Gammal! Jag?
För ett tag sedan började jag och en av grannens pojkar ( omkring 15 år) prata om att han skulle åka till London. Då berättade jag att jag var där för ett litet tag sedan. Han frågade när det var och jag svarade 1975. Då tittade han på mig och så kom det: Det är ju hundra år sedan! Då kände jag mig faktiskt gammal😃
😃🤪😎
Ja inte lätt… när man är liten och ung och inte har något djupare perspektiv på tillvaron än… 😉lilla grabbhalvan… det var faktiskt inte så himla länge sedan eller så himla stor skillnad då från nu.
Man hade visserligen inte mobiltelefoner i var mans näve. Inte hade alla hushåll platt-tv.. eller ens färg tv… om ens tv på den tiden ännu. Förstärkarna fick inte en concert att höra utanför stadion heller. Och allt var lugnt och tryggt .. eller tryggare… då än nu..
Men folk såg ungefär lika dana ut. Ungdomarna gjorde revolt, gamla tyckte ungdomar var bedrövliga och ohyfsade…
Brev skickades med posten på samma vis som paket… det tog några dagar innan man fick brevet ifrån sin brevkompis i grannstaden.
Som hobby kunde man samla på frimärken… och viktiga papper skrevs på stora tangentbord där varje bokstav for upp som en projektil och stämplade in sin figur direkt på pappret som satt direkt i tangentbordet.. och inte i skrivare bredvid förstås…
Ja… är inte så annorlunda nu egentligen! Alla friska människor är i normala fall tvåbenta. Ungdomar lyssnar på annan musik än äldre. Brylcreme vet dagens ungdomar inte vad det är men de har andra hårprodukter i stället. Lösögonfransar bland flickor är på modet nu med.. Pappor och mammor går med barnen i barnvagn. På facebook får man fortfarande inte visa bröstvårtor… eller.. vänta nu… FB fanns inte då nä… fråga 15 åringen om han minns hur livet var innan FB fanns?
Men musik spelades i alla fall ofta på vinylskivor och det är trendigt igen. Men det normala är förstås att använda någon musiktjänst nu som spotify eller så… direkt i smålurar i öronen… Då var lurarna större… de stora lurarna är inne igen! 🎧
O s v. o s v.. 😃
Nä inte mycket är nytt under solen ändå faktiskt.. det är bara hur det framförs som skiljer sig.
Altså.. jag skulle ju trösta med detta inlägg var tanken men nu börjar jag ju med känna mig gammal i alla fall..! 🤦♂️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Hmmm………den grabbens kunskaper i matte behöver allt bättras på! 😎
/Désirée