Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettdjur-natur-miljö
Läst 2849 ggr
[Nomen Nescio]
2016-07-22 16:40
3

Trädtråden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror att jag på annan plats har skrivit om min fascination inför de vördnadsbjudande träden i Botaniska Trädgården i Göteborg. Majestätiskt outgrundliga och med bark fårad som Gandalfs panna eller en elefants hud står där och det kan ibland kännas som om de bara väntat på just vår ankomst.

Tänkte att vi skulle ha en gemensam plats att presentera träd som kanske betyder för oss eller som vi bara har råkat fotografera. Vinjetträdet fann jag i en vik av Vänern en dimmig morgon för några år sedan - det ser nästan ut att kasta besvärjelser ut i dimman. När jag passerade viken året efter var trädet borta…

Maria
2016-07-22 16:42
2

Javisst får man känslan av att befinna sig bland "Enter" ibland.

Väldigt fin bild.

/Maria

[Nomen Nescio]
2016-07-22 16:43
1

Den förste värden på Pensionär iFokus, Göran NK Torin, skrev en bok som hette Mystiska träd.

Maria
2016-07-22 16:48
1

#2 Spännande att läsa.

Det fladdrar förbi ett svagt minne av Bohuslinden vid Ekenäs i Kosterskärgården där jag seglat mycket. Jag har bestämt för mig att jag sett detta träd för längesedan.

/Maria

[Nomen Nescio]
2016-07-22 16:48
0

Friluftssajten Utsidan har haft en fototävling på tema "träd". Den är i och för sig avgjord, men bidragen finns att beskåda här.

#1 Ja, det trädet var som gjort för det vädret som rådde den dagen…🙂

Carmarino
2016-07-22 16:56
2

Det här trädet passerade vi alltid när vi skulle gå till stranden och bada. Vet inte om det är ett morell-, klarbärs-, bigarrå eller körsbärsträd, men jag gissar på antingen klarbär eller morell. Bären var lite syrliga, men fick man tag i ett som var riktigt moget så var det väldigt gott.

Vägen till stranden går igenom den lilla mörka öppningen under trädet. Numera är det "skövlat" runtomkring, så det är fri utsikt ut över havet. Lite tråkigt för därmed försvann även flera stora björnbärsris (med mycket goda bär), slånbuskar, hallonbuskar, blåbärsris, smultronplantor m.m.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-07-22 17:09
0

"Old Tjikko", som sägs vara världens äldsta träd,  har vi skrivit om här och här. Eller är det kanske "Old Rasmus" som egentligen är allra äldst?

#5 Vackert träd och spännande stig!

Carmarino
2016-07-22 17:18
1

#6 Tack. Ja, det var en väldigt spännande stig innan de skövlade all växtlighet. Så här såg det ut när man stod inne under trädet. Nu är det helt öppet, så man kan inte gömma sig längre. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-07-22 17:25
0

Några av mina stora vänner i Botaniska.

Klicka på bilden för större version.

Schnauzertik
2016-07-22 20:42
2

Träd i Örebrotrakten, tycker formen ser ut lite som en lyra.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2016-07-23 10:15
2

Träd som växer på en myr. Borde kallas myrträd då. 🤪

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2016-07-24 17:06
1

Ett träd med många knölar som vi ofta passerar.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2016-07-24 17:07
1

Och här är en detalj från samma träd

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
2016-07-24 17:26
1

#11 Vilken personlighet! (Om man kan säga så om träd?)

Schnauzertik
2016-07-31 10:23
3

Trädkantad stig,

Värd för Pensionärer

Carmarino
2016-07-31 10:33
1

#14 Det verkar vara aningen "lågt i tak" på stigen. Eller är träden så höga att det bara ser ut så?

Schnauzertik
2016-07-31 10:42
0

#15 Ja det ser verkligen lågt ut. Tallarna är höga, men jag tror det är perspektivet som luras.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2016-08-05 11:22
2

Äppelträd

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2016-08-09 16:37
3

Här är ett helt bibliotek.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2016-08-11 16:43
0

Ett träd vid lagaån.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2016-08-12 15:43
2

Hittade ett träd att fota idag också.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2016-08-13 16:31
1

Här är träd med gröna sockar på. Kan de vara små Enter?

Värd för Pensionärer

Maria
2016-08-13 16:32
2

#21 Benvärmare😃

/Maria

Schnauzertik
2016-08-16 11:21
0

Igår träffade jag ett par intressanta träd på vandringen.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2016-08-16 11:21
1

Och så detta som jag inte vet vad det är för sort. Någon som kan berätta?

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
2016-08-16 12:22
1

#24 Ett träd med karaktär!  Är det en gammal ödetomt? Jag är intresserad av träd, men dessvärre dålig på artbestämning, svårt att se bladen här också… En grov gissning: svartpoppel?

[Nomen Nescio]
2016-08-19 20:48
1

I Pindosbergen i norra Grekland har en expedition påträffat en ormskinnstall hela 1075 år gammal. Ormskinnstallarna i Botaniska i Göteborg är väl dryga tusen år yngre…

Källa.

Maria
2016-08-20 07:25
2

Wow, tänk om träd kunde prata.

/Maria

[Nomen Nescio]
2016-08-20 09:01
1

"Högt uppe i de grekiska Pindosbergen ligger Draksjön. Där, i den karga och dimmiga miljön, lever sotsvarta varelser med eldröda bukar." Blev nyfiken på Pindosbergen och googlade bland annat fram den spännande texten. Det visade sig handla om ofarliga Salamandrar, men visst låter det lite äventyrligt med ormskinnstallar och sotsvarta varelser i Draksjön? 🙂

Schnauzertik
2016-09-09 15:31
2

En mer vanlig tall är det här, även om det kan se ut som den växer upp ur stenen.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
2016-09-21 10:29
1

Andeträdet i Masthuggsbergen.

Schnauzertik
2016-09-24 10:36
0

Några träd som jag såg häromdagen som blivit angripna av svampar.

Nr 1

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2016-09-24 10:36
0

Nr 2

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2016-09-24 10:37
0

Och Nr 3 (sista)

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
2016-09-24 11:29
1

#32 Verkar vara en släkting till Michelingubben. 😃

[Nomen Nescio]
2016-09-24 19:30
1

Totemträdet

[Nomen Nescio]
2016-11-01 19:40
1

"Luftföroreningar i städer är ett växande problem. Ett kostnadseffektivt sätt att ta itu med problemet är trädplantering, visar en ny amerikansk studie. Partiklarna från bland annat energiproduktion, industri och transport minskar betydligt i närheten av träd."---

"– Träd har nästan lika stor förbättringseffekt på luften som när man byter drivmedel från diesel till bensin i en buss. Men det vi ser i städerna idag är snarare en minskning än ökning av träd, säger Rob McDonald."---

"– Vi lever i en tid med kraftig urbanisering och smarta städer borde bli bättre på att utnyttja den luftrenande effekt träden har. Jag hoppas att vi kommer att få se ett uppsving för trädplantering i städerna. Det skulle gynna tusentals människoliv, menar Rob Mc Donald."---

SVT

[Nomen Nescio]
2016-11-12 10:21
0

"Men ingår träd verkligen i komplexa, sociala relationer? Kan de kommunicera sinsemellan och känna igen varandra? Uppfattar de faror och bistår släktingar? Känner de smärta och upplever ensamhet? Svaret på frågorna är: ja. Och även om det kan förefalla högst anmärkningsvärt växer insikterna snabbt om hur träden är funtade och hur de interagerar med varandra och med den omgivande miljön."---

"Träden har ett slags språk och de har, tycks det, ett slags känslor. De är förvisso långsammare än vi, men de lever å andra sidan mycket längre. Minnen har de också, även om dessa är annorlunda konstruerade än våra. Och när träden får vara i fred, i våra snabbt tynade naturskogar, blir de gamla och uthålliga och rika."---

Torgny Nordin rescenserar Peter Wohllebens bok "Trädens hemliga liv" i GP

[Nomen Nescio]
2016-11-12 14:14
0

Någon som vet vad det vintergröna trädet i förgrunden är för sort?  Jag fotograferade det idag. Det har något sorts bär, bild t.h.

Eda
2016-11-12 14:17
2

Det här f.d. trädet såg jag i somras på vandring i Idre, vackert på sitt sätt tycker jag!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Nomen Nescio]
2016-11-15 15:12
1

"Tänk en stad utan träd. Utan sprödgröna blad och eldgula höstlöv som berättar om årstiderna. Utan trädkronor som vajar i vinden och skyddar mot sol och regn. Föreställ dig Göteborg utan till exempel kungslindarna i Nya Allén. Eller tokyokörsbärsträden på Järntorget – stadens mest fotograferade plats när de blommar i april.

Utan träd och gröna områden mår människor i urbana miljöer betydligt sämre, både mentalt och fysiskt. Det finns det bevis för. Patrik, med det passande efternamnet Grahn, är professor i landskapsarkitektur vid SLU i Alnarp och en av landets främsta experter på grön hälsa. Han refererar till en gigantisk engelsk studie, publicerad 2008, där 41 miljoner engelsmän delades in i fem kategorier beroende på hur grön miljön runt deras bostäder var. Resultatet blev en ögonöppnare. Risken för att människor med mer än en kilometer till ett grönområde skulle dö i förtid var klart större än för de som hade närmare till en grön miljö."---

"Ett enda träd producerar lika mycket syre som en människa behöver. Träd reglerar klimatet och renar luften – enligt systemekologen Johan Colding är det 70 procent mindre luftföroreningar vid en allégata än på en trädlös gata. Men träd och natur är inte bara läkande och närande utan skapar också ett ekonomiskt mervärde. Patrik Grahn och hans kollegor har visat att efter rehabilitering på Alnarp minskade antalet besök på vårdcentraler med 28 procent, jämfört med 8 procent vid vanlig rehabilitering."---

GP

Bilden: körsbärsträd vid Alberts Torg, Mölndal.

Maria
2016-11-15 15:15
1

#40 Jag har nog en del bilder på körsbärsträden på Järntorget.

Mittemot på numera Olof Palmes plats då finns ett vackert rödblommande kastanjeträd.

/Maria

[Nomen Nescio]
2016-11-15 15:25
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#40 Här är körsbärsträden på hemmaplan…

[Nomen Nescio]
2016-11-18 15:23
0

"— För tio år sedan fick man inte prata om beteende hos växter, men nu finns det hundratals böcker och många forskar om det, säger Stefano Mancuso på besök på SLU. Han är professor i växtneurologi i Florens i Italien och en av de främsta forskarna inom växters kommunikation. Han har nyligen publicerat boken Brilliant green - the Surprising History and Science of Plant Intelligence och är en stark förespråkare för växternas intelligens. Han går till och med så lång att han säger att växter har ett medvetande."---

"Mancuso påpekar att man inte borde se träden i skogen som enskilda individer utan skogen är en stor varelse med ett sammanbundet rotsystem av närbesläktade träd. En moderplanta kan till och med föra över näring till de små skotten runtomkring för att avkomman ska klara sig bättre i väntan på att plantan ska växa sig tror och själv nå upp till solljuset. – Det är bara människor som tar hand om sina ungar så länge, säger Stefano Mancuso och skrattar."---

"Växternas nyupptäckta förmågor har inte bara ekonomisk nytta för odlingar utan gör också att vi borde se på dem med andra och nya ögon, menar Stefano Mancuso. – Vi måste titta på de här organismerna på ett mycket mer allvarligt sätt. För det första är vi beroende av dem, och för det andra är de lika komplexa som djur. Därför har de en värdighet som vi måste erkänna, säger han."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaxter-bade-pratar-och-kanner

Maria
2016-11-18 15:27
3

Hur ska det gå för veganerna nu?

/Maria

[Nomen Nescio]
2016-11-24 14:54
1

Avbarkat

Eda
2016-12-05 18:27
1

Detta kastanjeträd på Västmannagatan i Stockholm har min man som barn räddat för uttorkning! 

Trädet måste ha planterats någon gång i början av 1950-talet eller slutet på 40-talet och en torr sommar blev min man som då bodde på Västmannagatan anmodad av sin far att varje dag gå dit med en hink vatten och vattna. Han tyckte då att det var ”skämmigt” och hoppades att inga av hans kompisar skull få syn på honom, men resultatet blev ju bra!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Nomen Nescio]
2016-12-05 18:31
0

#46 Trevlig berättelse, och, som sagt, trädet står ju kvar! 🙂

Fornöga
2023-02-10 18:38
0

#6 Gamle Tjikko är bruten men kommer att överleva, lugnar expertis. Ja, har man stått pall i 9500 år så klarar man nog en del törnar i livet. 😉

https://www.gp.se/nyheter/sverige/v%C3%A4rldens-%C3%A4ldsta-tr%C3%A4d-har-g%C3%A5tt-av-1.91971151

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Den 9500 år gamla grannen som står på Fulufjället i Dalarna har gått av. Toppen av världens äldsta träd knäcktes efter dagar med snö och vind – men framtiden ser ljus ut.
  • Redigerat 2023-02-10 18:39 av Fornöga
Fornöga
2026-05-11 14:35
2

Klipp från YouTube.

2026 Gammal tråd och gammalt träd: ännu visar den riksbekanta tusenårseken i Rumskulla livstecken- den enda kvarvarande grenen på trädet spirar även i år.

Kvilleken utanför Rumskulla kämpar ännu – den enda levande grenen på tusenårseken har slagit ut i år också. – Gamla träd har en fantastisk förmåga att kämpa på länge, säger förvaltaren Jerry Svensson.
  • Redigerat 2026-05-11 14:36 av Fornöga
Carmarino
2026-05-11 15:16
1

#49: Hoppas den orkar spira under många år till.

Fornöga
2026-06-18 09:47
1

I Sherwood-skogen i Nottinghamshire har den över tusen år gamla Major oak, även kallad "Robin Hood-trädet", dött till mångas sorg.

Källa.

Trädet, ett av Europas äldsta och största, har stått i Nottinghamshire i över tusen år. Nu har det dött, rapporterar The Guardian.
  • Redigerat 2026-06-18 09:49 av Fornöga
Carmarino
2026-06-18 11:57
1

#51: Trist, men ändå en respektingivande ålder.