även ligga ett ödehus någonstans i området också, där det sägs spöka rejält. Jag har letat både på plats, internet och andra källor, men har inte hittat det.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
2016-09-08 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

#74 Till kolerakyrkogården är det väl c:a 800 meter, och intill den ligger en hällkista som går under namnet "Kung Rings grav". Det är rätt tätt mellan kulturminnesmärkena i Delsjön!

Klicka på bilden för större version.

Annons:
Ghosthunter
2016-09-09 08:20
#77

Ja just det….Kung Rings grav…..den hade jag nästan glömt bort! Någonstans har jag också bilder från platsen…ska se om jag hittar de!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
2016-09-09 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#78

Nya varvet i Göteborg har en spännande historia och är ett underskattat område att flanera i, nära storstaden med ändå lite bortom. Jag besökte området ganska ofta under mitt yrkesliv på den tiden området var militärt, även om jag själv var civil. Det är trevligt att se hur väl området har utvecklats, och hur gamla byggnader blandats med nybyggnation på ett pietetsfullt sätt. 

Mitt besök i veckan var inte planerat och bilderna blev därefter, men jag hoppas kunna återvända för att inhämta nya intryck vid passande tillfälle.

[Nomen Nescio]
2016-09-09 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

#78 "Vita vägga", som ursprungligen var tyghus och uppfört på 1750-talet, är ett välkänt sjömärke på Nya Varvet. Rutinerade Danmarksresenärer på hemväg vet att det är dags att stjälpa i sig det sista av förfriskningen när man passerar här…

Här finns mer om Nya varvets olika byggnader.

[Nomen Nescio]
2016-09-09 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

#79 Vid kajen samsas båtar från nutida hyresgäster som  Kustbevakningen, Lotsverket, Polisen och SMHI.

Ghosthunter
2016-09-09 16:12
#81

Nya varvet är fint. Där var jag ofta när jag bodde i Göteborg🙂Där ligger en del gamla fina skutor längst ut på piren också.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
2016-09-09 16:16
#82

#81 Ja, jag har en del bilder från pirarna, men jag tror att de finns i diamagasinet, och ännu är det för lite höst för att skanna in dem.

Eftersom jag vet att du är intresserad av spöken så förmodar jag att du hört en del från KA4 och Nya varvet?

Ghosthunter
2016-09-09 16:21
#83

Nej, det har jag inte hört….nu blir jag nyfiken😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-09-09 16:42
#84

#83 Jag kände en person som jobbade därute, en mycket kultiverad herre som gärna deklamerade Dan Andersson och Fröding, och han brukade anslå en veckans dikt på trapphusets anslagstavla där han bodde. Tyvärr finns han inte längre med oss.

Nåväl, denne hedersman berättade en hel del historier om Nya Varvet, både om "skrömt" och annat. Han skvallrade om att vakter och beväringar tyckte det var obehagligt att gå in i Oscar II:s fort på grund av olika upplevelser, och en av händelserna jag kommer ihåg berörde officersmässen. Där lär det att ha varit riktigt "rörigt" med oförklarliga steg, vattenkranar som vreds på av sig själv och annat märkligt. Det påstods att det var en försmådd kvinna som gjorde sig påmind efter att en officer övergivit henne en gång i tiden. En dagofficer hade vid ett tillfälle gått in i mässen en kväll och fått se en ros liggande på ett bord. Han blev nyfiken och gick fram och skulle plocka upp rosen då han plötsligt blev klöst över ansiktet så att blodvite uppstod. Han vacklade ut från mässen och togs om hand av sjukvårdsvärnpliktiga. Efter den dagen gick han aldrig in på mässen ensam, och han pratade högst ogärna om händelsen i fortsättningen.

En annan berättelse jag hörde från en helt annan person var om en spökhelikopter som han själv sett visa sig över fortet en natt när det rådde full storm. Personen som sett den ringde ut till Säve där helikoptrarna var stationerade, och de hade ingen helikopter i luften vid det tillfället.

Ta historierna för vad de är, för mig representerar de ett stycke kulturhistoria. 😉

Maria
2016-09-09 16:45
#85

#79 På solsidan, husets kortsida, satt min man och jag och fikade för 36 år sedan då han gjorde lumpen på Nya Varvet och låg på en minsvepare som hette Dämman.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2016-09-09 16:54
#86

#85 Kanske dags att ni återupplever det nu i sensommarsolen? 😉

Maria
2016-09-09 16:58
#87

Ja numera är det ju fritt fram därute😃

Då var det värre att komma in genom vakten men jag blev igenkänd till slut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2016-09-09 17:11
#88

#84 "Spöktorpet" (Båtmanstorpet) på Nya Varvet berättas det en del om på nätet, och det har även skrivits en bok om det. Ungefär detta har jag hört om torpet:

Båtmanstorpet lär ha funnits på Nya Varvet ända sedan 1600-talet. I det tidiga 1900-talet användes varvsområdet för fängelse, cellerna låg i  "Vita vägga" om jag inte tar fel.

Något senare bodde fångvaktaren Jan Henrikssons änka i Båtmanstorpet. Jan hade dött under vådliga omständigheter, han hade återfunnits död vid foten av en brant bergvägg vid det som kallades Surmossen. Det skedde en utredning, men där kom man inte fram till annat än att det var en olyckshändelse och att Jan ramlat ner från klippan. Fast det tisslades mellan folket därute att Jan råkat i dispyt med en kollega som knuffat ner honom från klippan.

Efter detta började det ske märkliga saker i det gamla torpet, och husets sista ägare som bodde där på 1950-talet berättade gärna om vad som pågick. Det var dörrar som öppnades och stängdes, porslin föll ner från skåp och hyllor och gardinerna fladdrade som om det blåste trots att det var vindstilla. Och från vinden kunde man höra tunga steg.
Mannen som bodde där tog det hela med jämnmod, men han beklagade sig att gäster inte ville stanna någon längre stund i hans hem…
Idag används Båtmanstorpet inte som bostad - kanske ingen längre ville bo där? 😉

På sidan 10 här kan man läsa mer om Båtmanstorpet.

Ghosthunter
2016-09-09 17:49
#89

Tack NN👍….Alltid intressant att läsa spökhistorier. Om det är sant eller inte är svårt att veta om man själv inte har varit på plats och upplevt det. Men jag är öppen för att det är sant.

Det är minsann inte vanligt att man hör talas om en spökhelikopter. Men såna grejer som typ fordon går under benämningen platsminne eller kvarvarande energi.  Det är energier av, ofta mycket dramatiska händelser, som liksom upptas av kringliggande vegetation eller väggar eller vad det nu kan vara och uppspelas som en film vid speciella gynnsamma förhållanden.🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Nomen Nescio]
2016-09-27 07:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Vid utgrävningar vid Gustaf Adolfs torg i Göteborg säger man sig ha funnit "stadens Pompeji" vilket låter lite övermaga, med tanke på att lämningarna är från 1700-talet. Men intressant är det ändå!

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-09-27 08:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Länsstyrelsen i Västra Götaland håller nu på med att 3D-scanna av Världsarvets samtliga 620 kända hällristningar i Tanum. Den sorgliga orsaken är att hällarna visat sig vara i så dåligt skick att man befarar att de kanske kommer att vittra bort inom några generationer, så man har sett det som nödvändigt att dokumentera dem. En  positiv effekt av scanningen är att man upptäckt ett antal ytliga ristningar som inte varit synliga för blotta ögat.

Källa.

Bild: ristning från Vitlycke.

[Nomen Nescio]
2016-09-27 10:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Den som tittade på "Vem tror du att du är?" igår såg kanske att Stefan Holm är ättling i 29:e led till ingen mindre än Olof Skötkonung, och programmet avslutades vid Husaby källa.

Tänkte vid tillfälle skriva om Husaby under "kyrkor", men de flesta exteriörbilderna har jag på oinskannade diabilder, så det får kanske bli senare. Men en bild på källan där Olof Skötkonung sägs ha blivit döpt år 1008 har jag dock tillgänglig.

Maria
2016-09-27 10:47
#93

#92 Jag såg programmet och det var ju väldigt häftigt att man kunde spåra hans mors sida så långt back som till "Olle"😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
2016-09-27 11:01
#94

#93 Ja, det var tydligen rekord, fast någon generation till kanske det gått att krama fram. Att Olof Skötkonungs far var Erik Segersäll verkar historikerna överens om, och möjligen att modern var Sigrid Storråda.

Ghosthunter
2016-09-27 11:47
#95

Vid den källan var jag för ett par år sedan!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: