Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketterhälsanyhetermat
Läst 98 ggr
Fornöga
2026-01-20 09:35
2

Kostråd för äldre

Livsmedelsverket har tagit fram förslag till kostråd för personer +65, och det går nu ut på remiss. Förslaget omfattar olika råd för olika grupper- de över 65 som är pigga och de som börjar tappa aptiten och är sköra, skriver TT(GP).

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Extra protein – och små fettrika portioner för de extra sköra. Det är förslaget till nya kostråd för 65-plussare som Livsmedelsverket tagit fram.
Fornöga
2026-01-20 09:37
1

Förslaget presenteras mer utförligt i Livsmedelsverkets pressmeddelande.

• Redigerat 2026-01-20 09:38 av Fornöga
Sindri
2026-01-20 12:44
1

Jag kollade igenom det som är tänkt att kommuniceras ut till allmänheten.
Det är i huvudsak ok beträffande råd om maten, men det jag reagerar på är det här om att äta många små mål. Just äldre har svårt att kanske ta sig till och får tid hos tandvården. Det är oerhört dåligt för munhälsan att äta så ofta och ingenstans står att man skall tänka på sin tandvård och rensa efter varje måltid. Speciellt gröt och smörgåsar innehåller ju mycket stärkelse som fastnar på tänderna.
Och inte behöver man dricka så mycket heller som man tidigare trott. Vätskan tar onödig plats i magen. Dessutom lakar den ur kroppen på viktiga mineraler.

Det är heller inte bra för matsmältningssystemet att äta så många måltider. Det måste få vila och rensa sig ibland och ge de goda tarmbakterierna tid att växa till sig. Har man inte en bra tarmflora så spelar det ingen roll vad man äter - kroppen kan inte tillgodogöra sig näringen.

Jag önskar att läkare med de senaste kunskaperna om tarmhälsa hade varit involverade.

Fornöga
2026-01-20 12:47
0

#2 Hoppas att någon av remissinstanserna kommer att ta upp de aspekterna. 👍

Maria
2026-01-20 13:01
2

Många små mål gäller ju framförallt de som är så sköra/sjuka att tänderna förmodligen inte har högsta prioritet.

/Maria

Sindri
2026-01-20 13:17
0

#4: Man kan faktiskt dö av dålig tandhälsa.
https://www.sverigesradio.se/artikel/5672276

Granskningen av hur det är ställt med äldres munhälsa fortsätter. En dåligt skött mun- och tandhygien kan leda till stora problem för de äldre, och ...
Maria
2026-01-20 13:23
3

#5 Jag är medveten om det men problemet med undernäring tror jag är ett mycket större problem.

/Maria

Sindri
2026-01-20 16:06
0

Det tar lite tid innan man svälter ihjäl, men en infektion med sepsis kan döda på väldigt kort tid.

Maria
2026-01-22 12:34
3

#7 Menar du då att tänderna har större prioritet än närinsontaget?

Det ena utesluter givetvis inte det andra men utan att ha några siffror gissar jag att undernäring leder till fler dödsfall än tandhälsa.

/Maria

Sindri
2026-01-22 13:10
1

Jag ser ingen motsättning i att värna om tandhälsa och kost samtidigt. Problemet är ofta att äldre blir bortprioriterade av tandvården och att personal på boende och inom hemtjänst inte är tillräckligt insatta i vad en tandinfektion kan leda till.
Är man undernärd klarar man också en infektion sämre.
Men som sagt - vad är motsättningen i detta fall? Det är väl bara att tillägga till kostråden att man bör vara noga med sin tandhälsa, utbilda äldrevårdspersonal och se till att tandvården har resurser.

Maria
2026-01-22 14:01
3

Det finns ju hur många tillägg som helst som man kan ha synpunkter på när det gäller äldre och hälsa.

I det här fallet är det ju kostråd enkom det handlar om.

/Maria