Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettvård-omsorg
Läst 3655 ggr
[Carpinus]
2015-11-12 12:50
0

Äldrematskollen

"Forshaga kommun ska spara 20 miljoner kronor. Bland annat drar man in utkörning av varm mat på helgerna till särskilda boenden och för de som har hemtjänst.

– I och med det skulle man kunna välja att nära (=äta?) när man vill, säger kommunstyrelsens ordförande Benny Pedersén (S)."---

GT

Andra trådar i liknande ämnen:
"Maten, hela födan men halva måltiden", "Äldre får betala för mat de inte äter" ,"Sallad till gamla levereras i plastpåsar".

Edit: Rubriken har ändrats.

Leffe
2015-11-12 13:03
6

Det är utsatta grupper som drabbas först när det gäller besparingar. Ledsagning, assistentbehov och nu även förtäringen. Har verkligen hemtjänsten tid att hinna med att laga mat utöver de andra åtaganden de har.

[helga21]
2015-11-12 13:20
2

# 1 Jag blir så trött på detta 😡

[Carpinus]
2015-11-12 13:20
2

#1 Ja, det lär bli sparbeting på det mesta, och man kunde ju som sagt hoppas att de mest utsatta skulle skonas i det längsta istället för att stå högt upp på besparingslistorna…😕

[Angelic]
2015-11-13 08:00
4

I Gislaveds kommun stänger man äldreboenden och skolor. Vad jag förstått blir de istället flyktingboenden, hoppas jag har fel.

Leffe
2015-11-13 08:30
6

#4 Tror de skulle stänga dem i alla fall. Man har ju bara en sak i huvudet - spara på de utsatta

[Angelic]
2015-11-13 12:51
4

Ja, fruktansvärt är det. Min mamma vill bo kvar i huset, så jag hjälper henne så gott jag kan. Än så länge lagar hon sin mat själv iaf. Undrar om hon kommer gilla min matlagning, hrm?

[Carpinus]
2015-12-14 11:26
0

_"Det har blossat upp en het debatt i Sundsvall de senaste dagarna.
Anledningen är att hemtjänstpersonalen i Sundsvall inte längre kommer att koka potatis hos kommunens äldre. Det finns varken tid eller pengar.
Samtidigt visar SVT:s granskning att Sundsvalls kommun lagt 159 miljoner kronor på konsulter."---

"Om potatiskokandet säger hon (Malin Larsson, socialnämndens ordförande) så här:
– Det handlar främst om att kvaliteten förbättrats avsevärt vad gäller potatis. Vi behöver inte längre avsätta extra tid för att koka potatis på plats."---_

Expressen

[helga21]
2015-12-14 15:19
0

Ja det har pengar till det som de vill.

[Carpinus]
2016-01-03 14:17
1

_"På helgerna brukar Per Larsson, 60, från Anundgård utanför Sundsvall åka hem till sin 92-åriga mamma och ordna hennes mat.
Mamman, som bor ensam, får matleveranser från kommunens hemtjänst tre gånger i veckan – mat som sen värms upp och tillagas hemma.
– Då plockade jag fram byttan ur kylen, drog av plasten och la en potatis på tallriken. När jag tittade närmare på maten tänkte jag "fy fan". Och så tog jag en bild på det, för jag tänkte att det var det värsta av alla gånger, säger sonen Per Larsson.
I byttan från Sundsvalls kommuns hemtjänst låg två vita och hårda potatisar och en handfull korvskivor. Det var allt, enligt Per Larsson. Tidigare har kommunen meddelat att de slutar koka potatisen till de äldre – samtidigt som de anlitat konsulter för 159 miljoner kronor."---

"– Jag fick ett meddelande från en kvinna som varit kriminell och suttit på Hinseberg. Hon sa att ibland funderar jag på att begå brott igen så att jag får bra mat. Nu ska man väl inte ställa allt emot vartannat, men ibland är det oundvikligt."

Ann-Britt Nilsson, kommunikatör på socialförvaltningen i Sundsvall, har sett bilden i sociala medier.
– Den såg för bedrövlig ut, måste jag säga, säger Ann-Britt Nilsson men hänvisar i övrigt till socialförvaltningens kanslichef och verksamhetschefen för myndighetsutövning."---_

Expressen

[Carpinus]
2016-01-03 19:24
0

"Det var ett par dagar innan nyårsafton som "kolbitarna" rullades in på Annagårdens äldreboende i Skellefteå. Helt svartbränt fläsk och potatis skulle de gamla få att äta. Men då fick personalen nog.

– Det är ofta vi får mat som är under all kritik, men just det här var droppen, säger vårdbiträdet Maria Björklund, som jobbar på äldreboendet.

Hon tillägger också att det brända fläsket inte bara kom till Annagården. Alla avdelningar hade fått liknande kvalitet på maten.

Hon berättar att de ofta får segt kött och grönsaker som är så dåligt kokta att de äldre inte kan tugga maten. Och korv som stekts dagen innan och sedan värms upp.

– Det kan vara väldigt dåligt. Korv som ser för jävlig ut, skrynkliga och gröna. Det är ofta det är dålig kvalitet, säger Maria Björklund."---

Expressen

TjockaBerta
2016-01-04 13:20
1

Jag önskar att  anhöriga och personal oftare skulle lägga ut bilder av hur maten de äldre serveras verkligen ser ut. Man tror nog inte att det är så illa som det faktiskt är.

Jag har sett bilder både på fläsket och korven som nämns ovan. Det är inget jag ens skulle fundera på att äta. Än mindre servera någon annan.

>>>Malum domesticum<<<

[Carpinus]
2016-01-04 13:48
1

#11 Kan bara hålla med! Kameran är ett utmärkt hjälpmedel för förtvivlade anhöriga och upprörda vårdbiträden att dokumentera skräpmaten som levereras. Det är svårare för ansvariga att förklara bort det som styrkts med bildbevis.

(Sedan blir man ju lite förvånad att det behövs "felsökning" - den som skickade iväg lådan borde själv ha reagerat över vad det var man levererade egentligen.)

[helga21]
2016-01-04 17:47
1

# 12 De gör vad de får betalt för förmodligen och gör de inte det kan de alltid ersättas med någon annan.

[Carpinus]
2016-01-04 18:43
0

#13 Jo, det är sant, men så skulle ju vårdbiträdet också kunna diskutera? Fast det är ju de som får se de gamlas min, så de reagerar väl mer mänskligt inför skräpet…

[helga21]
2016-01-04 22:01
0

# 14 Fast  du förstod nog inte riktigt. Gör hen det inte så finns det någon annan som gör det. Det är ont om okvalificerade arbeten.

[Carpinus]
2016-01-05 09:09
0

#15 Jodå, jag förstod! När jag säger "den som skickade iväg den" (maten) så innebär det inte nödvändigtvis den som befinner sig ytterst i producentledet, utan den ansvarige.  Som vårdbiträdena säger till Norran:
"– Vi kan ju inte hjälpa dem, vi har klagat till köket som levererar maten, men det blir ingen skillnad. Till sist ger man liksom upp. Man har haft direktkontakt med köket: – När vi fått för lite mat har vi ringt till dem, då korrigeras det långt efteråt. Det konstiga är att de inte ser själva vad man skickar iväg."

Maria
2016-01-05 09:10
2

Därför är det så viktigt tycker jag att kräva utbildning för att få jobba med äldre. De gamla har ofta någon form av krämpa för att få bli beviljade hjälp och det är många gånger ett komplicerat arbete som kräver en del kunskap.

Kunskap om ålderdomens sjukdomar och där är demens ett stort ämne.Man kan inte sätta en sommarstudent till att mata en gammal dement människa som exempel.  Att mata någon är ett oerhört intimt göromål och krävs en del kunskap. Jag har varit med om dödsfall under matning på grund av att den gamle satt i halsen. 

Krävs det utbildning så får arbetet per automatik en större respekt så det är vinnare på båda håll så att säga.

/Maria

[Carpinus]
2016-01-05 11:00
0

"Stjärnkrögaren Leif Mannerström menar att måltidschefen borde ha brytt sig om maten mycket tidigare.

– Hälsa henne från mig att hon borde stå i köket varje dag och se till att maten blir god. Det är det hon har betalt för. Man måste ju tycka det är roligt att jobba. Jag är 75 år, men jag har jobbat i dag. Full restaurang! Det är kanonroligt! Jag älskar det, säger Leif Mannerström.

Han har varit engagerad i äldrematen i flera år, och höll på att gå i taket när han såg korvrätten från Sundsvall."

Expressen

TjockaBerta
2016-01-05 13:30
1

#18 Precis! Det måste finnas en kvalitetskontroll på det som lämnar köket.

>>>Malum domesticum<<<

[Carpinus]
2016-01-06 16:19
0

_"Här (bild) är julmaten som kommunen serverade Tiina Sjöbergs 77-åriga mormor. En likadan rätt serverades igen den 4 januari, då var den tio dagar gammal. Priset: 47 kronor.
Nu uppmärksammas Tiinas bild på matlådan i sociala medier.
– Vi tar det här på fullaste allvar och vi ska försöka rätta till det vi kan, säger Camilla Munther, socialchef på Olofströms kommun."---

"När Tiina Sjöberg såg matlådan, som kostar hennes mormor 47 kronor, skrev hon ett inlägg på Facebook. Hon var besviken. Inlägget, med en bild på maten, har fått rejäl spridning och tusentals delningar.
"Man kan börja fundera på vart vi lägger pengar på egentligen, för enligt mig är våra äldre en prioritering i alla fall" skriver hon på Facebook."
"Detta är även den exakta matlådan hon fick som "julmat" på julafton. Min mormor är sjuk och klarar därför inte att laga sin egen middag, men att få hem denna mat är fan kränkande!" skrev Tiina bland annat."---_

Expressen

Maria
2016-01-06 16:27
1

#20 Det är för bedrövligt.

Jag undrar vad de som packar maten känner?

/Maria

[helga21]
2016-01-06 16:39
0

Det var ett inlägg på facebook som visade en vädligt trevlig matlåda som kom från en närliggande restaurang. De äldre fick välja vem de ville ha mat ifrån. Det lät väldigt bra tycker jag.

[helga21]
2016-01-06 19:14
0

# 20 "I Olofströms kommun ser ansvariga i dag allvarligt på kritiken och under helgerna togs kontakter mellan berörda chefer för att snabbt kartlägga om missnöjet med äldrematen är utbrett."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/rasar-mot-mormors-jultallrik

[Carpinus]
2016-01-07 15:29
0

"Efter bilden på Per Larssons 92-åriga mammas matlåda drogs debatten om maten till äldre igång.

En av dem som gått ut hårt är stjärnkrögaren Leif Mannerström som menar på att maten blivit sämre på många äldreboenden runt om i landet.

Något som inte stämmer, enligt kocken Malin Nilsson.

– Det är en hel yrkeskår som blir smutskastad när människor sitter bakom sina skärmar och kräker av sig alla möjliga vidrigheter om mat till äldre. Mat som dessutom inte var representativ då det var en mottagare med flera allergier och lådan var beredd av en vikarie, säger hon till Aftonbladet."

[Carpinus]
2016-01-07 18:38
2

#25 Verkligen - inte konstigt att det är tre års väntetid för att få plats där! 🙂

[helga21]
2016-01-07 18:48
1

Äldrematen i Olofström är en följetong i TV 😃

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/politiskt-brak-om-kylda-matlador

S har egen majoritet i fullmäktige.

[Carpinus]
2016-01-18 17:52
0

_"De flesta av Sveriges kommuner erbjuder så kallade matabonnemang. Där ingår minst tre måltider varje dag för de äldre, i många fall även mellanmål och fika.
Men trots detta skiljer sig kommunernas priser rejält från varandra.
Mellan Tibro som tar ut högst avgift och Lund som tar ut lägst skiljer det hela 2 785 kronor. Tibro kommun förklarar sin höga avgift med att den omfattar allt från råvaror till personal och lokalkostnader.
– Vi tar ut självkostnadspris, vi tar betalt för hela kostnaden att producera maten. Tibro kommun har också valt att satsa på att ha tillagningskök på varje äldreboende för att höja kvaliteten och närhet till gästen, säger Ulrika Aleniusson.

I Lund tar man endast betalt för livsmedelskostnaderna, men man menar ändå att maten håller en hög kvalitet.
– Vi tillämpar i dag ett koncept där huvudkomponenten levereras kall till boendena, samtidigt som resterande ingredienser tillagas på plats. Det blir billigare för oss, samtidigt som kvaliteten är god, säger Veronica Wellin, verksamhetschef för kommunens äldreboenden."---_

Expressen

[Carpinus]
2016-01-19 08:57
0

"Jag tror inte att jag eller för den delen mina föräldrars generation skulle acceptera den mat som serveras många av våra gamla. Den matresa det svenska folket gjort via TV-kockar, kokboksboomen, surdegsbakandet och långkoken inledde för många år sedan kommer ju inte sluta bara för att vi blir gamla. Men vem ska man klaga på när man får maten leverad av hemtjänsten? Hur ska man kunna skicka tillbaka en tallrik som skickats många mil innan den nått mitt matbord?

Det görs ett gott jobb utifrån förutsättningarna i många kök runtom i landet men en pressad budget, långa transporter och återuppvärmning främjar inte matens kvalitet. Men det finns förebilder att ta efter. Enskilda äldreboenden där man valt en annan väg. Där personalen har fått möjligheten att anpassa maten efter de som faktiskt ska äta den. Det är så klart positiva tecken men vi måste höja lägsta nivån. Tallrikar som Tiinas mormor fick ska inte få förekomma. För det handlar inte bara om maten. Det handlar om livskvalitet och omsorg.

Det är därför det blir så provocerande när kommunals ledning kunnat njuta av livets guldkant samtidigt som deras medlemmar gång på gång larmat om allt mer pressade scheman och en växande ångest att inte kunna ge människor den hjälp som krävs för att bevara sin värdighet på äldre dar. För många tillhör en god tallrik mat just den rättigheten."

Krönikören Sofia Dahlström i GT

[Carpinus]
2016-01-20 11:34
0

"Enligt PRO är det av yttersta vikt att självbestämmande gäller även för maten. Det betyder att mat och måltider ska bidra till en god levnadsnivå, ett värdigt liv och välbefinnande. Alla äldre oavsett om de bor i ordinärt eller särskilt boende ska erbjudas mat av god kvalitet, lokalt tillagad och om möjligt av närproducerade råvaror. Detta kräver kunniga beställare, riktiga kök och att personalen inom äldreomsorgen är kunniga i matlagning. Vårt krav är också att det ska finnas dietister inom äldreomsorgen i alla kommuner och landsting."---

Christina Tallberg, ordförande PRO, på Expressen debatt

[Carpinus]
2016-02-18 09:04
0

_"Politikerna i äldrenämnden i Jönköping ville testa hur maten för de gamla är.
De begav sig till Junegården och lät sig väl smaka.
Men när de gamla fick pölsa smaskade politikerna på köttfärsbiff, avslöjar SVT Jönköping."---

"– Den smakar fantastiskt bra tycker jag, säger just att jag själv inte är något duktig på att laga köttfärsbiffar. Men den här var jättegod, sa kristdemokraten Margareta Strömberg till SVT Jönköping.
En stund senare kunde SVT Jönköping avslöja att politikerna inte fått samma mat som de gamla.
– Det var ju något som jag inte hade en aning om för vi hade beställt enligt matsedeln och vi skulle äta äldreomsorgens mat i dag, säger Ann-Marie Hedlund (L) till SVT Jönköping."---_

GT

[Carpinus]
2016-02-19 12:38
0

#31 "Stjärnkocken Leif Mannerström rasar mot politikernas matfusk. – Jag har aldrig hört maken. Jag förstår inte hur man kan göra så här. Vad är anledningen att man serverar de gamla en rätt och politikerna en annan rätt? Leif Mannerström poängterar att pölsa är hedervärd husmanskost. Men för att kunna göra en rättvisande bedömning borde politikerna förstås fått äta samma mat som de äldre. – Politikerna får ju verkligen en annan bild. Klart de tycker det var bra. De hade ju kunnat få helstekt oxfilé eller vad fan som helst!"---

"Leif Mannerström tycker att matexperimentet är ett svek mot de äldre. Han poängterar att kvaliteten på äldrematen varierar enormt i landet. På vissa håll serveras fantastisk mat. Medan på andra håll får de gamla färdigkokt slemmig potatis med skinn, härsken upptinad sill och löksås gjord på lökpulver. – Det tycker jag är värre än att hålla på med lägenhetsaffärer. De stackars äldre är så utsatta, de har inget val utan måste äta det som serveras. Alla riksdagens politiker borde tvingas att äta samma mat som de äldre morgon, lunch och middag i en månad!"---

GT

[Carpinus]
2016-02-19 17:43
0

Äldreboendepensionärerna i Jönköping själva då - vad tycker de om maten? Ja, enligt SVT verkar de tycka att den är rätt okej.

[Carpinus]
2016-04-06 08:03
0

_"Högreven som serverades på äldreboenden i Mölndal var så seg att två äldre satte halsen och fick föras till sjukhus. Den ena personen hann bli livlös innan personalen lyckades hjälpa till att avlägsna köttbiten."---

"– Vi håller på att utreda vad som har gått fel. Stek är något som vi brukar servera, men det är självklart viktigt att köttet som serveras till äldre ska vara mört så att sådant här inte riskerar att hända, säger Sara Bengtsson, måltidschef i Mölndals kommun.
Enligt vård- och omsorgschefen Monica Holmgren mår båda de drabbade personerna nu bra."_

GP

[helga21]
2016-04-06 10:23
1

Ät! Med livet som insats!

[Carpinus]
2016-04-08 13:14
0

"Här är bilderna av portionerna som hamnar på de gamlas och sjukas tallrikar.

– Man mår dåligt av att servera den, säger undersköterskan Emma Sehlstedt, 23.

Skellefteå kommuns måltidschef Peter Lundmark bemöter kritiken mot maten i tre ord:

– Jag är stolt."---

http://www.expressen.se/nyheter/bilderna-pa-de-gamlas-mat-ser-ut-som-spya/

TjockaBerta
2016-04-08 15:57
1

#36 Nej det såg inte gott ut. Jättetrista grönsaker. Jag skulle inte äta så mycket.

>>>Malum domesticum<<<

[helga21]
2016-04-08 19:30
1

# 37 Instämmer!

Inkanyezi
2016-04-09 22:01
3

Jag har just läst igenom en doktorsavhandling, skriven av Lisa Söderström, och där saxar jag den här pärlan:

• "To analyse the variable meal provision (cooking independently or not), a subgroup analysis was conducted of older adults who were living at home (n = 1685), thus excluding those living in a nursing home (n = 86). Older adults who lived at home and who did not cook independently, but instead received meals on wheels had a 95% higher risk of being classified as at risk of malnutrition (OR 1.95; 95% CI 1.30–2.93) and a five times higher risk of having manifest malnutrition (OR 5.04, 95% CI 2.95–8.61). In this subgroup analysis of older adults living at home, the overnight fast was no longer a risk factor for manifest malnutrition."

Den här doktorsavhandlingen handlar alltså om sådant som vi dör av. Att skicka hem dålig mat till folk som inte själva förmår laga mat är efter vad jag kan se här ett sätt att se till att vi dör fortare. 

Den här doktorsavhandlingen har dykt upp i två trådar tidigare på iFokus, dels i Kolhydrater, men också i Vegan.

När Lisa Söderström anger att "meals on wheels", som har kommit upp i den här tråden, är en riskfaktor för undernäring, så handlar det alltså om någonting som är väldigt allvarligt. I sin doktorsavhandling har hon påvisat att det leder till att folk dör av undernäring.

[Nomen Nescio]
2016-05-24 15:50
0

"Våga ta strid för lokal mat på äldreboenden" skriver Länstidningen i Östersund på ledarplats. Man menar att uppköparna alltför mycket stirrar sig blind på EU:s konkurrenslagstiftning och inte ser de möjligheter som finns att styra upp villkoren genom de praxis som EU-domstolen själva skapat genom olika domslut. Genom större kreativitet vid skrivande av upphandlingsunderlagen kan man fullt lagligt försvåra för dem som huvudsakligen konkurrerar med lägre pris. Man anger koldioxidutsläpp, transporttider och antibiotikaanvändning som exempel på sådant som bör ingå i kravspecifikationen.

[Nomen Nescio]
2017-01-16 10:45
0

#36 Verkar inte ha skett mycket positivt på matlådefronten i Skellefteå sedan förra våren…

"Skellefteå kommuns matlådor till de äldre som bor hemma får nu kritik för sitt näringsinnehåll."---

"SVT skickade en av matlådorna, en kycklingrätt på analys. Den visade sig innehålla bara 300 kcal - ett skrämmande resultat, enligt dietisten Frode Slinde som är docent vid Göteborgs universitet. – Det är lika mycket energi som en kexchoklad. Sedan är det väldigt lite fett, så man kan säga att det är bantarmat, säger Frode Slinde. Enligt Livsmedelsverket behöver en kvinna i 80-årsåldern mellan 1650 och 2100 kcal per dag. Minst fem gånger så mycket som Elnas matlåda."---

"Ansvarig politiker är Kenneth Fahlesson, som är ordförande i socialnämnden i Skellefteå. Han säger att man inte ska se lådan som en komplett måltid utan att hemtjänsten ska lägga till tillbehör. – Bröd, sallad, dryck, kanske en efterrätt, säger Kenneth Fahlesson (S). Men enligt Emma Sehlstedt har inte hemtjänstpersonalen fått höra det och har inte tid avsatt för det heller. Nu ska kommunen utreda vad som har brustit. – Ja, jag kommer att vidta åtgärder, det är inte godtagbart alltså, säger Kenneth Fahlesson (S)."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/aldremat-i-skelleftea-kritiseras-som-en-kexchoklad

Carmarino
2017-02-01 16:14
0

I Mölndal kan äldre få middagen lagad hemma. Undrar bara hur de tänkte när de bestämde det här:

Det var i onsdags som Mölndals-Posten berättade om förslaget, som går ut på att hemtjänstpersonalen kommer hem till de äldre som har beviljats mathjälp och helt enkelt lagar en måltid från grunden till dem.

Om kommunfullmäktige godtar vård- och omsorgsnämndens ställningstagande innebär det att alla äldre som är berättigade till den här typen av insats får den utökade matlagningen i hemmet en gång i veckan under en halvtimme. (Min fetstil)

Enligt en artikel i Expressen så ska hemtjänsten laga maten tillsammans med de äldre, efter deras önskemål. Vad hinner man laga på en halvtimme? Det tar ju även tid att plocka fram ingredienserna, grytor och kastruller samt värma plattor och kanske ugnen. Dessutom tror jag inte att de flesta äldre klarar av att stressa igenom matlagningen på en halvtimme.

När sedan maten är klar så lämnar förmodligen hemtjänsten lägenheten och då får de äldre äta själv, med risk för att de inte äter särskilt mycket. Inte konstigt att det inte var så många som nappade på erbjudandet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2017-02-02 07:26
0

#42 Det är ju bara att kolla in en viss Brittisk kocks 15-minutersmiddagar 😉 Skämt åsido, där var det någon som inte riktigt tänkte, eller saknar grundläggande kunskaper i matlagning och måltidskultur 😡

/Désirée

Carmarino
2017-02-02 09:22
0

#43 Jo, jag har sett den brittiske kockens trerättersmeny på en halvtimme. Tror inte han räknar in tiden det tar att plocka fram alla ingredienser, pannor m.m. samt få ugnen varm. Han har förmodligen allting framme ändå (utom möjligen kyl-/frysvaror).

Sedan gäller det ju att man har en snabb spis och ugn - och att man är jätteduktig på att hacka/skära/strimla allt. För mig hade det nog snarare tagit en och en halv timme. 😃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2026-01-27 10:07
1

2026 Långt uppehåll i tråden, men problemen har inte blivit mindre i takt med åren…🤔

"Stigande matpriser gör att över 30 kommuner drar ner på lax, kött och feta mejeriprodukter inom äldreomsorgen", konstaterar Sveriges Radio, och experter befarar nu att det föreligger risk för undernäring när matutbudet försämras.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Stigande matpriser gör att över 30 kommuner drar ner på lax, kött och feta mejeriprodukter inom äldreomsorgen. Förändringen oroar experter som Kent Nilsson, ...
Carmarino
2026-01-27 10:27
1

#45: Sorgligt att det inte hänt ett dugg på alla de här åren. Snarare har det blivit sämre. 😟

Fornöga
2026-01-29 08:45
1

#45 ff "Kött och smör ryker på äldreboendena – men ekomaten består. När kommuner jagar gröna poäng får de äldre betala priset", skriver man i en kommentar på Expressens ledarsida.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Söndagssteken ryker på äldreboendena – men ekomaten består. När kommuner jagar gröna poäng får de äldre betala priset.